"Öljymäinen kalvo" veden pinnalla?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

*marika*
Starting Member
Starting Member

"Öljymäinen kalvo" veden pinnalla?

Viesti Kirjoittaja *marika* »

Auttakaa! Eli kyseessä viikko sitten perustettu akvaario; on vanhaa soraa, suodatinta ja kasvia. Loppu sisältö "uutta". Kaloja ei ole. Tänään mitatut arvot NO3 0, NO2 0, GH 2-5, KH 7 ja Ph 7,5. Ja pinnalle ilmestynyt öljymäinen kalvo? Miten sen saa pois ja mistä se on yleensäkin pinnalle ilmestynyt? Isoa vedenvaihtoa en ole vielä tehnyt, mutta ilmeisesti olisi nyt tarpeen? :|

Poistettu huuto - Lisa -
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Jos kyseessä olisi ollut jo sellainen akvaario jossa kalat olisi jo asustamassa olisi syynä liika ruokinta eli proteiini kalvo..

Mutta kun juuri pystyyn laitettu kalaton allas niin sitten menee mulla vaikeaksi neuvoa.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Pintavedenkiertoa pitäisi saada lisää. Sillä se lähtee. [;)] Ainakin toivottavasti.
96l+38l+20l
*marika*
Starting Member
Starting Member

Pintaveden kiertoa on jo! Sisäsuodatin toisessa ja ulkosuodatin toisessa päässä allasta. Itseasiassa ollut koko ajan näin, ja vasta tänään tuo kalvo on ilmestynyt.... :(

Entä nuo arvot, en ole aiemmin mittaillut, joten kertokaa onko ok?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

*marika* kirjoitti:Entä nuo arvot, en ole aiemmin mittaillut, joten kertokaa onko ok?
Tuo nitraatti kyllä vähän ihmetyttää. Se ei yleensä ole 0. Onkohan akvaario varmasti kypsä? Millä testillä mittasit?
Edit:Eihän siellä ole vielä edes kaloja. Ei ihme että nitraattia on vähän.
96l+38l+20l
*marika*
Starting Member
Starting Member

Akvaario ei ole vielä kypsä, mutta lähinnä tuo kalvo ihemtyttää. Vasta tänään sain haettua testisarjan kaupasta; JBL EasyTest 5 in 1. Enkä luota yhtään noihin liuskatesteihin..jotenkin tosi vaikea erottaa niitä pienoisia sävyeroja..
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Vesi kunnan verkosta vai omasta kaivosta? Meillä oli sama ongelma, vetemme testattiin muttei mukamas vikaa. Soitin silloinlabraan ja ihmettelin veden pahaa makua ja kalvoa joka muodostui vesilasiin jos vesi seisoi yön yli. Labrassa sanottiin että yleensä se kertoo mangaanista. En ole vettä vienyt uudelleen labraan enkä testiä ostanut mutta tällaista tietoa olen saanut. Katsellaan tässä tuota oman kaivon tulevaisuutta... Ainakin testi labraan uudelleen ja sen jälkeen mietitään jatkot. Käänteisosmoosilaite ennemmin kuin uusi kaivo koska tämä on tontilla jo toinen.
*marika*
Starting Member
Starting Member

-vesijohtovesi kaupungin verkosta. Miten tuon nitraatin saa siis nousemaan..?? Toisessa, käyvässä altaassa NO3 on 20. ja PH 5,5.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mä en nyt olis huolissaan noista vesiarvoista vielä kun vasta viikko kypsytystä on takana vaikka vanhoja vehkeitä purkissa onkin. Olisko vanhat "ympit" huonossa jamassa ?
Meillä on tullut joka altaaseen kalvo pinnalle jossain vaiheessa kun allas on uusi. Se kyllä on hävinnyr siitä itekseen muutaman vedenvaihdon jälkeen.
*marika*
Starting Member
Starting Member

Siis miten huonossa jamassa?? ja miten saan ne taas kuntoon?? Mitä nyt kannattaisi tehdä jotta kypsyminen jatkuisi ilman ongelmia? Teenkö vedenvaihdon, ja kuinka suuren , 40% ?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jos akvaario olisi minun, niin testaisin akvan kypsyyden hirvensarvensuolalla ja katsoisin vesiarvot. Jos nitraattia ilmestyisi, akvaario on kypsä.
96l+38l+20l
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

*marika* kirjoitti:Siis miten huonossa jamassa?? ja miten saan ne taas kuntoon?? Mitä nyt kannattaisi tehdä jotta kypsyminen jatkuisi ilman ongelmia? Teenkö vedenvaihdon, ja kuinka suuren , 40% ?
Meinasin että josko bakteerit noissa "vanhoissa" somisteissa/hiekassa olis kuollut tai jotain, jos nitraattia ei ole.
Hs-suolalla saat sen testattua kuten edellä mainittiin. Jos nitraattia ei tule niin ruoki vettä kalan ruualla niin kohta tulee nitriittiä ja tällöin kypsyminen alkaa/jatkuu.
Onko nuo vanhat hiekat sun muut pesty ennen uuteen altaaseen laittoa ?
Tilanne on siinä mielessä hyvä wttä sulla ei siellä ole kaloja vielä.
*marika*
Starting Member
Starting Member

