Kutua akvaariossa! Kuinka toimia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Kiitos kiitos! Todella hengissä pitäminen on seuraava etappi.
Mitäs se artemia on ja miten sitä kasvatetaan? Pysyykö pelkällä hiutaleella hengissä? Voiko jo antaa hiutaletta? Muutapa mulla ei ole... :roll:
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Kai sieltä akvaariosta ( jos jotain kasveja laittaa ) jotain pientä haukattavaa noille löytyy. Itse ajattelin käydä Helsingin Akvaariokeskuksessa kotimatkalla Petriltä kyselemässä. Jos olisi nestemäistä artemiaa tms.
Noin pienillä on neulanpiston kokoiset aivot ja suu, mistähän ihmeestä ne ymmärtää, mikä on ruokaa ja että sitä pitää syödä :roll: ? Ilmeisesti näin on, muuten kaikki kalat olisi kuolleet sukupuuttoon.
Varmaan kun pikkuisen kasvavat, ehkä ihan atomeiksi hienonnettu hiutalekin käy ( voisihan sitä keitettyä kananmunan keltuaista tietysti antaa tms ).
Nukkumaan mennessä siellä surisi niitä 9. Itävyysprosentti oli hyvä, saa nähdä miten sitten hengissä pysyminen onnistuu.
Artemia on kai jotain pieniä "öttiäisiä" joita kasvatetaan artemian munista. ( nyt konkarit puistelee päätään, arvaan ) Olen täällä lukenu paljon noista, mutta ei omakohtaista kokemusta.
Anumaarit
Member
Member

Meillä vaan lähimmät akvaarioliikkeet 100km säteellä, että mistäs minä nyt ruuaksi repeän :cry:
Vilske käy meilläki (sikälimikäli erotan) vauvalassa. Laskin n.10 ehkä, pohjalla tykkäävät oleilla. On ne niin pieniä etten ymmärrä miten ne osaa syödä jotain hiutaletta...Täytynee soittaa akva kauppaan minunki. :o
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Anumaarit kirjoitti:Kiitos kiitos! Todella hengissä pitäminen on seuraava etappi.
Mitäs se artemia on ja miten sitä kasvatetaan? Pysyykö pelkällä hiutaleella hengissä? Voiko jo antaa hiutaletta? Muutapa mulla ei ole... :roll:
Artemiaa voi helposti kasvattaa artemian lepomunista,joita myydään akvaarioliikkeissä. Ihan pienille poikasille on ainakin JBL:llä myös nestemäistä artemiaa, isommat ei siitä enään niin välitä. Pääakvasta kannattaa tosiaan nostaa joku puska jaavansammalta tms poikasille suojaksi ja "öttiäis"-ruokalaksi. Hienonnettu kananmuna on myös hyvää ruokaa sillointällöin annettuna. Usein syötettynä se likaa vettä tosi paljon.

Poikasia kannattaa alkaa ruokkimaan vasta sitten, kun ruskuaispussi on kulunut loppuun. Tähän menee noin 2-3 päivää. Sitten vain artemiaa ja kananmunankeltuaista. Hienonnettua hiutaleruokaa/pohjatablettia kannattaa antaa, kun poikaset ovat hiukan kasvaneet. Näin ne tottuvat senkin makuun.

Artemia voi kasvattaa kaikenlaisilla hienoilla vimpaimilla, mutta minulla on käytössä paljon täälläkin mainostamani ([;)]) karvalakkimalli. Eli isoon, laakeaan rasian kanteen tms. laitetaan pari teelusikkaa merisuolaa, päälle kiehuvaa vettä, ja kun suola on liennut, ja vesi jäähtynyt, sekaan lisätään artemian munat. Koko komeus akvaariolampun päälle lämpimään, ilmastilnletku sinne pulputtamaan (olen tehnyt ilman ilmastintakin, ihan vaan silloin tällöin lusikalla sekoittamalla happea veden sekaan), ja reilun vuorokauden päästä on artemia valmista.

