Olisi tulossa 240 l allas joulun jälkeen. Haluaisin lehtikalan, en lehtikaloja. Mutta voiko lehtikalaa pitää yksin?
--------------------
Selailin vanhoja kirjoituksia, mutta eipä tullut selvyyttä sieltäkään. Osa sanoo että lehtistä voi hyvin pitää yksin, toiset taas vaativat että ehdottomasti pariskuntana. Haluaisin tarjota kodin esim. kolmannelle pyörälle, mutta en toki halua pitää kalaa yksin jos se jotenkin siitä kärsii.
miksi haluaisit vain yhden kalan, jos sinulle mahtuisi niitä kuitenkin vaikka kaksi. kyllä minun mielestä kahta on aina mukavampi seuratakin. minä ainakin yritän suositella aina ottamaan useamman kuin yhden kalan, ellei kyseessä olisi laji, joita ei voi pitää montaa.
En halua riitelevää pariskuntaa 240 litraan. Tiedän ettei näin välttämättä käy, mutten halua edes ottaa riskiä siitä. Käsittääkseni lehtikala ei missään tapauksessa ole parvikala, joten oletan että se viihtyy yksinkin. Miten on?
Mun kokemuksen mukaan lehtikala viihtyy nuorena parvessa hienosti mutta sitten kun tullaan murkkuikään ja aletaan pelehtiminen niin ollaan tarkkoja reviireistä ja kiukutellaan muille.
240:ssä on tilaa useammalle kuin kahdelle lehtikalalle ainaskin mun mielestä. Riippuu hieman niiden koosta mutta jopa 6-8 voisi olla hyvä jokusen vuoden. Sitten kun ne kaikki alkaa olla kämmenen kokoisia täytyy niille hankkia uutta uimatilaan.
Lehtikset tykkää korkeasta altaasta joten sen olis hyvä olla aina väh. 40cm korkea pienille ja isoille noin 3 kertaa kalan korkeus.
Näin mää aattelen..
Oon kierrellyt maailmalla noita yleisäakvaarioita tehnyt sellaisen huomion että korkeassa vedessä (yli120cm) lehtikalat kasvaa hieman korkeamman mallisiksi kuin normaaleissa kotiakvaarioissa (alle 65cm). Onko kukaan muu huomannut vastaavaa ?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Noh..riitasointuna täältä suunnasta, että meillä on elänyt lehtikala itsekseen jo vuoden päivät. Pirteä, touhukas kala, enkä ole huomannut mitään merkkejä sen huonommin voimisesta kun silloin kun sillä kavereita oli.
Kokemukseni mukaan jos lehtikala (varsinkin koiraat) elää pitempään yksin, se erakoituu ja sietää huonosti lajiseuraa.
Parvikalana en välttämättä pidä, joten alkuperäiselle kysyjälle vastauksenani on kyllä, voi pitää yksinkin, mutta jos näyttää apaattiselta, voihan sille sitten yrittää hankkia seuraa.
6-8 kpl parivuotisia lehtikaloja 240 litrassa vaikuttaa kyllä erittäin ylikansoitetulta...
SP kirjoitti:Itse ottaisin kuitenkin kaksi, jos olisivat kutupari, niin ei kai sitten niin kovin paljon tule kränää..?
Saattaa tulla niillekin, varsinkin jos akvaariossa ei ole muita ns. kohdekaloja. Meillä samankokoisessa altaassa kutupari pöllytti toisiaan niin hurjasti kudun jälkeen että pakko oli siirtää tilavammille vesille.
Kaverillani taas on yksinäinen lehtikala hieman suuremmassa altaassa, ja ihan "tyytyväiseltä" se ainakin näyttää, vaikka mistäpä sitäkään tietää mitä noiden otusten päässä sitten liikkuu. Siellä se touhuilee omiaan ja on kasvanut isoksi ja komeaksi. Lehtiksiä oli alun perin kaksi, mutta eivät tulleet toimeen keskenään. Ilmeisesti kyseessä oli kaksi koirasta, mutta eipä sitäkään ihan nuorena välttämättä erota.
Kokeilemalla se selviää. Jos kala on eloisa niin tuskin se yksinolosta kärsii, apaattinen mököttäjä taas tuskin on iloisuuden perikuva .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Eivät elä luonnossa yksin mutta jos alat jakamaan niiden luonnollista ympäristöä akvaarion kokoisiin kuutioihin niin veikkaan että yhteen kuutioon ei loppujenlopuksi kovin montaa lehtikalaa osu. Luonnonmukainen elinympäristö voisi tarkoittaa myös että ei ole pakotettu olemaan isompien/voimakkaampien kalojen pieksettävänä vailla mahdollisuutta väistää.
Jaa, selvä. Eli kokeilen ensin toimiiko ns. poikamiesboxi ja jos kala vaikuttaa apaattiselta ja masentuneelta niin sitten hankin sille puolison.
Luonnonmukaisuudesta en nyt niin tiedä jos kyseessä on esim. seuravaario. Eikös siellä ole yleensä kalat surutta sekaisin maasta riippumatta. Jopa noissa geotoopeissa, joka siis itsellenikin on tulossa, on yhteen laitettu eläimiä jotka eivät välttämättä luonnossa toisiaan koskaan tule näkemään.
Eikös nuo lehtikalat ole vähän myös niinkuin parvikaloja kuten myös yleensä kirjoahvenet. Toki niillä reviirikäyttäytymistä on mutta niin on kiekoillakin ja jos joku kertoisi ottavansa yhden kiekkokalan täällä foorumissa niin taatusti päätä vaadittaisiin pölkylle.
