Mitkä kalat OIKEASTI syövät kotiloita?
Valvoja: Moderaattorit
Mitkä kalat OIKEASTI syövät kotiloita?
Pienessä 54 l akvaariossani on ikävä kehäkotiloinvaasio, joka on saanut myös aikaan sen, että kasvien lehdillä alkaa olla kerrokset "kotilonkakkaa", jota on vaikea saada irti ja imuriin. Kotiloita on to-del-la runsaasti. Aluksi ihmettelin, koska en ikinä löytänyt mitään muna-hyytelö-ryppäitä kasveista, mutta sitten luin täältä, että ko. kotilolajin munia onkin hankala löytää.
Akvassa on tällä hetkellä kotiloiden lisäksi vain yksi hunajarihmakala.
Nytpä kysynkin, mitkä kalat IHAN OIKEASTI syövät kotiloita, sillä ajatus myrkyttämisestä ei minusta tunnu kovinkaan hauskalta. Toivoisin siis tänne kalojen omistajien omia kokemuksia, ei mitään kuulopuheita tai arveluita kotilontuhoajista.
Samalla olisi tietysti hauska kuulla, mitä muita hyviä TAI huonoja ominaisuuksia näillä veikkosilla, siis kaloilla, on. Onhan se hyvä tietää, jos kotiloita ilokseen popsiva vilistäjä pistää poskeensa myös muut allastoverinsa suruitta.
Kaikki tämä tietenkin tähtää siihen, että saisin valittua oikeanlaisen kalan / kaloja omaan minitankkiini hoitamaan tuholaistorjuntaa. Myös isommaksi kasvavat lajit huomioidaan, sillä kalan tai kalat voi myöhemmin siirtää isompaan purnuun. (Semmoinenkin on, mutta ilman kotiloita...)
Tähän mennessä olen jo deletoinut harkintalistaltani ainakin tiikeri- ja verkkonuoliaiset, onko muita, parempia vaihtoehtoja?
Akvassa on tällä hetkellä kotiloiden lisäksi vain yksi hunajarihmakala.
Nytpä kysynkin, mitkä kalat IHAN OIKEASTI syövät kotiloita, sillä ajatus myrkyttämisestä ei minusta tunnu kovinkaan hauskalta. Toivoisin siis tänne kalojen omistajien omia kokemuksia, ei mitään kuulopuheita tai arveluita kotilontuhoajista.
Samalla olisi tietysti hauska kuulla, mitä muita hyviä TAI huonoja ominaisuuksia näillä veikkosilla, siis kaloilla, on. Onhan se hyvä tietää, jos kotiloita ilokseen popsiva vilistäjä pistää poskeensa myös muut allastoverinsa suruitta.
Kaikki tämä tietenkin tähtää siihen, että saisin valittua oikeanlaisen kalan / kaloja omaan minitankkiini hoitamaan tuholaistorjuntaa. Myös isommaksi kasvavat lajit huomioidaan, sillä kalan tai kalat voi myöhemmin siirtää isompaan purnuun. (Semmoinenkin on, mutta ilman kotiloita...)
Tähän mennessä olen jo deletoinut harkintalistaltani ainakin tiikeri- ja verkkonuoliaiset, onko muita, parempia vaihtoehtoja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Esitän seuraavanlaisen vaihtoehdon; kotiloansa.
Lisäetuna kaloihin verrattuna ettei tuota uudelleensijoitusongelmia
.
