Mattosuodatin 140 l:n päätyyn?
Valvoja: Moderaattorit
Mattosuodatin 140 l:n päätyyn?
140 litrainen (100x40x35) on vasta rakenteluvaiheessa..uudet silikonit, jne.
Luin suodatuksesta http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... quaneu.php
Miksi ostaisin pönttösuodattimia ylipäätänsä, jos mattosuodatin akvan päätyseinän kokoisena on tehokas! Käsittääkseni muuta suodatinta ei tarvitse kuin tuo matto ja pumppu. Satuin nimittääin omistamaan jo kiertovesipumpun, joka työntää 900l/h.
Kysmys?
Pitääkö tuon maton olla jotain erikoisakvaariosuodatusvaahtomuovimattoa (mikä sanahirviö)? Kelpaako samaan tarkoitukseen mikä tahansa superlooni vaikka patjasta tai Etolasta ostettu 5 cm paksuinen vaahtomuovin palanen? Niissäkin on eri painoluokat eli kg/l ja valinnanvaraa käsittääkseni löytyy.
Luin suodatuksesta http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... quaneu.php
Miksi ostaisin pönttösuodattimia ylipäätänsä, jos mattosuodatin akvan päätyseinän kokoisena on tehokas! Käsittääkseni muuta suodatinta ei tarvitse kuin tuo matto ja pumppu. Satuin nimittääin omistamaan jo kiertovesipumpun, joka työntää 900l/h.
Kysmys?
Pitääkö tuon maton olla jotain erikoisakvaariosuodatusvaahtomuovimattoa (mikä sanahirviö)? Kelpaako samaan tarkoitukseen mikä tahansa superlooni vaikka patjasta tai Etolasta ostettu 5 cm paksuinen vaahtomuovin palanen? Niissäkin on eri painoluokat eli kg/l ja valinnanvaraa käsittääkseni löytyy.
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Suodatinmattoa pitää olla, saa vaikkapa:
www.akvaarioon.fi
Itse ajattelisin että roskia keräävästä sisäsuodattimesta ei ole haittaa ainakaan.
www.akvaarioon.fi
Itse ajattelisin että roskia keräävästä sisäsuodattimesta ei ole haittaa ainakaan.
Minä juon nyt kahvia!
Mikähän olisi sopiva PPI.. 10 (hieno), 20 (keskikarhea) vai 30 (karhea)?
Mikä vaikuttaa oikean karheuden valintaan?
Pohjalla tulee olemaan Nilsiän kvartsia (valkoista) raekoko 0,3-0,9mm ja mahdollisesti karheampaakin tummenpaa Maxit hiekkaa(0,5-2mm), jos tuolla nyt merkitystä suodatinmateriaalin PPI:hin on.
Luulisi että suodatinmattoa saisi LVI-kaupoistakin, kun myyvät noita suodatinmattoja ilmastointikanavien epäpuhtauksien suodattamiseen vai eivätkö sovellu vesisuodatukseen?
Mikä vaikuttaa oikean karheuden valintaan?
Pohjalla tulee olemaan Nilsiän kvartsia (valkoista) raekoko 0,3-0,9mm ja mahdollisesti karheampaakin tummenpaa Maxit hiekkaa(0,5-2mm), jos tuolla nyt merkitystä suodatinmateriaalin PPI:hin on.
Luulisi että suodatinmattoa saisi LVI-kaupoistakin, kun myyvät noita suodatinmattoja ilmastointikanavien epäpuhtauksien suodattamiseen vai eivätkö sovellu vesisuodatukseen?
-
Thompson
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Joku osasi sanoa että ilmastointilaitteissa käytetyissä suodatinlevyissä on käytetty paloaestäviä kemikaaleja, mahdollisesti myös jotain homemyrkkyjä. Parasta on vain pitäytyä tarkoitukseen valmistetuissa suodattimissa.
Käytettävän pumpun teho lasketaan maton pinta-alan mukaan, 900l/h on altaasi päädyn kokoisen maton maksimin rajalla. Toisaalta valmistajat usein ovat melko optimistisia ilmoittaessaan tuotteidensa tehoja.
