Kotilot pois altaasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Kotilot pois altaasta

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Eli miten saan kotilot pois altaasta, kun ne yrittää vallata koko altaan? Olen yrittänyt käsin noukkia niitä, mutta uusia tulee liian nopeasti. Olen kuullut jostakin "myrkystä" mutta miten se toimii? Kalat pois altaasta vai miten? Neuvot on nyt tarpeen 8O
Mimos
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Onko jotain kotiloansoja kokeiltu..(Muuta ideaa ei ole)(ainakaan minun päässäni :? )
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Mitäs ne sellaiset ansat oikein on ja mistä niitä saa?Ärsyttää kun lasit täynnä noita ötököitä :twisted:
piude_85
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piude_85 »

Haulla löytyi paljon tästä aiheesta, en vain osannut laittaa linkkiä.. [:I]
Kuitenkin kirjoita hakuun "kotilo-ongelma".
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Harlekiininuoliaiset syövät yleensä hyvin kotiloita. Jos sellaiset sopivat akvaarioosi niin kannattaisi ehkä harkita niitä. Lajista lisää esimerkiksi tuolla:

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ekiini.htm

Kotiloansat ovat ikäänkuin kotiloiden "katiskoja". Ne ovat pieniä muovisia härveleitä joihin laitetaan sisälle jotain ruokaa houkuttimeksi ja kotilot eivät pääse enää ulos ansasta kun sinne ovat menneet. Kotiloansojen tehokkuudesta en sitten osaa sanoa, koska en ole itse koskaan kokeillut.

Edit:

"Köyhän miehen kotiloansa" toimii myöskin varsin tehokkaasti: Tiputa valojen sammuttamisen jälkeen altaaseen ruokatabletti tms ja odota noin tunti, että kotilot ehtivät kerääntyä tabletin ympärille. Sitten vain kahmaiset haavilla ne pois siitä!

Myrkkyjä pitäisin vasta viimeisenä vaihtoehtona, jos sinäkään.
pipaka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pipaka »

Olisko jotain muita kaloja jotka söis noita kotiloita? Tuo harlekiininuoliainen kun kaipaa isompaa akvaariota, kuin omani. Itse nypin taas noita kotiloita pois, kun tuli hommattua uusia kasveja...
esuhonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja esuhonen »

Hei kotiloansojen käyttäjät, olisin vinkkiä vailla! ostin muovisen kotiloansan, eli sellaisen, johon kotiloiden pitäisi mennä sisään mutta ei päästä pois. Laitoin ansaan ruokaa ja ansan altaaseen, suuaukko etulasia vasten, mutta ainoa tulos oli että ennen kuin ansa oli ollut vedessä paria minuuttia kauempaa, sinne oli jo uinut yksi mustamolli. Otin ansan pois ennen kuin tulisi ruumiita, enkä ole sen koommin yrittänyt sitä käyttää. Miten minulle niin kävi? Miten voin pomminvarmasti estää kaloja uimasta tähän ansaan?
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

esuhonen kirjoitti:Hei kotiloansojen käyttäjät, olisin vinkkiä vailla! ostin muovisen kotiloansan, eli sellaisen, johon kotiloiden pitäisi mennä sisään mutta ei päästä pois. Laitoin ansaan ruokaa ja ansan altaaseen, suuaukko etulasia vasten, mutta ainoa tulos oli että ennen kuin ansa oli ollut vedessä paria minuuttia kauempaa, sinne oli jo uinut yksi mustamolli. Otin ansan pois ennen kuin tulisi ruumiita, enkä ole sen koommin yrittänyt sitä käyttää. Miten minulle niin kävi? Miten voin pomminvarmasti estää kaloja uimasta tähän ansaan?
Itse kanssa ansan kokeilijana sain tonkia helmi-imunuoliasen pois ansasta ja yhtään kotiloa ei sinne mennyt. Ite olenkin sen jälkeen murskannut(raakalainen) kotilot lasia vasten. Kalat tykkää kyllä!
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Anumaarit kirjoitti:Ite olenkin sen jälkeen murskannut(raakalainen) kotilot lasia vasten. Kalat tykkää kyllä!
No on tuo murskaaminen reilumpaa kuin oma tapani, eli kylmästi nosto kuiville :P . Noukin aina lasin yläreunasta ohi mennessäni ne kierteissarvikotilot, joihin helposti yltää. Postitorvikotiloiden kannan sain aikoinaan pieneksi sillä että vedenvaihdon yhteydessä poimin niitä sitkeästi jonkun tietyn lukumäärän (oiskohan ollu 20 85 litran altaasta) mutta kierteissarviin en koskenut. Lopulta kierteiset olivat vallanneet postitorvien "ekologisen lokeron" eikä postitorvia sen jälkeen ollut liikaa.

Sama homma sitten uudestaan kun kierteisiä alkoi olla liikaa, syrjäyttäjänä tällä kertaa vihersukaravut. Poistin kierteisiä ihan tuollaisella köyhän miehen kotiloansalla, eli ruokatabletin muru sopivaan paikkaan, odotus, haavilla pois se kertynyt kotiloläjä. Eipä tarvinnut monena iltana toistaa niin määrä oli pudonnut ihan kohtuulliseksi. Nyt kierteistenkin määrä on kurissa - mutta rapuja sitten toki sitäkin enemmän. Ovatpa kuitenkin aika paljon kivemman näköisiä, ainakin minusta :D.

Suosittelen kyllä luomumenetelmää kotiloiden vähentämiseksi järjelliseen määrään. Jos taas haluaa kotilot kokonaan pois, suosittelen asennemuutosta [;)]. Ainakin minusta ne ovat olennainen osa akvaarion "ekosysteemiä".
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Ahtisaari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahtisaari »

Itse onnistuin tuhoamaan mokomat hiekan mylläämisellä. Siis kalat, vedet, kasvit ja ylimääräinen roina pois ja hiekkaa pyörittämään. Oma sorani on sen verran raskasta, että tuhosi ne melko nopeasti! Nyt niitä ei ole ollut kuin yksi suuri kokoinen, jonka halusin säästää, mutta sekin on kadonnut.

Luin kirjasta, että lääkkeistä ei tiedetä varmasti, aiheuttaako ne mitään harmia kalalle jos samaan veteen laskee, missä kalat uivat. Kuitenkin varmuuden vuoksi kannattaa ottaa pois kalat akvaariosta, edes hetkeksi.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Miksi ihmeessä kierteissarvikotiloista on päästävä eroon ? 8O
Nuukkis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nuukkis »

Jotkut ei pidä niistä ja jos niitä tulee liikaa on tyhmän näköistä jos lasissa mennä madeltaa jopa 40 kotiloa.
Tottakaihan ne syövät ruokaa poiskin sieltä ja kuohkeuttavat pohjaa mutta liika on aina liikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”