Tunnista miekkakasvi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Tunnista miekkakasvi

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ostin tällaisen miekkakasvin, mikähän mahtaa olla? Ehkä ruusumiekkakasvi?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kuinkas sattuikaan :D Hain juuri haulla vanhaa viestiketjua jossa kyselin ihan samannäköisen miekkakasvin nimeä, jonka pari taimea ajattelin myydä nyt pois. Danny aikoinaan vastasi minulle mikä miekkakasvi on kyseessä, mutta en harmikseni laittanut nimeä ylös...
Tässä kuvassa oikealla, onkohan sama miekkakasvi kuin Lehtiksellä?
http://www.freewebs.com/liinanen/061105%20003.jpg
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Eikös tuo ole rusomiekkakasvi? Kuten sinullakin Liinanen??? Toisessa akvaariossa siis...Mun mielestä sulla Liinanen on tuossa kuvassa pidemmät ja kapeammat lehdet. :mrgreen:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kun se minun muistaakseni ei ollut rusomiekkakasvi, en ole kyllä aivan varma. Ostin sen täysin vihreänä, siinä oli pitkät varret joiden päässä soikean pyöreät lehdet, ja nimi oli joku jättimiekkakasvi tai jotain. Se kuitenkin muuttui, uudet lehdet olivat punaisia eikä varsia enää kasvanut vaan pelkkiä lehtiä. Oli varmaankin ilmakasvatettu alunperin. Kasvatettuaan kukkavanan kasvi alkoi kuolla pois. Uusia taimia kuitenkin jäi minulle. Ennen kukkavanaa kasvi näytti juuri tuolta kuin Lehtiksenkin miekkakasvi, mutta se ei Dannyn mukaan ollut kuitenkaan se yleisempi muoto punertavasta miekkakasvista vaan joku...mikä?
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

Kyllä se kuvien perusteella rusomiekkakasvilta näyttää. Sulla vain on isokokoinen yksilö. :D Mulla on kanssa tollanen altaassa, ja sen erikoisuushan on se, että uudet lehdet on punaisia ja ollessaan "täysikasvuisia", lehdet muuttuvat vihreiksi.
shaataja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja shaataja »

Minulla on juuri tuon näköisen miekan taimia myynnissä. Tämän taimia tehneen yksilön lehtien pituus on yli 40cm, ja nuoret lehdet ovat punertavia.

Esim. Tropican sivuilla Osiriksesta mainitaan, etteivät kasvinsyöjäkalat koske tähän kasviin. Meillä partamonnit kuitenkin järsivät nuo melko riekaleiksi, joten joko kasvini ei ole E. Osiris tai meidän partamonnimme eivät osaa lukea.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minulla on lisäksi juuri E.Osiris ja se on hiukan erinäköinen kuin edellämainittu miekkakasvi jonka nimeä en muista. E.Osiriksen lehdet ovat hiukan pyöreämmät ja leveämmät, myös näiden pienet taimet ovat hiukan erimallisia vaikka väritys onkin melko samanlainen.

Kaksi isoa naaraspartista jotka söivät isomiekkakasvit verkkolehdiksi eivät syö E.Osirista, onneksi.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ainakin tuo minun miekkakasvini maistui partikselle. Kun aamulla valot syttyivät olivat osa lehdistä syötyjä ja raastettuja, joten ainakin tämä minun omani maistuu partamonnille. [;)]
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

Mulla ei onnekseen partis tai kukaan muukaan ole miekkoja syönyt :D
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Olikohan kyseessä tämä säie? Siinä ehdottelin Liinan miekaksi E. 'Rubinia', ja samaa voisin vieläkin tarjota sille...jos se on kasvanut isoksi! :) Rubinista tosiaan pitäisi tulla 50+ cm korkea...

lehtiksen miekka puolestaan on mielestäni ruusumiekka, E. 'Rosé'. Aaltoilevat lehtien reunat ja pyöreähkö lavan tyvi, sekä (jos oikein näen) pyöristynyt lehden kärki viittaisivat kovasti siihen suuntaan...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Lehtiksellä vaikuttaisi olevan ruusumiekka, samaa löytyy täältä 2 kpl. Isompi noista kasvaa 10cm yli laidan 50cm altaasta 8O , tarpeen tullen siis oikein hyvä ison altaan kasvi :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep, juuri tuota viestiketjua tarkoitin :D Nyt olen vaan vieläkin enemmän sekaisin, kun ei tuo kasvi koskaan niin isoksi kasvanut. Kuitenkin kun vertaan E. Rosen ja E. Rubinin kuvia Tropican sivuilta niin enemmän tuo Rubinia muistuttaa kuin Rosea. Mutta voihan se kasvu johtua olosuhteistakin. Nyt nuo pienet taimet pysyvät juuri ja juuri hengissä, ja kasvavat todella hitaasti. Valo ei oikein kunnolla riitä pohjalle asti 60 cm syvässä altaassa.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minä olen antanut periksi ja tuumannut että tuo kasvi on meillä tästedes nimellä Echinodorus rubin vaikkei se ihan sataprosenttisesti olekkaan mallikuvien mukainen.

Johan tässä tavallinen maalainen menee sekaisin (siis entisestään vielä lisää) kun silmät tapillaan tuijottaa mallikuvia ja nimiä.