Meillä on neljässä altaassa viidestä mattosuodatin, parissa se on ainoana suodattimena, parissa on sisäsuodatin tai useampi.
Käytettävän pumpun teho lasketaan maton pinta-alan mukaan, 900l/h on altaasi päädyn kokoisen maton maksimin rajalla. Toisaalta valmistajat usein ovat melko optimistisia ilmoittaessaan tuotteidensa tehoja.
Meillä on neljässä altaassa viidestä mattosuodatin, parissa se on ainoana suodattimena, parissa on sisäsuodatin tai useampi.
Onko pumppu siis liian tehokas eli virtaus on liian nopea suodatinmaton läpi. Auttaisiko siihen jos laittaisi 5 cm karhean maton kaveriksi 3cm hieno maton?Thompson kirjoitti: Käytettävän pumpun teho lasketaan maton pinta-alan mukaan, 900l/h on altaasi päädyn kokoisen maton maksimin rajalla. Toisaalta valmistajat usein ovat melko optimistisia ilmoittaessaan tuotteidensa tehoja.
Eli menen maanantaina akvaariokauppaan ostamaan tuota keskikarkeaa suodatinmattoa ja ostan jonkin halppis sisäsuodattimen roskienkerääjäksi.Mikkor kirjoitti:Laittaisin keskikarkeaa mattoa, hieno menee kelposti tukkoon tuon puhallushiekan kanssa. Joku roskankerääjä on syytä olla maton lisäks vaikka kyllä maton yläreunaan roskiakin kiinni jää.
Kiitos paljon kaikille. Nyt taas akvaarioprojekti nytkähtää eteenpäin.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
140 litraisen (100x40x35) päätyyn sijoiteva matto on kooltaan 1400 cm2
Sellaiselle sopivan pumpun teho on minimissään 420 ja maksimissaan 840 litraa tunnissa. Tuollainen 900 litraa tunnissa on siis jonkin verran liian tehokas. Josko sitä voisi hieman painepuolelta kuristaa vaikka letkulla, jonka vapaata päätä painetaan hieman lyttyyn?
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... laskut.php
Ongelma on, jotta liian kovassa virtauksessa typpibakteerit eivät viihdy, vaan lähtevät liikkeelle ja hakeutuvat muualla sopivampaan paikkaan.
Sellaiselle sopivan pumpun teho on minimissään 420 ja maksimissaan 840 litraa tunnissa. Tuollainen 900 litraa tunnissa on siis jonkin verran liian tehokas. Josko sitä voisi hieman painepuolelta kuristaa vaikka letkulla, jonka vapaata päätä painetaan hieman lyttyyn?
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... laskut.php
Ongelma on, jotta liian kovassa virtauksessa typpibakteerit eivät viihdy, vaan lähtevät liikkeelle ja hakeutuvat muualla sopivampaan paikkaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Matto, joka on tulossa ehkä jo viikonlopuksi, on 5x50x50cm puolikarkea.
Pumpun teho on tosiaan 900l/h. Akvaario on ulkomitoiltaa 100(l)x40(k)x35(s) eli 140litraa. Tehollinen korkeus akvaariossa on noin 37cm. Kait pieni läikkymisvara pitää jättää. Myös akvaarion syvyyssuunta sisämittana on todellisuudessa 33cm ja leveys sisämittana 98cm eli 120 litraa. Vai onko noilla nyt merkitystä laskuissa.
Laskujen mukaan pitäisi vähintään olla tuolla 900l/h pumpulla 1500cm2 pinta-ala.
Mitäs jos siitä tekisi nurkkaan vaikka suorakulmamaisen 30cmx20cm mattosuodattimen(korkeus 37cm), jolloin suodatinpinta-ala olisi 1850cm2? Silloin virtausnopeudeksi tulisi 8,1cm/min. Tuo suorakulmamainen oikeastaan sopisi ihan hyvin sinne takanurkkaan.
Tai voisiko sen tehdä viistoon kulmaa? Tulisi kolmiomainen puhdasvesitila
. Sekin olisi jänskän näköinen.
