Matkahuollosta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muiscu
Senior Member
Senior Member

Matkahuollosta

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mites, onko tietoa toimittaako matkahuolto vielä kaloja Kuusamoon?
Viimeksi kun pari kuukautta sitten netin kautta tilasin kaloja, oli melko lähellä ongelmat matkahuollon kanssa... Onneksi kalat selvisivät perille asti.
Kun nimittäin menin hakemaan pakettia, selvisi matkahuollon henkilökunnalle, että paketissani oli eläviä kaloja. Mua katsottiin tosi pahasti ja ilmoitettiin, että jos HE olisivat tienneet, että paketissa oli ELÄVIÄ kaloja, niin HE eivät olisi VARMASTI antaneet paketin tulla PERILLE. En tiedä sitten miksi, jotenkin kuitenkin antoivat ymmärtää että matkahuollon uusi periaate on, ettei se kuskaa eläviä olentoja. Mitään tietoa tästä asiasta siis?
Tänne Kuusamon seudulle kun on niin vaikea muuten kaloja haalia...
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Matkahuollon sivuilta:

Eläviä akvaariokaloja sisältävät lähetykset saa lähettää normaalina bussirahtina ja ne voidaan sijoittaa rahtitiloihin, mikäli ne on pakattu lämpöpusseilla varustettuihin styroxlaatikoihin. Rahtikorotus tällöin kuten varovasti käsiteltävälle lähetyksille.

Lisää asiaa löytyy :
http://www.matkahuolto.fi/rahtipalvelut ... _index.htm
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kannattaa etukäteen soittaa tuonne Matkikseen ja ilmoittaa "aikeensa", mielelään tuo heidän oma nettisivu auki nenän edessä. Siltä voi sitten korjata jos puhuvat läpi päänsä :roll: . Itsellänihän kävi seuraavasti:

Soitto 1, Karhulan Matkahuolto "Emme kuljeta mitään elävää, lukeehan se sivuillammekin" (kysyin siis selkärangattomista vesiotuksista, ravuista.)

Soitto 2, Kotkan Matkahuolto "Kuljetamme kaloja ja selkärangattomia, emme esim. koiria tai isoja liskoja" (Tämä selvä, kiitos ystävällisyydestä ja tiedosta)

Soitto 3, taas Karhulan Matkis "Niin siis koiria ja kissoja emme kuljeta, kaloja kyllä" (Jotenkin oli pakko mainita että kissa tai koira ei varmaan ole vedessä elävä selkärangaton :mrgreen: )

Että näin meillä, kaikkihan ei tietenkään voi kaikkea tietää mutta hieman hassu hässäkkä [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
muiscu
Senior Member
Senior Member

Ok kiitoksia :) Täytyy sitten ensin soitella...
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Yhdenkään matkahuollon on turha pullikoida kalojen kanssa.Pyydä tekstiä eteen jos eivät suostu kuljettamaan.Pikarahtina ne tosin yleensä pyytävät lähettämään ja korotetun rahdin kera. Kuopiossa olen saanut tapella 10 vuotta samojen matkahuollon mummojen kanssa asiasta.Onneks alkaa toi eläkeikä lähestymään.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minua kyllä on matkahuolto kohdellut kovin hienosti. Kun kaloja tuli Tampereelta enkä minä raasu tiennyt että tuo meidän paikkakunnan matkahuolto ei ole toiminnassa niin soittivat Jyväskylästä varmistaakseen että tulenko kaloja vastaan Leivonmäelle vaiko Joutsaan. Joutsakin kyllä oli jo siihen aikaan kiinni.

Oli tässä yksi mielenkiintoinen juttukin: ihana harrastaja Tampereelta laittoi minulle tulemaan fisuja pikarahtina, tarkoitus oli että poimin ne Jyväskylästä kun kerran sinne sinä päivänä olin muutenkin menossa. Asemalla olin sitten hyvissä ajoin ja tarkistin virkailijalta että saanhan fisut sitten heti kättelyssä kun bussi saapuu. Hän katsoi koneeltaan ja totesi ettei niitä oltu laitettu siihen bussiin kuten piti vaan että tulevatkin vasta kahden tunnin kuluttua tulevalla.

