Tää mua siis ihmetyttää ku aamusella kaikki oli kunnossa ja nyt sit ei enää.. Auttakaa pliis nopeeta, et mitä toimenpiteitä pitää tehä vai tarviiko? Pitääkö ostaa jostain lääkettä, eli onko tää ees mikään tauti? Pitääkö kaloja eristää ym.. Ääh!
Epänormaali kuolema?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Epänormaali kuolema?
Huomasin tuossa äsken että yks neoneista kellu kuolleena altaassa. Ihan normaalilisti haavilla nappasin pois sen ja sitten huomasin kauhukseni että sillä ei ollu toista SILMÄÄ! Onko se joku tauti? Muut neonit käyttäytyvät normaalisti ja värit ovat hyvät, mutta tällä kuolleella ei pahemmin värejä enää näy. Altaassa kaikki kunnossa ja kaikki muut kalat terveitä ja yhtä "iloisia" kuin aina ennenkin. Onko madollista et joku on syöny sen silmän ja se olis muka sen takia sit kuollu? Vai mitä tää on? Ja oon kuullu jostain taudista jota ilmenee neoneilla, en muista nyt tautia tai tiedä oireita, mut onko tää sitä?
Tää mua siis ihmetyttää ku aamusella kaikki oli kunnossa ja nyt sit ei enää.. Auttakaa pliis nopeeta, et mitä toimenpiteitä pitää tehä vai tarviiko? Pitääkö ostaa jostain lääkettä, eli onko tää ees mikään tauti? Pitääkö kaloja eristää ym.. Ääh!
Zoo
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mikään tauti ei napsi kaloilta silmiä, toiset kalat kylläkin. Jopa neonit voivat keskinäisissä ruoka-ajantappeluissaan vahingoittaa tosiaan. Mitä muita kaloja altaassasi on?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kaloja on platyja, milliksiä, yks mustamolli, monni ja pari barbia. En oo kyllä huomannu et kukaan ahistelis ketään. Ku päivällä kaikki oli kunnossa ja kala vielä hengissä. Yhtäkkiä vaan niinku delas. :'( Ja ku ne neonit sattuu vielä olemaan siskon kaloja, ku sillä ei allas oo vielä pystyssä. Tuli altaan mukana ja sillä välin asustaa mun altaassa. Yhyy.. Mikä nyt sit on vikana?
Mut mihinhän se on voinu kuolla?..
Mut mihinhän se on voinu kuolla?..
Zoo
Kalat ova pysyneet altaassa muutosta lähtien, n.2kk. Ollut siis mulla ennen muuttoakin, eli tuskin se stressiä on. En keksi kyllä yhtään mitään mitä se vois olla.
Se vaan tosta noin vaan yhtäkkiä kuolla kupsahti mitään ilmottamatta! Tai siis nii eihän se osaa ilmottaa, mutta ei se ollut huonossa kunnossa eikä mitään muutakaan. Päivällä ihan pirteenä porskutteli parvensa jatkona.
Zoo
Kannattaa kuitenkin tarkkailla niitä muita kaloja, jos jotain oireita ilmenee. Saat ne sitten nopeasti hoidettua.
Etelä-Pohjanmaan akvaarioharrastajat facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/387388484649052/
Ei näkynyt mitään erilaista altaassa, paitsi äsken taas huomasin, että uusi neoni on kuollut! siltä puuttui kans toinen silmä, mutta näköjään joku oli syönyt siltä myös hiukan ruumista! Apua! Mikä nyt on?
Mitä mun täytyy tehä?? En keksi mitään, enkä voi eristääkään neoneita, koska ei oo ylimäärästä allasta.
Neoneitä on enää 5 jälellä.. Voiko tää oikeesti olla jotain tautia johon ne kuolee ja sit joku käy niitä syömässä?? En tiiä mitä pitäis tehä! Keksikää jotain äkkiä! Pliis..
Zoo
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Niin, onkos sinulla tietoa altaan vesiarvoista? Kovetatko vettä noille synnyttäville? Mikä on altaan lämpötila, ja onko se säilynyt kesälläkin samana?
En oikein saanut selvää, mutta kalat siis tulivat käytetyn altaan mukana, ja ne ovat olleet muutossakin jo lyhyen ajan sisällä? Kuten tässä on jo arveltukin, vetesi voi olla hyvin erilaista kuin aikaisemmalla omistajalla (usein kun altaat ovat huonommalla hoidolla vaikka jo pitemmän aikaa ja sitten ne myydään pois kokonaan).
