Tietoja ja kokemuksia makkarakaloista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tietoja ja kokemuksia makkarakaloista

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Makkarakaloista siis kaipailisin kaikenlaisia tietoja. Etenkin kiinnostaisi, että millaiseen seuraan makkaran voi laittaa. Muistan, että jollakulla oli keltakääpiöahvenien kanssa jotain pientä Badista. Mitenköhän Badis badis menisi keltakääpiöiden kanssa, itsestä kuulostaa ettei menisi, mutta en toisaalta tiedä mitään makkaroista. Ravut varmasti maistuisi makkaroillekin, että ei varmaan niiden seuraan?

Kovin niukasti tuntuu olevan tietoa missään. Ulkomaisilta sivuilta löytyy ihan perusjuttuja, vesiarvoja ym. ja erityisesti näytetään korostavan ettei näille kelpaisi mikään muu kuin elävä ruoka. Pitääkö paikkansa?
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

"erityisesti näytetään korostavan ettei näille kelpaisi mikään muu kuin elävä ruoka. Pitääkö paikkansa?"

Pitää paikkaansa. Eivät huoli hiutaleruokaa. Elävää ruokaa vain..
kalaseurasta en osaa sanoa..Omani olivat melko arkoja ja elivät lajiakvaariossa jaavansammaleen seossa..muiden kasvien vian ruoka-aikaan olivat esillä..jos lähestyi allasta uivat piiloon..Välillä pörhistelivät eviään toisillee..Tulee muuten hienosti värit esiin,tumman vihreän kasvin seassa.. :)
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

sttl kirjoitti:"erityisesti näytetään korostavan ettei näille kelpaisi mikään muu kuin elävä ruoka. Pitääkö paikkansa?"

Pitää paikkaansa. Eivät huoli hiutaleruokaa. Elävää ruokaa vain..

Ainakin minun makkarakalani syövät hiutaleita.
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

Mulla on viisi makkaranpoikasta (Badis badis) 63 l:n altaassa pikkumonnisten, 9 kpl, kanssa. Oli altaassa tulisukarapujakin, joista eivät ensimmäisinä viikkoina makkarat piitanneet niitä eikä näitä, mutta pari päivää sitten olin tipauttaa silmäni, kun yhdellä makkaralla on sukarapu nielussa. Kauan kakoi ja lopulta hävisi pyrstökin pikkukitaan! - Samantien pelastin rapauset toiseen altaaseen ennenkuin useampi olisi makkranruuaksi joutunut.
Makkarat ovat kovasti tykö tulevia, aina lasissa ja tietyssä yläkulmassa, kun menen altaan äärelle. Käsi altaassa on samaa kuin ruokaa, jota koko joukolla tullaan ottamaan.
Pakasterurvarien lisäksi menevät mikrogranutaatit ja jopa tavan hiutaleet, jotaka maistuvat aina vain paremmin.
Uivat paljon näkösällä, edestakaisin altaan etuosassa, kuin iltakävely venetsialaisessa kaupungissa. - Välillä kisailevat ja vaihtavat väriä ja yhden koookokodin haltija näyttää vaihtuvan.
Oikein hauskoja seurattavia.
Taitavat olla vielä pineiä kutuhommiin, vai minkä ikäsinä/kokoisina ovat sukukypsiä? Onko kokemuksia?
Nib
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nib »

Kuinka helppoa yleisesti ottaen on tavata makkarakalaa jossain akvaarioliikkeessä ja millaisessa hintaluokassa pyörivät? Mieluusti tietäisin enemmänkin, mutta kirjallisuudessa ja muualla on hyvin vähän tietoa saatavilla.
annikki
Senior Member
Senior Member

Minun badis badikseni maksoivat n 5 euroa kpl (en tarkkaan muista, mutta jotain 4-6 euron välillä) ja ne sattuivat silmiini Leppävaaran eläinpuodista (Sellon kylkiäisenä). Viisi niitä sattui siellä olemaan ja ne kaikki silloin ostin.

Hiljan huomasin, että makkara-altaaseen oli jäänyt sukarapuja ja hengissä näyttää olevan ja pysyvän. Tuskin suuria rapuahmatteja ovat.
Ruuasta enempi osa on raetta, hiutaletta ja jauhettua pellettiä kuin pakastesurvaria. Syävät ja kasvavat.

Olethan lukenut makkarakala artikkelin Akvaristista nro 4/2005. Dario dariosta on artikkeli Tropical Fish Hobbyistissa June 2006.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla on ollut ilmeisesti pariskunta suomessa syntyneitä punamakkarakaloja vuoden ajan, mutta toinen kuoli viime viikolla oltuaan kauan syömättä, ilman mitään ulkoisia merkkejä eli en ymmärrä mikä sille tuli koska mitkään muut altaan kalat eivät ole sairastuneet. Jäljelle jäänyt aikuinen yksilö voi hyvin mutta käyttäytyy aivan eri tavalla kuin nuorempana, eli on arka ja piilossa lähes kaiken aikaa.

Haaveissa olisi kyllä löytää sille uusi puoliso tai parikin ja yrittää kudetusta erillisessä altaassa. Minun makkarakalani ovat syöneet vain surviaisia ja silloin tällöin simpukkaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
annikki
Senior Member
Senior Member

Ja eilen tipautin silmäni, sillä makkaratalossa oli MINImakkara. Tänään näin sen toisen kerra, joten totta se on. Se on jopa ällistyttävän suuri n 1-1½ cm pitkä, joten se on luurannut jo jonkun aikaa piilossa. Avoveteen ei minimakkara uskaltautunut, vaan pohjantuntumassa kasvien varsin lomassa uiskenteli. En odottanut, että lisääntyvät noin nuorina/pieninä ja vastatulleina.
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onneksi olkoon uudesta makkarasta.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Nostellaanpas tällaista ketjua.

Kävi näes niin, että innostuin lisäämään käytössä olevien altaiden määrää ja päätin laittaa ihan vakiokäyttöön 100-litraisen kunhan se tyhjenee karanteenikaloista. Ihan ehdottomia kaloja tähän tulevat olemaan jotkin pienet rasborat joita olen kuolannut jo viikkotolkulla (luulen että liikkeessä tytöt saavat jo käydä välillä pyyhkimässä enimpiä roiskeita myyntialtaista :mrgreen: ), piikkisilmät ja mahdollisesti jotkin pikkuiset labyrinttikalat. Tänään se sitten iski kuin salama kirkkaalta taivaalta: haluan makkarakaloja 8O

Nyt kyselisinkin, että onko kellään kokemusta makkaroiden yhdistämisestä samaan altaaseen pienten rasboroiden kanssa? Luin parista keskustelusta että sukaravut ovat päätyneet ruokalistalle, eiväthän ne vaan noita pikkusinttejä pitäisi ruokana? Ei viitsisi alkaa ilman minkäänlaista taustatietoa kokeilemaankaan, tulisi makkaroille kalliit sapuskat ja minulle suru puseroon.

*haaveilee pikkumakkaroista*
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Meillä meni aika pienienkin kalojen kanssa. Pehmeän veden milliksenpoikaset hävisivät kyllä kitaan. Ovat harvinaisen luonteikkaita kaloja. Itse syötin makkaroitani suoraan kädestä, että niillekin riittäisi ruokaa. Muut menivät pakoon ja makkarat uivat syömään survaria, itikoita tai jauhomatoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”