No niin, kalvo on ja pysyy. En ole tehnyt vedenvaihtoa vielä, mutta arvoja mittasin eilen illallla ja tänään juuri äsken. Nyt nitraatin kohdalla jo eilen illalla mittauksessa vaihtui väriliuska aavistuksen lilahtavaksi, joten voisi olettaa, että nyt löytyy nitraattia se 10-20. Muut arvot juuri äsken NO2 0, GH 5, KH 7, Ph 7,5. (eilen illalla muuten samat, mutta GH oli 10).

Luulisi siis bakteerien toimivan, olen siis päivittäin ruokkinut muutamalla hiutaleella. Altaassa on uutta soraa n. 15kg ja hiekkaa n. 20kg, +vanhaa pesemätöntä (!) soraa toimivasta altaasta noin 1/3 ämpäriä.
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Oisiko niitä hiutaleita päässyt vahingossa liikaa sinne ? Jonkinsorttisen bakteerikalvon ehkä kehittänyt niistä.
Kannattaa vaihdella pikkasen tosiaan niitä vesiä, ja jos inhottaa se kalvo niin voihan sitä poistaakin suht helposti. :) Lasket vaikka talouspaperia siihen pinnalle, ihan sekunniksi pariksi ja sitten nappaat sen pois. Imee nopeasti sen itseensä, se papru. Saatat joutua toistamaan joka päivä, ellei nyt tilanne asetu pikkuhiljaa sitten muutenkin siellä altaassa.
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Onko kyseessä tosiaan öljymäinen ("monivärinen") kalvo vai enemmän valkoinen kalvo? Öljymäisen kalvon voi aiheuttaa mm. öljykuivattu hiekka eikä siitä pääse kai muutoin eroon kuin vedenvaihdoilla. Eihän hiekkasi ole vain öljykuivattua?

Valkea kalvo on taas tietääkseni joko bakteerikalvo tai ruokinnasta johtuva proteiinikalvo. Liikaruokinta aiheuttaa kalvon synnyn, mutta kalvo syntyy hyvin herkästi myös tietyistä kalanruokamerkeistä (ainakin Tetra Wafer Mix). En lähtisi imeyttämään kalvoa pois; tehokkain keino päästä eroon kalvosta on ilmastus. Eikä tarvitse ilmastaa edes paljon, tunti päivässä riittänee pitämään kalvon poissa.

Olen kuullut myös, että miljoonakalat söisivät kalvoa pois.
sasku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sasku »

Minulla aikoinaan kävi niin että silikoonasin akvaarion vahingossa saniteettisilikonilla joka aiheutti kalvon veden pintaan. Uusiksi meni se homma, mutta kalvoja ei sen jälkeen ilmaantunut.
Ahtisaari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahtisaari »

Itsellänikin oli akvaariossa hetki sitten vaalea kalvo pinnalla. Helposti se katosi kun suuntasi virtauksen pintaan. Siitä saattaa olla haittaa hapen liukenemiselle ja täten aiheuttaa kaloille hapen puutetta.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Elikkä nyt on vasta viikko kypsytystä takana, ehdottaisin ettei tässä vaiheessa huolehdita kalvosta vaan kypsytellään akvaario ensin kypsäksi ja sitten vasta kalvo-ongelman kimppuun.

muoks: on nimittäin hyvin mahdollista että kalvo muodostuu kypsytyksen aikana lisätystä kalanruoasta koska eihän sitä ole kukaan syömässä pois. Mutta ensin akva kypsäksi!
*marika*
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaunis kaikille taas neuvoista!! Tein juuri reilun kolmanneksen vedenvaihdon ja laitoin molemmissa päissä ilmastuksen päälle. Yöksi en taida jättää pulisemaan, mutta jos sitten taas huomenna jatkaa. Saapa nähdä tapahtuuko muutosta....

