Varhaisnuorten akvaariokerho
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Viestit: 2010
- Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kerava
Varhaisnuorten akvaariokerho
Minulle heitettiin ehdotus, josko alkaisin vetämään Keravalla varhaisnuorille akvaariokerhoa. Ongelmana on vain se ettei minulla ole mitään kokemusta lapsille suunnatusta kerhotoiminnasta, muksujen kanssa tulen yleisesti ihan hyvin toimeen.
Eli ehdotuksia otetaan vastaan. Mitä tehdä ja mistä höpistä? Ja miten? Hoitoakvaarion haluaisivat, ja se onnistuu varmaankin suht helposti.
Eli ehdotuksia otetaan vastaan. Mitä tehdä ja mistä höpistä? Ja miten? Hoitoakvaarion haluaisivat, ja se onnistuu varmaankin suht helposti.
Otat jonkun hyvän akvaariokirjan käteesi ja katsot kuinka siellä on asiat jaoteltu. Markku Varjon kirjat ovat ainakin minun mielestäni suht perusteellisia alkaen alkeista altaanperustamiseen sekä tietoa kaloista. Näin saa vähän hajua missä järjestyksessä asiat kannattaa käydä läpi. Sitten kun tylsät(?) perusasiat on käyty mietitte minkälaista akvaariota rupeatte pykäämään (biotooppi, lajiakvaario jne.) Tutustumiskäynti jonnekkin akvaarioliikkeeseen tietenkin täytyy olla, ettei nuoriso heti kyllästy kun ei akvaariota ekalla kerralla pystytettykään, mahdollinen vierailu jonkun pitkän linjan harrastajan luona jolla mielellään jotakin erikoisempaa tarjottavaa (esim. merivettä). Työ tekijäänsä neuvoo, pätee hyvin opetustilanteisiin. Ryhmän mielenkiinnon ja taitojen mukaan kannattaa mennä, muistaen että sinä olet porukan pomo mutta he maksavat palkkasi
Siis, minkä ikäisiä nämä "varhaisnuoret" ovat. Kerhon pitäisi todella toimia asia pitoisena, eikä pelkkänä näennäisenä mehu pulla kerhona.
Myös vesikemian perusasia kannattaa opettaa, juuri siksi että varhaisnuoret ymmärtäisivät, miksi akvaario pitää kypsyttää ja miksi ruokaa ei saa kaata miten haluaa ja miksi vettä pitää vaihtaa.
Mielestäni noiden akvaariokirjojen käyttö ei ole hyvä ratkaisu, mielummin käyttäisin opetus tarkoitukseen netistä saatavia tietoja.
Esittely onnistuisi näppärästi esim. videotykillä jolla tietokoneen ruudulta pystyttäisiin heijastamaan kuva kankaalle.
Myös vesikemian perusasia kannattaa opettaa, juuri siksi että varhaisnuoret ymmärtäisivät, miksi akvaario pitää kypsyttää ja miksi ruokaa ei saa kaata miten haluaa ja miksi vettä pitää vaihtaa.
Mielestäni noiden akvaariokirjojen käyttö ei ole hyvä ratkaisu, mielummin käyttäisin opetus tarkoitukseen netistä saatavia tietoja.
Esittely onnistuisi näppärästi esim. videotykillä jolla tietokoneen ruudulta pystyttäisiin heijastamaan kuva kankaalle.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2010
- Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kerava
Varhaisnuoret ovat alle 13 vuotiaita
Joo, tiedän kyllä mistä tietoa löytyy. Siitä ei ole pulaa, mutta kun en ole ikinä mitään kerhoa vetänyt lapsille niin siinä asiassa enempikin tarvitsisin apuja.
Jos jollain on 12-13 v. muksuja niin kertokaahan tietämättömälle mikä saa mielenkiinnon pysymään yllä? Tai vielä parempi, jos olet itse tuohon ikähaarukkaan menevä niin mikä kiinnostaa akvaarioissa?
Muffe, olet enemmän kuin tervetullut. Meillä on Elzulla KUAS:n kokous 23.9. Tule juttelemaan.
Joo, tiedän kyllä mistä tietoa löytyy. Siitä ei ole pulaa, mutta kun en ole ikinä mitään kerhoa vetänyt lapsille niin siinä asiassa enempikin tarvitsisin apuja.
