Kypsytys jäi tekemättä
Valvoja: Moderaattorit
Kypsytys jäi tekemättä
Meninpä perustamaan akvaarion 20 vuoden takaisilla taidoilla, yhtä vanhan kirjan ja akvaariokauppiaan ohjeilla
Eli tein akvaarion kaloja vaille valmiiksi, lisäsin paketin mukana tulleita vedenparannus ja -suodatusaineita ("estää nitriittipitoisuutta", siis tarkoittaa varmaan vähentää) sekä kasvilannoitetabletteja (ostin kasveja melko paljon) ja pidin viikon suodattimen ja valon normaalisti päälle ja heitin perään kalat ja lisää vedenparannusainetta, eli juuri niin kuin kaupassa neuvottiin. Nyt olen tietysti lukenut, että kypsyttelyä olisi pitänyt jatkaa viikkoja enkä siis enää kaipaa saarnoja, moka mikä moka. Tänään ostin nitriittitestin (tippa) ja kauhulla odotin sen tulosta (kalat olleet siis nyt 2,5 vrk ja vesi 9,5 vrk), tulos oli nolla. Tämä siis kait tarkoittaa, että koko nitriittiä ei ole alkanut vielä edes muodostua ja se piikki sieltä väkisinkin jossain vaiheessa tulee, niinkö ? Olen lukenut asiaan liittyen ainakin sata viestiä, mutta en silti oikein tiedä, mitä tehdä, kun kalat kerran ovat jo purkissa. Pitäisikö varmistaa vielä nitraattitestillä, josko olisikin tapahtunut ihme ja olisi jo ohi? Jos nitraattia olisi, niin sitäkö se tarkoittaisi, eikä tarvisi enää olla huolissaan ? Kuinka nopeasti nitriittiarvot tässä tapauksessa (kaloja aika paljon) alkavat nousta, riittääkö testaus kerran päivässä ja heti kun alkaa nousta, niin alan vaihtamaan vettä. Ilmeisesti veden kannattaa antaa seistä yön yli ja käyttää lisäksi vedenparannusainetta eikä kai tuosta "biologisesta suodatusaineestakaan" mitään haittaa ainakaan ole ? Onko muuta tehtävissä? Jos nitriittiarvot nyt jostain syystä eivät ala nousemaan, missä vaiheessa voi olla varma, että sitä ei enää tule (pientä toivonkipinää vielä siis elättelen, vaikka varmaan sen äkkiä sammutatte...), eli kuinka pitkään testailen ? Hoh, kyllä elämä oli ennen helppoa, vettä vanhennettiin pari päivä ja homma oli hoidossa, eikä mitään näkyviä ongelmia ollut, ehkä kävi vain hyvä tuuri tai silloiset kalat oli kestävämpiä.
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Auts! Jouduitpa aloittamaan harrastuksen kantapään kautta. Eiköhän se tästä kuitenkin nousuun lähde. 
Tuosta kypsytykseen liittyvästä osuudesta en osaa kovin paljon kommentoida
mutta tuosta vedenvaihdosta sen verran, että vettä ei tarvitse seisottaa. Itse lisään uuden veden letkulla suoraan hanasta, ei ongelmia. En käytä vedenparannusainettakaan, muista kemikaaleista nyt puhumattakaan. Ainoastaan nestemäisen kasviravinteen lisään joka vedenvaihdon yhteydessä.
Kannattaa mittailla kumminkin nyt nitriittiä päivittäin ja mielellään nitraattiakin. Nitriittipiikki lienee kuitenkin vielä edessäpäin. Kun nitriittiä ilmestyy, paljon vettä vaihtoon niin pitoisuus laskee.
Minkä kokoinen altaasi on ja minkälaisilla kaloilla? 20 vuoden takaiset allaskoko- ja kalamääräsuosituksetkin ovat vähän sitä sun tätä.
Tuosta kypsytykseen liittyvästä osuudesta en osaa kovin paljon kommentoida
Kannattaa mittailla kumminkin nyt nitriittiä päivittäin ja mielellään nitraattiakin. Nitriittipiikki lienee kuitenkin vielä edessäpäin. Kun nitriittiä ilmestyy, paljon vettä vaihtoon niin pitoisuus laskee.