Lisäetuna kaloihin verrattuna ettei tuota uudelleensijoitusongelmia

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Poimi vaan pois kaikki kotilot mitkä saat ja laita ruokinta ihan minimiin, siirrä vaikka se yksinäinen hunis pois ja älä ruoki ollenkaan, kyllä niiden pitäisi pikkuhiljaa vähentyä. Mutta jos jonkun kalan sinne haluat niin nuoliaisethan taitaa olla melkein ainoita jotka kotiloita syö, ja niistä kokonsa puolesta noin pieneen voisi väliaikaisesti sijoittaa kääpiö-, touhu- tai harlekiininuoliaisia. Siis jos niille on sen jälkeen tarjota isompi koti.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Taitaapi olla kyseenalaista laittaa NOIN pieneen altaaseen nuoliaisia, jotka siis kotilonsyöntikyvystään tunnetaan, ovathan parvikaloja eivätkä kotilonkutua kuitenkaan syö. Itselläni kun kääpiönuoliaiset ovat syöneet postitorvikotilot niin ettei niitä juuri altaassa näe niin silti syötyjä kuoria ilmaantuu aina vaan joka viikko kymmeniä. Kotilot majailevat ja sikiävät siellä mihin nuoliaiset eivät pääse, esim pintakasveissa ja kasvipöheiköissä, eivät kuole kokonaan. Pallokalat ovat tehokkaita kotilonsyöjiä ja sopivat pikkuakvaarioon mutta mieluiten lajiakvaarioon ja sitten pitääkin jo ottaa selvää niiden erityistarpeista (mm. ravinto).
-
- Member
Kokemuksesta voin sanoa ettei kasveissa olleita kotiloita kokonaan saatu tapettua. Kasvit olivat saavissa aluna kylvyssä sekä kokeilin flubenol kuuria eikä postitorvikotilot kuolleet. Suurin osa kuoli, mutta näköjään altaaseen on uusi ongelma iskemässä. Eli kotilon muniin ei ole tehokasta lääkettä ellet sitten heitä kasveja kirjaimellisesti roskikseen tai konpostiin.
Toisaalta ostaessasi uusia kasveja akvaarioliikkeestä tai toiselta harrastajalta koko kotilo-ongelma on taas uudestaan käsillä.
Kotiloansat on myös todettu hyödyttömiksi. Kantaa voi kyllä rajoittaa monin keinoin kuten nyppimällä, mutta kun samaan aikaan tulee 100 uutta kotiloa lisää niin siinähän nypit hampaat irvessä. Tähän populaatioonhan riittää yksi kotilo joka munii ympäriinsä.
Myöskään ruokinnalla ei ole merkitystä lisääntymisen kannalta. On pidetty kalattomassa altaassa viikon parikin ilman mitään ruokintaa tai lannoitusta. Silti kotiloita ilmestyy läjäpäin. Sen verran ongelmallinen ja sinnikäs postitorvikotilot on. Kokeilin myös pH:n alentamista 6 pintaan... ei mitään vaikutusta.
Hyvin sopeutuvia elukoita. Eikä myöskään nuoliaisten hankinta ole tuottanut toivottua tulosta. Nuoliaisia on ollut vuoden ja kotilo-ongelma sen kuin kasvaa. Olen karanteeni altaaseen kokeiluksi laittanut kyseisiä kotiloita eikä ole nuoliaiset niitä saanut nitistettyä. Sen sijaan muu kalaruoka kyllä kaupaksi käy. Että se niistä viisaista neuvoista.
Ainoa keino päästä kokonaan kotiloista on altaan tyhjennys, desinfiointi, kuivatus myös suodattimen osalta. Hiekkojen vaihto, kivien ja kantojen pesu kiehuvalla vedellä. Vanhoja kasveja ei kannata käyttää, koska niistä ei kotiloiden munia saa millään pois vaan uusi kanta kasvaa muutamassa viikossa. Toisin sanoen kasviton allas voisi olla kotiloton.
Toisaalta ostaessasi uusia kasveja akvaarioliikkeestä tai toiselta harrastajalta koko kotilo-ongelma on taas uudestaan käsillä.
Kotiloansat on myös todettu hyödyttömiksi. Kantaa voi kyllä rajoittaa monin keinoin kuten nyppimällä, mutta kun samaan aikaan tulee 100 uutta kotiloa lisää niin siinähän nypit hampaat irvessä. Tähän populaatioonhan riittää yksi kotilo joka munii ympäriinsä.
Myöskään ruokinnalla ei ole merkitystä lisääntymisen kannalta. On pidetty kalattomassa altaassa viikon parikin ilman mitään ruokintaa tai lannoitusta. Silti kotiloita ilmestyy läjäpäin. Sen verran ongelmallinen ja sinnikäs postitorvikotilot on. Kokeilin myös pH:n alentamista 6 pintaan... ei mitään vaikutusta.

