Kotilot pois altaasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Kotilot pois altaasta
Eli miten saan kotilot pois altaasta, kun ne yrittää vallata koko altaan? Olen yrittänyt käsin noukkia niitä, mutta uusia tulee liian nopeasti. Olen kuullut jostakin "myrkystä" mutta miten se toimii? Kalat pois altaasta vai miten? Neuvot on nyt tarpeen 

-
- Junior Member
Harlekiininuoliaiset syövät yleensä hyvin kotiloita. Jos sellaiset sopivat akvaarioosi niin kannattaisi ehkä harkita niitä. Lajista lisää esimerkiksi tuolla:
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ekiini.htm
Kotiloansat ovat ikäänkuin kotiloiden "katiskoja". Ne ovat pieniä muovisia härveleitä joihin laitetaan sisälle jotain ruokaa houkuttimeksi ja kotilot eivät pääse enää ulos ansasta kun sinne ovat menneet. Kotiloansojen tehokkuudesta en sitten osaa sanoa, koska en ole itse koskaan kokeillut.
Edit:
"Köyhän miehen kotiloansa" toimii myöskin varsin tehokkaasti: Tiputa valojen sammuttamisen jälkeen altaaseen ruokatabletti tms ja odota noin tunti, että kotilot ehtivät kerääntyä tabletin ympärille. Sitten vain kahmaiset haavilla ne pois siitä!
Myrkkyjä pitäisin vasta viimeisenä vaihtoehtona, jos sinäkään.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ekiini.htm
Kotiloansat ovat ikäänkuin kotiloiden "katiskoja". Ne ovat pieniä muovisia härveleitä joihin laitetaan sisälle jotain ruokaa houkuttimeksi ja kotilot eivät pääse enää ulos ansasta kun sinne ovat menneet. Kotiloansojen tehokkuudesta en sitten osaa sanoa, koska en ole itse koskaan kokeillut.
Edit:
"Köyhän miehen kotiloansa" toimii myöskin varsin tehokkaasti: Tiputa valojen sammuttamisen jälkeen altaaseen ruokatabletti tms ja odota noin tunti, että kotilot ehtivät kerääntyä tabletin ympärille. Sitten vain kahmaiset haavilla ne pois siitä!
Myrkkyjä pitäisin vasta viimeisenä vaihtoehtona, jos sinäkään.
Hei kotiloansojen käyttäjät, olisin vinkkiä vailla! ostin muovisen kotiloansan, eli sellaisen, johon kotiloiden pitäisi mennä sisään mutta ei päästä pois. Laitoin ansaan ruokaa ja ansan altaaseen, suuaukko etulasia vasten, mutta ainoa tulos oli että ennen kuin ansa oli ollut vedessä paria minuuttia kauempaa, sinne oli jo uinut yksi mustamolli. Otin ansan pois ennen kuin tulisi ruumiita, enkä ole sen koommin yrittänyt sitä käyttää. Miten minulle niin kävi? Miten voin pomminvarmasti estää kaloja uimasta tähän ansaan?
Itse kanssa ansan kokeilijana sain tonkia helmi-imunuoliasen pois ansasta ja yhtään kotiloa ei sinne mennyt. Ite olenkin sen jälkeen murskannut(raakalainen) kotilot lasia vasten. Kalat tykkää kyllä!esuhonen kirjoitti:Hei kotiloansojen käyttäjät, olisin vinkkiä vailla! ostin muovisen kotiloansan, eli sellaisen, johon kotiloiden pitäisi mennä sisään mutta ei päästä pois. Laitoin ansaan ruokaa ja ansan altaaseen, suuaukko etulasia vasten, mutta ainoa tulos oli että ennen kuin ansa oli ollut vedessä paria minuuttia kauempaa, sinne oli jo uinut yksi mustamolli. Otin ansan pois ennen kuin tulisi ruumiita, enkä ole sen koommin yrittänyt sitä käyttää. Miten minulle niin kävi? Miten voin pomminvarmasti estää kaloja uimasta tähän ansaan?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
No on tuo murskaaminen reilumpaa kuin oma tapani, eli kylmästi nosto kuivilleAnumaarit kirjoitti:Ite olenkin sen jälkeen murskannut(raakalainen) kotilot lasia vasten. Kalat tykkää kyllä!

Sama homma sitten uudestaan kun kierteisiä alkoi olla liikaa, syrjäyttäjänä tällä kertaa vihersukaravut. Poistin kierteisiä ihan tuollaisella köyhän miehen kotiloansalla, eli ruokatabletin muru sopivaan paikkaan, odotus, haavilla pois se kertynyt kotiloläjä. Eipä tarvinnut monena iltana toistaa niin määrä oli pudonnut ihan kohtuulliseksi. Nyt kierteistenkin määrä on kurissa - mutta rapuja sitten toki sitäkin enemmän. Ovatpa kuitenkin aika paljon kivemman näköisiä, ainakin minusta

Suosittelen kyllä luomumenetelmää kotiloiden vähentämiseksi järjelliseen määrään. Jos taas haluaa kotilot kokonaan pois, suosittelen asennemuutosta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Itse onnistuin tuhoamaan mokomat hiekan mylläämisellä. Siis kalat, vedet, kasvit ja ylimääräinen roina pois ja hiekkaa pyörittämään. Oma sorani on sen verran raskasta, että tuhosi ne melko nopeasti! Nyt niitä ei ole ollut kuin yksi suuri kokoinen, jonka halusin säästää, mutta sekin on kadonnut.
Luin kirjasta, että lääkkeistä ei tiedetä varmasti, aiheuttaako ne mitään harmia kalalle jos samaan veteen laskee, missä kalat uivat. Kuitenkin varmuuden vuoksi kannattaa ottaa pois kalat akvaariosta, edes hetkeksi.
Luin kirjasta, että lääkkeistä ei tiedetä varmasti, aiheuttaako ne mitään harmia kalalle jos samaan veteen laskee, missä kalat uivat. Kuitenkin varmuuden vuoksi kannattaa ottaa pois kalat akvaariosta, edes hetkeksi.