Juovaminirasbora - Boraras urophthalmoides
Valvoja: Moderaattorit
Juovaminirasbora - Boraras urophthalmoides
Saisinko kuulla vähän kokemuksia teiltä muilta tähän somaan pikkukalaan "hurahtaneilta"? Millaisissa vesissä teidän juovaminirasboranne viihtyvät ja oletteko saaneet niitä lisääntymään?
Itselläni on 11 kalan pieni parvi, mutta tulevaisuudessa olisi tarkoitus saada isompaan altaaseen suurempi parvi. Minulla ovat viihtyneet hyvin nyt vuoden verran 54-litraisessa altaassa, jossa 24-26°C, pH~6,5 ja GH 3. Turveuutetta lisäilen altaaseen säännöllisesti ja altaassa on musta pohja. Suodatuksena on ulkoinen valutussuodatin, joka antaa vain pientä virtausta altaaseen. Viihtyisivätkö nämä isommassa virrassa? Kesäisin lämpötila tahtoo nousta väkisin vähän korkeammaksi, mutta se ei ole näitä pikkuisia haitannut.
Kavereiksi kokeilin suklaarihmakaloja, mutta juovaminirasborat pysyivät piilossa isoilta "terroristeilta". Nyt pikkukalat asuvat yksin pohjakalojen ja sukarapujen kanssa ja ovat vilkkaita ja uteliaita. Mutta eivät näytä edes harkitsevan kutemista.
Millaisten lajien kanssa teidän juovaminirasboranne viihtyvät tai tulevat toimeen?
Yritin googlellakin hakea tarkempaa tietoa ja kokemuksia tästä lajista, mutta aika heikoin tuloksin (en osaa saksaa)... Laji on ilmeisesti vielä aika uusi tuttavuus akvaarioharrastajille?
Itselläni on 11 kalan pieni parvi, mutta tulevaisuudessa olisi tarkoitus saada isompaan altaaseen suurempi parvi. Minulla ovat viihtyneet hyvin nyt vuoden verran 54-litraisessa altaassa, jossa 24-26°C, pH~6,5 ja GH 3. Turveuutetta lisäilen altaaseen säännöllisesti ja altaassa on musta pohja. Suodatuksena on ulkoinen valutussuodatin, joka antaa vain pientä virtausta altaaseen. Viihtyisivätkö nämä isommassa virrassa? Kesäisin lämpötila tahtoo nousta väkisin vähän korkeammaksi, mutta se ei ole näitä pikkuisia haitannut.
Kavereiksi kokeilin suklaarihmakaloja, mutta juovaminirasborat pysyivät piilossa isoilta "terroristeilta". Nyt pikkukalat asuvat yksin pohjakalojen ja sukarapujen kanssa ja ovat vilkkaita ja uteliaita. Mutta eivät näytä edes harkitsevan kutemista.
Millaisten lajien kanssa teidän juovaminirasboranne viihtyvät tai tulevat toimeen?
Yritin googlellakin hakea tarkempaa tietoa ja kokemuksia tästä lajista, mutta aika heikoin tuloksin (en osaa saksaa)... Laji on ilmeisesti vielä aika uusi tuttavuus akvaarioharrastajille?
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meiltä ei löydu juovaminirasboroita, mutta muutamaakin lähisukulaista: 15 kääpiörasboraa, 14 hehkurasboraa ja yksi vahingossa soppaan eksynyt minirasbora. Seurana näillä on pisteimunuoliaisia, paria lajia sukarapuja, puolikasvuinen partamonni ja parisenttinen loistobarbinpoikanen. Kokeilin muutamaa punapyrstörasboraakin, mutta olivat näköjään liian pelottavia. 
Ainakin kääpiörasboralle löysin kutuohjeiksi pH-arvoltaan kuuden tienoilla olevan veden, gH mahdollisimman matala, mielellään alle kolmen. Ja tietysti tiheikköä, vaikka jaavansammalta kutualustaksi.

Ainakin kääpiörasboralle löysin kutuohjeiksi pH-arvoltaan kuuden tienoilla olevan veden, gH mahdollisimman matala, mielellään alle kolmen. Ja tietysti tiheikköä, vaikka jaavansammalta kutualustaksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Täältä löytyy juovaminirasboraa, jotka ovat tulleet kaupasta hehkurasborana. Asustelevat 54 litrasessa "kirppulassa" hehku- ja safiirirasboroiden sekä pikkumonnisten kanssa. Viihtyvät hehkujen parvessa ja tykkäävät virtauksesta, samoin kuin hehkut. Suorastaan hakeutuvat virtaukseen kisailemaan. Lämpöä on nyt kesällä ollut 28, pH 6,5 ja tosi pehmeää vettä. Kutupuuhailua en ole havainnut.
Kaikki rasborani ovat hulluina surviaisen toukkiin ja onkin tosi hauska näky, kun pikkuruiset kalaset popsivat niitä
Kaikki rasborani ovat hulluina surviaisen toukkiin ja onkin tosi hauska näky, kun pikkuruiset kalaset popsivat niitä

