Akvaarion laseista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Akvaarion laseista

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Mulle olisi hyvällä tuurilla tulossa uusi akvaario lähipäivinä. Akvaario no ~450l. Mitoista mulla ei ole tarkkaa tietoa mutta ehkä jotenkin näin...50-60 korkea 50 leveä ja pituus 150? . Ei siis tarkkaa tietoa. Lasien paksuus on tässä laitoksessa 8mm panssarilasia. Onko kestävää ja kannattaako minun vaihtaa oma juwellin rio180 tähän itse tehtyyn / teetettyyn akvaarioon? Mukana tulee jalusta joka on tehty metallista.

Vaihdanko huoletta omani tähän?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Meidän 450litrainen on 150cm(pituus)x60cm(korkeus)x50cm(leveys/syvyys). Laseilla paksuutta on muistaakseni 10mm, pohjassa vielä enemmän.

Tuleeko tuon ison altaan mukana mitään muuta kuin jalusta? Lamppua, suodattimia yms?
Jollei tule ja Juwelin altaasi on uudehko niin en kyllä suosittelisi vaihtamaan, tulee yllättävän paljonkin kustantamaan tekniikan hankkiminen erikseen.

Ole muuten sitten tarkkana niiden altaan mittojen kanssa, välillä saa lukea palstalta kuinka allas onkin luultua pienempi-> myyjä myynyt esim. altaan 450litraisena, mutta onkin vain 317litrainen...tms.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
marjo77
Member
Member

Joo siis tulee suodatin muistaakseni joku fluval? en ole varma onko tuollaista edes mutta jotain sinne päin , lämmitin ja valot koko altaan pituisella loisteputkella mukana tietysti. Ja vaihdetaan ihan noin niinkuin päiksees eli mun ei tartte maksaa mitään.

Onko tuo 8mm panssarilasi sitten liian ohutta tuon kokoiseen akvaan? Kestääkö se mitään? Onko kaikissa akvoissa käytetty panssarilasia?

On tää kaveri meinannut tyhjentää altaansa ja laittaa sinne marsun. Ehdotin sille sitten että vaihetaan kyllähän se marsu tuossa pienemmässäkin pärjää ja omalta osaltaan suostui , kysyy vielä akaltaan luvan...

Mahtuishan tuonne isoon mun rakas tulipyrstö kunnolla kasvamaan ja uimaan kuin tähän nykyiseen!
Markku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Markku »

Tuo panssarilasi on varmaankin myyjän myyntipuheita
eikä varmaankaan pidä paikkansa.Kyse ainakin myyjältä tuosta "panssarilasista"

T Markku
marjo77
Member
Member

Se on mun sukulainen jolta ostan sen ja on pari vuotta sitten itse ostanut lasit akvaan..Tiedä sitten onko kyseessä tavallinen lasi vai joku erikoislasi...Mutta oli miten oli kestääkö tuon paksuinen lasi jos se on tavallista akvaarioissa käytettyä lasia? Ei kiinnostais vesivahingot...

Mä en ainakaan itse ymmarrä lasi jutuista mitään mutta kertoisiko joku tästä panssarilasista...On varmaan aika kestävää lajia.

Niin tuli mieleen että tää tyyppi sanoi lasien kestävyydestä että vuosi sitten sen akvaarion päälle oli pudonnut vajaa metrin korkea kajari hyllyn päältä ja lasiin ei ollut tullut edes naarmua eikä muuallekkaan akvaan mitään säröjä tuosta mokasta. On siis varmaan aika kestävää laatua?.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meilla on 462 L(140X55X60) ja lasien paksuudeksi olen mitannut 9mm mutta ilmeisesti kuitenkin ton paksuista lasia ei ole olemassakaan. Pohjaa en ole mitannut. Ainakin Akvastabil käyttää Flow-lasia joka on kai jotenkin vahvempaa ja vääristää värejä vähemmin kuin tavallinen. Se mitä panssarilasilla tarkoitetaan, siitä mä en tiedä mitään. Oisko se karkaistua lasia ? Niistäkin kuulema ovat altaita tehneet mutta jotkut kyllä sanoo että ei kannattais....
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Yhden vesivahingon kokeneena en suosittele jos tuosta lasista ei ole tarkempaa tietoa. Pitäisin sen Juwelin mieluimmin ;)
Meillä kävi omaa hölmöyttä vahinko 360 litraisen kanssa (altaan korkeus 60 cm). Allas oli täysin toiminnassa useamman vuoden kunnes lasinvaihdon jälkeen tapahtui jotain eikä pohja enää kestänytkään... seurauksena keskellä yötä vettä n. 100 litraa lattialla. Ja se on lattialla muuten paljon se!
Lasien paksuun oli 8 mm, vaihdettu lasi 10 mm. Asiantuntijat sanoivat, että lasin olisi pitänyt olla 12 mm.
marjo77
Member
Member