Jos jollain on 12-13 v. muksuja niin kertokaahan tietämättömälle mikä saa mielenkiinnon pysymään yllä? Tai vielä parempi, jos olet itse tuohon ikähaarukkaan menevä niin mikä kiinnostaa akvaarioissa?
Muffe, olet enemmän kuin tervetullut. Meillä on Elzulla KUAS:n kokous 23.9. Tule juttelemaan.
Lähinnä tarkoitin että katsoisi jostain akvaariokirjasta vaikka sisällysluetteloa ja sen mukaan rakentelisi tuota tuntijakoa. En siis tarkoittanut että srd istuisi nenä kiinni kirjassa ja luennoisi sieltä käsin akvarismia seurakunnalleen. Väännänkö enemmän rautalankaa vai meneekö idea tällä jo perille?
Tuon ikäisillähän ei vielä ole ollut kemiaa koulussa (?), joten tällä osa-alueella hommaa ei kannata liioitella. Lainaa kirjastosta lasten osastolta joku aiheeseen sopiva teos (sudenpentujen käsikirja tms) jossa asia selvitellään ikään sopivalla tavalla. Järven sivujen kimppuun voitte käydä sitten sen jälkeen.. Lapsilla keskittyminen ei välttämättä ole samaa luokkaa kuin aikuisella, joten pitkiä monologeja kannattaa välttää. Mukavaahan olisi jos lapset pääsisivät jollakin tapaa osallistumaan tunnin kulkuun, menkää vaikka etsimään kiviä perustettavaan akvaarioon yms.
Tuon ikäisillähän ei vielä ole ollut kemiaa koulussa (?), joten tällä osa-alueella hommaa ei kannata liioitella. Lainaa kirjastosta lasten osastolta joku aiheeseen sopiva teos (sudenpentujen käsikirja tms) jossa asia selvitellään ikään sopivalla tavalla. Järven sivujen kimppuun voitte käydä sitten sen jälkeen.. Lapsilla keskittyminen ei välttämättä ole samaa luokkaa kuin aikuisella, joten pitkiä monologeja kannattaa välttää. Mukavaahan olisi jos lapset pääsisivät jollakin tapaa osallistumaan tunnin kulkuun, menkää vaikka etsimään kiviä perustettavaan akvaarioon yms.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2010
- Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kerava
Ruoste, toi sudenpentujen kässäri on itseasiassa aikas hyvä idea, noin niinkuin kemiaa miettien.
Ajattelin lähteä niin sanotusti maastoon ja viedä koko poppoon (sitten kun kypsyttelyt on höpisty alta pois) kalakauppaan katselemaan kalastoa. Varmaan kivempaa kuin katsella kuvia kirjasta. Ja joka viikkoinen akvaarion huolto tulee olemaan osa tuntia. Eiköhän tää tästä etene taas yhden hyppäyksen.
Lisää ideoita otetaan aina vastaan.
Ajattelin lähteä niin sanotusti maastoon ja viedä koko poppoon (sitten kun kypsyttelyt on höpisty alta pois) kalakauppaan katselemaan kalastoa. Varmaan kivempaa kuin katsella kuvia kirjasta. Ja joka viikkoinen akvaarion huolto tulee olemaan osa tuntia. Eiköhän tää tästä etene taas yhden hyppäyksen.
Lisää ideoita otetaan aina vastaan.
Jos kyseessä on 12-13 vuotiaita menee sutenpentunjen käsikirja leikkimiseksi. Itse aloitin homman 13 vuotiaana ja kyllä silloin jo tajusi näitä palstoja lukemalla mitä vesikemiassa ajetaan takaa.
Ruoste: Ahaa, ajattelit noin idea on kieltämättä hyvä.
Ja Mitä enemmän tarjolla on fyysistä tekemistä (eikä pelkkää lukemista), säilyy mielestäni paremmin mielenkiinto.
Ruoste: Ahaa, ajattelit noin idea on kieltämättä hyvä.
Ja Mitä enemmän tarjolla on fyysistä tekemistä (eikä pelkkää lukemista), säilyy mielestäni paremmin mielenkiinto.
-
- Member
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19:08, 28.03.2004
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Mäntsälä
Sitten tietysti, kun akvaariossa on jo kalat ja kaikki, niin lapset saisivat ehdottaa ja äänestää niille nimiä. Tai vaikkapa kaloille joita ei helposti erota voisi keksiä ryhmänimiä: esim. seeprakalojen parvi = salamaryhmä tms.