Minkä kokoinen altaasi on ja minkälaisilla kaloilla? 20 vuoden takaiset allaskoko- ja kalamääräsuosituksetkin ovat vähän sitä sun tätä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kyllä ne nitriitit nousee vielä. Kolmisen viikkoa ainakin kannattaa päivittäin testailla ja kauemminkin jos ei tunnu asettuvan, Aina kun nousee niin vettä vaihtoon. Jos et käytä veden parannus ainetta, niin silloin vettä kannattaa seisottaa jotta mahdollinen kloorikaasu haihtuu. (Riippuen paikkakuntasi veden laadusta, Suomessa ei yleensä kauhiasti tuupata veteen haitallisissa määrin kemioita) Vedenparannus aineen tarkoitushan on hajottaa haitalliset yhdisteet vedestä jolloin sitä ei tarvitse kummemmin seisotella. Itse tosin lorottelen vedet akvaan suoraan letkulla hanasta, n. 170 litraa kun yhteensä kerralla vaihtaa niin ei jaksa enempiä läträtä...
Kannattaa pitää kaloja mahd. niukalla ruualla viikon verran, ettei rasita jo muutenkin tasapainotonta akvaa.
Ehkä ne kalat oli silloin joskus kestävempiä "perus-kaloja" tai muutaman kalan hävikkiä ei pidetty niin kauhiana asiana kun nykyään...
Noh , ajassa ajan mukaan...
Lykkyä pyttyyn...
Kannattaa pitää kaloja mahd. niukalla ruualla viikon verran, ettei rasita jo muutenkin tasapainotonta akvaa.
Ehkä ne kalat oli silloin joskus kestävempiä "perus-kaloja" tai muutaman kalan hävikkiä ei pidetty niin kauhiana asiana kun nykyään...
Lykkyä pyttyyn...
-
helzy
- Junior Member

- Viesti:
Kyllähän vissiin kalallinen kypsytys on myös mahdollinen. Tosin en ole siitä kamalasti lukenut, mutta haulla kannattaa koettaa. Uskon, että asiat menevät ihan hyvin, kunhan mittailet ja vaihdat vettä ajoissa. Suht nopeasti tuo bakteerikanta varmaankin kehittyy. Ja edellistä lainaten: lykkyä pyttyyn! 
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Tuossa voi kaloille tietty iskeä ammoniakkimyrkytyskin, jos kaloja kerta on paljon ja typpibakuja tullut vaan kasvien mukana eikä niitä muualla akvassa ole lainkaan. Asiaa vielä tietty pahentaa sekin jos kalat ovat nuoria, niillä on siis myös nopea aineenvaihdunta. Suosittelen isoja päivittäisiä vedenvaihtoja. Harmi että tällaisia vielä pääsee käymään. Pitäisi pistää akvaristeille pakollinen aw:n luku-kurssi päälle ennen uuden akvan perustamista. 
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
Akvaario on 128 l ja kalamäärä ihan ok, kysyin juuri tänään siskoltani, että minkäs kokoinen akvaario meillä muinoin oli, kun siellä oli aikas monta lehtikalaa, miljoonakaloja, platyja, miekkapyrstöjä ja piikkisilmiä ja vastaus oli 80 l, että silleesti... En kyllä ole ihan varma olivatko kaikki samaan aikaan, mutta muistelen lehtikalojen napsineen poikasia, joten todennäköisesti olivat. Lähdenkin tästä arvoja mittailemaan, akvaario kaloineen kyllä näyttää pettävän hyvältä.
Kiitos kovasti viesteistä, mukavaa kun kukaan ei ihan lyttyyn lyönyt !
Kiitos kovasti viesteistä, mukavaa kun kukaan ei ihan lyttyyn lyönyt !
-
kiekkoilija
- Member

Jos olisin itse tilanteessa että...
kipittäisin pian kauppaan ostamaan kaupallisia bakteerituotteita, joidenkin mielestä ne on turhia, mutta voit hävitä vain rahaa, kun taas ostamatta jättäminen saattaa tarkoittaa kala katoa.
Itse olen kypsytellyt pikkualtaan 100l bactozymillä aika pikaisella aikataululla ja no problem.
kipittäisin pian kauppaan ostamaan kaupallisia bakteerituotteita, joidenkin mielestä ne on turhia, mutta voit hävitä vain rahaa, kun taas ostamatta jättäminen saattaa tarkoittaa kala katoa.
Itse olen kypsytellyt pikkualtaan 100l bactozymillä aika pikaisella aikataululla ja no problem.
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
Hanki nitraattitesti ja ammoniakkitesti tuon nitriitin lisäksi. Mikäli NO3:sta ilmaantuu, siis nitraattia eikä nitriittiä ole, niin asiat ovat suht. hyvin.
Ammoniakki on aika paha...laitoitko mitään bakteriymppiä?
