Vedenvaihdon yhteydessä vedenpinta aleni sellaiselle tasolle, että eheimin sisäsuodatin sai hetkellisesti ilmaa sisäänsä ja lakkasi toimimasta. (näinhän siinä normaalisti käykin). Vaan nyt kävi sillä tavalla, että kun vedenpinta nousi taas normaaliin, niin tuopa ei enää lähdenytkään puhaltamaan vettä. Jäi pitämään hurisevaa ääntä, mutta mitään ei tullut pihalle.
Niinpä otin ja puhdistin koko roskan ja sen jälkeen homma lähti toimimaan. Pari kysymystä:
- Akvaario on otettu tammikuussa käyttöön. Eikait se suodatin olisi vielä pitänyt niin likainen olla, että tarvitsee puhdistusta? Olisiko menossa hajalle? Aika paskainen se kyllä oli! :/
- Puhdistin kaikki kolme "patruunaa". Eli toisinsanoen nyt suodattimesta siis hävisi kaikki hyvät bakteerit. Mitäs nyt? Onko odotettavissa nitriittitason nousu? Pitäisikö vettä vaihtaa nyt muutaman viikon ajan useammin?
suodattimen puhdistuksesta
Valvoja: Moderaattorit
Ilmeisesti kyseessä oli aquaball 2212?
Jos et ole tammikuun jälkeen sille mitään tehnyt, voi se jo ihan hyvin ollakkin likainen. Jos sen ihan normaalilämpöisessä vedessä pesit, ei siellä ainakaan mitään massakuolemia päässy tapahtumaan. Uskoisin että turhan huolestua. Kannattaa silti tarkkailla sitä nitriittiä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Yhden testin hinta kun on aika pieni.
Jos et ole tammikuun jälkeen sille mitään tehnyt, voi se jo ihan hyvin ollakkin likainen. Jos sen ihan normaalilämpöisessä vedessä pesit, ei siellä ainakaan mitään massakuolemia päässy tapahtumaan. Uskoisin että turhan huolestua. Kannattaa silti tarkkailla sitä nitriittiä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Yhden testin hinta kun on aika pieni.
suodatin
Minullakin on olult ongelmia ulkosuodattimeni kanssa,
Aina kun sen puhdistaa ( tyhjentää vedet sen sisältä) ja sitten laittaa takaisin se pitää hyrinää eikä lähde käymään. Sinne putkeen pitää laittaa vettä jotta se taas saa vettä ja toimii. (:
Minulla kesti hieman ymmärtää mtien tuo höskä toimii
En usko että bakteeri kannan kanssa on ongelmia koska kyllähän siellä akvaarion pohja hiekassa eläään niitä ötäjä.
Tosin en oole mikään ammattilainen näiden akvaario hommien kanssa, vasta kolme vuotta ollut akvaario! Mutta kiva jos tästä oli jotain apua (:
Aina kun sen puhdistaa ( tyhjentää vedet sen sisältä) ja sitten laittaa takaisin se pitää hyrinää eikä lähde käymään. Sinne putkeen pitää laittaa vettä jotta se taas saa vettä ja toimii. (:
Minulla kesti hieman ymmärtää mtien tuo höskä toimii
En usko että bakteeri kannan kanssa on ongelmia koska kyllähän siellä akvaarion pohja hiekassa eläään niitä ötäjä.
Tosin en oole mikään ammattilainen näiden akvaario hommien kanssa, vasta kolme vuotta ollut akvaario! Mutta kiva jos tästä oli jotain apua (:
Se on Eheim Powerline 2252. (melkein samanlainen kuin se Aquaball). Siinä on kolme patruunaa. Pesin ne sienet sieltä sisältä lämpöisellä vedellä puristelemalla niitä niin kauan, että niistä ei enää valunut ruskeaa vettä. En tiennyt olisiko ne pitänyt jättää "hieman likaisiksi", mutta päätin kuitenkin puristella sitten ihan puhtaiksi. Eli luulen, että kyllä sieltä erittäin tehokkaasti bakteerit lähti :/
Sekä ne patruunat, että koko kotelo oli aivan sellaisen ruskean massan peittämä, joten ehkä se sitten oli aika puhdistaa.
Minulla on ulkosuodatin toisessa päässä akvaariota ja sitä ei ole putsattu. Kuinka kauan kannattaisi odotella nyt, ennenkuin menee ulkosuodattimeen kajoamaan. (jotta bakteerikasvusto ehtii taas muodostua siihen sisäsuodattimeen)?
Kiitos myös platylle vastauksesta. Minulla oli eka kerta kun se jäi nyt "jumiin" tuolla tavalla. Aina ennen se on lähtenyt puskemaan vettä sen jälkeen kun vedenpinta on noussut takaisin tarpeeksi korkealle...
Pitääpä seurata niitä nitriittejä nyt sitten tiuhemmin...
Sekä ne patruunat, että koko kotelo oli aivan sellaisen ruskean massan peittämä, joten ehkä se sitten oli aika puhdistaa.

Minulla on ulkosuodatin toisessa päässä akvaariota ja sitä ei ole putsattu. Kuinka kauan kannattaisi odotella nyt, ennenkuin menee ulkosuodattimeen kajoamaan. (jotta bakteerikasvusto ehtii taas muodostua siihen sisäsuodattimeen)?
Kiitos myös platylle vastauksesta. Minulla oli eka kerta kun se jäi nyt "jumiin" tuolla tavalla. Aina ennen se on lähtenyt puskemaan vettä sen jälkeen kun vedenpinta on noussut takaisin tarpeeksi korkealle...
Pitääpä seurata niitä nitriittejä nyt sitten tiuhemmin...
Me huuhtaistaan sisäsuodatin (Fluval 4) suunnilleen joka toinen viikko. Malawit on kuitenkin ahneita ja kovia sontimaan ja niitä on verrattain paljon, joten sitä töhkää piisaa. Bakteerikantaa riittää sitten ulkosuodattimessa ja matossa niin, että joku sisäsuodattimen huuhtelu on ihan yks hailee.
Mie otan aina sisäsuodattimen irti töpselistä vedenvaihdon ajaksi. Se moottori kun on vesijäähdytteinen niin en halua ottaa riskiä, että kosahtaa.
Mie otan aina sisäsuodattimen irti töpselistä vedenvaihdon ajaksi. Se moottori kun on vesijäähdytteinen niin en halua ottaa riskiä, että kosahtaa.