L.caeruleus poikaset turvaan?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
csick
Starting Member
Starting Member

L.caeruleus poikaset turvaan?

Viesti Kirjoittaja csick »

Yhdellä sinihuulella pää pullottaa sen verran että taitaa olla poikasia tulossa :mrgreen:

Mutta miten ne saisi pidettyä poissa muiden kidoista?
Koska poikas allasta ei ole, niin ajattelin että onnistuisikohan altaan rajaus jollain hyttysverkon tapaisella vai ovatko poikaset niin pieniä että uivat läpi? Ja imaiseeko sisäsuodatin poikaset?
kimboski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimboski »

Minulla on pinnalla niin paljon kasveja, että poikaset ovat siellä piilossa, aikuiset kalat eivät viitsi viidakkoon lähteä metsästämään poikasia.
~500L allas olohuoneessa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Kyllä poikaset pääsevät mitä omituisimpiin paikkoihin itsensä tunkemaan. Mulla on poikasaltaassa sisäsuodatin, jonka sisäänottoaukkojen päälle olen viritellyt nylonsukan, mutta silti olen joka puhdistuksen yhteydessä vapauttanut 1-2 poikasta suodattimen sisältä.

Hyvissä voimissa ovat olleet, mutta mulle on jäänyt epäselväksi että mistä ne ovat sinne menneet, ilmeisesti sitten ulostuloaukosta kun ei muitakaan mahdollisis koloja ole.
axu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja axu »

Joo, poikaset pääsevät helposti suodattimiin. :/

Lyhyellä akvaarioharrastuskokemuksellani olen tullut johtopäätökseen, että oman lajin poikasia eivät jahtaa ihan niin tosissaan kuin toisen lajin poikasia. Eli mikäli sinulla on siellä vain yhtä lajia, niin todennäköisesti paljon enemmän jää poikasia eloon. Jos on seka-akvaario, niin piiloja pitäisi olla aika lailla. Mulla n. 1,5cm mittaiset demasoni-lapsukaiset olivat kilpaa popsimassa tuoreita elongatus-poikasia, mutta omiin eivät koskeneet.

Varmaan sellainen hyttysverkko olisi kätevä. Itselläni on nyt 19kpl elongatus-poikasia 54l poikasaltaan kylkeen laitetussa muutaman litran kokoisessa muovisessa poikaslodjussa. Ei hyvä. Pakko odotella nyt muutama viikko näin, jotta saa poikaslataan isommille asukeille puoli senttiä lisää mittaa, niin uskallan kipata ne isoon altaaseen ja jättää tuon pienen altaan sitten noille elongatuksille.

Musta tuntuu, että paremmat eloonjäämismahdollisuudet olisi, jos hommaat tuollaisen kelluvan muovisen poikaslaatikon ja kasvatat niitä siellä muutaman viikon tai eristät ne tosiaan verkolla... :/
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Yritin hahmottaa mutten löytänyt, minkälaiset on sukupuoli erot?
Koko 4-5, vai onko liian pieniä vielä
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Mulla saman kokoisia (4-5 cm), ja uroksella ainakin selkäevä on selvästi tummempi. Toisaalta käytöksessä eroja, uros dominoivampi ja kaikin puolin rohkeampi.
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Yksi tyhmä(?) kysymys aloittelijalta poikasiin liittyen... Mitenkäs sitten kun poikaset ovat isoja ja ne jättää samaan akvaarioon vanhempiensa kanssa..? Eli ovatko sisäsiittoisia ja jos niin onko tästä haittaa?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

aph-80 kirjoitti:Yksi tyhmä(?) kysymys aloittelijalta poikasiin liittyen... Mitenkäs sitten kun poikaset ovat isoja ja ne jättää samaan akvaarioon vanhempiensa kanssa..? Eli ovatko sisäsiittoisia ja jos niin onko tästä haittaa?
Eihän se hyväkään asia ole mutta näin moni tekee kalamäärän lisäämiseksi. Hyvä tapa on vaihtaa kaloja vaikka toisen harrastajan kanssa ja saada uutta geeniperimää altaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”