Intiaanisulasta

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Intiaanisulasta

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Minkä kokoiseen akvaarioon voisi ottaa 15parven?
Tuleeko toimeen taistelukalan kanssa? Ja millainen kala on muuten? Omakohtaisia kokemuksia? [;)]
Kaikki tieto on tervetullutta!
Kiitän jo etukäteen :D
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä on inkakreita taistojen kanssa, ei ole mitään ongelmaa ollut. Elävät noin satalitrasessa, myös karninaalitetroja. Inkkarit viihtyvät hyvin, osaavat myös väistellä taistojen (puskaan menevät) kahnauksia, herra ja rouva väliin ottavat yhteen. Kutuhalujakin niillä on ollut, varsinkin vedenvaihdon jälkeen. Aika rauhallinen porukka, paitsi ruoka aikaan, oppineet jopa pohjalta syömään.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos vastauksestasi, aquamarina! :P
Kuinka suuren parven inkkareita voisi ottaa 65 litraiseen taistojen kanssa? [;)]
Lisää kuvia
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla on 125-litrasessa pääkaloina taistot, inkkarit ja monniset. Hyvin ovat tulleet toimeen keskenään.
Tuo 65-litranen on hieman kimurantimpi juttu. Mulla on 65-litranen taistojen kutuakvana. Muita kaloja siellä ei tällähetkellä ole. Emotaistot siirsin tällä viikolla isompaan akvaan ja 65-litraseen jäi 6 - 10 noin 1,5 kuukauden ikäistä taistolasta.
Aikanaan mulla oli inkkareita 6 + taistopariskunta 65-litrasessa. Taistolapsosia ei päässyt ilmaantumaan kun ikkarit söivät aina kudun.

Kaverillani on 65-litrasessa 1 koiras + 2 naarastaistoa, 5 leväkatkarapua ja ehkä 6 Otocinclus sp:tä (=ottoja). Aina joukossa silloin tällöin kasvaa myös taistolapsia. Taistot eivät hänellä ole riekaloineet toisiaan, ovat ehjiä ja kauniita. Piilopaikkoja on tuossa akvassa runsaasti.
Viola & eläintarhantynkä
platy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

intiaaninsulat

Viesti Kirjoittaja platy »

Minullakin on intiaaninsulkia 250-l, ostin juusri 4 niitä lisää (:
Hyvin on tullut toimeen muiden kalojen (monnisten,pekon,neontetrojen) kanssa. Täytyy vaan aina muistaa juuri se että ne elää "laumassa" itse pelastan oman yksinäisen inkkarini 30 plekon ja kolmen neontetran kanssa.
Viime viikonloppuna ostin sille ne 4 kaveria ja tarkoitus olisi ostaa vielä lisääkin (:
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Mä en pistäisi intiaaninsulkia alle 100-litraiseen, tykkään siitä että niillä on tilaa ottaa spurtteja kutuaikaan ja muulloinkin. Ei myöskään ole ihan pikkuisimpia tetroja. Vaikka kyllähän niitä pienemmissäkin altaissa pidetään. 8 inkkaria olisi minusta maksimi 65-litraiseen. Esim. rubiinitetroja tai kardinaalitetroja voisi ottaa (inkkareitten sijaan) vähän isommankin parven.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Joulutonttu kirjoitti:Kuinka suuren parven inkkareita voisi ottaa 65 litraiseen taistojen kanssa?
Itse en laittaisi inkkareita noin pieneen purkkiin. Yllättävän vauhdikas kala (kun sille päälle sattuu) ja spurttailee varsin vaivattomasti. :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Heitämpä tähän samaan ketjuun Joulutontulle ehdotuksen taiston kanssa tuohon 65litraiseen majoitettavaksi: rusokiilakylki.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Entä millainen olisi sitten mustaneontetra? Millaiset vaatimukset ja kuinka suuri parvi mahtuisi tuohon 65-L? [;)]
Lisää kuvia
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

Mulla on 100-l akvassa 10 inkkaria, hyvin näyttävät viihtyvän
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on inkkareita 125-litrasessa taistojen kanssa. Hyvin ovat tulleet toimeen. Lisänä vanha partisukko, pienikokoinen.

65-litrasessa tällähetkellä 5 noin 2-3 kk:n ikäistä taistolasta ja kutuvalmis koiras sekä 2 naarasta herralla. Hyvin tulevat juttuun. Vanemmat kalat olivat 1,5 kuukautta huilimassa tuolla 125-litrasessa. Nyt laitoin taas porukan kutemaan. Eivät hätyyttele noita 3-senttisiä taistoja mitenkään erityisesti. Akat hätyyttlevät nynnyä koirasta.

Olen yrittänyt ainakin jo 5:s sukupolvi kehittää säyseää koirasta, tämä on onnistunutkin. Nyt pitää erityisesti kehitellä nynnyjä naaraita.