Pussukka puutarhamultaa sukkahousuissa olisi ihan hyvä ymppi näin aluksi..se voi lillua siellä pohjalla muutaman viikon..siitä löytyisi ainakin nitrifikaatiobakteerit. Älä kipitä kauppaan hakemaan ymppiä, vaan puutarhaan tai kukkapurkille olkkarissa.
Veden seisotus on aika turha toimenpide...tietenkin tuleeko vesi omasta kaivosta vai kunnalliselta vesilaitokselta?

Ammoniakki on aika paha...laitoitko mitään bakteriymppiä?
Pussukka puutarhamultaa sukkahousuissa olisi ihan hyvä ymppi näin aluksi..se voi lillua siellä pohjalla muutaman viikon..siitä löytyisi ainakin nitrifikaatiobakteerit. Älä kipitä kauppaan hakemaan ymppiä, vaan puutarhaan tai kukkapurkille olkkarissa.
Veden seisotus on aika turha toimenpide...tietenkin tuleeko vesi omasta kaivosta vai kunnalliselta vesilaitokselta?
Viola & eläintarhantynkä
-
Channara
- Starting Member

Vaikka olen aika uusi täällä foorumilla vielä, näyttää siltä että täällä on aika opastavainen ja suvaitsevainen meininki. Minulla akvaario ehti olla reilut 10 vuotta mutta nyt on tuo kippo tyhjennetty ja elän akvaariotonta vaihetta. Aikoinaan tuli tuota kippoa hoidettua hyvinkin huonosti nykytietoihin verratessa, mutta se oli sen ajan ohjeistus. Onneksi on näitä foorumeita nykyään missä voidaan jakaa tietoa tehokkaasti ja hauskasti, itsellä ainakin on akvaariokärpänen taas purrut, ja olisikin tarkoitus lähitulevaisuudessa aloittaa ihan uuden akvaarion kanssa - ihan alusta. Ja jos vaikka tekisi hommat oikein tällä kertaa - kutsuttakoon sitä katumusharjoitukseksi. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Channara
Tuo on niin tuttua..siis se,että eläinkaupan myyjän tokaisu, ettei muuta kuin kalat vaan sekaan. Siinä vaiheessa,kun päätin akvan hankkia,lueskelin kirjoja,istuin illat pitkät netissä etsien tietoa.Kun sitten kaikki oli tarkoin suunniteltu/opiskeltu niin aloin hommata tarvikkeita.Jotain sitten paikallisessa eläinkaupassa ohimennen kysäisin (siis sellaisesta asiasta jonka jo tiesin,mutta testasin kauppiasta) niin vastaus oli outo.
No jatkoin siinä juttua nitriitistä,niin vastaus oli tämä:Nitraattia voi olla,mutta kun laittaa vain sitä bakteerikapselia niin kalat voi laittaa parin päivän päästä. Nitriitti oli sille ihan outo juttu,ei ymmärtänyt.Olin vähä kuin kalikalla lyöty
Ajattelin itekseni,että ei toi tiedä mitään. (vaikka en nyt itekään mikään proffa ole)Hiekkaa kun kyselin monnisia varten pohjamatskuksi, niin ihmetteli minkä takia.Sanoin,et niiden viiksethän voi vahingoittua sorassa.Mies senkuin tyrmäsi jutun ja kattoi mua mulkoillen ja sanoi,että niille käy ihan hyvin sora,ei tuu vahinkoja.
Eli se mitä tässä nyt yritän sanoa on se,että jos vain on mahiksia niin kiertelee eri liikkeitä,katselee ympäristöä siinä liikkeessä ja kysyy jotain sellasta myyjältä,minkä vastauksen tietää itse varmalla.Siitä paikasta en ostele muuta kuin tarvikkeita,en kaloja tai muutakaan elävää.Autolla sit vain naapurikaupunkiin rahojaan törsäileen
Toivottavasti kalat ei kuole.
Eli se mitä tässä nyt yritän sanoa on se,että jos vain on mahiksia niin kiertelee eri liikkeitä,katselee ympäristöä siinä liikkeessä ja kysyy jotain sellasta myyjältä,minkä vastauksen tietää itse varmalla.Siitä paikasta en ostele muuta kuin tarvikkeita,en kaloja tai muutakaan elävää.Autolla sit vain naapurikaupunkiin rahojaan törsäileen
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
-
lafe
- Advanced Member

- Viesti:
Sellainen villi ehdotus jota uskaltanen suositella ainakin kun olen lukenut -Antti-:n myönteisiä kokemuksia.. Lykkää sekaan Tetran SafeStarttia. Sisältää juuri niitä nitrifikaatiobakteereita, joita tässä tilanteessa nyt kipeästi tarvittaisiin. Tässä vielä linkki ketjuun jossa -Antti- kertoo käyttäneensä SafeStarttia. Minusta kokeilemisen arvoinen juttu!
