Minulleko malaweja?
Valvoja: Moderaattorit
Minulleko malaweja?
Minulla on 180-litrainen akvaario, pituutta on metri ja muita mittoja en niin tarkkaan muista (aika standardimitat varmaankin kyllä). Tällä hetkellä se on aivan tavallinen seura-akvaario, mutta ajattelin vaihtaa asutkit malaweihin, jos ne vain minulle sopivat.
Olen lukenut nyt monta viestiketjua aiheeseen liittyen, mutta koin silti parhaaksi perustaa oman, sillä en mielestäni saanut vielä tarpeeksi tietoa.
Pohjalla tuossa pöntössä on todella vaalea, lähes valkoinen n. 1-3mm pyöreähkö hiekka. Sisustuksena liuskekiveä ja kantoja (jotka siis ottaisin pois ja hankkisin lisää kiviä) ja kasveja, jotka eivät tunnu millään kasvavan. Malaweillehan ei kasveja pahemmin tarvitse, jos olen oikein ymmärtänyt? Helpottaisi tuota minun kasvishowtani aika lailla.
Suodatuksen hoitavat Eheim Aquaball 2212 ja Eheim Ecco 2234. Riittävätkö nämä?
Ymmärtääkseni malaweille pitää kovettaa vettä. Käykö tähän JBL:n Aqua-Dur Plus vai täytyykö aineen olla tuo sama, mutta se missä lukee malawi & tanganjika? Hanaveden pH on meillä n. 8. Mitkä ovat malawialtaan "ihanne"vesiarvot? Olen todella huono kaikissa kemiallisissa käsitteissä ym, joita eri sivustoilta löysin, joten jos joku osaa näitä vesiarvojen muutteluita sun muita selittämään yksinkertaisesti, olisin kiitollinen.
Sitten noista lajeista. Jostain luin, että pieniin akvaarioihin sopisvat mm. nämä lajit:
Labidohromis caeruleus
Pseudotropheus demasoni
Cynotilapia afra
Onko vielä jotain muita jotka sopisivat, ja minkäkokoisina parvina? Nuokin toki kelpaavat hyvin, mutta haluaisin tietää mahdollisimman paljon eri vaihtoehdoista.
En nyt keksi enempää, mutta jos on jotakin vielä mitä olisi mainittava, niin siitä saa sanoa. Kiitos jo etukäteen.
Olen lukenut nyt monta viestiketjua aiheeseen liittyen, mutta koin silti parhaaksi perustaa oman, sillä en mielestäni saanut vielä tarpeeksi tietoa.
Pohjalla tuossa pöntössä on todella vaalea, lähes valkoinen n. 1-3mm pyöreähkö hiekka. Sisustuksena liuskekiveä ja kantoja (jotka siis ottaisin pois ja hankkisin lisää kiviä) ja kasveja, jotka eivät tunnu millään kasvavan. Malaweillehan ei kasveja pahemmin tarvitse, jos olen oikein ymmärtänyt? Helpottaisi tuota minun kasvishowtani aika lailla.
Suodatuksen hoitavat Eheim Aquaball 2212 ja Eheim Ecco 2234. Riittävätkö nämä?
Ymmärtääkseni malaweille pitää kovettaa vettä. Käykö tähän JBL:n Aqua-Dur Plus vai täytyykö aineen olla tuo sama, mutta se missä lukee malawi & tanganjika? Hanaveden pH on meillä n. 8. Mitkä ovat malawialtaan "ihanne"vesiarvot? Olen todella huono kaikissa kemiallisissa käsitteissä ym, joita eri sivustoilta löysin, joten jos joku osaa näitä vesiarvojen muutteluita sun muita selittämään yksinkertaisesti, olisin kiitollinen.
Sitten noista lajeista. Jostain luin, että pieniin akvaarioihin sopisvat mm. nämä lajit:
Labidohromis caeruleus
Pseudotropheus demasoni
Cynotilapia afra
Onko vielä jotain muita jotka sopisivat, ja minkäkokoisina parvina? Nuokin toki kelpaavat hyvin, mutta haluaisin tietää mahdollisimman paljon eri vaihtoehdoista.
En nyt keksi enempää, mutta jos on jotakin vielä mitä olisi mainittava, niin siitä saa sanoa. Kiitos jo etukäteen.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Jos pH on 8, niin vetesi käy sellaisenaan malaweille. Ja jos pH:ta pitää säätää, niin se käy helpoiten ruokakaupan ruokasoodalla. Eikä maksa paljon. Soodaa lisäämällä nousevat pH ja KH.