Peruskaloja voisi käydä läpi niin, että pistäisi lapset vaikka pareittain tekemään niistä pienen esitelmän. Tiedot voisi ottaa, vaikka jostakin akvaariokirjasta (jollei nettiä ole käytössä) ja sinä srd voisit tarkistaa ne virhetietojen varalta ennen kuin parit esittelisivät kalat toisilleen.
Peruskaloja voisi käydä läpi niin, että pistäisi lapset vaikka pareittain tekemään niistä pienen esitelmän. Tiedot voisi ottaa, vaikka jostakin akvaariokirjasta (jollei nettiä ole käytössä) ja sinä srd voisit tarkistaa ne virhetietojen varalta ennen kuin parit esittelisivät kalat toisilleen.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2010
- Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kerava
Jos totta puhutaan, niin mä en tajua vieläkään vesikemiasta mitään muuta kun sen mitä arvojen pitää olla et kaikki on oklehtis kirjoitti:Itse aloitin homman 13 vuotiaana ja kyllä silloin jo tajusi näitä palstoja lukemalla mitä vesikemiassa ajetaan takaa.
Kaikki ei oo hyviä kemiassa Osaan tietenkin muuttaa arvoja, mutta pH:ta lukuunottamatta ne on ymmärtämisen osalta aikas hepreaa...
-
- Member
- Viestit: 286
- Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Moi srd. Tervetuloa nuorisotyön ihmeelliseen maailmaan...
Sulla varmasti nimenomaan opetettavaan aiheeseen on riittävät tiedot ja tarvit vinkkejä kerhon ohjaamiseen. Itse olen nuoriso-ohjaaja ja ohjannut kerhoja + kouluttanut kerhon ohjaajia n.15-vuotta.
Koeta rakentaa kerhovuoden kerhoilloille ensin jokaiselle oma teema, niin on sen jälkeen helppo ennen jokaista kerhokertaa miettiä miten voisi leikin, askartelun, näyttelemisen tms keinoin opettaa teeman mukaisia asioita. Kerhoiltaan voi kuulua pieni osuus ihan puhdassta teoriaa, mutta tuon ikäiset eivät jaksa "luentoja" vaan mieluummin learning by doing.
Eli jos saatte alusta asti perustaa kerhotilaan akvaarion on se tietenkin hyvin havainnollinen opettamisen väline, mutta myös ilman oikeaa akvaariota pystyy akvaariokerhoa ohjaamaan...
Jokaisen kerhoillan tulisi sisältää jotain tietoa, hauskuutta, kasvatuksellista ja itsetuntoa kohottavaa tekemistä. Ja muistathan että kerhotäti/setä on suuri roolimalli kerholaisille
Jos kerhon järjestävä taustayhteisö järjestää kerhonohjaaja koulutusta kannatta käydä, sieltä saa hyvin paljon vinkkejä kerhoiltoisin, vaikka kerho olisikin tuollainen erikoisaiheeseen liittyvä. Ja suunnitteleminen on kaiken a ja o, ilman hyvää suunnitelmaa on kerhoa turha tuon ikäisille mennä pitämään.
Sulla varmasti nimenomaan opetettavaan aiheeseen on riittävät tiedot ja tarvit vinkkejä kerhon ohjaamiseen. Itse olen nuoriso-ohjaaja ja ohjannut kerhoja + kouluttanut kerhon ohjaajia n.15-vuotta.
Koeta rakentaa kerhovuoden kerhoilloille ensin jokaiselle oma teema, niin on sen jälkeen helppo ennen jokaista kerhokertaa miettiä miten voisi leikin, askartelun, näyttelemisen tms keinoin opettaa teeman mukaisia asioita. Kerhoiltaan voi kuulua pieni osuus ihan puhdassta teoriaa, mutta tuon ikäiset eivät jaksa "luentoja" vaan mieluummin learning by doing.
Eli jos saatte alusta asti perustaa kerhotilaan akvaarion on se tietenkin hyvin havainnollinen opettamisen väline, mutta myös ilman oikeaa akvaariota pystyy akvaariokerhoa ohjaamaan...
