Olisi liuta kysymyksiä.
Millainen suodatin kannattaa ostaa 128-litraiseen akvaarioon.Nyt siellä on Eheimin Aquaball 2210 ja olen miettinyt sen vaihtamista kyseisen valmistajan Powerline 2048 suodattimeen. Täältä olen lueskellut ja kovasti tuosta on tykätty, vai kannattaisiko hankkia jokin muu sittenkin?
Mitenkäs sitten tuon suodattimen vaihto tapahtuu käytännössä? Että tarpeellinen bakteeri kasvusto siihen tulisi. Annanko olla aluksi kummankin suodattimen akvaariossa, ja kuinka kauan kunnes poistan käytöstä tuon aquaballin?
Saako millään keinolla virtausta akvaarion pohjalle, ja kannattaako sellainen edes? Akvaariossani on pallopartalevä pohjalla, ja olisi kiva antaa sille enemmän eloa.
Ilmapuppuna minulla on Eheimin airpump 100, joka on käytössä. Olen ostanut siihen Sander ilmastinkiven. Tarkoituksena alanperin oli että laittaisin kuplia tulemaan kolmesta liuskekivesestä asettelemastani luolasta. Mutta miten tämä kannattaa parhaiten tehdä? Voinko haudata "ilmaletkua" hiekkaan ja laittaa pään näkyviin vasta luolassa?
Co2 tekniikaksi ajattelin hankkia Tetran CO2-Optimat -hiilidioksidisetin, mutta kun luin tarkemmin se on takrkoitettu pieniin alle 100-litraisiin akvaarioihin,Osaako joku neuvoa onko tälläistä settiä olemassa myös yli 100 litraisiin? Sellainen olisi kätevä, koska en ole oikein kiinnostunut täältä lukemistani kiljupulloista yms.
Kalastosta haluaisin kysyä myös.
pH 7
GH 4
KH 3
Lämpötila n.25 astetta.
Kaloina minulla on sinineontetroja 20 kappaletta ja täplämonnisia 5 kappaletta.
Minkäläisen ja minkä kalaparven voisin noiden kaveriksi hankkia? Mikä olisi kiva ja kaunis yhdistelmä sinineonterojen kanssa? vai kannaattaako vain pitää pelkkää sinineontetra parvea ja kuinka monta niitä siinä tapauksessa voisi hankkkia?
Mitenkäs pohjakalojen kanssa,voisiko noiden täplämonnisten kaveriksi hankkia jonkin/joitain enemään pohjalla elävää kalaa/kaloja
Mitenkäs akvaarion kasvikunta kannattaisi vakinnuttaa?
Tällä hetkellä minulla siellä on kapeamikkakasvi, miekkakasvi, rehevää rasvalehteä, jättiläisvallisneriaa, papukaijanlehti ja pallopartalevä. Millä kasveillä saisia aikaan kauniin sisustuksen. Kiviluolan lisäksi minulla on aika kookas juurakko.
Kiitollisena ottaisin neuvoja vastaa.
128-litraa ja paljon kysyttävää
Valvoja: Moderaattorit
-
pikku-barbi
- Senior Member

- Viesti:
Olipas paljon kysymyksiä. Monnisia voisit hankkia lisää muutaman, täplämonnisia saa myös albiinoina jos kiinnostaa. Minä laittaisin ehkä mustaneontetroja, jos jotain parvikalaa lisäksi kaipaat. Ei olisi liian kirjava kalasto ja sopisivat yhteen muodoiltaan. Pohjalle voisi mennä myös muutama nuolimonni.
Noiden kasvien ulkonäkökysymykset ovat aika pitkälle mielipideasioita. Kääpiökeihäslehti on mielestäni nätti etualan kasvi. Jättiläisvallisneria kasvaa aivan liian suureksi altaaseesi. Tai, voihan sitä aina lyhentää.
Noista suodattimista en osaa muuta sanoa kuin pidä molempia altaassa yhtäaikaa vaikka viikko, jos olet vaihtamassa. Joissain suodattimissa voi suunnata veden tulon pohjalle, jos sinne virtausta haluat.
Ihan hyvä idea tuo ilmapumpun letkun hiekan alle kätkeminen, kunhan letkun suu on pinnalla.
Noiden kasvien ulkonäkökysymykset ovat aika pitkälle mielipideasioita. Kääpiökeihäslehti on mielestäni nätti etualan kasvi. Jättiläisvallisneria kasvaa aivan liian suureksi altaaseesi. Tai, voihan sitä aina lyhentää.
Noista suodattimista en osaa muuta sanoa kuin pidä molempia altaassa yhtäaikaa vaikka viikko, jos olet vaihtamassa. Joissain suodattimissa voi suunnata veden tulon pohjalle, jos sinne virtausta haluat.
Ihan hyvä idea tuo ilmapumpun letkun hiekan alle kätkeminen, kunhan letkun suu on pinnalla.
Onhan noita vaikka millä mitalla; ainakin Hydorilla, Hagenilla ja Duplalla on levittimiä tuon kokoiseen altaaseen. Kiljua tosin niissäkin laitetaanCo2 tekniikaksi ajattelin hankkia Tetran CO2-Optimat -hiilidioksidisetin, mutta kun luin tarkemmin se on takrkoitettu pieniin alle 100-litraisiin akvaarioihin,Osaako joku neuvoa onko tälläistä settiä olemassa myös yli 100 litraisiin? Sellainen olisi kätevä, koska en ole oikein kiinnostunut täältä lukemistani kiljupulloista yms.