65-litarnen on ainoastaan taistola: kutuakva ja vauvala...hyvin toimii.
Kasveina miekkakasvia, vedensuosikkia, argent. vesiruttoa ja pikkulimaskaa.
Viola & eläintarhantynkä
olio 2
Junior Member
Junior Member

Kuinkas pitkiksi ne inkkarit oikein kasvavat? kun joissain kirjoissa puhutaan 2,5cm ja toisissa 4,5cm, kumpaa pitäisi uskoa?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Omat inkkarini ovat jotain tuolta väliltä: naaraat suurempia kuin koiraat. Kuparimonniset ovat kuitenkin isompia kuin inkkarit. Siis kuparimonnisten naaraat tietenkin. Pituutta inkkareilla on noin 3 - 4 senttiä mutta "pulleutta" sitten naarailla enempi, koiraat ovat sutjakampia. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viola kirjoitti:Omat inkkarini ovat jotain tuolta väliltä: naaraat suurempia kuin koiraat. Kuparimonniset ovat kuitenkin isompia kuin inkkarit. Siis kuparimonnisten naaraat tietenkin. Pituutta inkkareilla on noin 3 - 4 senttiä mutta "pulleutta" sitten naarailla enempi, koiraat ovat sutjakampia. [;)]
kiitos
jrrr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jrrr »

Täällä 325 litraisessa 20 inkkaria, seurana pari partisneitiä, monnisia (täplä ja kupari) ja yksi taisto-lady. Oli aikaisemmin 10 inkkaria 54 litraisessa ja silloin näytti, että viihtyvät, mutta kun pääsivät tuohon isompaan, niin käytös muuttui täysin. Nyt leikitään seuraa johtajaa ja vauhtia riittää.
325 l soppaa myynnissä
KaisaT
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaisaT »

Mietin oman 128-litraseni kalastoa ja inkkareihin oon päätymässä. Haluaisin niitä suuren parven kenties partiksen ja taiston lisäks. Oisko 15 inkkaria hyvä määrä?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

KaisaT kirjoitti:Mietin oman 128-litraseni kalastoa ja inkkareihin oon päätymässä. Haluaisin niitä suuren parven kenties partiksen ja taiston lisäks. Oisko 15 inkkaria hyvä määrä?
Oikein passeli määrä, joten hankintaan vaan. :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
taneli
Starting Member
Starting Member

kalasto 84l?

Viesti Kirjoittaja taneli »

Laitanpa kysymykseni tähän ketjuun, kun en viitsi uutta aloittaa :D
Eli vinkkejä/neuvoja viisammilta kaipailisin kalaston suhteen, tällä hetkellä onnettomassa 84l:n purkissa asukkeina 4 albiinomonnista, 2 sihtimonnista ja 6 inkkaria. Mieli tekisi kovasti hankkia joku värikkäämpi parvi tähän joukkoon, mutta tuleeko ylikansoitusta ja mikä olisi sopiva laji? jotain tetralajia olin ajatellut..

Paikallisesta lemmikkiliikkeestä kävin katselemassa kaloja, mutta valikoima oli suhteellisen heikko, myyjä ehdotti että ottasin vaikka 6 inkkaria lisää, mutta kun lähinnä sitä väriä kaivattaisiin, niin jäi asia harkintaan.

Hirveästi himottaisi hankkia isompi akva, mutta tämän hetkisen asunnon koon takia on tyydyttävä vielä nykyiseen :D
outer
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja outer »

Ota neon tetroja miniviparvi (6kpl) jos värikkyyttä haluat. Jos ylikansoitusta pelkäät niin vaihdat vettä sitten useammin.
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Inkkareita voi pitää taiston kanssa. Jos otat 15 kpl inkkareita, ja taistelukalan, riittää akvaarioksi pelkkä 60 litrainen. Jos otat vielä pohjakaloja, kuten monnisia ja partiksen, tarvitset 100 litraisen. 60 litraissen voi kyllä ottaa pohjalle muutaman sukaravun.

Mutta tuhon 80 litraiseen ei mitään värikkäämpää parvea kannata enää laittaa, vaan lisäile inkkareiden määrää.
Team fortress 2!!!!!!!!
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

^Itse en kyllä missään nimessä laittaisi vilkasta ja paljon spurttailevaa intiaaninsulkaa alla 80-100 litraan. Nettisivustoilla usein sanotaan vähemmänkin riittävän, mutta kyllä kaikki joilla on ollut intiaaninsulkia täällä sanovat ettei pikkupurkki riitä. Omaa kokemusta minulla ei ole mutta olen kyllä noita akvaariossa nähnyt.
Julsku4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Julsku4 »

Heips!
Meidän (60L) akvaariossa on 5intiaaninsulkaa myös taistelukala,
eikä ongelmia ole tullut lainkaan.
Inkkarit sopivat myös puna-aavetetrojen kanssa. [;)]
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Minkälainen sisustus teillä on inkkarien asuttamissa akvaarioissa? Kun nuohan tykkäävät vähän hämärämmistä olosuhteista ja pintakasvillisuudesta. Kuinka te olette toteuttaneet nuo inkkarin "vaatimukset"? Haen siis vinkkiä sisustukseen. [;)]

muoks. Kuvia voisi laittaa..
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Miiwa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Mulla on 10 inkkaria 63-litraisessa ja luultavasti jossain vaiheessa pienennän määrän kuuteen kun kasvavat. Tuli nyt vaan toiselta harrastajalta tollanen kymmenen satsi ostettua. Mulla ihan "normaali" sisustus, pari tiheämpää puskaa ja muuten sitten tilaa liikkua + vähän pintakasvia. Hämärämpi valaistus tuossa on jo ihan senkin takia että lamppu on vuodelta keppi ja kivi kera kahden hehkulampun :mrgreen: Välillä nuo inkkarit liikkuu paljonkin esillä ja välillä taasen ei näy kuin muutama.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”