Koska vain neonit nyt kuolevat, laittaisi epäilemään että ne ovat heikentyneitä erinäisistä muutoista tai sitten vesi on jotenkin niille epäsopivaa. Kuitenkaan neontetrat eivät ole sieltä tarkimmasta päästä tetroja esimerkiksi pH:n suhteen, kunhan vesi on pehmeää ja suhteellisen viileää.
Onko tuo monni partis vai joku muu monni? Mitä barbeja? Kaloilla tuo kuoleminen heikkouteen tai johonkin sairauteenkin usein tapahtuu "ilman ennakkovaroitusta" sillä niille, kuten muillekin eläimille on tärkeää näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta loppuun saakka. Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla sitä allasta, jos joku vaikka hyökkäilee neonien kimppuun tai muillakin kaloilla alkaa olla oireita/kuolemia. Tärkeää olisi myös poistaa kuolleet nopeasti altaasta, etteivät muut ehdi niitä napostelemaan.
En oikein saanut selvää, mutta kalat siis tulivat käytetyn altaan mukana, ja ne ovat olleet muutossakin jo lyhyen ajan sisällä? Kuten tässä on jo arveltukin, vetesi voi olla hyvin erilaista kuin aikaisemmalla omistajalla (usein kun altaat ovat huonommalla hoidolla vaikka jo pitemmän aikaa ja sitten ne myydään pois kokonaan).
Koska vain neonit nyt kuolevat, laittaisi epäilemään että ne ovat heikentyneitä erinäisistä muutoista tai sitten vesi on jotenkin niille epäsopivaa. Kuitenkaan neontetrat eivät ole sieltä tarkimmasta päästä tetroja esimerkiksi pH:n suhteen, kunhan vesi on pehmeää ja suhteellisen viileää.
Onko tuo monni partis vai joku muu monni? Mitä barbeja? Kaloilla tuo kuoleminen heikkouteen tai johonkin sairauteenkin usein tapahtuu "ilman ennakkovaroitusta" sillä niille, kuten muillekin eläimille on tärkeää näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta loppuun saakka. Kannattaa nyt tosiaan tarkkailla sitä allasta, jos joku vaikka hyökkäilee neonien kimppuun tai muillakin kaloilla alkaa olla oireita/kuolemia. Tärkeää olisi myös poistaa kuolleet nopeasti altaasta, etteivät muut ehdi niitä napostelemaan.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Arvoja en oo vähään aikaan mitannu, koska ei ne oo koskaan heitelly mitenkään.
Neonit tuli öö.. Oliskohan ollu maaliskuussa, kun sisko osti altaan, mutta ei vieläkään saanut sitä pystyyn. Muutto tapahtui kesäkuun ensimmäisinä päivinä. Eli siitäkin on jo aikaa. Muutosta ne kyllä sillon hieman ressaantu, ku värit vähän haaleni, mutta palautui pian takaisin. Kaikki ollut hyvin tähän mennessä.
Joo monni on partis ja nuo pari barbia on juovaimubarbeja.
En koveta vettä. Synnyttävistä platyt tykkää koko ajan lisääntyä. Milliksiä katsos ei olu ku 2 täyskasvusta naarasta ja loput poikasia.
Lämpötila on siinä 25 asteen paikkeilla, eikä ole kesälläkään vaihdellut kuin yhden tai kahden asteen verran.
Sitä tässä ainakin epäilen, että joku on käynyt niitä syömässä kuoleman jälkeen, pelkkä epäilys vaan!
Ja vesi nyt taitaa olla hiukan vääränlaista, ku mun käsittääkseni neonit kuuluu pehmeään veteen ja synnyttävät kovaan. Tämäkään ei olis tässä tilanteessa, jos sisko olis saanu altaan jo pystyyn. Se kun vasta viikko sitten sai altaaseen suodattimen ja nyt sillä on ongemia laittaa valaisinta roikkumaan "tangoista", kun ei saa porattua tankoja seiniin. Ja kun ei voi alkaa kypsyttämään allasta ennen kuin on saanut porattua (seinässä ottaa joku vastaan) tangot seinään, koska jos se laittais altaan siihen ennen ku on saanu loput porattua niin kaikki se paska putois altaaseen.
Eli ongelmaa kerrakseen.