Jokaisen kerhoillan tulisi sisältää jotain tietoa, hauskuutta, kasvatuksellista ja itsetuntoa kohottavaa tekemistä. Ja muistathan että kerhotäti/setä on suuri roolimalli kerholaisille
Jos kerhon järjestävä taustayhteisö järjestää kerhonohjaaja koulutusta kannatta käydä, sieltä saa hyvin paljon vinkkejä kerhoiltoisin, vaikka kerho olisikin tuollainen erikoisaiheeseen liittyvä. Ja suunnitteleminen on kaiken a ja o, ilman hyvää suunnitelmaa on kerhoa turha tuon ikäisille mennä pitämään.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
-
- Advanced Member
- Viestit: 1216
- Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turku
Joo. Tosiaan meidänikäisiä ei kauheasti kiinnosta vain istua ja kuunnella kun joku selittää vesiarvoista. Kyllä ainakin keravalla on ala-asteella ollut vähän fysiikaa/kemiaa mutta ei vielä ainakaan mitään vesikemiasta. Nykyisillä fysiikantunneillakin hauskinta on kaikki kokeet jne. vinkkinä että ainakaan Keravan Akvaariokaupasta ei niitä kalastoja kantsi mennä kattomaan. Tämän omistaja kun vannoo varmasti äitinsä nimeen bactozymin puolesta sekä ehdottaa 13 litraseen akvaarioon "Partamonni. Kaksi levabarbi. Sitten taistelukala." Silloin kuitenkin tulisi tarvetta kiikuttaa tämä "nuoriso" kimppakyydillä tai junalla esim. Helsinkiin. Täytyy sitten tulla sinne Elzulle kurkkaamaan jollei ihmeempiä ilmesty.
-
- Junior Member
- Viestit: 190
- Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
Hee, ei mitään sudenpentujen käsikirjoja 12-vuotiaille todellakaan. Kyllä sen ikäinen ymmärtää jo kemiaa, jos selittää ns. selkokielellä tai vaikka vähän monimutkaisemminkin. Ihan juurta jaksaen ei tarvitse asiaa tietysti ruotia, mutta väittäisin, että ihan hyvin menee perille jos kertoo vaikkapa, että mikä arvo vaikuttaa mihinkin ym.
Kyllä muuten opetetaan nykyisen opsin mukaan kemiaa ja fysiikkaa ala-asteella. Samat asiat siinä opetuksessa tulee kuin aiemmin ympäristöopin (vaimikäsenytoli) tunneilla, mutta tosiaan nimikkeet on nykyään fysiikka ja kemia.
Kyllä muuten opetetaan nykyisen opsin mukaan kemiaa ja fysiikkaa ala-asteella. Samat asiat siinä opetuksessa tulee kuin aiemmin ympäristöopin (vaimikäsenytoli) tunneilla, mutta tosiaan nimikkeet on nykyään fysiikka ja kemia.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Ja kemiaakin voi testata käytännössä, ph:n voi mitata muustakin kuin vedestä, vaikka sitruunamehusta ja pesuaineliuoksesta ja mistä nyt ikinä keksiikään. Me mittailtiin joskus ala-asteella sellaisella apteekista saatavalla pitkällä liuskalla vähän kaikkea ja kivaa oli. Se on niin jännää kun sen liuskan väri vaihtuu.
Dixi et animam levavi.
Sepä tuon idea nyt lähinnä olikin. Tuollaisissa opuksissa asiat ovat juurikin selostettu selkokielellä, ei aina tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Ja edelleenkään ei ole tarkoitus että näitä asioita käytäisiin suoraan kirjasta lävitse, tarkoituksena olisi siis että srd vilkaisee kuinka asian voi esittää helposti ja kansantajuisesti.Elme kirjoitti:Hee, ei mitään sudenpentujen käsikirjoja 12-vuotiaille todellakaan. Kyllä sen ikäinen ymmärtää jo kemiaa, jos selittää ns. selkokielellä tai vaikka vähän monimutkaisemminkin..
Duis nonummy, magna at scelerisque ullamcorper, nulla odio feugiat lectus, ut vulputate ante risus sed nisl.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
- Paikkakunta: keuruu
-
- Senior Member
- Viestit: 669
- Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
- Paikkakunta: Rovaniemi
Täällä kans yksi "vanha" kerho-/nuoriso-ohjaaja Sainpa juuri idean meidänkin kylille uuden kerhon aiheeksi Kiitoksia vain!
