Lomamatka edessä - miten käy akvaarion?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Emmi
Junior Member
Junior Member

Lomamatka edessä - miten käy akvaarion?

Viesti Kirjoittaja Emmi »

Olen lähdössä kolmeksi viikoksi kesälomareissuun. Kissa on helppo kuljettaa mukana, mutta akvaario ei taida kainalossa kulkea.

Huolena ovat siis vedenvaihdot ja ruokinta. Viikottaiset vedenvaihdot jäävät auttamatta tekemättä - korkeintaan joku käy lisäämässä uutta haihtuneen tilalle. Ruokintakin onnistuisi vain kerran viikossa.

Mitenköhän kalat siis pärjäävät loman ajan? Kyseessä on 150-l allas, jossa asustavat paranpleko, perhoskirjoahvenpariskunta ja kuusi kirsikkatetraa.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ruokinta-automaatti on kova sana. Olen itse nyt 4vko pois kotoa. Mies vaihtaa vedet ekan viikon jälkeen, kun lähtee perääni lomalle. Jäljellä olevan kolmen viikon aikana käyn kotona kerran vaihtamassa vedet, vaikka olen maan toisella puolella. En uskalla jättää kaloja niin pitkäksi aikaa ilman huoltoa, kun ovat tottuneet viikottaisiin vedenvaihtoihin ja lämpötilakin saattaa helteellä nousta liikaa. Naapuri käy kastamassa kukat ja lisää vettä tarvittaessa altaisiin. Ruokinta-automaatit siis hoitavat ruokapuolen. Hiukan nälkäisiksi kalat jäävät automaatin jäljiltä, mutta parempi se kuin liikaruokinta. Ja tällä kertaa satuin vähentämään kalastoa ennen lomaa reilusti, tuli kerrankin oikeaan aikaan älynväläys [;)]. Minulla on siis malaweja, jotka syö ja paskoo reilusti :mrgreen:
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Mulla oli ruokinta-automaatti hoitamassa sitä puolta, ja velipojan opetin vaihtamaan vettä ämpäritekniikalla...

Ämpäriin letkulla akvavettä, ja tilalle tuoretta hanasta. Tämä toistettiin x kertaa ja onnistui erittäin hyvin ensikertalaiselta :) Jospa vedenlisääjä suostuisi tuohon?
Emmi
Junior Member
Junior Member

Ruokinta-automaatin voin kyllä hommata - hyvä idea - mutta se henkilö joka käy lisäämässä vettä, ei rupea vaihtohommiin. Jo pelkkä veden lisäyskin tuntuu olevan niin p*rkuleen vaikeata... Itse lähden sen verran kauas, että edestakas matkustaminen kesken loman tulisi maksamaan monta sataa euroa lisää 8O ja siihen ei lomabudjetti riitä.

Ilman valojahan kalat kaiketi voivat olla kolme viikkoa?
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Emmi kirjoitti:Ilman valojahan kalat kaiketi voivat olla kolme viikkoa?
Älä jätä allasta ilman valoja, loman jälkeen odottaa muuten iloinen leväyllätys.
Osta ajastin jos sitä ei vielä ole niin se hoitelee valotkin poissaollessasi. Ajastin ei paljoa kustanna, oisko n. 5 euroa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Valottomuus saa levän villiintymään? Olen aina luullut että toisin päin. Täällä mm. rihmalevä sekä sinilevä hävisivät juhannuksen kestävällä, 4vrk pimennyksellä. Tai no onhan sitä rihmaa yhä siellä täällä mutta ne 20cm pitkät haituvat "sulivat pois". Melalehdet säilyivät yllättävän hyvin vaikka ajattelin niiden suivaantuvan kovastikin. Taisi peräti yksi lehti sulaa pois :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

No vaikka levät eivät tuosta kolmen viikon valottomuudesta villiintyisikään, kasvit luultavasti kuolee pois tai vähintään tykkää huonoa. Eli ajastinta kehiin. Voihan olla että akva menis just ja just tuon 3 viikkoa ilman vedenvaihtoja, mutta kun altaassa on noinkin herkkiä kaloja, niin en mene arvailemaan mitä tykkäävät. Ei kai auta kuin kokeilla tai sitten värvätä joku muu vaihtamaan sitä vettä.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Zelda
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zelda »

En tiedä tuosta valottomuudesta ja levien villiintymisestä muuta kuin omakohtaisen kokemuksen kun pikkualtaan valaisin sanoi sopimuksensa rikki viikon loman aikana. Kasvit olivat yltäpäältä levän peitossa. Ja kasvit olivat muutenkin ihan kompostikamaa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Harmi kun oma lomani loppuu juuri, enkä oikein tahdo ehtiä attamaan muita kun likalla alkaa ratsastuskurssikin, johon menee kaikki illat kolmen viikon ajalta. Mutta luulisi että tältä palstalta löytyisi lähellä asuvia akvaristeja jotka voisivat tarvittaessa autella toisiaan. Minä esimerkiksi voisin hyvin auttaa jotain Pohjois-Helsingissä asuvaa elokuussa pientä korvausta vastaan. Itse en tarvitse ainakaan tänä kesänä apua eli joku pieni hyvitys olisi kiva. Neljään akvaan kun vaihtelee vesiä kotona niin eiköhän se onnistu vieraissakin. Enkä vierasta sen enempää malaweita kuin merivesiakvaarioita, jopa suolan kanssa on läträilty. Eli auttakee espoolaiset, eiköhän sieltäkin nyt joku akvaristi löydy :D
Emmi
Junior Member
Junior Member

Ajastimen saan valoja varten lainaan, mutta ajattelin justiinsa tuota levistä eroon pääsemistä. Tosin tietenkin kasvit tarvitsevat valoa elääkseen. Levien kuoleminen ei auta, jos kasvit menevät samalla... Eli ajastin ja ruokinta-automaatti muistilistalle! Kaksi ongelmaa ratkaistu, yksi on vielä jäljellä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Vaihda melkein koko vesi ennen lähtöäsi, niin kyllä ne kalat sen kolme viikkoa ilman vedenvaihtoja pärjää. Tullessasi vaihdat sitten aluksi pienemmän osan, ettei vesiarvojen muutos ole liian suuri.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”