Ei sikseen ota vain se yksi jos haluat mutta yleensä kaksin on mukavampi.
Ps. Lehtiksien tappelu ja nahistelu on täysin liioteltua täällä foorumilla pieni sellainen nahistelu vain kuuluu lajin ominaisuuksiin.
Mulla on kaksi kertaa käynyt siten, että kuteneesta lehtikalaparista toinen kaloista on kuollut. Jäljelle jäänyt on ihan selvästi kaivannut pariaan, mutta jo muutaman päivän jälkeen on alkanut käyttäytymään ihan normaalisti. Nyt mulla on ollut yksinäinen naaras altaassa jo yli vuoden...
Uwah! Tuli muuten mieleen sellainenkin juttu että kun mulla on noita nuolimonnisia, niin ne menee varmaan vähän niinkuin välipalana täysikasvuiselle lehtikalalle? Eli niistä varmaankin joudun luopumaan?
Yksilöitä nämä lehtikalat, ensin meillä oli 240 litraisessa altaassa 1 koiras ja 2 naarasta.
Selvästi yhtä syrjittiin, joten se sai lähteä. Jäljelle jäi selvä pari, joka on tehnyt kudun pari kertaa. Nyt koiraan käytös häiritsee, ajaa naarasta takaa ja näykkii kylkiä jatkuvasti.
Pitäisi varmaan toisen lähteä, onko siis koiras erakoitumassa?
Ikää en tiedä, mutta komea täysikasvuinen on.
karihe kirjoitti: Lehtiksien tappelu ja nahistelu on täysin liioteltua täällä foorumilla pieni sellainen nahistelu vain kuuluu lajin ominaisuuksiin.
Voihan se joissain tapauksissa ollakin, mutta jos toisella on jatkuvasti suomut rutussa ja evät halki, aikalisää kyllä kaivataan jo ihan siitäkin syystä, että "perheväkivallan uhri" stressaantuu ja samalla altistuu helpommin sairauksille. Varsinkaan tuommoisessa pienemmässä altaassa kala ei pääse karkuun simputtavaa partneriaan, luonnossa ottaisi varmaan lähtöpassit.
karihe kirjoitti: Lehtiksien tappelu ja nahistelu on täysin liioteltua täällä foorumilla pieni sellainen nahistelu vain kuuluu lajin ominaisuuksiin.
Voihan se joissain tapauksissa ollakin, mutta jos toisella on jatkuvasti suomut rutussa ja evät halki, aikalisää kyllä kaivataan jo ihan siitäkin syystä, että "perheväkivallan uhri" stressaantuu ja samalla altistuu helpommin sairauksille. Varsinkaan tuommoisessa pienemmässä altaassa kala ei pääse karkuun simputtavaa partneriaan, luonnossa ottaisi varmaan lähtöpassit.
Tuo ongelma yleensä esiintyy kun kaloja on vain kaksi jos haluaa nahistella niin vaihtoehtoja ei ole kuin se toinen. Mutta kun itselläni oli niitä aikoinaan 8 kpl 250L ei tuota ongelmaa esiintynyt. Nyt tuossa vierressäni 250L karanteeni altaassa on kolme Blue Diamond kiekkoa, kaverukset ovat alle 1/2 vuoden vanhoja ja eivät tee muuta kuin nahistelevat keskenään, mutta takaan kun ne aikanaan siirrän pääaltaaseen isompien joukkoon niin johan tilanne rauhoittuu.
Löysin arkistoistani kuvankin vuodelta 2000 noista lehtiksistä ja eivät minusta kovin revityiltä näytä.
kaloilla on tapana usein parveutua jos ei omaa reviiriä saa kasaan. Esim minulla oli josku 750 litrasesa sinirihmakala-parvi 3u + 5n. Ikinä ei ollut nahistelua.
Tiedän tapauksen jossa rihmakaloja oli 200 litrasessa parvi ja omistaja pelkäsi niiden alkavan nahistella joten siirsi osan toiseen altaaseen jonka jälkeen alkoi reviiri taistelut, mutta kun laittettiin takaisin samaan altaaseen loppu nahistelut ja rihmikset teki parven.
Myös kyhmytonkijoista on ollut artikkeleita ja olen itsekkin sen kokenut. Eli niitä pitää olla parvi jossa on vähintään 2 urosta, sillä ne tekevät arvojärjestyksen jonka jälkeen tulee rauha maahan, mutta jos uroksia on yksi niin se purkaa agressioitansa kaikkeen mikä liikkuu.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Taas tarvitsee myöntyä karihe mielipiteeseen...ja koska itselläkin on lehtiksiä ollut jo 20v...eli kyllä se pieni nahistelu kuuluu niiden luonteeseen. Jos ne ei sitä tekisi epäilisin että ovatko terveitä Ei kaloja tarvitse niin kovasti sääliä jos vähän tökkivät toisiaan kun ne tekee sitä varmasti myös luonnossakin
Minulla on ollut aikuinen lehtikalanaaras ilman lajitovereita (seurana pohjakaloja ja tetroja) hiukan vajaa 500 litraisessa nyt pari vuotta ja oikein mukavasti on mennyt. Yritin aiemmin pitää sen "kaverina" koirasta mutta koiras höykkyytti naarasta niin paljon, että sai lähtöpassit.
Toisaalta tämän fisun kanssa samassa altaassa oli aiemmin parikin nuorta koirasta ja silloin ne tappelivat keskenään ja jättivät naaraan rauhaan. Joten mene ja tiedä. Mutta itse en pidä huonona vaihtoehtona pitää lehtikalaa "yksinään", ilman omia lajitovereita.