Itse en oikeen ees noita tetroja halunnut, mutta kun satuin olemaan ainoa jolla oli allas, eli ainut joka vois niitä pitää sen aikaa kun sisko saa sen altaan hitsi vie laitettua.
Eikä siinä vielä kaikki. Sisko kun vasta nyt alottaa ensimmäisen altaan kanssa, niin ei älynnyt (vaikka kuinka yritin selittää), ettei kaloja voi kuljettaa ihan heti uudestaan 100km takaisin sinne, kun vasta muutettu. Eli jos tää näin jatkuu niin sisko taitaa jäädä ilman kalojansa.
Niin ja korjaus aikasempaan, eli neoneita onkin 6 jälellä. Aiemmin laskin väärin.
Tulipa tekstiä. Mutta tässä nyt ei taida oikeen olla mitään tehtävissä, ellei sitten yhtäkkiä neonit lopeta kuolemista.
Toivomista se varmaan on, mut ainahan kannattaa toivoa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Neonit tuli öö.. Oliskohan ollu maaliskuussa, kun sisko osti altaan, mutta ei vieläkään saanut sitä pystyyn. Muutto tapahtui kesäkuun ensimmäisinä päivinä. Eli siitäkin on jo aikaa. Muutosta ne kyllä sillon hieman ressaantu, ku värit vähän haaleni, mutta palautui pian takaisin. Kaikki ollut hyvin tähän mennessä.
Joo monni on partis ja nuo pari barbia on juovaimubarbeja.
En koveta vettä. Synnyttävistä platyt tykkää koko ajan lisääntyä. Milliksiä katsos ei olu ku 2 täyskasvusta naarasta ja loput poikasia.
Lämpötila on siinä 25 asteen paikkeilla, eikä ole kesälläkään vaihdellut kuin yhden tai kahden asteen verran.
Sitä tässä ainakin epäilen, että joku on käynyt niitä syömässä kuoleman jälkeen, pelkkä epäilys vaan!
Ja vesi nyt taitaa olla hiukan vääränlaista, ku mun käsittääkseni neonit kuuluu pehmeään veteen ja synnyttävät kovaan. Tämäkään ei olis tässä tilanteessa, jos sisko olis saanu altaan jo pystyyn. Se kun vasta viikko sitten sai altaaseen suodattimen ja nyt sillä on ongemia laittaa valaisinta roikkumaan "tangoista", kun ei saa porattua tankoja seiniin. Ja kun ei voi alkaa kypsyttämään allasta ennen kuin on saanut porattua (seinässä ottaa joku vastaan) tangot seinään, koska jos se laittais altaan siihen ennen ku on saanu loput porattua niin kaikki se paska putois altaaseen.
Eli ongelmaa kerrakseen.
Itse en oikeen ees noita tetroja halunnut, mutta kun satuin olemaan ainoa jolla oli allas, eli ainut joka vois niitä pitää sen aikaa kun sisko saa sen altaan hitsi vie laitettua.
Eikä siinä vielä kaikki. Sisko kun vasta nyt alottaa ensimmäisen altaan kanssa, niin ei älynnyt (vaikka kuinka yritin selittää), ettei kaloja voi kuljettaa ihan heti uudestaan 100km takaisin sinne, kun vasta muutettu. Eli jos tää näin jatkuu niin sisko taitaa jäädä ilman kalojansa.
Niin ja korjaus aikasempaan, eli neoneita onkin 6 jälellä. Aiemmin laskin väärin.
Tulipa tekstiä. Mutta tässä nyt ei taida oikeen olla mitään tehtävissä, ellei sitten yhtäkkiä neonit lopeta kuolemista.
Zoo
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Onko vesijohtovesi siis kovaa valmiiksi, kun ei tarvitse kovettaa? Vesiarvot olisi hyvä tietää edes suurin piirtein. Kyllähän synnyttävät lisääntyvät vaikka likaviemärissä, mutta niiden hyvinvoinnista se ei juuri kerro. Ainakin omat platyni, miljoonakalani ja miekkapyrstöni olivat pehmeässä vedessä lyhytikäisiä ja poikasia kuoli paljon, mutten tietenkään tuolloin itse tajunnut, että jotain voisi olla vialla.
Juovaimubarbi muuten kasvaa lähemmäs 15-senttiseksi ja tarvitsee aika tavalla enemmän tilaa kuin 112 litraa.