Olen pakastanut artemiaa kahvinsuodatuspusseissa, pienissä erissä. Pakkasesta on helppo ottaa tarvittava määrä, ja sitä on siellä aina varalla. Ilman artemiaakin pystyy kyllä monnisen poikaset kasvattamaan, kuolleisuus on vain silloin (ainakin omien huomioideni mukaan) hieman suurempaa.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tässä yksi linkki Artemian kasvatukesta ja tässä poikasten ruokinnasta yleensä. Itse en ole poikasia kasvatellut, joten enempää en osaa neuvoa.

Amanda ehti ensin...
Be merrier with a terrier!
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

amanda kirjoitti: Poikasia kannattaa alkaa ruokkimaan vasta sitten, kun ruskuaispussi on kulunut loppuun. Tähän menee noin 2-3 päivää. Sitten vain artemiaa ja kananmunankeltuaista. Hienonnettua hiutaleruokaa/pohjatablettia kannattaa antaa, kun poikaset ovat hiukan kasvaneet. Näin ne tottuvat senkin makuun.
Tuleeko tollanen ruskuaispussi muillekkin poikasille kuin vain monnisille? Näkeekö sen? Mua pelottaa kauheesti tuo ettei kiila vauvat pysy hengissä jos en osaa niitä ruokkia. Eikä tosiaan oo artemiaa, mut kananmunan keltuaista ja likoeläimiä olisi. Auttakaa nyt joku ku en osaa näitä ruokkimis asioita.. :(
Akvaario 275l
amanda
Senior Member
Senior Member

Senja kirjoitti:
Tuleeko tollanen ruskuaispussi muillekkin poikasille kuin vain monnisille? Näkeekö sen?
Kyllä niille tulee, ja kyllä sen näkee. Useimmat poikaset lähtevät uimaan vasta, kun ruskuaispussi on kulutettu. Siihen asti ne enimmäkseen makoilevat lehdillä tai muuten suojassa. Eri kaloilla ruskuaispussi hupenee eri vauhdilla, joten poikasia kannattaa tarkkailla.

Tässä huonolaatuinen kuva päivän vanhoista leopardimonnisen poikasista. Kokoa voi verrata samassa kuvassa näkyvään ilmastinletkuun. :mrgreen: En nyt tähän hätään löytänyt parempaa kuvaa, mutta tuosta näkee kyllä millaiselta ruskuaispussi näyttää. Toivottavasti oli apua. :)
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

Eli se on tuollainen tumma? Kun minun poikaset on kokonaan ihan läpinäkyviä, mutta silmät on ihan selvästi nähtävillä. Ne liikkuvat välillä akvaarion pohjalla, mutta suurimmaksi osaksi roikkuu kasvilla tai kivellä.
Huolettaa niin kovasti, etteen saa niitä pidettyä hengissä.. :roll:
Akvaario 275l
Anumaarit
Member
Member

Onko siitä haittaa jos nyt tälläinen yli-innostunut akvaristi on tunkenut jo nuille poikasille ruokaa :roll:
Toiseksi osaatteko sanoa mistä nettikaupasta saan tilattua nestemmäistä artemiaa tai sitä poikasruokaa? Meillä kans ihan läpinäkyviä, että en sitä ruskuaispussia kyllä hoksaa!!
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Nyt on kyllä pahasti viikonloppu tulossa (posti ei kulje siis), mutta tuolta akvaarioon.fi on tullut tavarat nopeasti. Siitä nestemäisestä artemiasta en ole varma, mutta sitä "oikeaa" artemiaa + muita poikasruokia siellä ainakin on. Kannattaa varmasti niitä artemian munia tilata valmiiksi, jos / kun monniset kutevat uudelleen.
Be merrier with a terrier!
amanda
Senior Member
Senior Member

