Omenakotilo kelluu

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Omenakotilo kelluu

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

tämän illan on yksi omenakotiloista kellunut. ei se kuollut ole, välillä yrittää tarrautua kelluviin kasvin oksiin (joita en ole vielä ehtinyt laittaa pohjaan)

Otin sen käteen ja tarvastelin sitä ja yritin "upottaa" mutta kelluu kuin korkki.
Taitaa vissiin olla aika toteuttaa pakastus.

nitriittiä on vähemmän kuin 0.3 ph 7,5 lämpötila 25

Ovat kyllä aika isoja, varmaan ikänsä loppumetreillä(?)
Sain nuo omput vasta viikko sitten enkä muistanut kysyä edes niiden ikää.

voiko joku sairaus aiheuttaa tuota, tarvitseeko pelätä jotain epidemiaa...?
Onko muilla kokemusta kelluvista ompuista?

Itse ajattelin vielä huomiseen iltaa katsoa muuttuuko tuo miksikään.

-------------------

hih, outoja ovat nuo oliot.

kun tuon viestin kirjoittamisen jälkeen menin taas tutkimaan akvaa niin eipä siellä kellunut mitään 8O Kaikki kahdeksan kotiloa liikkuivat pohjassa ja lasissa. Kyllä nuo ovat eräänkin kerran minua ihmetyttäneet tämän viikon aikana, en osanut kuvitellakaan miten mielenkiintoisia eläväisiä ovat :)

Mutta osaako joku kertoa syytä tuolle kellumiselle?
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kelluminen on aivan tavallista ompuille, ei tarvitse pakastaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kelluminen voisi olla vaikka tapa edetä paikasta a paikkaan b nopeasti ja vaivattomasti, tiedä häntä. Tuntuvat sitä tekevät joskus ihan "huvikseen", niinkuin miljoonaa muutakin asiaa. Mahtavia olentoja ovat, niitä on ollut kertaalleen ja haaveilen pienestä omppualtaasta taas, niihin kun kerran tykästyy niin... [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Meillä on suurta huvia seurata, kun omput menevät vapaamatkustajina suodattimen virtauksen mukana. Menevät ulostuloputken kohdalle ja päästävät irti...ja hetkessä ovat akvan toisella puolella :P .
froggie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggie »

Meillä myös tuntuvat tekevän sitä omaksi ilokseen. :mrgreen: Kiipivät lasia pitkin pinnan rajalle ja päästävät irti. Saattavat kellua ties kuin kauan, kuitenkaan yksikään ei ole kuollut/ollut mitään hätää. Kai se sitten on hauskaa... :D
Timoteus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Eilen alkoi akvaariosta kuulumaan epämääräistä kolinaa ja
tuo kolina johtui siitä,että omppu kellui kuin korkki pinnalla!
Virta kolisutti sitä välillä lämmittimeen ja välillä akvaarion laseihin!
Tuota kesti sitten useamman tunnin ja lopulta omppu päätti laskeutua
pohjalle ja palata taas normaaliin liikkumistapaan :D

Oli ensimmäinen kerta minulle kun törmään tuollaiseen ilmiöön!
Ehdin jo huolestua ompun puolesta mutta onneksi täältä löytyi
selvitys asiaan :D
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Reilu viikko sitten kellui yksi kotilo puolitoista vuorokautta. ihmettelin jo ja otin käteen. Hajahti lievästi pahalle, totesin kuolleeksi ja nakkasin roskiin.

Kannattaa seurata mikä kotilo kelluu mitenkäkin kauan etteivät pilaa vettä kuollessaan.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Meilläkin ovat omput harrastaneet tuota kuviokelluntaa. :mrgreen:
Ensimmäisen kerran, kun näin ompun kellumassa vedenpinnalla sain kyllä aika slaagin, että nyt se on kuollu, mutta ihan kiltisti se oli sieltä pudottautunut pohjalle parin tunnin kuluttua ja mönki siellä muiden kanssa. Enää ei tarvitse ihmetellä, nykyisin sitten vaan naureskellaan. Hieman hassunnäköistä touhua välillä vaan noiden omppujen elely. :D
I'm #1 so why try harder?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ilmaa täynnä oleva, nukkuva, elossa oleva kotilo yleensä kelluu.. Monet täälläkin tykkää tuosta kellumisesta, mutta itseäni alkaa se "kuori-kopisee-lasiin" -ääni jossain vaiheessa ärsyttää. Ilmat pihalle vaan kotilosta ja loppuu kelluminen.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Taas kellui yksi omppu kaksi päivää ja luukku oli kiinni. Olin ihan varma että tuokin on kuollut, mutta laitoin sen varalta lasipurkkiin jossa on vähän vettä.
Vuorokauden se killui siinä ja olin jo nakkaamassa roskiin kun huomasinkin että se onkin lähtenyt liikkeelle. Eikun takaisin akvaan ja siellä se mönkii nyt.

Miten kauan nuo sitten voi killua. Hankalaa kun pelottaa että sitten kun joku onkin kuollut ja killuu päiväkausia kuolleena niin pilaako se sitten vettä minkä verran.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minä itse asiassa vihaan noita kotiloita.
Sain kerran niiden mukana taudin joka tappoi 80% kaloista ja mikään lääke ei auttanut.
Nyt karanteeni altaassa noita taas on eli ovat tulleet jonkun kasvin mukana.
Näyttäisi olevan postitorvea ja ainakin kierteistä, nyt ei mitään ongelmaa ole ollut mutta olen miettinyt että otanko "poliisit" tuosta toisesta altaasta ja laitan pistämään nuo "rosvot" kuriin vai annanko niiden lisääntyä?

Ps. Nuo POLIISIT ovat Tiikerinuoliaisia jotka hoitavat kyllä homman viikossa.

Mielipiteitä vastaan otetaan ja jos annan lisääntyä niin valtaavatko koko altaan?
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Mulla vahvin omppu (~2v.) on selkeästi hidastunut liikkeiltään, ja kelluu / on kuoressaan enemmän kuin nuoremmat yksilöt. Päivittäin hieman koputtelen kuoreen ja tarkistan voinnin.

Mun kokemuksien mukaan noi pikkusemmat kotilot (postitorvet-ja kierteiset) ei ihan helposti pääse valloilleen isossa altaassa, jos ruokinnan määrä on kohdillaan. Kierteisiä olisi hyvä olla pohjalla, eivätkä ne syö eläviä kasveja...tosin kuin postitorvet :frown: Nuoliaiset ovatkin eteviä poliiseja tuohon hommaan. Jouduin alkaa erillisessä purkissa kasvattaa postitorvia ja kierteisiä, jotta saisivat mahdollisuuden lisääntymiseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”