-Ansku
-
- Elite Member
Ja lisäyksenä kaikkiin neuvoihin vielä tää mun vakkari:
Pieniä kaloja ISOT parvet. Mulla on noita juovaminirasboroita tuolla 70 l myyntialtaassa 200 kpl, eikä altaassa näytä ahtaalta. Uskallan siis kotialtaaseenkin suositella 50 litraiseen huoletta sellaista 50 kalan parvea.
Pieniä kaloja ISOT parvet. Mulla on noita juovaminirasboroita tuolla 70 l myyntialtaassa 200 kpl, eikä altaassa näytä ahtaalta. Uskallan siis kotialtaaseenkin suositella 50 litraiseen huoletta sellaista 50 kalan parvea.

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Nonii, sulta löytyy noin monta kalaa myyntiin... heh ihan kaikkia en taida hakea kuitenkaan.Mari kirjoitti:Uskallan siis kotialtaaseenkin suositella 50 litraiseen huoletta sellaista 50 kalan parvea.

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Ainakin kääpiö- ja hehkurasborat käyttävät kuitenkin altaasta vain aivan pintakerrosta, eli normaalisti liikkuvat vain korkeintaan 5-10 cm pinnan alapuolella. En tiedä, ovatko omani jotenkin epänormaaleja
mutta näyttää siltä, että kun kääpiörasborat tuosta kasvavat, ahdasta tulee.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Eilen näkyi pikkuparvessani pientä pullistelua koiraiden kesken. Ehkä ne siitä intoutuvat pikkuhiljaa kutupuuhiin... *toivoo säpinää altaaseen* 

Just on kurjasti muutto edessä parvenlisäyksen kannalta. Täytyy odotella että päästään uuteen asuntoon. Montahan pikkuvipeltäjää voisi 54-litraiseen ottaa... Ei nyt sentään ihan 50 kpl? Onko Marilla kuvaa siitä isosta parvesta? En ole päässyt käymään, joten sen näkeminen sitten jäi. 

Mulla on 54-litraisessa 11 juovaminiä ja kovin autiolta vaikuttaa. Olen miettinyt onko 20 kpl omaan altaaseeni liian vähän. 30 kalaakin saattaa vaikuttaa pieneltä parvelta...JuuLia kirjoitti:Itse suunnittelen moisen parven hankkimista 40 litraiseen kippoon, montako kannattaisi hankkia. Ajattelin 20 kalaa, olisiko sopiva parvi? Mitenkäs lisääntyvätkö nämä kuinka helposti?

En ole saanut niitä vielä lisääntymään, mutta en ole paljon nyt nähnyt sen eteen vaivaakaan. Muuttoa odotellessa jään lueskelemaan muiden juovaminien kututarinoita (jos niitä vaikka ilmaantuisi tässä lähiaikoina??).
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Meille kotiutui juuri viime lauantaina 10 kpl juovaminirasboroita! Jos olisivat yksin 100-litraisessaan, niin eihän niitä juuri edes huomaisi
Tulivat kuitenkin jatkoksi kääpiörasboraparveen, joka on tässä kesän aikana alkanut vähitellen huveta..
Onko kellään tietoa näiden pienten rasboroiden eliniästä? Kääpiörasborat olleet minulla n. vuoden. (Sitä ennen ehtivät olla eläinkaupassakin jonkun aikaa, koska ehdin niitä aika monta kertaa käydä siellä ihastelemassa ennen ostoa
) Aiemmin niitä on uiskennellut 40- ja 60-litraisissa, pari viikkoa sitten muuttivat tuohon 100 l altaaseen. Muuna kalastona kolme seksihullua hunajarihmaa, muutama piikkisilmä ja Red Cherry-rapuja. Tilaa akvaariossa periaatteessa olisi vielä, mutta nuo hunajarihmat kuitenkin pääosissa (ja osaavat kyllä vallata näyttämön
) Kääpiöt muuten viihtyvät myös kiilakylkien seurassa, on kokeiltu! Jostain muistan lukeneeni, että luonnossakin nämä eri rasboralajit muodostavat sekaparvia..
Toisessa 100-litraisessa hehkurasboroita yhdessä timanttirihmojen (6 kpl)kanssa. Kummatkaan eivät juuri tunnu välittävän toisistaan.
Kaikenlaista kisailua rasboraparvissa kyllä näkyy (kaikki lajit nähtävästi nauttivat "liukumäen" laskemisesta suodattimen virrassa
), mutta jälkikasvua ei ole tullut.
No, rihmakalat kutevat kaikkien edestä.