-
tappajatäti
- Member

Minä olen tätä asiaa pienessä mielessäni pohtinut sitä, miksi KAIKKI kalat eivät silloin muinoin kuolleet, kun tehtiin noin. Toisaalta täälläkin selitetään asia: bakteeristoa tulee esim. akvaariokasvien mukana, eli akvaario ei ole steriili, vaikka oikeaoppista kalatonta kypsytystä ei ole tapahtunut ja vaikka se ei vielä riittävissä määrin siellä olekaan, se kyllä alkaa kehittyä. Ja niitä bakteereja voi tuoda vielä senkin jälkeen, kun akva on jo käynnissä: osta akvaariokaupasta pari kasvia, jotka varmasti ovat olleet kala-altaassa.
Minusta se Bactozym ei muuttanut mitään, kun kokeilin vesiarvoja sen käytöllä. Nyt ostin Seran Nitriveciä, joka lupaa sisältää niitä varsinaisia bakteereja ja kun about kaksinkertaistin yhden akvan kansoituksen, ei sinne minkäänlaista piikkiä syntynyt, ei ammoniumiin, eikä nitriittiin JA nitraatti nousi reilusti. Minä vielä syötin tehokkaasti, testaamisen vuoksi.
Eli jonkinlaista tukea siitä tuli.
Eli ei isompaa hätää, vaikka tietysti akvaarion kuormitus vaikuttaa. Jos kalasto on 20v vanhalla suositustasolla, riskejä on enemmän. Minulla siis kolmen taistelukalan asuttama ja yhden partamonnin hoitama 70-litrainen akvaario sai yhtäkkiä partamonnin tilalle 15 tetran parven ja 5 leopardimonnista eli mistään superkuormasta ei ollut kyse.
Mutta testaamisesta ei toki ole haittaa, sillä näkee hyvin, miten akvaario käynnistyy ja jos ja kun ammonium tai nitriitti lähtevät nousun, ehdit luultavasti tehdä hoitotoimenpiteet ennen kuin kalat kärsivät.
Minusta se Bactozym ei muuttanut mitään, kun kokeilin vesiarvoja sen käytöllä. Nyt ostin Seran Nitriveciä, joka lupaa sisältää niitä varsinaisia bakteereja ja kun about kaksinkertaistin yhden akvan kansoituksen, ei sinne minkäänlaista piikkiä syntynyt, ei ammoniumiin, eikä nitriittiin JA nitraatti nousi reilusti. Minä vielä syötin tehokkaasti, testaamisen vuoksi.
Eli ei isompaa hätää, vaikka tietysti akvaarion kuormitus vaikuttaa. Jos kalasto on 20v vanhalla suositustasolla, riskejä on enemmän. Minulla siis kolmen taistelukalan asuttama ja yhden partamonnin hoitama 70-litrainen akvaario sai yhtäkkiä partamonnin tilalle 15 tetran parven ja 5 leopardimonnista eli mistään superkuormasta ei ollut kyse.
Mutta testaamisesta ei toki ole haittaa, sillä näkee hyvin, miten akvaario käynnistyy ja jos ja kun ammonium tai nitriitti lähtevät nousun, ehdit luultavasti tehdä hoitotoimenpiteet ennen kuin kalat kärsivät.
112L
Kiitos taas lisävastauksista. Kun kävin sitä nitriittitestiä ostamassa (eri kaupasta), kysäisin surkeana myyjältä, että kuinka pitkää kypsytystä he suosittelevat ja vastasi, että kahden johtavan valmistajan mukaan suositus on yksi vuorokausi (aineita käyttäen siis), mutta ei siinä pari lisäpäivää pahaa tee. Ja niinhän siinä Seran ohjevihkosessa neuvotaan. Tosin siinä kaloja lisätään pikkuhiljaa, mutta ekat 10% tulee vuorokauden kuluttua ja olikohan 30% 4.päivänä ja viimeiset 11.pvnä. Kyllähän siinä neuvotaan mittaamaan pitoisuuksia ja käyttämään tarvittaessa jotain Toxiveciä tms.
