Korkille korvike

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kivi
Junior Member
Junior Member

Korkille korvike

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Korkki on löytämistäni sisustus "puista", mielestäni kauneimman näköistä ja vielä hitsin monikäyttöistä. Se pentele on vain niin kevyttä, eikä tilanne helpotu edes sillä, että se joskus vettyisi (ainakaan en ole ikinä saanut minulla jo olevia korkinpaloja vettymään). Olen kohta lopen kyllästynyt kiilaamaan korkinpaloja paikalleen pohjahiekan, kivien ja akvaarion kehysten avulla. En myöskään jaksaisi enää silikoonata korkkiin painoksi liuskekiveä tai lasinpaloja.

Onko olemassa toista samankaltaista materiaalia, ilman tuota ikuista kellumista?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Korkista lateksimuotti, ja sika-laastista näköisversio. Sen voi sitten vaikka täydentää siihen upotetulla aidolla korkilla, jolloin kelluminenkaan ei enää ole ongelma. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kivi
Junior Member
Junior Member

Tuo tekniikka kiinnostaa kyllä valtavasti. Joitain juttuja aiheesta olen myös lukenut. On vain aina yhtä arveluttavaa alkaa väsäämään elämänsä ensimmäistä -jotakin-, ilman homman jo osaavaa apua. Tässä ei tosin tekisi kenellekään mitään vahinkoa. Saattaa vain tuhota aikamoisen määrän, suhteellisen kalliita aineita :?

Näkemäni lopputulokset ovat kieltämättä melkoisen upeita ja taatusti vaivansa väärtejä :mrgreen:
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Saisiko tästä sikalaastista todelliset blondi-ohjeet punapäälle? Olen myös lukenut aiheesta, ehken riittävästi kun ei vieläkään mene jakeluun... [:I] Ja tämän laastin sai korvattua myös jollain muulla? Mitä saa helpommin, mutta saako jostain halvemmalla? Hintatiedot kiinnostaakin eniten koska altaita monta joihin miljoonia ideoita... Toteuttamatta... :roll:
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

*Miracle* kirjoitti:Saisiko tästä sikalaastista todelliset blondi-ohjeet punapäälle? Olen myös lukenut aiheesta
Tämä opus on kaiken kattava. http://www.aqua-web.org/docs/Valukivet_akvaarioon.pdf
Samalla systeemillä voi valaa vaikka puutarhatontun... [;)]
Esim. tossa alhaalla olevasta linkistä painamalla näkyvän taustan +kannon olen tehnyt juuri tällä systeemillä.
Helppoa, joskin pikkasen aikaa vievää ja ei nyt NIIN edullistakaan.
Kivi
Junior Member
Junior Member

Jorg kirjoitti:Tämä opus on kaiken kattava. http://www.aqua-web.org/docs/Valukivet_akvaarioon.pdf
Älä aliarvioi naisen kykyä ymmärtää (ja päätellä) asioita väärin [;)]

Ei vaan vaikuttaa oikein hyvältä myös for dummies-ohjeena. Seuraavana onkin sitten vain se -ihka ensimmäisen- tekeminen. Kuten sanottu se vaatii jo rohkeutta :mrgreen:

Ajatuksena ei ole niinkään tehdä sitä edullisinta vaan ennenkaikkea pohjassa pysyvää. Miten jos tuollaiseen tahtoo sitten upottaa lisäksi myös aitoa korkkia? Miten se toteutetaan? Valuvaiheessa vai jotenkin liimaamalla?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Kivi kirjoitti:
Jorg kirjoitti:Tämä opus on kaiken kattava. http://www.aqua-web.org/docs/Valukivet_akvaarioon.pdf
Älä aliarvioi naisen kykyä ymmärtää (ja päätellä) asioita väärin [;)]

Ei vaan vaikuttaa oikein hyvältä myös for dummies-ohjeena. Seuraavana onkin sitten vain se -ihka ensimmäisen- tekeminen. Kuten sanottu se vaatii jo rohkeutta :mrgreen:

Ajatuksena ei ole niinkään tehdä sitä edullisinta vaan ennenkaikkea pohjassa pysyvää. Miten jos tuollaiseen tahtoo sitten upottaa lisäksi myös aitoa korkkia? Miten se toteutetaan? Valuvaiheessa vai jotenkin liimaamalla?
Kyllä tota ohjetta seuraamalla pitäisi jopa naisen onnistua.
Ymmärtäminen on sitten eri juttu... :|

Ehkä kynnys on suuri tehdä se ensimmäinen. Usko pois kun olet sen ensimmäisen tehnyt, ihmettelet "miksi en ole näitä aina tehnyt"

Laastilla tehty pysyy pohjassa ja on kuullema plekon kestävä, toisin kuin korkki.
En oikein ymmärrä miksi siihen haluat korkkia upottaa joukkoon koska valu jälki on todella aidon näköinen eikä sitä pysty silmällä toteamaan onko aito vai ei, ellet nyt värjää sitä siniseksi... :)
Tässä suurennos tosta mun tausta systeemistä. http://www.rmw.fi/allas/IMG_2421.jpg
Kuten huomaat, muotti kopioi esim. madonreiät kannosta.

En tiedä minkä mallista palaa olet ajatellut mutta yleensä korkissa on aika syviä uurteita ja nuo uurteet hankaloittavat muotin tekoa. Noihin uurteisiin jää latex-muotti aika tehokkaasti kiinni. Varovasti pitää irroittaa. Vaurioita saattaa tulla myös valun irroitus vaiheessa. Ehkä kannattaa harjoitella jollain yksinkertaisemalla, vaikka kivellä.
Kivi
Junior Member
Junior Member

Täytyy siis vaan tarttua rohkeasti toimeen. Aloittaminen on aina ja kaikessa se suurin kynnys :mrgreen:
Jorg kirjoitti:En oikein ymmärrä miksi siihen haluat korkkia upottaa joukkoon koska valu jälki on todella aidon näköinen eikä sitä pysty silmällä toteamaan onko aito vai ei, ellet nyt värjää sitä siniseksi... :)
Kysymys juonsi juurensa tuolta jarvij:n vastauksesta. Kyse ei niinkään ole ulkonäön autenttisuudesta (nuo ovat erittäin näköisiä), puuta kaipaavia rouskuttelijoita varten tuota ajattelin. Toisaalta ehkä on helpompaa vain laittaa akvaan tarpeen mukaan vaihdettavia oksia. Korkki tuntuu tällä hetkellä vain maistuvan parhaiten (se ei tosiaankaan ole ikuinen materiaali, vaan ohenee vauhdilla). Opetelkoot uusia kulinaristisia makunautintoja [;)] Ongelmaksi saattaa muodostua myös se, että nuo penteleet eivät kelpuuta kotikolokseen paikkaa, jossa ei saa roikkua kiinni puussa. Saviluolaankin täytyi silikonoida puusuikale kattoon ennen kuin kelpasi 8O

Tietysti on totta, että en ole vielä törmännyt hommaan, jota en osaisi tehdä. Oikeastaan minä osaan tehdä mitä vaan, mutta tuskin sentään olen ihan niin kunnianhimoinen, että aloitan kokeiluni korkki jäljennöksellä :mrgreen:

Kiitoksia ohjeista!
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Ok.
Jos pidät noita plekoja niin sitten on syytä pitäää myös puuta altaassa.
Jos poistat puut ja laitat sementtiä tilalle niin se on sama kuin poistaisit kahvin maailmasta. Eihän se tee kuin ihmiset vihaiseksi.
Ihminen tarvitsee kahvia ja pleko puuta.
Sad but true !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”