Jos asuisin lähempänä, ilmottautuisin apuohjaajaksi
Erittäin hyvää ohjaajakoulutusta järjestävät mm. partio, SPR, seurakunta ja erilaiset urheiluseurat. Käy kurssi tai pari, tai pyydä nätisti järjestöltä koulutusmateriaalia, tai kysy kirjastosta kerho-ohjaajille tarkoitettuja kirjoja. Niistä selviää perusperiaatteet joita voi soveltaa mihin tahansa kerhotoimintaan. Tärkeää on suunnitella homma etukäteen (mutta olla silti valmis joustamaan tilanteen mukaan) ja pitää lasten mielenkiinto yllä. 6-7-vuotias ei vielä jaksa keskittyä yhteen asiaan kovin kauan, mutta 12-vuotias osaa jo ajatella asioita eteenkin päin. Pienempiä opetetaan leikkien ja pelien kautta. Niiden keksiminen on sitä paitsi kivaa Retki on hyvä idea! Miten olisi tämä: "akvaariota" esittäviä eri kokoisia papereita, joissa lukee altaan koko, pH ja lämpötila. Tee tietokoneella kortteja, joissa on kasvin tai kalan nimi, kuva, koko ja vesivaatimukset. Lapset voisivat sitten laittaa "kalat" sopivaan "akvaarioon". Siinä oppisi, mitä kaloja voi pitää yhdessä ja mitä ei.. Käy vaikka tulevan kalaston suunnitteluun; eniten ääniä saanut kokonaisuus toteutetaan
Ei varhisten kanssa toimiminen sen kummempaa ole kuin ihmisten kanssa yleensäkään
Jos asuisin lähempänä, ilmottautuisin apuohjaajaksi
Erittäin hyvää ohjaajakoulutusta järjestävät mm. partio, SPR, seurakunta ja erilaiset urheiluseurat. Käy kurssi tai pari, tai pyydä nätisti järjestöltä koulutusmateriaalia, tai kysy kirjastosta kerho-ohjaajille tarkoitettuja kirjoja. Niistä selviää perusperiaatteet joita voi soveltaa mihin tahansa kerhotoimintaan. Tärkeää on suunnitella homma etukäteen (mutta olla silti valmis joustamaan tilanteen mukaan) ja pitää lasten mielenkiinto yllä. 6-7-vuotias ei vielä jaksa keskittyä yhteen asiaan kovin kauan, mutta 12-vuotias osaa jo ajatella asioita eteenkin päin. Pienempiä opetetaan leikkien ja pelien kautta. Niiden keksiminen on sitä paitsi kivaa Retki on hyvä idea! Miten olisi tämä: "akvaariota" esittäviä eri kokoisia papereita, joissa lukee altaan koko, pH ja lämpötila. Tee tietokoneella kortteja, joissa on kasvin tai kalan nimi, kuva, koko ja vesivaatimukset. Lapset voisivat sitten laittaa "kalat" sopivaan "akvaarioon". Siinä oppisi, mitä kaloja voi pitää yhdessä ja mitä ei.. Käy vaikka tulevan kalaston suunnitteluun; eniten ääniä saanut kokonaisuus toteutetaan
Ei varhisten kanssa toimiminen sen kummempaa ole kuin ihmisten kanssa yleensäkään
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
-
- Junior Member
- Viestit: 190
- Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
Ei, ei niin selkokielellä kuin jossain lastenkirjoissa. Ei ole kivaa niille varhaisnuorille (mikä sana...) jos niitä aliarvioidaan. (Voi olla, että tämä on ihan mun henkilökohtainen ongelma, mutta mua ainakin rassaa jos pidetään tyhmempänä kuin oikeastaan olen )Ruoste kirjoitti:Sepä tuon idea nyt lähinnä olikin. Tuollaisissa opuksissa asiat ovat juurikin selostettu selkokielellä, ei aina tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Ja edelleenkään ei ole tarkoitus että näitä asioita käytäisiin suoraan kirjasta lävitse, tarkoituksena olisi siis että srd vilkaisee kuinka asian voi esittää helposti ja kansantajuisesti.Elme kirjoitti:Hee, ei mitään sudenpentujen käsikirjoja 12-vuotiaille todellakaan. Kyllä sen ikäinen ymmärtää jo kemiaa, jos selittää ns. selkokielellä tai vaikka vähän monimutkaisemminkin..
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."