Tulivat kuitenkin jatkoksi kääpiörasboraparveen, joka on tässä kesän aikana alkanut vähitellen huveta..

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Toisessa 100-litraisessa hehkurasboroita yhdessä timanttirihmojen (6 kpl)kanssa. Kummatkaan eivät juuri tunnu välittävän toisistaan.
Kaikenlaista kisailua rasboraparvissa kyllä näkyy (kaikki lajit nähtävästi nauttivat "liukumäen" laskemisesta suodattimen virrassa

No, rihmakalat kutevat kaikkien edestä.

Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
20 kappaletta varmaan minimissään, jos ei muita kaloja tule. 40 voisi olla sopivampi.JuuLia kirjoitti:Itse suunnittelen moisen parven hankkimista 40 litraiseen kippoon, montako kannattaisi hankkia. Ajattelin 20 kalaa, olisiko sopiva parvi?
Mulla on 54 litrasessa altaassa noin 40 hehku- ja juovaminirasboraa yhteensä ja nyt alkaa piku hiljaa näkymään että siellä on kaloja. Katselen aikani ja lisään ehkä vielä kymmenisen kappaletta.
Mielenkiintoista muuten, kun en ole ostanut yhtään juovaminirasboraa ja niitä on tuosta parvesta noin puolet. Ilmeisen vaikeita erottaa toisistaan pienen pieninä..
-Ansku
-
- Elite Member
Ei tuo 50 ollut ihan oikeasti vitsi. Marilla ei valitettavasti ole kuvia isosta parvesta, ja se iso parvikin on jo pienentynyt reippaasti rasboroiden siirryttyä uusiin koteihinsa. Vielä on kuitenkin edelleen reippaan kokoinen parvi, joten ota uusi yritys sen käynnin kanssaaquaario kirjoitti:Just on kurjasti muutto edessä parvenlisäyksen kannalta. Täytyy odotella että päästään uuteen asuntoon. Montahan pikkuvipeltäjää voisi 54-litraiseen ottaa... Ei nyt sentään ihan 50 kpl? Onko Marilla kuvaa siitä isosta parvesta? En ole päässyt käymään, joten sen näkeminen sitten jäi.

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
En ole ehtinyt kokeilla kun en saanut ostettua niitä lisää. Nyt minulla on sellainen sekalainen parvi ja olen ihan varma että siinä on kahden lajin kaloja, vaikka ovatkin aika lähelle saman näköisiä.
-
- Elite Member
Pienessä Akvaariokaupassa olisiaquaario kirjoitti:En ole ehtinyt kokeilla kun en saanut ostettua niitä lisää.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pienihiutaleisia tai pienirakeisia ruokia. Mulla on tällä hetkellä kahta raemuotoista ruokaa (kokoa S tai M), mutta en nyt muista mitä merkkiä ne on. Samoja rakeita syötän kääpiömonnisille. Kyllä ne pikkukalaset syö myös pakasteruokia erittäin mielellään.sisu65 kirjoitti:Mitä ruokaa te annatte näille pikkukaloille?
-
- Elite Member
New Life Spectrumin small fish formula on sopivan kokoista mutusteltavaa pienille rasboroille ja muillekin pikkukalasille. Itse olen syöttänyt NLS: n ruokia kaloille käytännössä siitä lähtien kun se Suomen markkinoille tuli ja oman puodin perustamisen jälkeen myös myyntikalat ovat olleet käytännössä kokonaan tuolla NLS- dietillä.
Eli juovaminirasbora on enemminkin keskiveden kala? Minulla on reilu 50-l allas myös, johon olen ajatellut parvea näitä tai hehkurasboroita. Kallistunen juovaminirasboran puoleen, jos se ui muuallakin kuin pinnalla..
Sopivatko tulimakkarakalat rasboroiden kavereiksi vai sietävätkö ne turvelisäystä? Muuten katselin, että arvot natsaisivat aika hyvin.
Sitten ihan mielenkiinnosta: Rapuja suositellaan usein rasbora-altaaseen, mutta eivätkö ravut tykkää kovasta vedestä ja rasborat pehmeästä?
Sopivatko tulimakkarakalat rasboroiden kavereiksi vai sietävätkö ne turvelisäystä? Muuten katselin, että arvot natsaisivat aika hyvin.
Sitten ihan mielenkiinnosta: Rapuja suositellaan usein rasbora-altaaseen, mutta eivätkö ravut tykkää kovasta vedestä ja rasborat pehmeästä?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla on rasbora altaassa nyt sekä juovaminejä että hehkuja ja täällä ainakin juovaminit uiskentelee tosiaan ennemminkin keskivedessä/pohjan tuntumassa, tykkäävät kasvitiheiköistä ja tuntuvat melko parvisidonnaisilta. Hehkut on minun henk koht. suosikkeja koska ovat todella kauniita, uivat melko pinnassa ja käyttäytyminen tosi viehättävää.