Omenakotiloiden hoidosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-heli-
Starting Member
Starting Member

Omenakotiloiden hoidosta

Viesti Kirjoittaja -heli- »

Haulla olen etsinyt, ja lukenut juttuja kotiloista. Tässä kuitenkin muutamia kysymyksiä, jotka ovat jääneet epäselviksi, ja tahtoisin vähän kuulla muidenkin kokemuksia. :) Kuinka pian omput alkavat sitten voida huonosti liian pehmeässä ja happamassa vedessä? Mikä on teidän mielestä paras yhdistelmä veden kovuuksien ja pH-arvon nostoon?
Mitä arvoja pidätte parhaina?

Itse olen ajatellut kipsiä ja tavallista ruokasoodaa. (?)
Mites muuten kalat reagoivat arvojen muuttumiseen? Itselläni on akvassa,johon olen omppuja haaveillut, sopivasti miekkapyrstöjä.
Arvot ovat niiden takia lähellä omppujen arvoja mutta niitä pitäisi ehkä vähän vielä nostaa, että kotilotkin voisivat hyvin.

Niin ja miten ne muuten kasvavat? Luovatko kuorensa uudestaan?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

No sen huonosti voimisen näkee kuoren haurastumisena, ensin menee se vanhin osa "persus". Eli kun kuoressa näkyy vaaleita pilkkuja, on syytä tarkastaa pH ja GH. Minulla on tuossa kotiloaltaassa pH 7,5 ja GH 10 kieppeillä, kipsillä kovetan veden, pH on jo hanavedessä riittävä. Tärkeämpi noista on siis tuo happamuus, se on pyrittävä pitämään aina vähintään neutraalina.

Ja se kuori on siis sama koko elinajan, se kasvaa siitä ulkoreunasta vain lisää -> tulee lisää kierteitä.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Entäs mitenkä saisi näin kesäaikaan tuon veden lämmön vähän viileämmäksi?Omenakotilothan elävät pidempään viileässä vedessä.Jo näillä helteillä akvaariossa alkaa lämpötila olla 26-27 kieppeillä.Onko olemassa mitään kaupallisia tuotteita lämmön laskuun.
gerbera
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gerbera »

Päivittäisillä veden vaihdoilla ja suodattimen siirtämisellä ylöspäin olen kuullut vettä viilennettävän. Olipas epäselvä lause.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Ulkosuodattimen poistoputki on nyt laitettu lähelle pintaa ja se puhaltaa vaakatasoon.Lamppu on nostettu vähän irti akvaariosta.Kansilasit vaihtuivat hyttysverkkoon.Katsotaan onko näillä mitään vaikutusta.Päivittäiseen veden vaihtoon en lähde. 8-)
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Tää on taas näitä mutu juttuja, mutta meillä ei ole kansilaseja omppu- sinirapualtaassa. Veden pinta on 5 senttiä yläreunasta. Hyvin siellä ovat pysyneet. En nyt välttämättä suosittele kokeilemaan, mutta täällä ok. Ei lämpene vesi enää niin paljon.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Tästä pitäisi tehdä oikein oma keskustelu.Monilla on varmaan sama ongelma lämpöjen kanssa.Vanhoja keskusteluja löytyy joitakin mutta ei niistä hirveästi ole apua.Edellä mainitsemistani konsteista ei tunnu olevan apua.Lämpötila jatkaa nousuaan.
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Jatkanpa samaan ketjuun. Voisiko joku antaa suositusolosuhteet ompuille? Ja mitä kaikkea niille voi/saa syöttää?
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Fakkenoo kirjoitti:mutta meillä ei ole kansilaseja omppu- sinirapualtaassa.
Näköjään menestyksekkäästi voi rapuja ja omppuja pitää yhdessä?? :)
Tuohan oli mukava lukea!
Vai onko tämä niitä "yksilökysymyksiä", kun toinen rapu jättää kotilon rauhaan, niin toinen saksii sarvet mennen tullen?
-uusio-harrastaja-
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Luin vasta jälkeen päin, että ei ehkä kannata. Jopa 2-3mm omppuvauvat saavat olla rauhassa. Vastaantullessa rapu kävelee ompun yli. Joskus on rapu ja 4 omppua samassa piilossa. Tiedä, ovatko harvinaisen kilttejä vai mistä on kyse.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
*Miracle*
Member
Member

*Miracle* kirjoitti:Jatkanpa samaan ketjuun. Voisiko joku antaa suositusolosuhteet ompuille? Ja mitä kaikkea niille voi/saa syöttää?
Tähän kaipailisin edelleen vastausta, jaksaako kukaan vaivautua?
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

*Miracle* kirjoitti:
*Miracle* kirjoitti:Jatkanpa samaan ketjuun. Voisiko joku antaa suositusolosuhteet ompuille? Ja mitä kaikkea niille voi/saa syöttää?
Tähän kaipailisin edelleen vastausta, jaksaako kukaan vaivautua?
HAKU. Siel on paljon ruuasta
Tell me why we build castles in the sky?
Seeprapleko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Seeprapleko »

Omenakotilot syövät kaikkea "jätettä" akvaarion pohjalta (eli pohjatabletteja, hiutaleita kuolleita ja lahoavia kasveja).
pH hiukan emäksinen 7,0-8,5. dGH vähintään 5. 18-28 ºC
veden kovuus täytyy pitää korkeana. :mrgreen:
Ja värejähän on tietenkin monta. Minä itse tiedän keltaisen, violetin, norsunluun, sinisen ja viininpunaisen.
Kuvat löytyy tuolta:
http://www.viherkala.fi/catalog/advance ... f34be35d5b

Toivottavasti oli apua edes jonkin verran.
*Miracle*
Member
Member

Jep jep. Juuri mitattuja arvoja omppulasta jossa juuri vettä vaihdettu, vaatiiko muutoksia suuntaan tai toiseen?

