Elikkäs ongelmana on tiedottomuus.
Minulla on pulleana oleva Platy ja pähkäilen että pitäisikö minun laittaa
se yksin vai parvessa karentiini akvaarioon synnyttämään??
Se kumminkin on parvikala, että stressaantuuko se yksin ollessaan??
Vai miten pitäisi toimia? Minulla on 80litrainen tyhjänä ja se sopisi mainiosti poikasille.
Joo näin aijonkin tehdä. Mutta se vaan huolettaa että se on yksin
siellä akvaariossa. ja en ole varma kuinka kauan vielä menee että se poksahtaa. 4viikkoa kuulemma kantaa poikasia mutta en tiedä koska tullut paksuksi.
no jos on ihan nenä kiinni lasissa niin voi nähä et kalan perä "roikahtaa" niin silloin on jo lähellä...itse tein sillani et ku huomasin kun pienet(10klp) olivat syntyneet niin pienellä haavilla haavin ne sieltä poikasaltaaseen...nyt uiskentelevat jo vapaana isojen kanssa...uusia tulossa
Essi Luhtaniemi kirjoitti:no jos on ihan nenä kiinni lasissa niin voi nähä et kalan perä "roikahtaa" niin silloin on jo lähellä...itse tein sillani et ku huomasin kun pienet(10klp) olivat syntyneet niin pienellä haavilla haavin ne sieltä poikasaltaaseen...nyt uiskentelevat jo vapaana isojen kanssa...uusia tulossa
No mitä siitä ajattelisit jos laittaisin emon vauvaaltaaseen yksin odottamaan synnytystä..?
Itse en suosittelisi vauvojen haavikäsittelyä. Voivat loukkaantua riepottelussa. Helpommin siirto varmaan hoituu jonkinlaisella astialla kauhomalla & hellästi uuteen paikkaan kaatamalla.
Hairfuse kirjoitti:Joo se on jo kypsyttelemässä ollu tyhjillään jo pari päivää.
Krhm, allas ei parissa päivässä kypsy kun todella isolla ympillä, esim. niin että kaikki pohjamateriaali sekä suodatin patruunoineen tulee kypsästä altaasta. Viimeisillään paksuna olevan kalan siirtely paikasta a paikkaan b on aika huono idea, aika usein johtaa kyllä keskenmenoon, vrt. säikytellyt kanat pyöräyttävät nahkamunia. Parempi kai laittaa pari narttua ja niille koiras omaan rauhaansa ja siirtää koiras pois kun tytöt alkavat pikkusen pyöristyä. Vähemmän riskaabelia puuhaa emoille sekä poikasille.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehtii varmasti näiden synnyttäjien kanssa meillä on taas uusia poikasia... Kun niitä on NIIN paljon tarjolla joka suunnasta niin joutuu noita aina välillä laittaan suurempien kalojen suuhun. En tiedä olenko raaka mutta saapahan nuo ahvenet elävää ravintoa...
paras vaihtoehto mun mielestä on laittaa platy joka on raskaana raskauden loppuvaiheessa sitten kun perä roikottaa vai mikskä sitä sanotaan kelluvaan poikas häkkiin ja siihen se välipohja mistä poikaset pääsevät turvaan emolta niin mulla onnistuu platyn ja miljoona kalan poikaset aina
Essi Luhtaniemi kirjoitti:ehtii varmasti näiden synnyttäjien kanssa meillä on taas uusia poikasia... Kun niitä on NIIN paljon tarjolla joka suunnasta niin joutuu noita aina välillä laittaan suurempien kalojen suuhun. En tiedä olenko raaka mutta saapahan nuo ahvenet elävää ravintoa...
Et ole suinkaan raaka!Näinhän kävisi joka tapauksessa,jos me ei otettaisi poikasia talteen.Se on luonto se
Käytössä kuppi ja kestositeet.100 l akva,2 marsua ja hamsteri dunassa