Yhyy, ei muuta kuin ostoksille odottelemaan ajan kulumista (pahuksen kalliita kaloja :mrgreen: niistä sitten tulikin ) ja kun menin uudestaan paikalle, sinkosi se virkailija nappaamaan laatikkoni heti linjurista ja kehotti lähettäjää (kun pikarahtia ei oteta kuljetettavaksi ellei sitä etukäteen makseta vaatimaan pikarahdin ja tavallisen erotuksen itselleen pikaisesti ja kirjoittipa setä vielä asiasta ilmoituksen yhteiseen tiedostoonkin jotta asia menee varmasti perille.

Niin että Keski-Suomessa ainakin palvellaan ja kalat kulkevat hienosti linja-autoissa.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Tosi hienoa että oot saanu hyvää palvelua :) Eipä muakaan ole pahemmin muuten häirinnyt, ihmiset on ihmisiä, keillä parempi päivä kellä huonompi, mutta hätäännyin vaan että eikö ne enää oikeasti kuskaa ollenkaan kaloja. Eikä sitten mullakaan fiksulla tullut mieleen mennä katsoon matkahuollon sivuja ensin... [:I] No onneks on AW :D
Ja kiitos muutenkin kannustuksesta, tiedänpä että minähän saan ne kalat tänne! [;)] (Sitten kun niitä on varaa tilailla... :roll: )
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Kalojen kanssa ei ole ollut ongelmia, tytön käärmeiden tulo Helsingistä Rovaniemelle tuotti aikanaan päänvaivaa.. :D

Kasvattaja sanoi lähettäneensä ennenkin Matkahuollon kautta. Poikaset kun kulkevat ihan tavallisessa, muovisessa karkkilaatikossa, jossa on vähän paperia pohjalla ja reikiä ilmanvaihtoa varten. Tämä laatikko joko matkustamoon (talvella), tai eristeiden kanssa pahvilaatikkoon pakattuna tavaratilaan (kesällä).

No, oli syksy ja ilmat alkoivat viiletä. Päättelin, että matkustamossa käärmevauvoilla olisi mukavampi matkustaa. Menin paikalliseen Matkahuoltoon kyselemään hintoja ja aikatauluja.

Matkahuollossa nuori poika oli ihmeissään, selasi nettiä ja ohjekirjaa. Kaikki säännöt ja määräykset tuntuivat koskevan vain kissoja ja koiria :D Lopulta hän päätteli, että ne saavat päteä myös käärmeisiin, antoi alle kahden kilon pikapaketin hinnan korotettuna muutamalla hintaluokalla sekä aikataulun. Sanoi vielä, että paketti on saatettava autoon ja otettava vastaan perillä.. Ok, ei ongelmaa mulle!

Ongelmia ilmenikin toisessa päässä: aikataulun mukaan ainoa suora yhteys Helsingistä meille lähtisi aamuyöllä. Käärmeiden lähettäjä ei ollut yöihminen, ei asunut keskustassa eikä omistanut autoa.. :? Siispä soitto Helsingin matkahuoltoon, josko paketin voisi kuitenkin käydä jättämässä toimiston aukioloaikaan. Ei kuulemma käy, koska kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta eläintä matkustajatiloihin, jolloin käärmeet jäisivät laiturille :(

Kuinka kukaan voisi kieltäytyä ottamasta kyytiin kahta suloista käärmettä?! 8O

Vielä soitto postiin: Ei MITÄÄN elävää pakettiin! Ja VR:lle: Eläimet VAIN saattajan kanssa!

Jos olisi ollut vielä kesä, olisimme varmaan ottaneet riskin ja lähettäneet käärmeet joko postitse, tai Matkahuollon kautta tavallisena pakettina. (Näitä rapu- ja kotilopaketteja itsekin vastaanottaneena mietin, kuinkahan paljon näin todella tehdään? Jonakin päivänä saattavat iltapäivälehtien lööpit hehkuttaa ties mitä, kun joku laatikko hajoaa matkiksessa tai Postin rekka keikahtaa ojaan :mrgreen: )

Onneksi löytyi lopulta Torniossa opiskeleva serkkupoika, joka suostui (tosin korvausta vastaan ja kovan suostuttelun jälkeen) ottamaan kyytiinsä pari matelijaa. Kehuipa niitä jopa "yllättävän mielenkiintoisiksi", kun iltapimeällä ja syksyn ensimmäisillä liukkailla ajelimme tuo 100 km hakemaan kauan odotetut uudet perheenjäsenet [;)]

Että kyllä kalojen kanssa on ollut elämä helppoa :D
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Minulla on toiminut oikein hyvin yhteistyö Matkahuollon kanssa. Olen informoinut heitä mitä he kuljettavat ja miten pitää kuljettaa. Olen pakannut asianmukaisesti ravut sekä kalat joita olen lähettänyt. Vain positiivista palautetta on tähän mennessä tullut lähettämistäni paketeista.

