kultakala talven lammikossa?
Valvoja: Moderaattorit
kultakala talven lammikossa?
Onko kenelläkään kokekemuksia pitää kultakaloja talvella ulkona? Kestäisikö joku vähän jalostettu muoto kylmää niin paljon,vai kuolisivatko ne. Muistelin lukeneeni täällä että joku olsi pitänyt kultakaloja talven lammikossa ja ne olivat olleet keväällä hengissä.
-
- Senior Member
-
- Senior Member
Joo komeetoilla on vain vähän pitempi pyrstö ja muut evät. Kyllä ainakin meidän pojat ovat luonnonmuotojen perässä pysyneet ihan hyvin. Kumminkin jos meinaat lammikossa talvehdittaa luulen että luonnonmuodot saattaisivat pärjätä siellä paremmin. Mitään ("kunnon") tietoa minulla asiasta ei kumminkaan ole, se on vain oma mielipiteeni.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: http://p1.foorumi.info/koijarit/
- Viesti:
Tota tota...
Älkäähän nyt kalojanne ehdoin tahdoin tappamaan alkako
Veden pinta ei saa pitkäksi aikaa jäätyä umpeen, eli haitallisten kaasujen on päästävä vedestä haihtumaan, joita tuottavat kalojen jätteet sekä muu orgaaninen aines.
Vinkkiä tuohon...
Älkäähän nyt kalojanne ehdoin tahdoin tappamaan alkako
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Veden pinta ei saa pitkäksi aikaa jäätyä umpeen, eli haitallisten kaasujen on päästävä vedestä haihtumaan, joita tuottavat kalojen jätteet sekä muu orgaaninen aines.
Vinkkiä tuohon...
.: Elämä on :.
lammikko talvella
Meillä on töissä luonnon lammikko läpimitaltaan 10-20m, sinne tulee ja sieltä lähtee pieni puronen ja lämmityksestä huolehtii läpi vuoden käyvän laivadiiselin jäähdytysvesi.
Kultakaloja sinne oli joku vuosikymmeniä sitten vienyt ja eräänä kauniina kesäpäivänä laskin lammen pinnalta lekottelemasta yli 200 keltaisen,musta-kirjavaa huntupyrstöä. oikeita jötiköitä, 20-30 senttisiä. Niitä täytyy siis olla monikertainen määrä todellisuudessa, pienimmät mukaanlukien.
Muistelen joskus lukeneeni kultakalojen selviävän n.8 asteen lämmössä talven yli, korjatkaa jos olen väärässä.
Kultakaloja sinne oli joku vuosikymmeniä sitten vienyt ja eräänä kauniina kesäpäivänä laskin lammen pinnalta lekottelemasta yli 200 keltaisen,musta-kirjavaa huntupyrstöä. oikeita jötiköitä, 20-30 senttisiä. Niitä täytyy siis olla monikertainen määrä todellisuudessa, pienimmät mukaanlukien.
Muistelen joskus lukeneeni kultakalojen selviävän n.8 asteen lämmössä talven yli, korjatkaa jos olen väärässä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Itse itseäni lainaten...JeepKimmo kirjoitti:Veden pinta ei saa pitkäksi aikaa jäätyä umpeen, eli haitallisten kaasujen on päästävä vedestä haihtumaan, joita tuottavat kalojen jätteet sekä muu orgaaninen aines.
Kultakalat ja koi-karpit selviävät vallan mainiosti talven yli kunhan tuo ylläoleva lause täyttyy

Edit:
Muistathan huolehtia, etteivät nuo kultakalat pääse luonnon vesistöönkikki kirjoitti:...sinne tulee ja sieltä lähtee pieni puronen...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
.: Elämä on :.
-
- Junior Member
- Viesti: