Löysin kierrätyskeskuksesta pahvia jonka toinen puoli on käsitelty aivan kirkkaaksi jollain alumiinipinnotteella(täydellistä akvaarioon!). Nyt sitten väkertelisin siitä heijastimet, mutta en tiedä oikein, että miten sen pitäisi heijastaa. Tilanne yksi: kartonki on taivutettu ihan valaisimen alaosaan putken taakse ja se näyttää tummalta valaistuksen ollessa päällä (taitaa johonkin suuntaan) vai tilanne numero kaksi: nostin sitä lähemmäs lamppua sieltä pohjalta ja se heijastaa niin hyvin, että koko kartonki kiiltää kuin viimeistä päivää?Toivottavasti joku ymmärsi miten yritin selittää .
Kumpi asento vaihtoehto heijastaa sitä valoa paremmin ?
Minä olen laittanut heijastuspinnat putken molemmille sivuille ja yläpuolelle.Heijastus pintaa on siis kaikkialla muualla paitsi putkien alapuolella missä siis on akvaario.
En minäkään uskaltaisi pahvia laittaa loisteputkien viereen. Nehän lämpenee aika tavalla. Foliolla saa viriteltyä heijastimet jollakin tavalla eikä se syty palamaan.
Ei kai tossa mitään vaaraa ole paloturvallisuuden kannalta.Loisteputket eivät kovin paljon lämpene jopa paljaalla kädellä voi pitää loisteputkesta kiinni eli tuskin se pahvi vielä siinä lämmössä syttyy palamaan.Mullakin oli ensin folia laitettu pahviin kiinni jonka sitten sai paremmin asennettua lamppuun.Nyt lampussa on kuitenkin ihan viralliset heijastuspinnat.Onhan moni muukin Aqua-webbiläinen vahvistanut tuota foliota pahvilla.
Kokeilin kädellä => ei minun loisteputkia kyllä paljain käsin pidellä. Olleet päällä 9 tuntia nyt. Henk.koht. en uskaltaisi laittaa pahvia niiden lähelle silti, vaikkeivat välttämättä tulikaan niin kuumiksi, että sytyttäisivät pahvin tuleen.
Itse pelaan varman päälle, toiset tykkää ottaa riskejä elämässään .
Nyt kävin oikein mittarilla mittaamassa 120cm/36w loisteputken lämpötilan.Anturi on ollut putkessa kiinni 15 minuuttia ja mittari näyttää 46,9 astetta.Autotallissa on pidemmät putket (80w)eikä nekään kättä polta.Ne tuntuu jopa viileämmiltä kuin kämmen.Aika herkästi syttyvää materiaalia saa olla jos alle 50`c syttyy palamaan ja aika herkät kädet jos tuo lämpötila polttaa.
Mulla ainakin on niin kuumat loisteputket, että niitä pitää jäähdytellä ennen vaihto-operaatiota ihan reilusti, ettei tule palovammoja sormiin. En kyllä ole niin pitkään koittanut kuumasta putkesta pitää kiinni, kun itsesuojeluvaisto käskee päästämään irti alle sekunnissa.
Voin mitata lämpötilan illalla. Pakko nyt kokeilla.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Ja pitääkö tai kannattaako edes sitä heijastinta hommata? Mielestäni akvani näyttää nytkin ihan kirkkaalta, ilman niitä heijastimia. Kasvillisuus on vasta alussa (juuri perustetussa akvassani). Ja mitä vaihtoehtoja on? Osaisko kukaan kertoilla...
Sillähän saa "ilmaseksi" lisättyä valotehoa, jos se ei tunnu riittävän. Jos valoa on sinusta tarpeeksi ja kasvit näyttää viihtyvän niin ei se mikään pakollinen juttu ole.
Vaihtoehtona on tehokkaampi/useampia lamppu/lamppuja.
Yksi 15W loisteputki on mittaukseni mukaan lämpötilaltaan 60 asteinen, joten kuuma on enkä menisi käsin koskemaan. En tiedä mahtaakohan sytyttää pahvia. Käytän mielummin foliota heijastimena ja hyvin toimii. Saksasta olen myös tilannut muutamia pieniä heijastimia edullisesti.
Kuulostaa tosi oudolta että muilla loisteputket käyvät noin kuumana.Olen nyt kokeillut vessan,autotallin ja akvaarion putkia eikä mikään putkista polta.
Löytyisköhän mistään virallista tietoa noista loisteputkien lämpötiloista.
aquaario kirjoitti:Yksi 15W loisteputki on mittaukseni mukaan lämpötilaltaan 60 asteinen, joten kuuma on enkä menisi käsin koskemaan. En tiedä mahtaakohan sytyttää pahvia. Käytän mielummin foliota heijastimena ja hyvin toimii. Saksasta olen myös tilannut muutamia pieniä heijastimia edullisesti.
Paperin syttymispiste on noin 230 astetta (Wikipedia: autoignition temperature), mikä tietenkin riippuu paperin koostumuksesta ym. Pahvi on koostumukseltaan samantyyppistä paperin kanssa, joten kovin alhaiselta kuulostaisi, jos pahvi syttyisi palamaan alle 100 asteen lämpötilassa ilman ulkoista tulenlähdettä.
Kovilla pakkasilla vesikiertoiset keskuslämmityspatterit ovat varmasti ainakin tuon 60 astetta lämpimiä, eikä niistä saa paperia tuleen syttymään.
Joo, ei syty, ei. En ole kyllä koskaan pystynyt paljain käsin koskemaan loisteputkeen kun se on ollut useamman tunnin päällä. Ehkä Repe Sorsalla on normaalia paksumpi nahka?
Mistä kohtaa Repe Sorsa mittailet niitä putken lämpötiloja? Omani on nyt 61 astetta 10 cm päädystä keskelle päin. Putki on ollut päällä aamu kahdeksasta.
Mua häiritsee nyt ihan suunnattomasti tää asia.Joutuu vissiin testaamaan käsitestillä kaikki vastaan tulevat loisteputket.Kotona olen mitannut mittarilla ainoastaan akvaarion putket ja käsillä olen kokeillut 7 eri putkea ja todennut ne ainoastaan lämpöisiksi.Mittarilla mittasin putken keskikohdilta ja kädellä olen kokeillut joka puolelta.Jos muut kuitenkin avat saaneet ainoastaa noin 60 asteen tuloksia niin ei todellakaan ole vaaraa että pahvi tai paperi syttyisi palamaan.Nyt kaikki rohkeasti kokeilemaan putkien lämpöjä.