Hirmuisesti nyt harmittaa, kun tuntuu että kovasti ongelmaa pukkaa, mutta eipä se altaan kypsyttäminen koskaan taida olla niin helppoa kuin luulisi. :roll: Haluan säästää vanhoja kalojani ja varmistaan että uusi koti on kunnossa ennen muuttoa. Mutta odottavan aika on niiiiiiiin pitkä!
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lisäiletkö marika hirvensarvensuolaa sinne vai kypsytätkö pelkällä kalanruoalla?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Ensin pitää nousta nitriitin ja sitten vasta nitraatin. Älä tee tässä vaiheessa kypsytystä minkäänlaisia veden vaihtoja. Tuo kalvo ei haittaa mitään, jos se silmää kovin häiritsee niin sanomalehti pinnalle ja hetken päästä pois. Tai toinen kikka on ottaa jokin kippo ja vakaalla kädellä poistaa kalvo pois pinnalta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
*marika*
Starting Member
Starting Member

Ihan pelkällä kalanrualla ja vanhoilla bakteereilla kypsyttelen. En uskalla kokeilla hirvensarvisuolaa tms. Tein eilen tosiaan vedenvaihdon, ja ilmastusta, niin nyt on taas vesi kirkas myös pinnalla. Eli, luulen, että olisinko sitten liikaa laittanut sitä kalanruokaa ..... ja siitä seurauksena tuo kalvo [:I]

Vedenvaihdon jälkeen vesiarvot edelleen hyvät, tai siis...???!! NO3 10-20, NO2 0, GH 5, KH 7, Ph 7. -jotenkin tuntuu, että arvot ovat testitaulukon mukaan ihanteelliset, mutta jokohan nitriittipiikki on mennyt..? Kuitenkin kun allasta ei täysin puhtaalta pöydältä ole perustettu, niin se voisi olla mahdollista.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kalanruoalla saa vain "pienen" kypsyyden aikaiseksi, paremman kypsyyden saisi aikaan ammoniuminlähteellä, esim. hirvensarvensuolalla. Nitriittipiikki tulee vasta kahden-kolmen viikon kuluttua kypsytyksestä ja se voidaan todeta päivittäisillä mittauksilla. En usko että altaassasi on vielä ollut minkäännäköistä nitriittipiikkiä.

Sinuna tipauttaisin hirvensarvensuolaa akvaarioon (se ei muuten edes ole kallista, pieni pussi apteekissa maksaa alle 2e) ja sitten nitriittitestillä seuraamaan kuinka se siitä kehittyy.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: "Öljymäinen kalvo" veden pinnalla?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

onko kellään kokemuksia tuon öljymäisen kalvon tulosta kun allas on ollut pitempään olemassa ja on syöttänyt JBL:n Novo Fexiä? Mä en keksi mitään muuta syytä siihen, että mulla on tällä hetkellä kahdessa altaassa öljymäinen kalvo veden pinnalla pinnan liikkumisesta huolimatta 8O (siinä ruoassa on protskuja 60 prossaa!! tajusin vasta tänään...)

Isommassa altaassa on myös mustia pilkkuja tässä kalvossa ja ainoa minkä tähän keksin syyksi on, että oon käyttäny mustaa JBL Harua tilkitessäni ilmastuskiveä (ja tämä liima onkin nyt sitten siitä kivestä jonnekin kadonnut?!)

Onko näissä mun teorioissa mitään järkeä? Ja haihtuuko nuo kalvot jonnekin itsestään jos en anna tuota ruokaa...? Vai onko poistettava mekaanisesti? Hjälp!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vanha Kalju
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Keisarillinen Akvaariokollektiivi

Re: "Öljymäinen kalvo" veden pinnalla?

Viesti Kirjoittaja Vanha Kalju »

Hedelmiina kirjoitti:onko kellään kokemuksia tuon öljymäisen kalvon tulosta kun allas on ollut pitempään olemassa ja on syöttänyt JBL:n Novo Fexiä? Mä en keksi mitään muuta syytä siihen, että mulla on tällä hetkellä kahdessa altaassa öljymäinen kalvo veden pinnalla pinnan liikkumisesta huolimatta 8O (siinä ruoassa on protskuja 60 prossaa!! tajusin vasta tänään...)

Isommassa altaassa on myös mustia pilkkuja tässä kalvossa ja ainoa minkä tähän keksin syyksi on, että oon käyttäny mustaa JBL Harua tilkitessäni ilmastuskiveä (ja tämä liima onkin nyt sitten siitä kivestä jonnekin kadonnut?!)

Onko näissä mun teorioissa mitään järkeä? Ja haihtuuko nuo kalvot jonnekin itsestään jos en anna tuota ruokaa...? Vai onko poistettava mekaanisesti? Hjälp!
Joissain setupeissa oon nähny sisäsuotimen asennettuna siten, että suodin "kuorii" pintaa, eli asennettuna seuraavasti: (suodatin poikittain pinnassa)

Kuva

Laitoin omaan akvaani sen noin. Kokemuksena voin kertoa, että suodatin saattaa ensialkuun imeä reilusti ilmaa lävitseen, mutta tilanne korjaantuu muutamassa minuutissa ja äänettömyys palaa. Huomioit vaan, ettet asenna suodatinta siten, että veden pinta on imuputken alapuolella vaan siten, että vedenpinta on suodatusmassan yläpinnan kohdilla. En tiedä, auttaako tämä, sillä minulla ei ole koskaan ollut moista kalvoa.
350 l Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”