Rusokirjoahvenista kysymyksiä!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Muuli
Starting Member
Starting Member

Rusokirjoahvenista kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Muuli »

Meille tuli syksyllä neljä rusokirjoahvenenpoikasta, joista toivottiin, että löytyisi yksi pari. No, ahvenet kasvoivat ja olivat eläneet sovussa, mutta neljättä ja pienimpää rusoa kisuteltiin ja ahdisteltiin. Tämä kuoli melko nopeasti. Myös kolmas kuoli salamyhkäisesti melkein tämän toisen jälkeen :| Mitään kränää en ollut huomannut, ainakaan mitään erityistä. Minulle jäi sitten nämä kaksi rusokirjoahventa, jotka näyttävät olevan ihan erimaata. Toinen on akvaarion toisella laidalla ja toinen vastakkaisella laidalla. Ja toisen puolelle ei tulla, muuten syttyy tappelu.

Ongelma on siinä, että miten tunnistan, onko ne naaraita, uroksia vai voisiko siinä olla uros sekä naaras? Mitä jos siinä on uros ja uros, miten teen sen? Onko parittaminen hankalaa jo tässä iässä?

Tämä on ihan uusi alue minulle, kun vasta ensimmäiset ahvenet ensimmäisessäni akvaariossa! (Akvaario on 180L, akvaariossa on 16 rubiinitetraa, 10 sitruunatetraa, ne kaksi ahventa, kolme katinkultamonnia ja yksi pieni partamonni)

Onko muuten rusokirjoahven ja rusokääpiökirjoahven eriasia?
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Rusokirjo ja rusokääpiö ovat sama asia, rusokääpiö on vanha nimi.

Itselläni uros ja naaras, erotan ne toisistaan siitä, että naaraalla on pyöreä, suora pyrstö ja evät vatsan alla eivät ole niin värikkäät kuin uroksella. Uroksella on pyrstössä ylhäällä ja alhaalla punaiset viirut (nämä punaiset löytyvät myös naaraalta), jotka jatkuvat "miekkoina" sekä ylhäällä että alhaalla.

Ja jotenkin naaras on pehmeämmän, naismaisemman näköinen :roll:

Onko sinulla mahdollisuus ottaa kuvia kaloistasi ja laittaa niitä nettiin kurkittavaksi? Voisimme sitten yhdessä koittaa arvailla, onko kyseessä 2 urosta, 2 naarasta vai uros ja naaras.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Muuli
Starting Member
Starting Member

Johis kirjoitti:Rusokirjo ja rusokääpiö ovat sama asia, rusokääpiö on vanha nimi.

Itselläni uros ja naaras, erotan ne toisistaan siitä, että naaraalla on pyöreä, suora pyrstö ja evät vatsan alla eivät ole niin värikkäät kuin uroksella. Uroksella on pyrstössä ylhäällä ja alhaalla punaiset viirut (nämä punaiset löytyvät myös naaraalta), jotka jatkuvat "miekkoina" sekä ylhäällä että alhaalla.

Ja jotenkin naaras on pehmeämmän, naismaisemman näköinen :roll:

Onko sinulla mahdollisuus ottaa kuvia kaloistasi ja laittaa niitä nettiin kurkittavaksi? Voisimme sitten yhdessä koittaa arvailla, onko kyseessä 2 urosta, 2 naarasta vai uros ja naaras.
Joo! Voin yrittää ottaa, mutta en koskaan ole kuvannut kalojani, joten tämäkin on minulle aika uusi juttu. Yritän nyt jonkinlaisia saada :roll:

En osaa sanoa, sillä jotenkin niillä on minusta uroksen väritys, muttei taas noita uroksen "mekkoja" perässä. Kahdella muulla kalalla, jotka kuoli, oli tälläiset.

-----------------

Tässä olisi niitä kuvia.

Ensimmäinen rusokirjoahven:

Kuva Kuva

Toinen rusokirjoahven:

Kuva Kuva
Johis
Member
Member

Neljän viikon rusokokemuksella voisin sanoa tuosta ylemmästä, että näyttäisi olevan tyttö. Alemmasta ei kyllä ota selvää...

Osaatko sanoa, kuinka vanhoja rusot ovat? Jospa niillä on vielä nuo tuntomerkit vähän hakusessa...

Emmäätiiä, joku muu vois nyt kyllä auttaa :?
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Genitaalipapilla näyttää sen verran kookkaalta alemmallakin, etää sekin on todennäköisesti tyttö. Koiras auttaisi vertailussa genitaalipapillan osalta. [;)]

Sukupuolet on varminta määrittää juuri genitaalipapillan avulla. Naarailla se on kookkaampi ja tylppä, koiraille pieni ja terävämpikärkinen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Muuli
Starting Member
Starting Member

Minusta tuntuu, että ainakin yksi näistä kuolleista rusokirjoahvenista oli uros, koska sillä oli juuri nämä helmat perässä.