Mattosuodatinmatto ei vielä ole vielä saapunut, joten mitään en ole lyönyt vielä lukkoon. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Meinasi jo näin aluksi mennä pieleen, jos olisin tehnyt sen päätysuodatinmaton ja pumpun päätyyn tunkenut ja ihmetellyt, että miksi ei kypsy. Kaikkea en ole ehtinyt vielä lukea ja omaksua näin lyhyessä ajassa. Kokemus varmaan myös opettaa, mutta eihän kaikkea tarvitse opetella kantapään kautta, kun on tämä hieno foorumi, jossa saa oppia.
Kiitoksia jarvij:lle hyvästä opastuksesta ehkä liiankin innokkaalle uudelle akvaarioharrastajalle näin alkutaipaleella.
Pumpun teho on tosiaan 900l/h. Akvaario on ulkomitoiltaa 100(l)x40(k)x35(s) eli 140litraa. Tehollinen korkeus akvaariossa on noin 37cm. Kait pieni läikkymisvara pitää jättää. Myös akvaarion syvyyssuunta sisämittana on todellisuudessa 33cm ja leveys sisämittana 98cm eli 120 litraa. Vai onko noilla nyt merkitystä laskuissa.
Laskujen mukaan pitäisi vähintään olla tuolla 900l/h pumpulla 1500cm2 pinta-ala.
Mitäs jos siitä tekisi nurkkaan vaikka suorakulmamaisen 30cmx20cm mattosuodattimen(korkeus 37cm), jolloin suodatinpinta-ala olisi 1850cm2? Silloin virtausnopeudeksi tulisi 8,1cm/min. Tuo suorakulmamainen oikeastaan sopisi ihan hyvin sinne takanurkkaan.
Tai voisiko sen tehdä viistoon kulmaa? Tulisi kolmiomainen puhdasvesitila
Mattosuodatinmatto ei vielä ole vielä saapunut, joten mitään en ole lyönyt vielä lukkoon. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Meinasi jo näin aluksi mennä pieleen, jos olisin tehnyt sen päätysuodatinmaton ja pumpun päätyyn tunkenut ja ihmetellyt, että miksi ei kypsy. Kaikkea en ole ehtinyt vielä lukea ja omaksua näin lyhyessä ajassa. Kokemus varmaan myös opettaa, mutta eihän kaikkea tarvitse opetella kantapään kautta, kun on tämä hieno foorumi, jossa saa oppia.
Kiitoksia jarvij:lle hyvästä opastuksesta ehkä liiankin innokkaalle uudelle akvaarioharrastajalle näin alkutaipaleella.
-
Mikkor
- Senior Member

mulla on matto laitettu kulmaan 1/4 ympyrän malliin, silikoonasin sivu ja takalasiin lasilistat joita vasten matto sitten tukeutuu, maton takana on sitten tilaa lämppärille ja hiilarinlevittimelle. Ja pumppu on kans maton takana. Tässä mallissa huollon luulisi olevan helpompaa, kuin päätymallisessa matossa, tosin huollon tarve on minimaalinen. Ja samalla saa tekniikkaa piiloon maton taakse.
Toi 900l/h pumppu tuntuu tohon vesimäärään aika kovalta, mun 240 l kipossa on 600 l/h pumppu ja silläkin saa kasvit kumoon.
Toi 900l/h pumppu tuntuu tohon vesimäärään aika kovalta, mun 240 l kipossa on 600 l/h pumppu ja silläkin saa kasvit kumoon.
Mistä näistä tietää..
Tuo 1/4 ympyrä kuulostaa hyvältä. Ei tarvitsisi liimailla matonpalasia yhteen (suorakulmaisessa mallissa) eikä tukea mitenkään sisältä päin.
Tuon pumpun liiallinen teho alkaa nyt arveluttaa. Jos 600 pumppu pistää kasvit kumoon 2 kertaa isommassa akvassa..niin ehkä 300l/min riittäisi minulle ja sen mukainen mattopinta-ala.
Pumppu oli minulla valmiina kaapissa terraarioharrastuksen jäljiltä.
