Tunnista miekkakasvi
Valvoja: Moderaattorit
Tunnista miekkakasvi
Ostin tällaisen miekkakasvin, mikähän mahtaa olla? Ehkä ruusumiekkakasvi?
Kuinkas sattuikaan
Hain juuri haulla vanhaa viestiketjua jossa kyselin ihan samannäköisen miekkakasvin nimeä, jonka pari taimea ajattelin myydä nyt pois. Danny aikoinaan vastasi minulle mikä miekkakasvi on kyseessä, mutta en harmikseni laittanut nimeä ylös...
Tässä kuvassa oikealla, onkohan sama miekkakasvi kuin Lehtiksellä?
http://www.freewebs.com/liinanen/061105%20003.jpg

Tässä kuvassa oikealla, onkohan sama miekkakasvi kuin Lehtiksellä?
http://www.freewebs.com/liinanen/061105%20003.jpg
Kun se minun muistaakseni ei ollut rusomiekkakasvi, en ole kyllä aivan varma. Ostin sen täysin vihreänä, siinä oli pitkät varret joiden päässä soikean pyöreät lehdet, ja nimi oli joku jättimiekkakasvi tai jotain. Se kuitenkin muuttui, uudet lehdet olivat punaisia eikä varsia enää kasvanut vaan pelkkiä lehtiä. Oli varmaankin ilmakasvatettu alunperin. Kasvatettuaan kukkavanan kasvi alkoi kuolla pois. Uusia taimia kuitenkin jäi minulle. Ennen kukkavanaa kasvi näytti juuri tuolta kuin Lehtiksenkin miekkakasvi, mutta se ei Dannyn mukaan ollut kuitenkaan se yleisempi muoto punertavasta miekkakasvista vaan joku...mikä?
Minulla on juuri tuon näköisen miekan taimia myynnissä. Tämän taimia tehneen yksilön lehtien pituus on yli 40cm, ja nuoret lehdet ovat punertavia.
Esim. Tropican sivuilla Osiriksesta mainitaan, etteivät kasvinsyöjäkalat koske tähän kasviin. Meillä partamonnit kuitenkin järsivät nuo melko riekaleiksi, joten joko kasvini ei ole E. Osiris tai meidän partamonnimme eivät osaa lukea.
Esim. Tropican sivuilla Osiriksesta mainitaan, etteivät kasvinsyöjäkalat koske tähän kasviin. Meillä partamonnit kuitenkin järsivät nuo melko riekaleiksi, joten joko kasvini ei ole E. Osiris tai meidän partamonnimme eivät osaa lukea.
Minulla on lisäksi juuri E.Osiris ja se on hiukan erinäköinen kuin edellämainittu miekkakasvi jonka nimeä en muista. E.Osiriksen lehdet ovat hiukan pyöreämmät ja leveämmät, myös näiden pienet taimet ovat hiukan erimallisia vaikka väritys onkin melko samanlainen.
Kaksi isoa naaraspartista jotka söivät isomiekkakasvit verkkolehdiksi eivät syö E.Osirista, onneksi.
Kaksi isoa naaraspartista jotka söivät isomiekkakasvit verkkolehdiksi eivät syö E.Osirista, onneksi.
Olikohan kyseessä tämä säie? Siinä ehdottelin Liinan miekaksi E. 'Rubinia', ja samaa voisin vieläkin tarjota sille...jos se on kasvanut isoksi!
Rubinista tosiaan pitäisi tulla 50+ cm korkea...
lehtiksen miekka puolestaan on mielestäni ruusumiekka, E. 'Rosé'. Aaltoilevat lehtien reunat ja pyöreähkö lavan tyvi, sekä (jos oikein näen) pyöristynyt lehden kärki viittaisivat kovasti siihen suuntaan...

lehtiksen miekka puolestaan on mielestäni ruusumiekka, E. 'Rosé'. Aaltoilevat lehtien reunat ja pyöreähkö lavan tyvi, sekä (jos oikein näen) pyöristynyt lehden kärki viittaisivat kovasti siihen suuntaan...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lehtiksellä vaikuttaisi olevan ruusumiekka, samaa löytyy täältä 2 kpl. Isompi noista kasvaa 10cm yli laidan 50cm altaasta
, tarpeen tullen siis oikein hyvä ison altaan kasvi
!