Sinulla taisi olla listassasi kaikki tuon kokoluokan altaisiin suositellut kalalajit, demasonit ja afrat on koon puolesta pienimmät.
Sinulla taisi olla listassasi kaikki tuon kokoluokan altaisiin suositellut kalalajit, demasonit ja afrat on koon puolesta pienimmät.
Juu, se laskee kyllä, mutta melkoisen vähän. Hanasta tullessa se on muistaakseni 8,1 ja muutaman päivän kuluttua n. 7,9. Tällä hetkellä tosin lasken sitä, sillä akvaariossa on vielä muita asukkeja.
Eli tarvitseekominun siis malawien kanssa lisäillä sinne mitään? Noita suoloja jne? Vai riittääkö tuo ihan sellaisenaan.
Kiitos kovasti vastauksista.
Eli tarvitseekominun siis malawien kanssa lisäillä sinne mitään? Noita suoloja jne? Vai riittääkö tuo ihan sellaisenaan.
Kiitos kovasti vastauksista.
Tuo sinun vetesi vaikuttaa melkein siltä, ettei tarvitsisi mitään lisiä. KH ja/tai sähkönjohtavuusarvo olisi ihan paikallaan tietää niin saisi lisäinfoa, mutta näin kesällä minä en lisää tähän Nurmijärven veteen mitään ja kalat senkun porskuttavat ja lisääntyvät tyytyväisinävuorimies kirjoitti:Itsekin haaveilen malawista, mutta mulla on jotenki sellanen kuvitelma (ilmeisesti väärä), että veden saamiseksi oikeanlaiseksi on tehtävä jos jonkinlaista kommervenkkiä.
Meidän raanaveden pH on yli 8. Eikö sitä todellakaan tarvi muokata millään muulla kuin ruokasoodalla?

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Muita arvoja en kyllä tiedä.
Jyväskylän vesi se meillä on,mutta nyt en muista vesilaitoksen ilmoittamia arvoja (nettisivuilta joskus ajat sitten katsonut ).
Täytynee katsoa uudelleen, elleivät ole "piilottaneet" sivuja![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
--------------
No enpäs sitten kyseisiä arvoja löytänyt mistään nettisivuilta. Olivat piilottaneet ne.
Voisko joku jyväskyläinen vesiarvot tietävä harrastaja kertoa, mitä Jyväskylän vesi pitää sisällään?
Jyväskylän vesi se meillä on,mutta nyt en muista vesilaitoksen ilmoittamia arvoja (nettisivuilta joskus ajat sitten katsonut ).
Täytynee katsoa uudelleen, elleivät ole "piilottaneet" sivuja
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
--------------
No enpäs sitten kyseisiä arvoja löytänyt mistään nettisivuilta. Olivat piilottaneet ne.
Voisko joku jyväskyläinen vesiarvot tietävä harrastaja kertoa, mitä Jyväskylän vesi pitää sisällään?
Otin nyt minäkin sitten selvää noista muista arvoista, ja Helsingin veden sivuilta katsoin, että meillä olisi täällä tuo pH siis 8,3 ja sähkönjohtavuus 16,5. kH:sta en tiedä, pitää mitata se sitten kotoa. pH on suunnilleen samaa luokkaa vielä pari päivää senkin jälkeen, kun olen vedet vaihtanut eikä se laske mielestäni alle 7,9.
Korjatkoon joku noiden Helsingin veden arvoja, jos paremmin tietää. Nämä olivat ainoat tiedot, jotka löysin nyt äkkiseltään.
Eli kun olen vielä tuon kH:n selvittänyt, niin sitten voisin kysellä vielä neuvoja. Tuntuu aika uskomattomalta, ettei siihen veteen pitäiskään lisäillä kaikkea - minulle kun on aina sanottu, että malawien kanssa pitää läträillä yhden jos toisenkin aineen kanssa.
Korjatkoon joku noiden Helsingin veden arvoja, jos paremmin tietää. Nämä olivat ainoat tiedot, jotka löysin nyt äkkiseltään.
Eli kun olen vielä tuon kH:n selvittänyt, niin sitten voisin kysellä vielä neuvoja. Tuntuu aika uskomattomalta, ettei siihen veteen pitäiskään lisäillä kaikkea - minulle kun on aina sanottu, että malawien kanssa pitää läträillä yhden jos toisenkin aineen kanssa.