crap kirjoitti:Katos.. Jos rakentaisin sitten sisälle kellariin "altaan" niin kai se sillä tavalla onnistuisi ,mutta voin taas siirtää ne toiseen lätäkköön, joka ei ole koskaan jäätynyt pohjaan
Karpit heti kun ne laittais veteen niin ei ne humahda(=nopea kasvu) aikuiseksi eli noin olikos se 50cm vai 1 metri pituisiksi
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
*wink wink*
Eivät humahda, ei, mutta itse olen pyrkinyt ostamaan altaan johon kalat mahtuvat mahdollisimman pitkään. Siinä säästää rahaakin kun oikein ajattelemalla ajattelee. Jos ostaa "alkuun" 600-litraisen akvaarion kaloille talviasunnoksi, niin kun myy sen ja ostaa uuden isomman, niin vanhasta "pienemmästä" akvaariosta ei kumminkaan saa niin paljoa rahaa kuin silloin kun ostit sen.
Itse harkitsin kun otin nuo kultikset että teen kellariin "sisälammikon", mutta se kaatui siihen että kellariin olisi tarvinnut tehdä joku kosteuden poisto systeemi, joka olisi maksanut enemmän kuin akvaarion osto.
Nyt suunnitelmissa olisi ostaa 1000 -> litrainen akvaario ja vielä neljä karppia lisää Tappi- raukalle kaveriksi. Rahat vaan pitäisi jostain tempaista. Akvaariot ovat kyllä harmittavan kalliita, ainakin opiskelijan lompakolle. Säästyy paljolta kun ostaa kerralla kunnon kokoisen akvaarion.
Millainen lammikko tämä "talvilammikko" on? Eikai siitä mene puroa (tai vastaavaa) luonnon vesiin? Miksi sitä ei käytetä karppien "kesälammikkonakin"? Kuinka iso ja syvä se on?
Miten lammikon rakennus muuten sujuu? Itselläni oli vähän ongelmia äskettäin allakumin hankinnassa, koska kaikista kaupoista ja maahantuojaltakin oli loppunut se. Suosittelen muuten lämpimästi allakumia mieluummin kuin muovia. Muovi alkaa kolmessa vuodessa vuotamaan - ainakin täällä alkoi, kun taas kumissa on takuu muistaakseni 20vuotta.
Onnea lammikon rakentamiseen ja toivottavasti saamme taas pian nähdä uusia kuviakin.