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jep, juuri tuota viestiketjua tarkoitin
Nyt olen vaan vieläkin enemmän sekaisin, kun ei tuo kasvi koskaan niin isoksi kasvanut. Kuitenkin kun vertaan E. Rosen ja E. Rubinin kuvia Tropican sivuilta niin enemmän tuo Rubinia muistuttaa kuin Rosea. Mutta voihan se kasvu johtua olosuhteistakin. Nyt nuo pienet taimet pysyvät juuri ja juuri hengissä, ja kasvavat todella hitaasti. Valo ei oikein kunnolla riitä pohjalle asti 60 cm syvässä altaassa.

Minä olen antanut periksi ja tuumannut että tuo kasvi on meillä tästedes nimellä Echinodorus rubin vaikkei se ihan sataprosenttisesti olekkaan mallikuvien mukainen.
Johan tässä tavallinen maalainen menee sekaisin (siis entisestään vielä lisää) kun silmät tapillaan tuijottaa mallikuvia ja nimiä.
Kun tuo kasvi innostuu leviämään, niin se sitten muuten leviää !
Annoin alkukesästä muutaman sangollisen tuota pois enkä ole ilman vieläkään itse.
Keksin keinon rajottaa villiä lisääntymistään; istutin kasvit erillisiin muovipurkkeihin jotka sitten istutin akvaarioon. Kun juurilla ei ole julmetusti tilaa, eivät kasvit kasva kokoakaan hirveästi eivätkä pääse tietenkään leviämäänkään mihinkään kun purkkinsa reunat tulevat vastaan.
Tein siis mukaellun bonsain
Johan tässä tavallinen maalainen menee sekaisin (siis entisestään vielä lisää) kun silmät tapillaan tuijottaa mallikuvia ja nimiä.
Kun tuo kasvi innostuu leviämään, niin se sitten muuten leviää !
Annoin alkukesästä muutaman sangollisen tuota pois enkä ole ilman vieläkään itse.
Keksin keinon rajottaa villiä lisääntymistään; istutin kasvit erillisiin muovipurkkeihin jotka sitten istutin akvaarioon. Kun juurilla ei ole julmetusti tilaa, eivät kasvit kasva kokoakaan hirveästi eivätkä pääse tietenkään leviämäänkään mihinkään kun purkkinsa reunat tulevat vastaan.
Tein siis mukaellun bonsain

E. 'Rubin' ei leviä rönsyistä, vaan kukkavanaan tekee adventiivitaimia. 
E. 'Rosé' - ruusumiekkakasvi: kuva 1, kuva 2 ilmaversoinen, kuva 3 oma pienehkönä
E. osiris - rusomiekkakasvi: kuva 1, kuva 2

E. 'Rosé' - ruusumiekkakasvi: kuva 1, kuva 2 ilmaversoinen, kuva 3 oma pienehkönä
E. osiris - rusomiekkakasvi: kuva 1, kuva 2
-
- Advanced Member
- Viesti:
Eikös tuo Dannyn 2:s kasvi ole pantterimiekkakasvi? E. schlueterii?
Ainakin omani on lähestulkoon tuon näköinen
Kyllä miekkakasvi voi olla kukkavanoja tekemättäkin ihan rehevä ja hyvinvoipa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla partisukko syö kyllä kaikkia miekkakasveja ellei ole kesäkurpitsaa tarjolla! Akvassani eivät levät viihdy (jee..oman kaivon vesi pH 6.5 !)
E.rosea todella vanhemmiten muuttuu vihreäksi ellei ole jotkut supervalot. Ensimmäisen 2 viikkoa uusi lehti on punertava ja sitten vihertyy.
Ainakin omani on lähestulkoon tuon näköinen

