Happitesti
Valvoja: Moderaattorit
Happitesti
Käytättekö happi-tippatestejä? Milloin sitä kannatttaisi tehdä?
-
- Senior Member
- Viesti:
Jos lisäät hiilidioksidia altaaseen, etkä katkaise syöttöä yöllä, voisi olla hyvä tarkistaa happi vedestä hieman ennen valojen syttymistä. Sitä voisi käyttää myös kesällä, jos lämmöt alkavat nousta akvaariossa liian korkeiksi, silloin siellä on myös vähemmän happea. Itse henkilökohtaisesti en ole kyseistä testiä koskaan tehnyt vaikka hiilidioksidia onkin ympärivuorokautisesti lisätty. Levitys on kuitenkin ollut meillä heikko litramääriin verrattuna. Tosin jo ph-testi luultavasti kertoo, jos altaaseen menee yöllä liikaa hiilidioksidia. Eli hiilidioksidi tavallaan ottaisi tilaa hapelta. Hiilidioksidi laskee ph:ta ja lasku saadaan loppumaan nostamalla kh-arvoa. Happi-testiä ei välttämättä kannata edes ostaa, paitsi jos kalat käyttäytyvät oudosti, eikä enää muuta syytä keksi. Happitestin sijaan kannattaa hankkia paljon kasveja ja hoitaa niitä hyvin niin happi ei helposti lopu. Suodattimen virtauksen suuntaminen akvaarion pinalle liuottaa ilmasta veteen happea. En usko, että happea on vedessä koskaan liikaa, ellei sitä jotenkin keinotekoisesti siihen lisätä.
-
- Member
Tietäisikö joku, onko liuenneen hiilidioksidin ja hapen välillä korrelaatioita? Siis viekö hiilidioksidi oikeasti tilaa hapelta?
Olen itse järkeillyt asian niin, että mitä enemmän hyväkasvuiseen akvaarioon lykkii hiilidioksidia, sitä enemmän siellä on omatekoista happea voimakkaan yhteyttämisen takia, ts. liika hiilidioksidi näkyy pH-arvoissa (no, oikeastaan pH- ja KH-arvojen suhteesta) eikä happiarvoista. Olenko mennyt metsään?
Happimääristä olen lukenut, että nimenomaan pintavirtauksen määrällä on merkitystä, samoin kuin sillä, että veden pinnalla ei ole kalvoa. Jo ohut rasvainen kalvo estää kaasujen vaihtoa vedenpinnassa. Ja samoin lämpötilan nousu vähentää veteen liuenneen hapen määrää.
Mulla on toistaiseksi pohjakalat (leopardimonniset, piikkisilmät) voineet hyvin, vaikka niiden altaissa on kiljun syöttöletku kiinni suodattimen ilmanottoputkessa eli hapetus on kiinni pintavirtauksesta ja kasveista ja hiilari tiputtaa pH:n noin 7,2:sta 6,0-6,4:ään elikkäs sitä on melko paljon.
Olen itse järkeillyt asian niin, että mitä enemmän hyväkasvuiseen akvaarioon lykkii hiilidioksidia, sitä enemmän siellä on omatekoista happea voimakkaan yhteyttämisen takia, ts. liika hiilidioksidi näkyy pH-arvoissa (no, oikeastaan pH- ja KH-arvojen suhteesta) eikä happiarvoista. Olenko mennyt metsään?
Happimääristä olen lukenut, että nimenomaan pintavirtauksen määrällä on merkitystä, samoin kuin sillä, että veden pinnalla ei ole kalvoa. Jo ohut rasvainen kalvo estää kaasujen vaihtoa vedenpinnassa. Ja samoin lämpötilan nousu vähentää veteen liuenneen hapen määrää.
Mulla on toistaiseksi pohjakalat (leopardimonniset, piikkisilmät) voineet hyvin, vaikka niiden altaissa on kiljun syöttöletku kiinni suodattimen ilmanottoputkessa eli hapetus on kiinni pintavirtauksesta ja kasveista ja hiilari tiputtaa pH:n noin 7,2:sta 6,0-6,4:ään elikkäs sitä on melko paljon.
112L
Minulla on JBL:n happitesti enkä ole oikein päässyt sen kanssa sinuiksi... 28 asteisen akvaarion happipitoisuudeksi suositellaan 7.75mg/l mutta testissä nuo pitoisuudet on 2mg välein... ja 6 ja 8 ovat vielä niin samanvärisetkin etten osaa sanoa kumpaa näyttää
Eli lähinnä tuolla näkee jos pitoisuus laskee ihan hirveän alas...

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jos vedessä on ylimäärä hiilidioksidia, ei hapen testaamisesta ole mitään hyötyä. Kohonneeseen hiilidioksidipitoisuuteen (hyperkapnia) kalat voivat kuolla, vaikka vedessä olisi happea riittävästikin. Liika hiilidioksidi estää hapen sitoutumisen kalan punasoluihin, sillä jos vedessä on jo hiilidioksidia paljon, se ei enää kalan punasoluista (kiduksissa) irtoa veteen. Tällöin ei myöskään happi voi sitoutua hemoglobiiniin ja kala voi käytännössä tukehtua veden happipitoisuudesta riippumattomasti.pikku-barbi kirjoitti:Jos lisäät hiilidioksidia altaaseen, etkä katkaise syöttöä yöllä, voisi olla hyvä tarkistaa happi vedestä hieman ennen valojen syttymistä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Senior Member
- Viesti:
Siis, hiilidioksidia voi tulla yöllä liikaa. Mutta happi-testi ei sitä tietoa kerro, vaan hiilidioksidi ja ph-testi. Jos ph-tippuu yön aikana, vedessä voi olla liikaa hiilidioksidia tai todella alhainen kh.(Tai molempia!) Kh-arvon nostaminen estää ph:ta tippumasta liian alas hiilidioksidin vaikutuksesta. Mitä enemmän hiilidioksidia syöttää, sitä korkeampi kh:n täytyy olla, ettei ph tipu liikaa. Vaikka ph olisi normaali, hiilidioksidia voi olla liikaakin, jos kh on kovin korkea ja pitää ph:n normaalina. Menikö oikein?