Kalastoa 150 litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kalastoa 150 litraiseen
Eli vaihdan piakkoin 128 litrasen akvan n.153 litraseen(125x35x35) ja kysyisin tuleeko pohja liian täyteen seuraavanlaisella kalastolla?
Nämä löytyy jo:
- 1n taistelukala+pari poikasta
- 20 kääpiömonnista
- 5 kuparimonnista
- 5 piikkisilmää
- 1 partis
Lisäksi haluaisin:
- 2-3 kuparimonnista
- 2-3 piikkisilmää
- 30-40 hehku- tai kääpiörasboraa TAI 20 rusokiilakylkeä
Akvaario ei ole perinteisen mallinen ja pohja pinta-alaa löytyy enemmän kuin tavallisen mallisessa, joten voisin itse kuvitella että nuo mahtuvat, mutta... Ja rasboroiden parvea voisin kyllä kuvitella kasvattavani sitten myöhemmin lisää, jos tuntuu että häviävät tuohon.
Mitä mieltä?
Nämä löytyy jo:
- 1n taistelukala+pari poikasta
- 20 kääpiömonnista
- 5 kuparimonnista
- 5 piikkisilmää
- 1 partis
Lisäksi haluaisin:
- 2-3 kuparimonnista
- 2-3 piikkisilmää
- 30-40 hehku- tai kääpiörasboraa TAI 20 rusokiilakylkeä
Akvaario ei ole perinteisen mallinen ja pohja pinta-alaa löytyy enemmän kuin tavallisen mallisessa, joten voisin itse kuvitella että nuo mahtuvat, mutta... Ja rasboroiden parvea voisin kyllä kuvitella kasvattavani sitten myöhemmin lisää, jos tuntuu että häviävät tuohon.
Mitä mieltä?
Akvaario 128L, 2 kissaa poika 12kk + tyttö 8kk
O/OV: Piikkisilmiä
Minustakaan allas ei tule liian täyteen. Mietin hieman tuon altaan lämpötilaa ja virtausta. Kääpiömonniset eivät tykkää kovin lämpimästä. Maksimilämpötilaksi niille mainitaan usein 26C, mutta ainakin omassa pytyssä ovat eläväisimmillään viileämmässä, eli noin 22-24 asteessa. Lisäksi ne tykkäävät virtauksesta ja vaativat hapekasta vettä (jota kunnollisella vedenkierrolla saadaan aikaan). Mitenkäs nämä vaatimukset menee yhteen taistorouvan kanssa?
-
- Junior Member
- Viesti:
Niin, en silloin kääpiömonnisia hankkiessani tullut ajatelleeksi lämpötiloja..
Lämpötila altaassa on sellaset 26 astetta tällä hetkellä ja mä oon yrittäny nyt tähän pitkänmalliseen altaaseen tehdä niin että toisessa päässä, jossa on suodatin, on enemmän virtausta, ja toisessa päässä taas aika lailla "tyyntä". Täytyy vähän kattoa että mihin suuntaan sitä vettä pistää puhaltamaan, mutta tähän mennessä on sekä monniset että taistorouva viihtynyt. Monniset viipeltää ympäri allasta isona parvena.
Erään asian mä oon huomannu: taistorouva kiusaa näitä uusia tulokkaita, eli kuparimonnisia. Ku taisto näkee kuparimonnisen lepäilevän pohjalla, niin hän päättää pitää vähän hauskaa ja ajaa monnis-paran pois. Ketään muita taisto ei kiusaa, pienemmät kääpiömonniset saa olla ihan rauhassa. Pitäiskö hankkia toinen naaras, tai vaikka koiras? Kun vaihdoin akvaarion nyt viime viikolla, niin vanhasta löyty peräti 10 taiston poikasta. Nyt ku ne on siirretty uuteen altaaseen niin en tiedä kuinka moni niistä selviää ja kuinka monta äityli on jo pistelly poskeensa. Jos isompia poikasia ei ala näkyä, niin kait mä sitten hankin ainakin toisen naaraan ja ehkä koiraan jossain vaiheessa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Erään asian mä oon huomannu: taistorouva kiusaa näitä uusia tulokkaita, eli kuparimonnisia. Ku taisto näkee kuparimonnisen lepäilevän pohjalla, niin hän päättää pitää vähän hauskaa ja ajaa monnis-paran pois. Ketään muita taisto ei kiusaa, pienemmät kääpiömonniset saa olla ihan rauhassa. Pitäiskö hankkia toinen naaras, tai vaikka koiras? Kun vaihdoin akvaarion nyt viime viikolla, niin vanhasta löyty peräti 10 taiston poikasta. Nyt ku ne on siirretty uuteen altaaseen niin en tiedä kuinka moni niistä selviää ja kuinka monta äityli on jo pistelly poskeensa. Jos isompia poikasia ei ala näkyä, niin kait mä sitten hankin ainakin toisen naaraan ja ehkä koiraan jossain vaiheessa.
-
- Junior Member
- Viesti:

No mutta altaassani uiskentelee tällä hetkellä 5 tavallista piikkisilmää, 5 tummapiikkisilmää, 5 kuparimonnista, parvi kääpiömonnisia ja taistonaaras ja ainakin 1 hengissä selvinnyt poikanen. Vielä meinaan hankkia lisää kuparimonnisia ja joskus tulevaisuudessa hehkurasboroita.