Kyllä miekkakasvi voi olla kukkavanoja tekemättäkin ihan rehevä ja hyvinvoipa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla partisukko syö kyllä kaikkia miekkakasveja ellei ole kesäkurpitsaa tarjolla! Akvassani eivät levät viihdy (jee..oman kaivon vesi pH 6.5 !)
E.rosea todella vanhemmiten muuttuu vihreäksi ellei ole jotkut supervalot. Ensimmäisen 2 viikkoa uusi lehti on punertava ja sitten vihertyy.
Viola & eläintarhantynkä
-
- Advanced Member
Minulla meni useita vuosia, ennen kuin miekkasvi alkoi vääntää kukkavanaa (joku rusomiekkakasvi se taisi olla), sen jälkeen niitä tulikin urakalla.SeijaKK kirjoitti:Ööhh...ei meillä olekkaan sitten miekkakasvia kun ei tuo ole koskaan kukkavanoja vääntänyt.
Punamelalehti on nyt yksi arvaus, täytyy etsiä sellaisen kuva ja katsoa josko se onkin se.
Nolottaa....
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Pantterimiekkakasvi on E. ozelot. Leopardimiekaksi olen kutsunut E. schlueteri 'Leopard'-nimistä miekkakasvia, vaikka ei sillä virallista suomenkielistä nimeä olekaan. Oikeammin olisi sanoa sarpiomiekkakasvilajike 'Leopard'.Viola kirjoitti:Eikös tuo Dannyn 2:s kasvi ole pantterimiekkakasvi? E. schlueterii?

Mielestäni ei ole E.ozelot kuvassa. Se kasvattaa ilmassa kasvatettuna pidemmät lehtien varret.
Ruusumiekan ekat 2 kuvaa ovat kyseisen hybridin risteyttäjän kotisivuilta, eli Hans Barthin sivuilta. Eiköhän hän tiedä mitä kasveja ja kuvia laittaa...
Ruusumiekkahan toisinaan tekee täpliä lehtiinsä, ja tuo ulkona ja ilmassa kasvanut taimi on voimakkaan täplikäs.
Tässä toinen kuva ruusumiekasta.
Tässä sarpiomiekkakasvi, E. schlueteri, ilmakasvatuksessa.
Kaikki miekat eivät tosiaan tee kukkavanoja upoksissa... (esim. E. grisebachii, E. uruguayensis harvoin) ja kaikki miekat eivät rönsyile. Joten sitä ei tarvitse tosiaan käyttää perusteena hyvinvoinnin määritykseen, kuten Viola sanoikin...
Noita punaisia rönsyjä tekeviä miekkoja ei vain oikein ole markkinoilla... Mulla oli vaaleanpunertava E. sp. São Paulo, jonkin näköinen suippomiekka, mutta se heitti henkensä.
Samoin on olemassa E. "ovaliksesta" punainen muoto, joka ilmeisesti sekin taivuttaa itse kukkavanansa rönsymäisesti pohjalle, joten siinä olisi punainen 'rönsyilevä' miekka. Harmi vain, ettei kyseistä kasvia taida olla vielä Suomessa (yritin saada keväällä tänä vuonna, mutta en onnistunut...
).

Tässä toinen kuva ruusumiekasta.
Tässä sarpiomiekkakasvi, E. schlueteri, ilmakasvatuksessa.
Kaikki miekat eivät tosiaan tee kukkavanoja upoksissa... (esim. E. grisebachii, E. uruguayensis harvoin) ja kaikki miekat eivät rönsyile. Joten sitä ei tarvitse tosiaan käyttää perusteena hyvinvoinnin määritykseen, kuten Viola sanoikin...