Kun tuo kasvi innostuu leviämään, niin se sitten muuten leviää !

Annoin alkukesästä muutaman sangollisen tuota pois enkä ole ilman vieläkään itse.

Keksin keinon rajottaa villiä lisääntymistään; istutin kasvit erillisiin muovipurkkeihin jotka sitten istutin akvaarioon. Kun juurilla ei ole julmetusti tilaa, eivät kasvit kasva kokoakaan hirveästi eivätkä pääse tietenkään leviämäänkään mihinkään kun purkkinsa reunat tulevat vastaan.

Tein siis mukaellun bonsain :mrgreen:
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis leviääkö E.Rubin rönsyistä? Sitten minulla ei ole se koska minun kasvini teki kukkavanan.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

Hetkonen, nyt rupesin miettimään, että mitä eroa on ruso- ja ruusumiekoilla? Veikkaan, että mulla on sittenkin ruusumiekka. [:I] Olen puhunut täällä läpiä päähäni :(
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

E. 'Rubin' ei leviä rönsyistä, vaan kukkavanaan tekee adventiivitaimia. :)

E. 'Rosé' - ruusumiekkakasvi: kuva 1, kuva 2 ilmaversoinen, kuva 3 oma pienehkönä

E. osiris - rusomiekkakasvi: kuva 1, kuva 2
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Ööhh... [:I] ei meillä olekkaan sitten miekkakasvia kun ei tuo ole koskaan kukkavanoja vääntänyt.
Punamelalehti on nyt yksi arvaus, täytyy etsiä sellaisen kuva ja katsoa josko se onkin se.
Nolottaa.... :?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Eikös tuo Dannyn 2:s kasvi ole pantterimiekkakasvi? E. schlueterii?
Ainakin omani on lähestulkoon tuon näköinen :)
Kyllä miekkakasvi voi olla kukkavanoja tekemättäkin ihan rehevä ja hyvinvoipa. [;)]

Mulla partisukko syö kyllä kaikkia miekkakasveja ellei ole kesäkurpitsaa tarjolla! Akvassani eivät levät viihdy (jee..oman kaivon vesi pH 6.5 !)
E.rosea todella vanhemmiten muuttuu vihreäksi ellei ole jotkut supervalot. Ensimmäisen 2 viikkoa uusi lehti on punertava ja sitten vihertyy.
Viola & eläintarhantynkä
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mun mielestä Dannyn rusomiekka näyttää ihan rusomiekalta.
Omat osirikset ja ozelotit eivät kelpaa partikselle; jättiläismiekka kylläkin. Oon ihmetelly et mikähän on koostumus jätissä ku nii hyvää on... :roll:
-uusio-harrastaja-
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

SeijaKK kirjoitti:Ööhh... [:I] ei meillä olekkaan sitten miekkakasvia kun ei tuo ole koskaan kukkavanoja vääntänyt.
Punamelalehti on nyt yksi arvaus, täytyy etsiä sellaisen kuva ja katsoa josko se onkin se.
Nolottaa.... :?
Minulla meni useita vuosia, ennen kuin miekkasvi alkoi vääntää kukkavanaa (joku rusomiekkakasvi se taisi olla), sen jälkeen niitä tulikin urakalla.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Viola kirjoitti:Eikös tuo Dannyn 2:s kasvi ole pantterimiekkakasvi? E. schlueterii?
Pantterimiekkakasvi on E. ozelot. Leopardimiekaksi olen kutsunut E. schlueteri 'Leopard'-nimistä miekkakasvia, vaikka ei sillä virallista suomenkielistä nimeä olekaan. Oikeammin olisi sanoa sarpiomiekkakasvilajike 'Leopard'. :roll:
Mielestäni ei ole E.ozelot kuvassa. Se kasvattaa ilmassa kasvatettuna pidemmät lehtien varret.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruusumiekan ekat 2 kuvaa ovat kyseisen hybridin risteyttäjän kotisivuilta, eli Hans Barthin sivuilta. Eiköhän hän tiedä mitä kasveja ja kuvia laittaa... ;) Ruusumiekkahan toisinaan tekee täpliä lehtiinsä, ja tuo ulkona ja ilmassa kasvanut taimi on voimakkaan täplikäs.

Tässä toinen kuva ruusumiekasta.

Tässä sarpiomiekkakasvi, E. schlueteri, ilmakasvatuksessa.

Kaikki miekat eivät tosiaan tee kukkavanoja upoksissa... (esim. E. grisebachii, E. uruguayensis harvoin) ja kaikki miekat eivät rönsyile. Joten sitä ei tarvitse tosiaan käyttää perusteena hyvinvoinnin määritykseen, kuten Viola sanoikin...:) Noita punaisia rönsyjä tekeviä miekkoja ei vain oikein ole markkinoilla... Mulla oli vaaleanpunertava E. sp. São Paulo, jonkin näköinen suippomiekka, mutta se heitti henkensä. :( Samoin on olemassa E. "ovaliksesta" punainen muoto, joka ilmeisesti sekin taivuttaa itse kukkavanansa rönsymäisesti pohjalle, joten siinä olisi punainen 'rönsyilevä' miekka. Harmi vain, ettei kyseistä kasvia taida olla vielä Suomessa (yritin saada keväällä tänä vuonna, mutta en onnistunut...:|).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”