Kuvittelisin, että tuo käyttämäni Biofiltr-niminen aine on jotain Nitriveciä vastaavaa, siinä lukee mm. että 'Biofiltr:stä vapautuvat bakteerit estävät haitta-aineista syntyviä ammoniakki- ja nitriittipitoisuuksia'. Ehkä siitä on oikeasti apua, vaikka kukaan ei ole tuonmerkkisestä aineesta kirjoittanut, linkkejä oli hirveästi, mutta olivat jollakin itäeuroopan kielellä
En ole tehnyt nyt vielä yhtään mitään muuta kuin mitannut sitä nitriittiä ja edelleen on ihan nollassa. Kasvit kasvavat valtavasti, jopa sellainen joku cory-alkuinen, josta (ostamisen jälkeen luonnollisestikin, heh) luin, että aloittelijan ostamana on rahojen hukkaan heittämistä. Siitäkin pukkaa juuresta kovasti uusia alkuja. Ajattelin viikon tullessa lauantaina täyteen joka tapauksessa tehdä ekan normaalin vedenvaihdon ja lisätä kasvilannoitteita ja sitä Biofiltr:iä.
Toiveikkaana siis edelleen.
Kuvittelisin, että tuo käyttämäni Biofiltr-niminen aine on jotain Nitriveciä vastaavaa, siinä lukee mm. että 'Biofiltr:stä vapautuvat bakteerit estävät haitta-aineista syntyviä ammoniakki- ja nitriittipitoisuuksia'. Ehkä siitä on oikeasti apua, vaikka kukaan ei ole tuonmerkkisestä aineesta kirjoittanut, linkkejä oli hirveästi, mutta olivat jollakin itäeuroopan kielellä
En ole tehnyt nyt vielä yhtään mitään muuta kuin mitannut sitä nitriittiä ja edelleen on ihan nollassa. Kasvit kasvavat valtavasti, jopa sellainen joku cory-alkuinen, josta (ostamisen jälkeen luonnollisestikin, heh) luin, että aloittelijan ostamana on rahojen hukkaan heittämistä. Siitäkin pukkaa juuresta kovasti uusia alkuja. Ajattelin viikon tullessa lauantaina täyteen joka tapauksessa tehdä ekan normaalin vedenvaihdon ja lisätä kasvilannoitteita ja sitä Biofiltr:iä.
Toiveikkaana siis edelleen.
Aloittelija
Heips,
ihan kohtuullisesti on akvaarion kanssa mennyt, kalat ja kasvit voivat muuten hyvin, mutta levää alkoi tulla korkeimpiin kasveihin reilu viikko sitten. Nitriitti on koko ajan näyttänyt nollaa ja kävin sitten ostamassa nitraattitestinkin ja sen arvot olivat korkeat. Eli olemme varmaan syöttäneet kaloja liikaa, vaikka näyttää siltä, että monniset ja partamonni kyllä putsaavat joka ikisen hippusen, joka pohjaan asti pääsee. Kasvit ovat kasvaneet hyvin, mutta niitä on vielä liian vähän. Vaihdoin heti ekan testin jälkeen n. puolet vedestä ja sain arvon putoamaan n. 20:een, mutta olimme juuri lähdössä 5 päivän matkalle ja nyt kun palasimme, arvo oli taas noussut, eli testi näytti täyttä punaista. Tänään on sitten taas heti vedenvaihto edessä, mutta vähän minua ihmetyttää, kun kaloja ruokittiin matkan aikana vain kerran ja laitoin ruuan valmiiksi, joten mitenkään valtavaa määrää eivät tuonakaan aikana saaneet. Lisäksi pohja pysyy muutenkin tosi puhtaana, muistan lapsuudessa, että lietekasoja kertyi lasiin isoja määriä, nyt saa imuroidessa pöllyttää pohjaa oikein kunnolla eikä siltikään tahdo tulla ämpäriin mitään näkyvää. Tosin suodatin on ilmeisen tehokas ja siihen on kyllä moskaa kertynyt. Eli ohjeita otan edelleen kiitollisena vastaan. Lisäksi ihmettelen, että yksi täplämonnisista on lihonut ihan valtavasti matkan aikana, voisikohan olla aikeissa kutea ? Miten noista erotetaan sukupuoli ? Olin kuvitellut, etteivät tavallisessa seura-akvaariossa sitä tekisi. Toista akvaariota ei ole, joten en voi mitään kutuakvaariota tarjota, pitäisikö asialle tehdä jotain ? Poikasia en halua, mutta tietty niitä saa tulla jos on tullakseen. Akvaariossa on kaksi juurakkoa ja liuskekivistä tehty luola ja yksi tosi tiheä ja iso köynnöspehko, joten piilopaikkoja löytyy, käsittääkseni kalat yleensä kutevat mieluiten johonkin luolaan ?