Cu 0
pH 8,5
kH 2
gH 13

Ihmettelen tuota pH:ta ja kH:ta... 8O

P.S. Päätä särkee, joten ei oikein toimi mikään...
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Seeprapleko kirjoitti:pH hiukan emäksinen 7,0-8,5. dGH vähintään 5.
Mulla oli omput alkuun altaassa, jossa GH 5, ja kyllä se kuori menee pilalle noin pehmeässä vedessä. Tällä hetkellä ompuilla veden GH 11 ja pH n.7 ja kasvava kuori näyttää hyvältä. Eli reippaasti vaan kovaa vettä.

Meillä omput saavat pohjatabletteja, salaattia, herneitä, kurkkua ja vallisneriaa [;)] . Vallisneria onneksi kasvaa mulla sen verran hyvin, että sitä on syötäväksi saakka. Ja limaska on ollut myös suurta herkkua. Kalkin lähteeksi olen antanut seepiansuomua.
*Miracle*
Member
Member

Entäs kH?

Omppulassa kasvaa vain konnanputkea, vallisneriaa voisin myös harkita (tulossa postitse lähipäivinä). Limaskaa voin laittaa toisesta altaasta. Seepiansuomu siellä on, edelleen vaan näyttää koskemattomalta... Millaisia pohjatabletteja voi käyttää? Löytyy Seran Vitoformo'a. Kasvikset (maissi, herne, porkkana, kurkku) näyttäneet aina myös koskemattomilta, kuten seeppari. 'Papanat' putoaa pohjaan, kurkun olen jumittanut pohjasoraan. Toistaiseksi tuntuvat aika vaikeilta kun mikään ei tunnu menevän...
Hermis
Member
Member
Viesti:

*Miracle* kirjoitti:Kasvikset (maissi, herne, porkkana, kurkku) näyttäneet aina myös koskemattomilta, kuten seeppari.
Oletko mitenkään pehmentänyt kasviksia? Meillä oli kerran aika tuore salaatinlehti altaassa varmaan viikon, ennen kuin se pehmenty niin, että omput rupesivat sitä syömään. Sitten se katosi päivässä...

Maissia ja porkkanaa en ole antanut, mutta herneet olen kupissa vesitilkassa käyttänyt mikrossa ja kuorinut sen kovan kuoren siitä pois. Maissille voisi tehdä saman, kun siinäkin on se kuori.

Meillä kurkusta syödään yleensä vain se pehmeä keskusta... (niin ja kurkunviipaleen olen myös kuorinut).

Seepiansuomu näyttää myös meillä koskemattomalta, mutta välillä ne kulkee sen yli, kai siitä jotain tarttuu silloin matkaan.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tästäpä lainaan kun ei laiskana jaksa samaa uudelleen kirjoittaa ;):
ParratonMonni kirjoitti:No sen huonosti voimisen näkee kuoren haurastumisena, ensin menee se vanhin osa "persus". Eli kun kuoressa näkyy vaaleita pilkkuja, on syytä tarkastaa pH ja GH. Minulla on tuossa kotiloaltaassa pH 7,5 ja GH 10 kieppeillä, kipsillä kovetan veden, pH on jo hanavedessä riittävä. Tärkeämpi noista on siis tuo happamuus, se on pyrittävä pitämään aina vähintään neutraalina.
Eli tuo seepiansuomu vähän arveluttaa, onko siitä todellakaan hyötyä? Muutamat sitä kai käyttävät jopa ainoana tapana luoda ompuille oikeat olosuhteet hanavedestä, osa läträä kipsillä ja ruokasoodalla. Kiinnostaisi tietää että kuinka monella pelkkää seepiansuomua käyttävällä pysyy omppujen kuori kunnossa? Siis tapauksissa joissa ompot ovat olleet jo altaassa tovin, sanotaan noin 1/2 v ja hanavesi on pH 7 tai alle.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Hermis
Member
Member
Viesti:

Minä kovetan ompuille veden Aquadur Plussalla, joten en osaa sanoa, auttaako pelkkä seepiansuomu, jos ei koveta vettä muuten. Mutta enpä usko. En kyllä sitten tiedä, kumpi on tärkeämpi, pH vai kovuus. Jos ajatellaan, että vesi on suht pehmeää, mutta neutraalia/emäksistä. Ainakin pehmeä ja hapan vesi tuhoaa sen kuoren.
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Kyllä seepiansuomusta on hyötyä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hyötyä toki varmaankin on, mutta riittääkö pelkkä seepiansuomu jos pH on vaikka 6.5 ja kokonaiskovuus hyvin matala?? Aika usein neuvotaan vaan laittamaan seepiansuomu altaaseen ja sillä hyvä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

En edes tiedä mikä on seepiansuomu mutta pari desiä korallihiekkaa ja pari kalkkikiveä on akvassa, ja kuoret ovat oikein kauniita.
susse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susse- »

Se on semmonen mustekalan tukiranka (selkäranka) tai joku kuivatettu uimarakko en nyt oo ihan varma. :D Niitä syötetään vaikka minkä näkösille elukoille. :D
Kun mies puhuu naiselle rivoja se on seksuaalista häirintää, mutta kun nainen puhuu miehelle rivoja se on 9,99€/min + pvm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”