Kuinkas usein vaihdatte silikoonit?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Jos akvaariosi ei vuoda ja tiedät että se ei ole "vääntyillyt" niin ei mun mielestä tarvitse vaihtaa.

Tärkeitä seikkoja:
- lasien oltava todella puhtaat ennen silikoonin laittamista

- veden kanssa kosketuksiin tulevan silikoonin on oltava akvaarioon tarkoitettua. Esim. Sikasil-E lasistussilikoni.
Kehykset voi liimata vaikka Sikabond 500 asennusliimalla.
Monia muita valmistajia löytyy.

- kehyksettömässä akvaariossa silikoonien merkitys on suurempi kuin kehyksettömässä. (riippu kehystyypeistä myös)

- tihkumiset voi tukkia ensin harjaamalla vanha silikooni puhtaksi ja poistamalla irtonaiset sikaleet/repaleet ja sitten pyyhkii uuden kerroksen vanhan päälle.

Mulla itellä on käytössä 74 vuonna hankittu akvaario jossa alkuperäiset silikoonit. Kuljetettu akvaariota ainaskin 15 kertaa autossa.
Siinä on sellaiset jyhkeät kultaiset kehykset. Lisäksi se pitää vettä !!

Jos akvaario on tehty kunnolla niin uskoisin silikoonoien kestävän vähintään 20 vuotta ilman ongelmia. Puhdistus, akvaarion liikuttaminen yms. seikat voivat irroittaa silikoonin lasista vain jos se ei ole kiinnitetty huolellisesti.

Olen itse "testannut" silikoonin irtoamista ja jos lasit puhdistetaan liuottimella/alkoholilla puhtaaksi ei silikooni irtoa lasista vaan repeää.
(Ei akvaariossa vaan ihan ikkunalasiin liimattiin silikoonilla toinen mainoslasi päälle ja 90-asteen kulmaan. Käytimme bosticin akvaarioon soveltuvaa silikoonia.)
Jos lasi ei ole ollut puhdasta irtoaa se helposti lasista.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
frank
Member
Member

Tieto on valtaa

Viesti Kirjoittaja frank »

Sehän riittää kun vakuutukset on kunnossa [}:)]
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”