Akvaarion koko ja hinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malissa
Starting Member
Starting Member

Akvaarion koko ja hinta

Viesti Kirjoittaja malissa »

Olen vasta aloittelemassa akvaario-harrastustani pikku hiljaa. Olen katsellut tämän kokoisia akvaarioita netissä ja eläinkaupassa:
80l, 128l, 200l. Mitä kokoa noista suosittelisitte aloittelijalle? Itse tykkään ulkonäöllisesti enemmän pienemmistä (esim. 80l), mutta isompaan akvaarioon olisi enemmän varaa valita kaloista ja kaloillakin olisi parempi olla isommassa. En kyllä aio kuitenkaan hankkia paljoakaan kaloja, mutta jotkut kalat, joista pidän, eivät voi olla missään 80 litraisessa.

Äiti on ainakin antanut luvan ostaa omilla rahoillani tuon 80 litraisen, mutta jos löydän jostain isomman halvemmalla tai samanhintaisena niin kai se nyt kannattaisi ostaa?

Muuten, jos tiedätte missä eläinkaupassa ja kaupungissa olisi akvaariopaketteja, joiden mukaan saa myös niihin sopivan alustimen ja niiden yhteishintana olisi alle 200 euroa. Ja litramäärä olisi kiva olla siinä 80 ja 200 välillä.
- Malissa
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Mitä isompi sen parempi. :D
96l+38l+20l
cordo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Suosittelen kyllä jos rahat ja innostusta riittää hankkimaan sen isoimman. Jos sattuu tulemaan pieniä hoitovirheitä antaa isompi akvaario ne helpommin anteeksi. Sen jo itse totesitkin, että siihen 80L akvaarioon ei hirveän isoja kaloja/paljoa voi laittaa. Osta vaan se isoin siitä lähdet sitten liikkeelle [;)] . Itsellä on 180L allas ja se tuntuu jo aivan liian pieneltä.

EDIT: Tosin alle 200 euron pakettia tuskin tulet saamaan mistään jos litroja olisi se 200. Silloin hinta olisi varmaan 500€ ja siitä ylöspäin.
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Ellei sitten osta käytettynä, saattaa päästä paljon halvemmalla. Onhan niissä tietysti aina se riskinsä. Toisaalta varmasti suurin osa käytettyinä myydyistä altaista on täysin käyttökelpoisia. Toisaalta, onhan uusi aina uusi.
Elme
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elme »

lafe kirjoitti:Ellei sitten osta käytettynä, saattaa päästä paljon halvemmalla. Onhan niissä tietysti aina se riskinsä. Toisaalta varmasti suurin osa käytettyinä myydyistä altaista on täysin käyttökelpoisia. Toisaalta, onhan uusi aina uusi.
Itse suosittelisin ostamaan käytettynä, saa huomattavasti halvemmalla kuin uutena ostaessa. Laadussa ei minusta pitäisi olla mitään huomattavia eroja, jos vain vähän käytetyn ostaa. Käytetyissä tuppaa olemaan niin, että tarvikkeineen maksaa n. 1e/1l. Noissa uutena ostetuissa akvaariopaketeissa tuppaa tulemaan jos minkäkinmoista mahdollisesti tarpeetonta mömmöä ja ruokaa mukana, ja hinta nousee.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Eli lähemmäs 200l olisi aloittelijalle sopiva koko ja sellaisen voisi saada käytettynä 200 eurolla. Olen ostanut yht. 3 allasta käytettynä ja yhden olemme tehneet itse. Käytetyt altaat ovat kaikki olleet käyttökelpoisia. Kannattaa käydä katsomassa allasta ennen kuin tekee ostopäätöksen, koska joskus ne ovat aika naarmuisia laseista. Ilmeisesti jollain leväraaputtimella ovat jotkut niitä onnistuneet raapimaan. Itselle ei ole koskaan tullut sellaista levää laseihin, mikä ei lähtisi vanhalla luottokortilla rapsuttamalla.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Eli lähemmäs 200l olisi aloittelijalle sopiva koko ja sellaisen voisi saada käytettynä 200 eurolla.
Tuommoinen noin 200litrainen on jo mukavan kokoinen, mutta jos käytettynä ostaa voi halvalla saada isommankin.
Viime kesänä oli Turun Akvaariossa myynnissä valaisinkannella varustettuja 120litraisia altaita 50€/kpl.
Huuto.net ja AW:n myyntipalsta ovat hyviä paikkoja bongailla käytettyjä altaita. Itse olen Huuto.netin kautta hankkinut 250litraisen+jalusta+valaisin+sisäsuodatin+yms. hintaa oli paketilla 50€. 225litraisesta, pitkänmallisesta altaasta jonka mukana tuli 2213 ulkosuodatin, sisäsuodatin, ilmapumppu, valaisin yms. maksoin 66€ ja myös Huuto.netistä.
AW:n kautta kaverille matkasi 317litrainen valaisimella, jalustalla ja ulkosuodattimella varustettuna 180eurolla.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”