Olen tässä hankkimassa akvaariota. Mitä tuumitte näitten lajien yhteensopivuudesta, ja luuletteko, että allas on liian pieni niille kaikille?
Siis:
Akvaario tulee olemaan (luultavimmin) tällainen
Pituus: 81 cm
Syvyys: 36 cm
Korkeus:50 cm
Akvaarioon olen suunnitellut näitä lajeja:
Partamonni tai kaksi
Taistelukalakoiras
Seeprakala (parvi)
Kiilakylki (parvi)
Kirsikkabarbi (muutamia)
Neontetra (parvi)
Tai sitten jotain muita barbeja kirsikoiden sijaan tai esim.kääpiörihmakala taiston tilalle... (ja tuolla parvella tarkoitan jotain n.6 yksilön parvia tai suurempia)
Vastailkaa!
Lajeja miettimässä
Valvoja: Moderaattorit
Lajeja miettimässä
Vihdoinkin jotain oppinut (: Kiitos teille, webbiläiset!
-
kiekkoilija
- Member

Ja minä kun luulin valinneeni vähän lajeja
Noo, pitääpä katsoa nyt sitte, seeprakaloista en silti aio luopua suunnitelmissa! Kaipa jonku parven vois jättää hankkimatta, mutta suunnitelmat voi vielä muuttua, kun ei sitä koko akvaariota ole vielä edes hommattu.
Lisää kommenttia! Ihan uuno kun tällä alalla vielä olen. Muiden mielipiteitä siis myös, pyydän! Ja vastausta niiden yhteensopivuuteen sitten kanssa
PS. Mites se litratilavuus laskettiin? pituus x syvyys x korkeus jaettuna tuhannella vai? Menikös oikein?
Ja jotain oon lukenut, että litra jokaista kalan pituussenttiä vastaan pitäisi olla tilaa. Jos olen laskenu oikein, niin nuitten pitäisi mahtua...vaikka luultavasti ne kyllä olisi aika ahtaalla
Lisää kommenttia! Ihan uuno kun tällä alalla vielä olen. Muiden mielipiteitä siis myös, pyydän! Ja vastausta niiden yhteensopivuuteen sitten kanssa
PS. Mites se litratilavuus laskettiin? pituus x syvyys x korkeus jaettuna tuhannella vai? Menikös oikein?
Ja jotain oon lukenut, että litra jokaista kalan pituussenttiä vastaan pitäisi olla tilaa. Jos olen laskenu oikein, niin nuitten pitäisi mahtua...vaikka luultavasti ne kyllä olisi aika ahtaalla
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Laittaisin myös yhden ison parven, tai enintään kaksi.
Ehdotus; taistelukala ja rusokiilakylkiä.
Akvaarion pohjalle hienoa hiekkaa ja sekaan parvi piikkisilmiä.
Yksi partis sopii levänsyöjäksi.
Neontetran ja seeprakalan lämpötila ei oikein kohtaa taistelukalan vaatimaa.
Kardinaalitetra menisi taistolämmöissä ja on hiukkasen neonin näköinen.
Ehdotus; taistelukala ja rusokiilakylkiä.
Akvaarion pohjalle hienoa hiekkaa ja sekaan parvi piikkisilmiä.
Yksi partis sopii levänsyöjäksi.
Neontetran ja seeprakalan lämpötila ei oikein kohtaa taistelukalan vaatimaa.
Kardinaalitetra menisi taistolämmöissä ja on hiukkasen neonin näköinen.
Sama täällä yksi/ kaksi parvea. Jos noista valitsisin mitä ehdotit niin ensi sijaisesti kirsikkabarbi näyttävä kala 3-4 urosta 8-12 naarasta. Ja toiseksi sitten neontetra parvi 10-15 kalaa tai vastaava määrä seeprakaloja. Pohjalle miksei partis mutta ei paria jos et halua hukkua poikasiin/kasvattaa niitä.
Taistelukala? miksi ei oli niitä minulakin penskana nyt tuskin ottaisin.
Taistelukala? miksi ei oli niitä minulakin penskana nyt tuskin ottaisin.
Minä antaisin kyllä ääneni taistelukaloille, vaikka ne sulkevatkin sitten neontetrat ja seeprakalat pois korkeamman lämpötilavaatimuksen takia. Edelliset taistot olivat joskus yli kymmenen vuotta sitten, nyt niitä tuli hankittua 1+3 haaremin verran. Aivan valloittavia ja rohkeita tyyppejä, vaikkei koko päätä huimaakaan.
Suosittelen myös pidättäytymistä max. kahdessa parvessa, usea pieni parvi tekee altaasta sekavan näköisen ja parvikalat ylipäätään viihtynevät sitä paremmin mitä enemmän niitä on.
Suosittelen myös pidättäytymistä max. kahdessa parvessa, usea pieni parvi tekee altaasta sekavan näköisen ja parvikalat ylipäätään viihtynevät sitä paremmin mitä enemmän niitä on.
Kiitän tiedoista!
Olisi tosiaan tullut vähän sekavan näköinen...paitsi jos olisi isompi allas! Taidampa laittaa sitten ne 2 parvea, nyt tuli vain ongelma, mitkä karsia! Jos ne seeprakalat sitten jättäisi lämpötilan takia pois... Ja vain 1 imumonni, jos ne kerran ovat niin kovia kutemaan. Sitten pitäisi vielä heivata yksi parvi pihalle...pitääpä pohtia mikä!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olisi tosiaan tullut vähän sekavan näköinen...paitsi jos olisi isompi allas! Taidampa laittaa sitten ne 2 parvea, nyt tuli vain ongelma, mitkä karsia! Jos ne seeprakalat sitten jättäisi lämpötilan takia pois... Ja vain 1 imumonni, jos ne kerran ovat niin kovia kutemaan. Sitten pitäisi vielä heivata yksi parvi pihalle...pitääpä pohtia mikä!