Onkohan valaistus kunnossa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Onkohan valaistus kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ostin eilen kaksiputkisen loisteputkivalo Hesast ja sitten siihen tuli loisteputket: 2x18 w ja väri 10000 k
mitä mieltä olette valaistuksesta? on hyvä tai huono vai mikä...? Akva on 40 cm syvä.
MarkkuM!
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MarkkuM! »

Riippuu mist ostit [;)]

Ei vaan kyllähän toi on ihan hyvä 40cm syvään altaaseen. Mut riippuuhan tehon tarvekin täysin siitä mitä itse haluaa. Seura-akvaarioon aivan riittävä, mutta aivan kaikkeen välttämättä ei.

Kai putkien pituus on samaa luokkaa kuin altaan pituus?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

lamput on 60 cm pitkiä ja ne on limittäin hiukan 8-) ... Mut eniten mua vaivaa se, että olen lukenut, että pelkkää sinistä valoa saavat akvat näyttää semmossiilta `kylmiltä`, ja en tajunnu siellä kaupassa kattoo niitä lamppuja tarkemmin, jälkeenpäin luin, että punertava ja sinertävä valo muodostaisivat yhdessä semmoisen lämpöisen värin mikä olisi optimi kasvien kasvulle ja miellyttävä silmälle. Sininen edistää paksuuskasvua ja punertava pituuskasvua. Ostin ne Akvaariokeskuksesta Helsingistä tietty :D

Kertokaapa te viisammat, että mikä ois paras yhdistelmä! Lähinnä sen takia, että jos se punertava ja sinertävä lamppuyhdistelmä olisi paras niin koittaisin vaihtaa sen toisen sinisen punertavaan :roll:

----------------

ja lamppujen merkki on sylvania
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Paras putkiyhdistelmä riippuu siitä, minkälaisen valaistuksen tarvitset. Jos tavoitteenasi on kasvattaa kasveja kunnolla, tarvitset myös tehokkaan valaistuksen. Unohda ne punasiniset "kasviputket", niissä ei ole tarpeeksi tehoa ja osta mieluummin putket joissa on sinistä valoa suhteessa enemmän, esim: Osram 18W/880 skywhite tai 18W/860 biolux. Tai rahapulassa vaikka Bilteman 18W päivänvaloputket (6500 kelviniä), toimii sekin ihan hyvin.
Kun putket ovat limittäin, 2*18 wattia ei välttämättä riitä tasaiseen tehokkaaseen valoon, riippuu altaan koosta ja pituudesta.

Jos taas et aio kasvattaa kasveja voit valita putken ihan sen mukaan, mikä näyttää sinusta hyvälle. Itse valitsisin silloinkin kyllä nuo 880.t, näyttävät omaan silmään huomattavasti paremmilta kuin nuo punertavat aquastarit.

Tähän kysymykseen olisit muuten helposti löytänyt myös haulla vastauksia, näistä asioista on jauhettu lähiaikoina tällä foorumilla aika tavalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”