ihan kohtuullisesti on akvaarion kanssa mennyt, kalat ja kasvit voivat muuten hyvin, mutta levää alkoi tulla korkeimpiin kasveihin reilu viikko sitten. Nitriitti on koko ajan näyttänyt nollaa ja kävin sitten ostamassa nitraattitestinkin ja sen arvot olivat korkeat. Eli olemme varmaan syöttäneet kaloja liikaa, vaikka näyttää siltä, että monniset ja partamonni kyllä putsaavat joka ikisen hippusen, joka pohjaan asti pääsee. Kasvit ovat kasvaneet hyvin, mutta niitä on vielä liian vähän. Vaihdoin heti ekan testin jälkeen n. puolet vedestä ja sain arvon putoamaan n. 20:een, mutta olimme juuri lähdössä 5 päivän matkalle ja nyt kun palasimme, arvo oli taas noussut, eli testi näytti täyttä punaista. Tänään on sitten taas heti vedenvaihto edessä, mutta vähän minua ihmetyttää, kun kaloja ruokittiin matkan aikana vain kerran ja laitoin ruuan valmiiksi, joten mitenkään valtavaa määrää eivät tuonakaan aikana saaneet. Lisäksi pohja pysyy muutenkin tosi puhtaana, muistan lapsuudessa, että lietekasoja kertyi lasiin isoja määriä, nyt saa imuroidessa pöllyttää pohjaa oikein kunnolla eikä siltikään tahdo tulla ämpäriin mitään näkyvää. Tosin suodatin on ilmeisen tehokas ja siihen on kyllä moskaa kertynyt. Eli ohjeita otan edelleen kiitollisena vastaan. Lisäksi ihmettelen, että yksi täplämonnisista on lihonut ihan valtavasti matkan aikana, voisikohan olla aikeissa kutea ? Miten noista erotetaan sukupuoli ? Olin kuvitellut, etteivät tavallisessa seura-akvaariossa sitä tekisi. Toista akvaariota ei ole, joten en voi mitään kutuakvaariota tarjota, pitäisikö asialle tehdä jotain ? Poikasia en halua, mutta tietty niitä saa tulla jos on tullakseen. Akvaariossa on kaksi juurakkoa ja liuskekivistä tehty luola ja yksi tosi tiheä ja iso köynnöspehko, joten piilopaikkoja löytyy, käsittääkseni kalat yleensä kutevat mieluiten johonkin luolaan ?
Noihin muihin juttuihin en ota kantaa kun täällä on paljon minua viisaampia, mutta jotta tuntisin olevani fiksu minäkin, voin paljastaa että täplämonniset laskevat kutunsa ihan vaikka akvaarion lasille.tikru2000 kirjoitti: Lisäksi ihmettelen, että yksi täplämonnisista on lihonut ihan valtavasti matkan aikana, voisikohan olla aikeissa kutea ? Miten noista erotetaan sukupuoli ? Olin kuvitellut, etteivät tavallisessa seura-akvaariossa sitä tekisi. Toista akvaariota ei ole, joten en voi mitään kutuakvaariota tarjota, pitäisikö asialle tehdä jotain ? Poikasia en halua, mutta tietty niitä saa tulla jos on tullakseen. Akvaariossa on kaksi juurakkoa ja liuskekivistä tehty luola ja yksi tosi tiheä ja iso köynnöspehko, joten piilopaikkoja löytyy, käsittääkseni kalat yleensä kutevat mieluiten johonkin luolaan ?
Meillä kolmisatasessa kuoriutui ja ihan omia aikojaan selvisi parisenttiseksikin kolme pientä täplämonnista. Ovat nyt isompien joukossa (jotka siis ennättivät tässä välissä jo muuttamaan kuussataalitraiseen) ja edelleen hengissä. Mitään erikoista en siis heidän selviämisensä eteen tehnyt vaan yllätyin suuresti kun bongasin poikaset altaasta viikonloppuna.
Eli anna olla vaan, jos ovat kuteakseen etkä välttämättä ole teettämässä niillä jälkikasvua niin kutevat sitten ja kutu joko onnistuu tai ei.
En ole kyllä meidän monnisista huomannut mitään todella selvää pyöristymistä ennen kutua...ovathan nuo rouvat hieman pulskempia aina kuin herra-kalat. Seurailemallahan se selviää, kohta siellä käy kauhia vilinä ja vilske jos sen yhden kalan pyöristyminen on tätä kutu-ajatusta edeltävää pyöreyttä.