Ainoa keino päästä kokonaan kotiloista on altaan tyhjennys, desinfiointi, kuivatus myös suodattimen osalta. Hiekkojen vaihto, kivien ja kantojen pesu kiehuvalla vedellä. Vanhoja kasveja ei kannata käyttää, koska niistä ei kotiloiden munia saa millään pois vaan uusi kanta kasvaa muutamassa viikossa. Toisin sanoen kasviton allas voisi olla kotiloton.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
En itse ainakaan suosittelisi edes kokeilee... Itselläni akvaarion vaihtojen yhteydessä jäi yksi verkkonuoliainen (n.4cm) piiloon kotiloakvaan (omppuja+muita), ja sain sen pirulaisen napattua kiinni kun sen soran seasta hyökkäs kotiloiden ympärille pyörii.
Tosiaan mulla noi imuttaa samantien kotilot tyhjiksi.. *tyytyväinen*

-
- Member
Hmm... mikähän nuoliainen oli kyseessä? Nimittäin ainakaan tuo vuosi sitten hankkimani touhunuoliainen ei tunnu välittävän postitorvikotiloista ollenkaan. Ainakaan kotilot eivät vähene karaantenialtaassa. (kokeilu) Olen kyllä kuullut että Tiikerinuoliainen pitäis napsia kotilot pois, mutta elukka kun kasvaa noin 30cm niin ihan mihin altaaseen tahansa tuota ei kannata hankkia.Kalakaverit kirjoitti:En itse ainakaan suosittelisi edes kokeilee... Itselläni akvaarion vaihtojen yhteydessä jäi yksi verkkonuoliainen (n.4cm) piiloon kotiloakvaan (omppuja+muita), ja sain sen pirulaisen napattua kiinni kun sen soran seasta hyökkäs kotiloiden ympärille pyörii.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Meillä teki selvää kotiloista parissa päivässä 2 verkkonuoliaista. (240l allas). Tosin siinä vaiheessa kun ei enää ollu kotiloita syödä, syötiin monnisten silmät...
No kalat palasi eläinkauppaan, kotilot ei ole takaisin tullu. Ja aikaakin tästä on kulunut jo vuosi.
Touhunuoliaisia kaverilla on ollu, mut ne ei ole kotiloista innostunut.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Touhunuoliaisia kaverilla on ollu, mut ne ei ole kotiloista innostunut.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/
-
- Akvaariokuvaaja 2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Pallokalat syö oikeasti kotiloita, tosin tuohon kokoon ei oikein taida mennä juuri muut kuin korkeintaan kääpiöt, jos nekään. Tietysti muu kalasto voi myös tällöin olla vaarassa.
Olen joskus kaupoissa nähnyt niitä kotiloiden metsästys laitteita, voisivatko ne toimia?
Roope
Olen joskus kaupoissa nähnyt niitä kotiloiden metsästys laitteita, voisivatko ne toimia?
Roope
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Mulla on 600 litranen joka kuhisi postitorveja. Yhtäkkiä huomasin kaiken hävinneet. Ihmettelin muutenkin kun kierteisiäkään näkyny. Mittäsin vesiarvot ja oho ph oli 4.5.
Tänään tilanne se että kierteisiä ihan miljoona, hyvä hyvä ja postitorveja ei yhtään. Kierteiset ei siis kuolleet moisesta romahduksesta vaan olivat kaivautuneet (ilmeisesti) jonnekkin piiloon. Laittelin vähän soodavettä altaaseen niin seuraavana päivänä kaikki nurkat ja suodattimet oli täynnä kierteisiä mutta ei yhtään postitorveja.
Tänään tilanne se että kierteisiä ihan miljoona, hyvä hyvä ja postitorveja ei yhtään. Kierteiset ei siis kuolleet moisesta romahduksesta vaan olivat kaivautuneet (ilmeisesti) jonnekkin piiloon. Laittelin vähän soodavettä altaaseen niin seuraavana päivänä kaikki nurkat ja suodattimet oli täynnä kierteisiä mutta ei yhtään postitorveja.

Olin laittamassa pakasteherneitä akvaarioon kun tyttäreni 3 vee kysyi että onko ne herneitä? Sanoin että onhan ne. Tyttäreni tokas siihen että tuliko ne sun nenästä?