Muokkaus* Rusokirjoahvenet ovat ostettu loppusyksystä... Loka-syyskuusta. Pieniä olivat kun meille tulivat.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
tanjakr
Starting Member
Starting Member

Sukupuolet

Viesti Kirjoittaja tanjakr »

Hei!

Täältä löytyy 4 kpl rusokirjoahvenia, kun vertaan omia kalojani kuviin niin kyllä ne ovat molemmat naaraita.

Omat koiraani ovat huomattavasti "skrodempia" ja isompia kuin naaraat. Lisäksi koiraiden väritys on voimakkaampi: evien reunat ovat voimakkaan punaiset (ja pidentyneet), sekä perä- että selkäevästä ja myös pyrstöstä löytyy kauniin turkooseja pilkkuja. Myös vatsaevissä on punaista ja turkoosia, naarailla vain haaleaa punaista. (Tietysti voi olla vaihtelua yksilöittäin, nämä huomiot olen tehnyt kutuaikana omassa pariskunnassani.)

jarvij:n kommentit genitaalipapillasta voin myös allekirjoittaa. Eron näkee parhaiten kututapahtumaa seuratessa, mutta myös muulloinkin.
Muuli
Starting Member
Starting Member

Re: Sukupuolet

tanjakr kirjoitti:Hei!

Täältä löytyy 4 kpl rusokirjoahvenia, kun vertaan omia kalojani kuviin niin kyllä ne ovat molemmat naaraita.

Omat koiraani ovat huomattavasti "skrodempia" ja isompia kuin naaraat. Lisäksi koiraiden väritys on voimakkaampi: evien reunat ovat voimakkaan punaiset (ja pidentyneet), sekä perä- että selkäevästä ja myös pyrstöstä löytyy kauniin turkooseja pilkkuja. Myös vatsaevissä on punaista ja turkoosia, naarailla vain haaleaa punaista. (Tietysti voi olla vaihtelua yksilöittäin, nämä huomiot olen tehnyt kutuaikana omassa pariskunnassani.)

jarvij:n kommentit genitaalipapillasta voin myös allekirjoittaa. Eron näkee parhaiten kututapahtumaa seuratessa, mutta myös muulloinkin.
Luultavasti ne sitten ovat molemmat naaraita. Seuraava kysymys kuulukin, että mitä pitäisi tehdä? Tuleeko ne toimeen keskenään? Ainakin niillä on selvät reviirit ja toinen ajetaan toisen reviiriltä nopiasti pois. Rajuja yhteenottoja ei minusta ole ollut, joskus vähän suu-vääntöä on, mutta harvemmin. Ei niille varmaan enään sulhasiakaan löydy? Ottaisiko joku eläinkauppa ne vastaan? Harmi jos täytyy luopua, tykkään kovasti näiden ahventen luonteesta ja vilkkaudesta, sekä koko olemuksesta.
Johis
Member
Member

Ostin omani noin kuukausi sitten Leppävaariosta ja ainakin silloin kauppaan jäi vielä paljon rusoja. Jos haluat varman uroksen, kannattaisi varmastikin käydä sieltä katsomassa.
Muuli
Starting Member
Starting Member

Kannattaisitko ostaa kaksi urosta, vai yhden uroksen? Onko tuo allas liian iso kahdelle parille ja tulevatko ne ylipäätänsä toimeen keskenään?
Johis
Member
Member

Itse ehkä aloittaisin yhdellä uroksella ja katsoisin, kelpaako uros jommalle kummalla tytöistä. Jos kelpaisi, katsoisin, tuleeko "ylimääräisen" tytön kanssa ongelmia ja tekisin päätöksen toisen naaraan pitämisestä sen jälkeen.

Akvaarioon mahtuu varmasti hyvin kaksikin urosta, mutta saattaa olla, että jos "yli" jää uros ja naaras, saattavat ne häiritä kutua. Tai saattaa kutupari häiritä heidän rauhaansa.

Tai jos otat 2 urosta, saattaa sinulla olla kohta tilanne, että akvaarion toisessa päässä on 1 kutupari ja toisessa toinen [;)] Uskoisin, että kaksikin kutuparia tuon kokoiseen akvaarioon mahtuu. Varsinkin, jos akvaario on enemmän pitkä kuin syvä/korkea. Oma poikasia hoivaava naarasrusoni reviiri on noin 40*15 cm, korkeudella ei näytä olevan väliä, pohjan tuntumassa kun uivat. Tietysti reviiri riippuu siitä, kuinka saat reviirirajat akvaarioon järjestettyä.