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
tikru2000 kirjoitti:Nitriitti on koko ajan näyttänyt nollaa ja kävin sitten ostamassa nitraattitestinkin ja sen arvot olivat korkeat. Eli olemme varmaan syöttäneet kaloja liikaa, vaikka näyttää siltä, että monniset ja partamonni kyllä putsaavat joka ikisen hippusen, joka pohjaan asti pääsee. Kasvit ovat kasvaneet hyvin, mutta niitä on vielä liian vähän.
Täsmentäisin tähän, että kaikki ruoka jonka altaaseen laitat, muuttuu lopulta nitraatiksi. Eli samaten se, joka ehkä jää syömättä, kuten myös se jonka kalat syövät. Syy nitraatin kovaan nousuun löytyy useimmiten isosta kuormituksesta (altaassa on paljon tai liikaakin kaloja, niitä ruokitaan reilusti ja vedenvaihdot ovat kuormitukseen nähden riittämättömät pitämään kohoavan nitraatin riittävän alhaisena). Myös vähäinen kasvillisuus voi osittain vaikuttaa, kasvavat kasvit kun käyttävät nitraattia lannoitteenaan. Jos nitraattitestisi on todella toimiva, kannattaa etsiä syy nitraatin kohoamiselle, punaisella käynti on kaloille turhaa rasitusta (varsinkin, kun nitraatin ohella veteen kertyy samalla muutakin aineenvaihduntakuonaa). -Pääasia toki on, että nitriittiä ei ole esiintynyt mitattavia määriä.
"Ihan valtava"-lihominen on vähän subjektiivinen käsite, enkä voi täältäkäsin nähdä, mistä on kysymystikru2000 kirjoitti:Lisäksi ihmettelen, että yksi täplämonnisista on lihonut ihan valtavasti matkan aikana, voisikohan olla aikeissa kutea ? Miten noista erotetaan sukupuoli ? Olin kuvitellut, etteivät tavallisessa seura-akvaariossa sitä tekisi?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Onko kaloja liikaa ?
Mietin tässä, että jos en saa sitä nitraattia pysymään kurissa pienemmällä ruokinnalla ja kasvien lisäyksellä, niin silloin kaloja lienee liikaa. Niitä tuli kyllä vähän enemmän kuin oli tarkoitus, eli kalasto nyt:
17 neontetraa (tuli kaksi ylimääräistä)
4 palettikalaa (yritin ostaa kahta, myyjä tuputti kolmannen ja kotona huomasin, että neljäskin oli jostain löytynyt)
6 täplämonnista
1 partamonni
Muutenkin tuolla pohjalla on aikas paljon väkeä, nuo palettikalat olivat myyjän ehdotus enkä tietenkään tiennyt, että ovat melko kiukkuisia ja oleilevat pohjalla...
Eli siis, onko kaloja liikaa vai ei, peruskaavalla laskettuna käsittääkseni ei ?
17 neontetraa (tuli kaksi ylimääräistä)
4 palettikalaa (yritin ostaa kahta, myyjä tuputti kolmannen ja kotona huomasin, että neljäskin oli jostain löytynyt)
6 täplämonnista
1 partamonni
Muutenkin tuolla pohjalla on aikas paljon väkeä, nuo palettikalat olivat myyjän ehdotus enkä tietenkään tiennyt, että ovat melko kiukkuisia ja oleilevat pohjalla...
Eli siis, onko kaloja liikaa vai ei, peruskaavalla laskettuna käsittääkseni ei ?
Aloittelija
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Re: Onko kaloja liikaa ?
Kaikenlaiset peruskaavat saa heittää huitsin metsikköön, varsinkin jos puhutaan parvikaloista tai reviirikaloista ja varsinkin, jos puhutaan ärhäköistä reviirikaloista kuten kirjoahvenet ja erityisesti palettikalat.tikru2000 kirjoitti:Muutenkin tuolla pohjalla on aikas paljon väkeä, nuo palettikalat olivat myyjän ehdotus enkä tietenkään tiennyt, että ovat melko kiukkuisia ja oleilevat pohjalla...
Tiedätkö palettiesi sukupuolia? Jos sieltä erottuu pariskunta, voivat muut paletit, kuten altaan muutkin kalat (erityisesti monniset ottavat noin pienellä pohjalla varmuudella turpiinsa) olla helisemässä. Lisäksi lapsia pukkaa sitten enemmän kuin eroon on mahdollista inhimillisillä ponnistuksilla päästä
Kirjoahvenilla on joskus selviäkin luonne-eroja, valitettavasti lempeät paletit taitavat olla suuri harvinaisuus. Yksinäinen ahven tai naaraspari voi joskus toimia pienemmässäkin altaassa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Lisäksi jatkuva stressi on omiaan tehostamaan kalatautien esiintymistä. Se muita jahtaava kala vasta stressaantunut onkin. Senhän tulee jatkuvasti olla valmiina syöksymään toisten kimppuun ja/ta perään.