Tuon pumpun liiallinen teho alkaa nyt arveluttaa. Jos 600 pumppu pistää kasvit kumoon 2 kertaa isommassa akvassa..niin ehkä 300l/min riittäisi minulle ja sen mukainen mattopinta-ala.
Pumppu oli minulla valmiina kaapissa terraarioharrastuksen jäljiltä.
Ei matto hiekkaa ime. Eri karkeuksiin pätevät samat periaatteet.
Meinaako Mikko että koska hieno pohja ei toimi suodattimena itsessään samoin kuin karkea, vedessä leijuu enemmän hiukkasia jotka mattoon ajautuvat? Itse en ole huomannut hienon maton kanssa ongelmia, mutta läpivirtausnopeus on ollut alhainen, 3-4 cm/min ja eräässä akvaariossa kuitenkin myös noin 7cm/min. Hiekkapohja samaten on ollut melko hieno ja matto aina ainoana suodattimena.
Enemmän taivutettujen sylinterimallien yhteydessä olen ollut huomaavinani melko usein kertomuksia tukkeentumisista.
Meinaako Mikko että koska hieno pohja ei toimi suodattimena itsessään samoin kuin karkea, vedessä leijuu enemmän hiukkasia jotka mattoon ajautuvat? Itse en ole huomannut hienon maton kanssa ongelmia, mutta läpivirtausnopeus on ollut alhainen, 3-4 cm/min ja eräässä akvaariossa kuitenkin myös noin 7cm/min. Hiekkapohja samaten on ollut melko hieno ja matto aina ainoana suodattimena.
Enemmän taivutettujen sylinterimallien yhteydessä olen ollut huomaavinani melko usein kertomuksia tukkeentumisista.
-
Mikkor
- Senior Member

Mulla on ainakin hiekkaa pohjasta noin 5 cm ylöspäin maton huokosissa, ei tietenkään paljoa, mutta kuitenkin. Johtuu varmaan siitä, että avaimet tykkää pöllyttä maton vieressä. Näin maalaisjärjellä ajatellen luulis hienon maton tukkeutuvan keskikarkeata nopeammin, olettaen virtausnopeuden olevan saman.
Mistä näistä tietää..
Matto on tukossa silloin, kun vedenpinta laskee sen takana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää kuinka monta monta tavallista mattoa on mennyt tukkoon.Mikkor kirjoitti:Mulla on ainakin hiekkaa pohjasta noin 5 cm ylöspäin maton huokosissa, ei tietenkään paljoa, mutta kuitenkin. Johtuu varmaan siitä, että avaimet tykkää pöllyttä maton vieressä. Näin maalaisjärjellä ajatellen luulis hienon maton tukkeutuvan keskikarkeata nopeammin, olettaen virtausnopeuden olevan saman.
En usko. Ainakaan ennen kuin se tapahtuu.Mikkor kirjoitti:kuulemma kuitenkin tukkeutuu ennen pitkää
Itselläni on ollut yksi jo 2,5 vuotta, tosin muutto välissä jossa se tuli irrotettua ja kuivattua altaan vaihdon takia. Tähän mennessä 1,5 vuotta se on ollut pisimmillään vain yhtäjaksoisesti ja muutama toinenkin matto on ollut mutta niitäkään en ole päässyt seuraamaan sen pitempään akvaarioitten myynnin takia.
En tiedä olisivatko mattoni vaatineet välttämättä mitään hoitoa, mutta tämä on rajoittunut siihen että kerran muistan imuroineeni sen imupinnalta yhtäkkiä ilmestyneen sinilevän pois (se kasvoi samalla koko akvaarioon) ja muutaman kerran ylenmääräiset lietteet kirkasvesitilan pohjalta. Lisäksi olen puhdistanut pumpun sisuksia noin kerran vuodessa. Viherlevääkin on tullut joskus poistettua matosta, mutta sekään ei ole liittynyt nimenomaisesti mattosuodattimeen vaan koko akvaarion levänkasvuun. Tällä hetkellä jaavansammal peittää koko suodattimen ja sitä saa kyllä perata, ettei puska leviä puoleen allasta.