Juovaimubarbi muuten kasvaa lähemmäs 15-senttiseksi ja tarvitsee aika tavalla enemmän tilaa kuin 112 litraa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

Vesi taitaa olla kovaa täällä Oulun seudulla, jostain vissiin kuulin tai luin, mut en oo ihan varma.
Mulla ei oo poikasia kuollu ollenkaan, eikä muutenkaan kaloja, paitsi sillon se mun uros millin ku se jäi suodattimen ja lasin väliin eikä päässyt pois sieltä.
Sen jälkeen suodattimen ja lasin välissä on ollut reilu tila.
Mulla ei noita testejä ole, ku on nii hirveen kalliita, ainaki mun butjetille.
En nyt yhtään satu muistaan mitä ne olis ollu viime kerralla, ku ne kävin akvaariokaupassa tekemässä ne testit.. Hmm. Mut sen muistan et akvaariokauppiaan mielestä ne oli hyvin kaikki. Oiskohan ph ollu 7 paikkeilla ja nitriitti vai nitraatti, kumpi se nyt olikaan nii 0, en muista ollenkaan..
Barbit olivatkin aika ensimmäisiä kalaostoksia, eikä kauppias maininnut mitään, vaikka tiesi altaani koon. Tässä olenki yrittäny ettiä isompaa allasta, mutta kun mun budjetille ei oikeen löydy sopivaa.. Sehän onkin kun ei tuota rahaa tuu mistään pahemmin, nii ei sitä oo vara tuhlatakaan.
Voisko olla silleen et jos vaikka nuo neonit ei oo saanu tarpeeks ruokaa ja sit ne kuolee nälkään?.. Ku mä en mitenkään ylenmäärisesti anna ruokaa, mut kuitenki sen verran et kaikkien pitäis saada. Meillä vaan tahtoo nuo platyt olla rohmuja et ne syö melkeen kaiken ruuan..
Niin ja ei ollut neonit pohjalla. Ku huomasin sen kuolleen, ni se kellu pinnalla virtauksen mukana.
Mulla ei oo poikasia kuollu ollenkaan, eikä muutenkaan kaloja, paitsi sillon se mun uros millin ku se jäi suodattimen ja lasin väliin eikä päässyt pois sieltä.
Mulla ei noita testejä ole, ku on nii hirveen kalliita, ainaki mun butjetille.
En nyt yhtään satu muistaan mitä ne olis ollu viime kerralla, ku ne kävin akvaariokaupassa tekemässä ne testit.. Hmm. Mut sen muistan et akvaariokauppiaan mielestä ne oli hyvin kaikki. Oiskohan ph ollu 7 paikkeilla ja nitriitti vai nitraatti, kumpi se nyt olikaan nii 0, en muista ollenkaan..
Barbit olivatkin aika ensimmäisiä kalaostoksia, eikä kauppias maininnut mitään, vaikka tiesi altaani koon. Tässä olenki yrittäny ettiä isompaa allasta, mutta kun mun budjetille ei oikeen löydy sopivaa.. Sehän onkin kun ei tuota rahaa tuu mistään pahemmin, nii ei sitä oo vara tuhlatakaan.
Voisko olla silleen et jos vaikka nuo neonit ei oo saanu tarpeeks ruokaa ja sit ne kuolee nälkään?.. Ku mä en mitenkään ylenmäärisesti anna ruokaa, mut kuitenki sen verran et kaikkien pitäis saada. Meillä vaan tahtoo nuo platyt olla rohmuja et ne syö melkeen kaiken ruuan..
Niin ja ei ollut neonit pohjalla. Ku huomasin sen kuolleen, ni se kellu pinnalla virtauksen mukana.
Zoo
Aijaa.. No en sitten tiedä. Saattaa olla vaan mun uniakin, että vesi täällä on kovaa, jotenki vaan semmonen kuva mielessä.. En tiiä, en oo koskaan kovettanu vettä, kukaan ei oo koskaan ees sellasesta puhunu. :/ Mut kylläpä nuo synnyttävät on hyvin pärjänny. Ei oo tosiaan kuolemia ollu, paitsi nyt nuo tetrat. Allasta oon seuraillu, eikä vielä ainakaan oo kuollu lisää. Eikä kukaan näytä niitä ahistelevan. Voisko sit olla et ne on kuollu vanhuuteen.. Muissa kaloissa ei mitään outoa myöskään ja kun tosiaan ei noiden tetrojen iästä ole mitään tietoa. :/
Zoo