Toisaalta tuollaisia kalastoja myymällä kauppias varmistaa kalojen menekin. Kuolleiden tilalle kun hankitaan uusia.
Toisaalta tuollaisia kalastoja myymällä kauppias varmistaa kalojen menekin. Kuolleiden tilalle kun hankitaan uusia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sinuna kiikuttaisin palettikalat takaisin kauppaan ja vaatisin rahat takaisin.
Kasvat aika isoiksi, varsinkin koiraat, tappelevat, ennen kutua syövät pikkukaloja (jos eivät saa tarpeeksi tuhtia ruokaa muuten), ahdistelevat toisiaan sekä muita kaloja ja ennen kaikkea lisääntyvät kuin hiiret. Vai miltäs kuulostaa 80 poikasta 6 viikon välein ja aina ennen kutua syövä 2-4 neontetraa sekä kudunaikana uhkaavat tapaa monniset. Poikasia ei edes saa minnekkään, kun niitä on jo ennestään kaupoissa liikaa eikä niitä kovin moni halua edellämainituista syistä.
Poistamalla palettikalat altaastasi saat nitraatti arvonkin varmasti tippumaan huomattavasti alemmas, sotkevat aikas paljon. Muutenkin kannattaisi lisätä kasveja ja vaihtaa vettä 50% joka viikko, sillä pitäisi pysyä vesi hyvänä.
Kasvat aika isoiksi, varsinkin koiraat, tappelevat, ennen kutua syövät pikkukaloja (jos eivät saa tarpeeksi tuhtia ruokaa muuten), ahdistelevat toisiaan sekä muita kaloja ja ennen kaikkea lisääntyvät kuin hiiret. Vai miltäs kuulostaa 80 poikasta 6 viikon välein ja aina ennen kutua syövä 2-4 neontetraa sekä kudunaikana uhkaavat tapaa monniset. Poikasia ei edes saa minnekkään, kun niitä on jo ennestään kaupoissa liikaa eikä niitä kovin moni halua edellämainituista syistä.
Poistamalla palettikalat altaastasi saat nitraatti arvonkin varmasti tippumaan huomattavasti alemmas, sotkevat aikas paljon. Muutenkin kannattaisi lisätä kasveja ja vaihtaa vettä 50% joka viikko, sillä pitäisi pysyä vesi hyvänä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä sen tunnistaa pelkällä kädellä ja lämpömittaria voi tottakai käyttää apuna. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Palettikaloista
En ole varma kalojen sukupuolesta, mutta luulisin kaikkien olevan naaraita. Ainakin kaikilla on samanmalliset evät ja kolme on samanväristä, eli naama keltainen ja vatsa punainen, neljäs oli alusta lähtien pienempi ja värittömämpi kuin muut, mutta kuvittelisin sen voivan johtua siitä, että on nuorempi, koska tuo toiseksi pieninkin on saanut kasvun myötä lisäväriä. Olin tosiaan heti luopumassa noista kun kotiin tullessa selvisi tuo kiukkuisuus ja poikasten saanti, mutta nyt olen ajatellut, että jos kaikki ovat naaraita eikä tuo meno tuosta pahene, niin kyllä kait minä ne pidän, toki voisin niistä pari antaa eteenpäin jos joku haluaisi. Hätistelevät lähinnä vain toisiaan eivätkä toistaiseksi näytä asiasta mitenkään kärsivän. Kaksikin tosiaan varmaan kyllä riittäisi. Nuo ovat kyllä tosi kauniita kaloja, välillä värit ovat tosi kirkkaat ja kukkoilevat pörhistelemällä eviään. Takaa-ajotkin yleensä keskittyvät siihen akvaarion alaosaan, monniset eivät välitä tuon taivaallista ja tetrat ovat yleensä vähän ylempänä, välillä toki aiheutuu parveen vähän säpinää. Toisaalta nuo neontetrat ovat niin rauhallisia, että niiden touhuissa ei ole paljon seurattavaa. Mutta katselen nyt siis, että alkavatko kutemaan ja tuleeko ongelmia ja siinä tapauksessa saavat luvan lähteä. Kyseisen akvaariokaupan laitoin heti boikottiin, mutta kyllähän asiakkaan tietty pitäisi tietää, mitä ostaa eikä antaa huijata itseään... Täytyy sanoa, että aika paljon on reilussa kuukaudessa akvaariotouhuista tullut opittua kantapään kautta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)