No voi vitsit..en mä sitten taida voidakkaan vaihtaa isompaan... :cry: Olisin niin mielelläni halunnut olla ison akvaarion omistaja...täytyy varmaan vielä kysellä sitä kiposta ja miettiä vielä lisää...Suunnittelin jo miten ihanaa olisi hankkia oikein iso parvi kuparitetroja nykyisten 7 jatkeeksi, Hankin kyllä niiä tähänkin lähipäivinä lisää mutta vielä enemmän....Olisi vaan ollut niin hyvä vaihto kun ei olisi tarvinnu maksaa mitään akvasta...mutta jos ei ole järkevää niin ei kannata riskeerata... :?

Ja kerkesin jo alkaa miettimään kauan haluttua jonki sortin plekkoakin sinne...
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

No eikös se ole jo sillä nykyisellä omistajalla käytössä vai olenko ymmärtänyt väärin..?
Jos on käytössä ollut koko ajan niin luulisi sen kestävän. 8O
Jos ei muuten sopivaa jalustaa löydy niin tosiaan lekaharkoista ainakin saa juuri sopivan omille tarpeille.
Ja tukipisteitä olisi kans-> paino jakautuu.

Jossain aiemmassa ketjussa joku neuvoi näin: pyyhe nyrkin ympärille ja napakka isku etulasiin. Jos kestää niin kestää, jos ei niin ei.
Tietysti olisi hyvä tuossa vaiheessa jos allas olisi tyhjä.. :mrgreen:
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
marjo77
Member
Member

Joo ,on ollut sillä käytössä kaksi vuotta. Rakennettu siis silloin kaksi vuotta sitten. Ja on siis edelleen käytössä piraijoiden altaana. On tämä ihminen myymässä piraijansa pois ja sen jälkeen tyhjentää akvan vasta ja meinaa rakentaa terraarion marsuille sitten jos vaihtoa mun altaaseen ei tule...
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

No jos se allas on koko ajan ollut käytössä ja täynnä vettä niin eikö silloin ole syytä olettaa sen olevan kestävä?
Tuo panssarilasi voi tarkoittaa joko karkaistua tai laminoitua lasia. Ekaa käytetään esim. saunan ovissa ja jälkimmäistä autoissa.
Akvaariokäytössä panssarilasilla ei juuri ole mitään erityishyötyä miksi sitä kannattaisi käyttää.Eli karkaistu kestää iskuja paremmin ja hajoaa pieniksi pirstaleiksi ,laminoitu puolestaan särkyy ja särkyneet palaset jää levyjen välissä olevaan muovikelmuun kiinni millä on tieliikenne onnettomuuksissa henkilövahinkoja vähentävää merkitystä.

Eli karkaistusta lasista ei sinänsä ole juurikaan haittaa muuten kuin hinnaltaan mutta laminoitu voi olla hankala jos vesi löytää tiensä kapillaarisesti lasien väliin maisemaa sumentamaan.
Sanoisin että jos allas on 50cm. korkea ja tehty 8mm lasista sun muut altaan rakentamiseen liittyvät tuennat on kunnossa niin ei ole syytä huoleen ainakaan lasien vahvuuden puolesta.
Oli se sitten tavallisesta float-eli suulakepuristetusta lasista tai karkaistusta. Tuo laminoitu on sitten eri juttu tuon mahdollisen kapillaarijutskan vuoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”