kivistä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimi29
Starting Member
Starting Member

kivistä

Viesti Kirjoittaja Mimi29 »

Hei!
Sain 250 litran altaan malaweilleni. Lueskelin noita kivisisustusjuttuja.
Ajattelin taustaksi jotain noita tekokivitaustoja ja lisäksi laavakiviä.
Onko laavakivissäkin styroksin tai muun alustan asettaminen pohjalle tai kivien alle suositeltavaa? Tällä hetkellä sisustukseni on vielä kesken, mutta kalat kyllä jo ovat uudessa altaassa. :roll: Tällä hetkellä kiviä on harvakseltaan tasaisesti akvaariossa hiekan päällä. Eli en ole mihinkään rakennelmiin en vielä ryhtynyt, muuta kuin piilopaikkoja asetellut.
kimboski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimboski »

Mä olen ite käyttänyt pelkkää retki paljaa, olen laittanut sen hiekan alle tukemaan kivien painoa.
~500L allas olohuoneessa.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Kiviä ei kannata laittaa hiekan päälle, kalat harrastavat mekoista kaivamista. Kivien alle koittavat kaivaa mieleisiään luolia ja seuraukset voi olla ikävät. Minulla on retkipatja (tai oikeasti routamatto) altaan pohjalla, sitten kivet ja lopuksi hiekkaa näkyvillä olevan routamaton päällä.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Meillä on jokaisessa altaassa (niin seura- kuin malawikin) hiekan alla parisenttinen styroksi. Ihan vain varmuuden varaksi. Eipä se siellä leipää pyydä. :)
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Jotkut kalat (itselläni erityisesti ripsimonnit) repivät styroksia. Pientä silppua nousee altaan pinnalle säännöllisesti. Kannattaa harkita jotakin kovempaa materiaalia, jos altaaseen on tulossa kaloja, jotka kaivavat kivien alle luolia. Myös styroksin noste saattaa olla ongelma - esim. kiviä siirettäessä styrox-levy saattaa ponnahtaa pintaan: minulle kävi näin kerran.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Laavakivet ovat hyvin kevyitä, joten niiden alle ei välttämättä tarvitse laittaa mitään. Tavalliset kivet ovatkin sitten asia erikseen.
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Minä laitoin pohjalle ohuen styrokslevyn jonka päälle on kasattuy ämpäritolkulla laavakiviä. Styroksilevy on kauttaaltaan pienempi kuin itse allas, joten se ei näy hiekan alta mihinkään. Kyllähän nuo malawit kaivelevat mutta ei ole ainakaan vielä tullut styroksi vastaan.
Mimi29
Starting Member
Starting Member

Niin ymmärrän jos kiviä on kasana niin alle on hyvä laittaa. Nyt on kyseessä kuitenkin laavakivet ja kiviä on tasaisesti eivätkä kasoina, joten uskon että tässä tapauksessa styroksin noste saattaisi olla suurempi ongelma.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Mimi29 kirjoitti: tässä tapauksessa styroksin noste saattaisi olla suurempi ongelma.
Aika todennäköistä. Meilläkin on isoja kivenmurikoita painona hiekan lisäksi.
Zelda
Member
Member

Yhden pohjan halkeamisen kokeneena en uskaltanut ottaa riskiä laittaa edes laavakiviä ilman "pehmustetta". Jos styroksin päällä on noin 50 kg hiekkaa + muuttolaatikon kokoinen kasa laavakiviä niin tuskinpa se sieltä kellumaan lähtee :)
Mimi29
Starting Member
Starting Member

Minulla ei ollut tarkoitus lähteä painoa lisämään akvaarioon pelkän styroksin vuoksi.
Zelda
Member
Member

Mimi29 kirjoitti:Minulla ei ollut tarkoitus lähteä painoa lisämään akvaarioon pelkän styroksin vuoksi.
Ei tietenkään mutta kai sinä altaaseen hiekkaa laitat? Säkillinenkin hiekkapuhallushiekkaa painaa 25 kg + laavakivet. Enpä jaksa uskoa että styroksi kelluu tuonkaan painon alla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”