JeepKimmo kirjoitti:Millanen ulkoallas sulla on ? Mikset pidä kaloja talvea ulkona ? Itse tulen jatkossa tekemään juuri näin ja syynä tuo kalojen koko
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tälläinen lammikko (muutama "tuore" 3 viikon takainen kuva):
Olen pyrkinyt päivittelemään tänne foorumille kaikkea mitä lammikolle on esim. tämän vuotisen ehostuksen kanssa tehty, joten pitäisi löytyä lammikosta juttua ja kuvia melko paljon.
Tässä nyt tämän vuoden juttuja linkkeinä:
- Tämän keväinen puroprojekti, tekniikasta ja karppienpoikasista. Kuvia.
Kliks
- Kalat siirretään lammikkoon (+kuvia lammikosta)
Kliks
- Kuvia kaloista. Kalat syömässä.
Kliks
- Lisäksi löytyy paljon vanhempia juttuja ja kuvia lammikosta ja kaloista. Niitä saa itse hakea.
Tiivistettynä:
Allas on pyöreän muotoinen kokoa halkaisijaltaan noin 10 metriä.
Syvyyttä syvimmiltään reilut 2,5 metriä.
Vesitilavuutta reilut 30 000 litraa.
Suodatin mekaniikka uusittiin tänävuonna helppohoitoisempaan malliin.
Kalastona tällähetkellä koikarppeja ja kultakaloja.
Kultakaloista olisi tarkoitus luopua ja karppien määrää kasvattaa.
En siis ollenkaan epäile etteikö kalat pärjäisi tuolla talvea koska lammikko on perjaatteessa tehty ajatellen sitä että kalat olisivat siellä talven. Kysymys on vaan nyt siinä etten itse ole näissä maisemissa talvea joten jos kiertovesipumppu hyytyy niin ei sitä ole ketään korjaamassa. Siksi kaikista kivuttomin ja kätevin ratkaisu olisi että kalat saisi sisätiloihin talveksi. Ja kun lammikko kuitenkin joudutaan poikasten vuoksi tyhjentämään niin isot kalat siirtyisivät sisälle siinä samalla. Tosin täysin poissuljettu vaihtoehto ei ole kalojen talvehtiminen lammikossakaan, mutta se on hieman hankalan puoleinen järjestelyineen.
Ai niin ja JeepKimmo, laitan sinulle tulemaan niitä tuoreita kuvia poikasista pikapuolin. Asia on hieman unohtunut syrjään.