Aika naftisti löytyy AW:ssä kirjotuksia lippuritareista; ois mielenkiintoista lukea omistajien kokemuksia näistä otuksista!
Faktat olen lukenut netistä, mutta ne harrastajien jutut on niitä parhaita!
Mulla on noita ollut joulukuusta asti 6kpl, ja n. kuukausi sitten ostin pari lisää, koska olivat alkuperäisestä 8 kalan satsista vieläkin paikallisessa liikkeessä jäljellä. Ihme etteivät noinkin hienot kalat olleet kenellekään kelvanneet.
Upeita kaloja, suorastaan leppoisia löhöilijöitä, enimmäkseen nämä köllivät koko konkkaronkka kasassa akvan takaosissa. Liikkuvat rauhallisesti nenä pohjaa viistäen. Pelästyessä vauhtiakin kyllä löytyy.
Harrastavat huvittavan näköistä "levitointia", löhöävät liikkumatta tyhjän päällä niin, että viikset ja pyrstön kärki hieman tukeutuvat puihin tai kasveihin. Eivät ole häirinneet muita kaloja, ja kaikenlainen ruoka tuntuu maistuvan, Tetran Wafermixiä olen pohjalle enimmäkseen tarjonnut.
Tällä hetkellä ovat 180-litraisessa melkein-amazon-seura-akvaariossa seuranaan pari partista, kulmatetroja, pilkkuseisojatetroja ja timanttirihmakaloja.
Isomman akvan hankinta on edessä syksymmällä, jota ajatellen nämä tuohon ehkä hieman pieneen akvaan hommasinkin. Tilaansa nämä eivät pahemmin käytä, vaan tuntuvat mahtuvan hyvin tuonnekin.
Jossain kirjassa noiden mainittiin oleilevan luonnossa lippumonnisten (C. robinae) kanssa pyrstöjen samanlaisen värityksen vuoksi. Lippumonnisia on siis saatava uuteen isoon amazon-akvaan =)
Särkänniemen akvaariossa muuten näkyi muutama "vakiomallinen" ritarimonni =)
Näisä ei valitettavasti ole paljon juttua näkynyt, lienevät hieman harvinaisempia Suomessa. Toivottavasti nykyinen monnisbuumi tuo Dianematkin esille =)
Mä olen jo tuskissani täällä odotellut että eikö saada lisää keskustelua aikaiseksi
Näitä ei taida olla juurikaan kenelläkään.
Miten omasi ovat sopeutuneet? Yhdelle isoimmalle omistani kävi pieni haaveri eilen, fisu oli akvan nurkassa lämppärin ja puun välissä touhottamassa kun tulin huoneeseen ja tämä sai hepulin. Kovalla metelillä pää kolisten kavereiden joukkoon hengailemaan (en keksi muutakaan nimitystä noiden leijailulle) ja päälaessa pieni vaalea jälki. Pitää seurata ettei tule mitään vakavampaa.
Itse tyydyn varmaankin näihin kahdeksaan, kunhan vain löydän niitä lippumonnisia jostain.
Oletko saanut omia lippujasi kuvattua? Mulla on tuo kuvaaminen hiukan hankalaa kun on ikkuna akvaariota vastapäätä ja valaisin ripustettu kattoon. Tulee ihan liikaa heijastuksia. Pitäisi kuvata pimeällä ja estää akvaarion oman valon heijastuminen lasin ulkopuolelle.
lippuritarimonni
Hankala noista on kuvia ottaa kun liikkeessä ovat jatkuvasti esillä ollessaan
Mulla ne ovat haarniskamonnien, kirjo- ja täplämonnisten, parin leväbarbin lehtisparin, ja safiiritetrojen kans.
Ostin harrastajalta vko sitten, joten kokemusta ei silleen ole vielä kertynyt...
Kyllä mulla hengailevat paikallaankin. Eivät kyllä tainneet aluksi sitä tehdä kuin piilossa, mutta nyttemmin poseeraavat välillä lähes lasissa kiinni liikkumattomina. Hieman tiirailemalla noiden leijailupiiloonkin näkee hyvin. Tuntuu, että liikkuvat kauemmas yleensä yksin tai pareittain. Muut odottavat yleensä "omalla alueella".
Täällä lepäilevät vaan pusikossa jonne ei kuvaaminen onnistu -ruoka-aikana sitten tulevat esille vauhti päällä!
Lisää kun saisi noita niin voisivat rohkaistua. Tai niitä lippumonnisia.
Tai ehkäpä kotiuduttuaan kunnolla uiskentelevat esillä muutenkin kuin ruoka-aikaan.
Ja lisää kaipaaville: Pienessä Akvaariokaupassa on lippuritareita parvi ja matkaavat Matkahuollon suosiollisella avustuksella ihan minne päin Suomea vain
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Loistavaa, Mari! Toivottavasti saadaan lisää innostuneita näistä veijareista.
Et muuten sattumalta ole noihin lippumonnisiin törmännyt? Nekin kun tuntuvat olevan vähän harvinaisempia...