Nitriittitestit
Valvoja: Moderaattorit
Nitriittitestit
Mistä noista testeistä oikeasti tietää paljonko on nitriittiä? Tai mitään muutakaan? Ei noissa väritikuissa sävystä osaa sanoa ja kun kävin liikkeessä mittauttamassa, niin näytti ihan muuta kuin kotitestit. Onko siis olemassa jotain oikeasti luotettavia testejä, muitakin kuin nitriitti kaipaisin. Seran tippapulloja on itselläni ja ja sitten jotain sellaisia minkälie merkkisiä tikkuja missä mitataan 5 eri testiä samalla tikulla. Kaikkien tulokset on olleet erejä. Ja kun nitriittitestien pullossa lukee että säilytä viileässä, niin tarkoittaako se jääkaappia vai mitä? En tajua miksei mistään saa mitään kunnollista ja kunnollisten ohjeitten kanssa!
-
ilona
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tähän samaan voin kai kysäistä..
Kumpaa testiä tarvitsee useammin ja on tarpeellisempi: Nitriitti- vai Nitraattitesti? Olen lueskellut lukuisia ketjuja ko. aiheesta mutta en ole löytänyt "varmaa" vastausta. Yh:na kun olen niin ei voi oikeen laittaa paljoa rahnaa joka testiin. Kävin aiemmin testaamassa veteni akvaarioliikkeessä mutta ei sitä koko ajan jaksa ravata.

Kumpaa testiä tarvitsee useammin ja on tarpeellisempi: Nitriitti- vai Nitraattitesti? Olen lueskellut lukuisia ketjuja ko. aiheesta mutta en ole löytänyt "varmaa" vastausta. Yh:na kun olen niin ei voi oikeen laittaa paljoa rahnaa joka testiin. Kävin aiemmin testaamassa veteni akvaarioliikkeessä mutta ei sitä koko ajan jaksa ravata.
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
-
lafe
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Riippuu missä vaiheessa akvaarionpitosi on. Jos akvaariosi on vasta kypsymässä, on nitriittitesti tärkeä, mutta niin on nitraattikin. Jos taas akvaariosi on ollut useamman kuukauden pystyssä, on nitraattitesti tärkeämpi.
Nitriittitestiä tarvitaan yleensä vain vasta perustetun akvaarion kanssa sekä esim. muuton jälkeen voi varmistella vesiarvoja. Nitraattitesti taas on hyvä olla vakiovarusteissa myös kypsymisen jälkeenkin.
Nitriittitestiä tarvitaan yleensä vain vasta perustetun akvaarion kanssa sekä esim. muuton jälkeen voi varmistella vesiarvoja. Nitraattitesti taas on hyvä olla vakiovarusteissa myös kypsymisen jälkeenkin.
No mitäs järkee sinne ympäristö labraan (käsittää useimmiten kunnan ympäristö ja elintarvikelabrat samassa) on viedä akvaarion vesiä, jos tahtoo tietää vain perus vesiarvot, tulee aika kalliiksi ja niillä on siellä varmaan tärkeämpiäkin analysointi kohteita kuin jonkun akvaario? Voisin ymmärtää, jos kyseessä olisi jokin raskasmetalli, tms ihmeellisempi aine jota ei voi kotona testata.
Tippatestit, erityisesti Tetran ja JBL:n ovat hyviä ja luotettavia. Sitä värikartaa pitää osata lukea, kannattaa katsoa aina samassa valossa (miel aika luonnollinen ja kirkas, ei varjoja) niin on toistettavampi testaus. Toisekseen pitää olla hyvä värisilmä.
Tippatestit, erityisesti Tetran ja JBL:n ovat hyviä ja luotettavia. Sitä värikartaa pitää osata lukea, kannattaa katsoa aina samassa valossa (miel aika luonnollinen ja kirkas, ei varjoja) niin on toistettavampi testaus. Toisekseen pitää olla hyvä värisilmä.
Tarkoitin vaan, että jos haluaa tietää tarkat vesiarvot niin laboratoriosta saa tarkimmat tulokset. Niinkuin tassä taannoin mittasin GH:ta ja Tetra näytti 9, JBL 3 ja oikea tulos laboratorion mittaama 7,2 että näin luotettavia nuo tippatestit.
Niin varmaan onkin, mutta onko jossain määritelty kuka sinne saa testin viedä ja kuka ei. Asiakas kai minäkin olen vaikka veisin hikipisaran analysoitavaksi ja sitäpaitsi maksan palvelusta.ja niillä on siellä varmaan tärkeämpiäkin analysointi kohteita kuin jonkun akvaario?
Erehdyin ostamaan JBL:n liuskatestin, josta näkee pH, GH, KH, NO2, NO3. Aivan järkyttävän epätarkka. Aikaisemmin olen käyttänyt JBL:n tippatestejä, niistä saa sentään jonkin arvon. Näissä liuskatesteissä 0,1 ja 1,0 mg/l näyttää melkein samalta (ehkä vähän liioitteluakin ilmassa). MUTTA jos haluaa tietää arvot ihan noin suurinpiirtein niin liuskat näppärämpiä. Mutta jos tarkempaa niin tipat ja jos haluat oikeasti tietää niin labraan vesinäyte.