Auta ummikkoa ulkosuodattimen kokoamisessa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Liini
Starting Member
Starting Member

Auta ummikkoa ulkosuodattimen kokoamisessa

Viesti Kirjoittaja Liini »

Olen ihmetellyt tässä EHEIM 2215:n kanssa, että miten saada suodatin toimimaan. En ole eläissäni ollut tekemisissä ulkosuodattimen kanssa, viimeinen akvaarioharrastuskokemukseni on yli 20 vuoden takaa. Nyt uusi allas ja suodatin ja jo tuntuu epätoivo iskevän. Olen saanut koottua pöntön sisuksineen, mutta sitten...
1) Liitänkö pienen käyrän putkenpätkän letkunpätkällä suuttimeen (siis siihen reikäputkeen)? En ymmärrä, miten sen muuten saisi kiinni?!
2) Pitäisikö imuputkeen yhdistettävä letku laittaa kiinni jollakin vipstaakilla. Minulla alkaa osat loppua enkä voi uskoa, että letku pysyy imuputkessa kiinni ilman kiristintä, onhan imuputken käyrä pää kuitenkin akvaarion ulkopuolella.
3) Suodattimessa tuli mukana tuplahanat. Hyvä juttu, mutta ohjeissa ei kerrota, mihin kohtaan ne sijoitetaan. Lähelle suodatinta vai johonkin välille? Letkua oli yksi kerä. Laitanko sen nyt sitten mahdollisesti neljään osaan, jotta saan hanat kiinni? En tajunnut kysyä akvaarioliikkeessä tästä ja nyt tuntuu, että olen todella tyhmä, kun en tajua...!
Olisi helpompaa, kun näkisi koko laitteiston toimintavalmiina. Olen lukenut aiheesta, mutta kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa...
kiekkoilija
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

Eikö tullut ohjekirjaa mukana? Siellä kyllä pitäisi olla kuva toimintavalmiista suodattimesta ja kokoamisohjeet.

1) Liitä, niin se toimii.
2) Ei tarvi vimpstaakeja pysyy tiivisti kiinni ilmankin.
3) Tuplahanat lähelle suodatinta.

Letkua voi pätkiä niin moneen osaan kuin se on tarpeen, että saat suodattimen järkevästi paikoillleen, tietenkin mitä vähemmän liitoksia, sen vähemmän mahdollisia vuotokohtia.

Ja hei, älä turhaan tunne itseäs tyhmäksi. Jokainen on joskus ensimmäisen kerran tapellut ulkosuodattimen kanssa...Ainakin siis minä :D
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

just eilen illalla pähkäilin saman ongelman kanssa, kuvista katsomalla se sitten meni, mutta uhden letkun leikkasin sitten liian lyhyeksi :( No, sain sen korjattua sillä käyrällä osalla... mutte nyt se on sit vähän väärässä kohdassa... Tosi surkeet ohjeet oli mukana, pienet kuvat, eikä kunnon selostusta-
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”