Kerran Tampereelta kaloja tilatessani oli ongelmia, kun lähettäjä lähetti tavallisena rahtina kalat tulemaan. Olin melkein hermoraunio, kun Matkahuollossa sanottiin että saattaa hyvinkin mennä 24h, kun ovat lähettäneet tavallisena rahtina. Vieläpä kierrellen lauttalaiturit jne. Meinas verisuoni poksahtaa siinä vaiheessa. Siitä oppia ottaneena painotan aina että Pikarahtina! Sen kun saa heti ja suoraan ei kiertele eikä kaartele ympäriinsä.
[;)]
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Paitsi ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarma, olihan meillekkin kaloja tulossa nimenomaan pikarahtina vaan eivätpä sitten sillä tulleetkaan [;)]
Ja nyt sitten unohtui lainaus, viittaan tuohon edelliseen viestiin kuitenkin.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Harmi vaan kun tulee melko kalliiksi nuo matkakulut kun tilaamalla kaloja hommaa... Täytyy kysellä sitten kun on tuo ajankohtaista, että jos nyt jollain ihmeen tuurilla olisi täällä kuusamossa päin ketään muuta joka haluaisi tilailla. Epäilen kyllä, en ole niin onnekas :mrgreen:

Mutta kiitos kaikista kommenteista! Matkahuollon kanssa täytyy oppia pitämään puolensa... Ja kuitenkin kestämään kaikki :D
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

muiscu kirjoitti:Harmi vaan kun tulee melko kalliiksi nuo matkakulut kun tilaamalla kaloja hommaa... Täytyy kysellä sitten kun on tuo ajankohtaista, että jos nyt jollain ihmeen tuurilla olisi täällä kuusamossa päin ketään muuta joka haluaisi tilailla. Epäilen kyllä, en ole niin onnekas :mrgreen:

Mutta kiitos kaikista kommenteista! Matkahuollon kanssa täytyy oppia pitämään puolensa... Ja kuitenkin kestämään kaikki :D
Eikös oo aika kettumaista asustaa sellasessa paikassa missä ei eläinkauppaa oo mailla halmeilla? :twisted: Silloin meinaa vihertyä kun ajattelee kaupunkilaisakvaristeja joilla on kulman takana kaikki tarjolla!

Vaan onhan se täällä Lapin rauhassa ja raikkaudessa asuvallaki oltava jotain mistä moittia... [;)]
-uusio-harrastaja-
muiscu
Senior Member
Senior Member

Ketuttaa, nakertaa ja aina välillä hajottaa. Onneks ensi kesänä on muutto Ouluun :D Vaikka niinhän sieltäki taitaa hävitä ne hyvät paikat... Surkeeta.
Minä vain niin himoitsisin pikkusia helomonnisia... Aijai... Näyttäisivät niin söpöiltä tuolla [;)]
On se hyvä kun ei harrasta pahemmin mitään paheita niin voi aina poikaystävllekin perustella miksi on oikeutettu tilailemaan kalasia :mrgreen:
tellu73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tellu73 »

Mutta on sekin erittäin kettumaista,jos paikkakunnalla on eläinkauppa,mutta sieltä EI voi ostaa mitään elävää.Ei edes kasveja.Ja nokka aina kohti naapurikaupunkia.Oishan se upeaa kun valinnanmahdollisuuksia olis tai edes se yksi ainoa putiikki olisi "säädyllinen". :frown:
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Niinpä. Ei paljon huvita ostella jo valmiiksi sairaannäköisiä kaloja...
On se kuitenkin onni, että on noita "kunnollisia" akvaarioliikkeitä joista saa tilattua... Aluksi kyllä epäilin ja pelkäsin, että mitähän sieltä pussista mahtaa löytyä... :roll: Nyt täytyy todeta, etten ole tainnut koskaan aiemmin saada noin "laadukkaita" kaloja. Ja kaikki muut olen ostanut itse kaupasta. Ostin siis kääpiörihmapariskunnan ja keisaritetroja... Todella upeita ilmestyksiä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”