Itselläni taisi olla älyttömän hyvä tuuri (tai loistava haavija Leppävaariossa = Tero), kun sain toisistaan kiinnostuneen uroksen ja naaraan kertarysäyksellä 8-)
Muuli
Starting Member
Starting Member

Johis kirjoitti:Itse ehkä aloittaisin yhdellä uroksella ja katsoisin, kelpaako uros jommalle kummalla tytöistä. Jos kelpaisi, katsoisin, tuleeko "ylimääräisen" tytön kanssa ongelmia ja tekisin päätöksen toisen naaraan pitämisestä sen jälkeen.

Akvaarioon mahtuu varmasti hyvin kaksikin urosta, mutta saattaa olla, että jos "yli" jää uros ja naaras, saattavat ne häiritä kutua. Tai saattaa kutupari häiritä heidän rauhaansa.

Tai jos otat 2 urosta, saattaa sinulla olla kohta tilanne, että akvaarion toisessa päässä on 1 kutupari ja toisessa toinen [;)] Uskoisin, että kaksikin kutuparia tuon kokoiseen akvaarioon mahtuu. Varsinkin, jos akvaario on enemmän pitkä kuin syvä/korkea. Oma poikasia hoivaava naarasrusoni reviiri on noin 40*15 cm, korkeudella ei näytä olevan väliä, pohjan tuntumassa kun uivat. Tietysti reviiri riippuu siitä, kuinka saat reviirirajat akvaarioon järjestettyä.

Itselläni taisi olla älyttömän hyvä tuuri (tai loistava haavija Leppävaariossa = Tero), kun sain toisistaan kiinnostuneen uroksen ja naaraan kertarysäyksellä 8-)
Kyllä ne varmaan pystyisi elämään, mutta varmuuden vuoksi otan aluksi yhden uroksen, niin ainakin löytyy yksi pari, ja katson sitten, miten menetellä sen toisen naaraan kanssa. Akvaarion keskellä kasvaa iso miekkakasvi, joka on ihan selvästi raja näiden reviireille :) Ruoka-aikana on kuitenkin vähän kiistaa, että vaikka tiputan kumpaankin päähän ruokaa, niin toisella on aina mukamas parempaa ruokaa. Ja sinne sitten tietysti pitää mennä rähinöimään :roll:
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Laitetaan tähän samaan ketjuun omat sukupuoli-ihmettelyt [;)] . Eli minulta löytyy pari rusokirjoahventa, mahtavatko olla pariskunta? Itse olen koittanut järkeillä, että tyttö ja poika nuo ovat, mutta muiden mielipiteitä asiasta olisi mukava kuulla.

Tässä pari kuvaa minun mielestäni pojasta:
Kuva Kuva

Ja tässä tytöstä:
Kuva Kuva

Nämä eivät ole olleet minulla vielä kuukauttakaan ja ovat ensimmäiset affeneni, joten en tosiaankaan ole mikään asiantuntija. Kaverusten käytöksestä sen verran, että tulevat mielestäni aika mukavasti toimeen keskenään. Tuo "tyttö" jahtaa jonkin verran "poikaa" ja pari kertaa olen nähnyt ne toistensa kimpussa siten, että ovat ottaneet toisiaan suusta kiinni 8O . Tuo jahtaaminen tapahtuu varsinkin kun olen kameran kanssa akvalasissa kiinni, olisikohan vain linssilude :mrgreen: .
Johis
Member
Member

Taitaa olla aika paha kysymys, kun kukaan ei uskalla ottaa kantaa.

Mun villi veikkaukseni on, että ovat molemmat ukkoja.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Niinpä minäkin olen vähän pelännyt, että ovat molemmat poikia. Eilen taas seurasin jonkun aikaa niiden touhuja ja jonkinlaista mittelöä oli taas nähtävissä.

Mitenköhän tässä kannattaisi edetä, kun haluaisin kuitenkin, että altaassani olisi sopu ja valtakunnassa kaikki hyvin... Voisiko ajatella, että hankkisi nyt pari rusoa lisää ja ihmettelisi taas, josko sitä kutuparia sieltä löytyisi, vai odottelisiko sitä, että löytäisin jostain varmasti naaraan ja vaihtaisin toisen pojista siihen? Allas on kuitenkin vain 200-litrainen, joten pysyvästi sinne ei pariskuntaa enempää rusoja oikein mahdu. Toisaalta minua arveluttaa hieman hankkia kaloja ns. tilapäisesti eli vain hankkiutuakseni niistä eroon, kun tilaisuus tulee.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Hmm.. Jos sulla on vielä toi ongelma kahden ruso pojan suhteen, niin mun akvaariosta löytyisi toiselle yksinäinen leidi [;)]
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”