Senja kirjoitti:Eli se on tuollainen tumma? Kun minun poikaset on kokonaan ihan läpinäkyviä, mutta silmät on ihan selvästi nähtävillä. Ne liikkuvat välillä akvaarion pohjalla, mutta suurimmaksi osaksi roikkuu kasvilla tai kivellä.
Huolettaa niin kovasti, etteen saa niitä pidettyä hengissä.. :roll:
Läpinäkyvä se onkin, kuva vain itsessään on tumma. Ruskuaispussi siis on yksinkertaisesti "iso maha", eli ravintopussi mahan kohdalla. Ihan pienet poikaset syövät kasvien pinnoiltakin pikkueliöitä, mutta sen lisäksi kannattaa tarjota artemiaa, likoeläimiä, kananmunankeltuaista tai hienonnettua hiutaleruokaa. Kyllä minulla aina selviää jokunen poikanen tuolla isossa altaassa aikuiseksi, kaikista ahneista suista huolimatta, ja ihan ilman täsmäruokintaa. [;)]

Anumaarit kirjoitti: Onko siitä haittaa jos nyt tälläinen yli-innostunut akvaristi on tunkenut jo nuille poikasille ruokaa
On siitä silloin, jos syömätön ruoka jää poikaspurkin pohjalle pilaantumaan. Yleensäkin poikasilta ylijäävä ruoka kannattaa poistaa, pikkulasten lääkeruisku on osoittautunut siinä hommassa käteväksi vekottimeksi.
Anumaarit
Member
Member

Amanda:
Tuo lääkeruisku juttu osoittautui tänään todella hyväksi jutuksi. Piti vielä katsoa sen sisältö tarkasti, ettei pikkuisia mene hukkaan! 16 kpl niitä tuolla oleilee.Semmoinen pallo maha niillä on elikkäs olisiko se ruskuaispussi. Ei se kyllä ole tummaa se maha...

Sitäkö kananmunaa keitetään valkuaist vai keltuaista? Kuinka isoksi ne artemian munat kasvaa siis ne mönkijäiset mitä niistä tulee??
Tilasin akvaarioon.fi:stä evästä, onneksi on tuollaisia nettikauppoja. Eihän se kerkiä kuin ensi viikolla. Siellä oli myös niitä artemian muniaki... :roll: öö vai oliko?!
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
amanda
Senior Member
Senior Member

Anumaarit kirjoitti:Semmoinen pallo maha niillä on elikkäs olisiko se ruskuaispussi.
Sehän se on. [;)]

Anumaarit kirjoitti: Sitäkö kananmunaa keitetään valkuaist vai keltuaista? Kuinka isoksi ne artemian munat kasvaa siis ne mönkijäiset mitä niistä tulee??
Keitetystä kananmunasta otat keltuaista, jonka voi pusertaa esim teesiivilän läpi ja sekoittaa pikku vesitilkkaan. Kannattaa antaa varovasti, se tosiaankin sotkee melkolailla.

Artemioista tulee himpun pienempiä kuin ne munat, eli semmoisia just just näkyviä öttiäisiä. Munista ne erottaa siitä että ne liikkuvat. :mrgreen:
viivis
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viivis »

Lisää tyhmiä kysymyksiä, koettakaa jaksaa. Mistähän niitä kumpuaa, vaikka olen niin paljon aiheesta lukenut, silti tuntuu olevan useampikin peukalo keskellä kämmentä nyt. Vähän epävarma olo varmaan, tekeekö sittenkään oikein. ( ehkä sitten osaan ensi kerralla neuvoa seuraavaa samassa jamassa olevaa ja laittaa hyvän kiertämään )

Missähän vaiheessa olisi hyvä siirtää nuo ipanat tuosta pienestä lootasta isompaan vauvalaan? Laitanko hiekkaa pohjalle, vai onko se siivouksen kannalta parempi olla ilman sitä hiekkaa ( mulla on JBL Nobil Fluid Artenia-ruokaa ) ja muutamia kasveja + ilmastin?
amanda
Senior Member
Senior Member

viivis67 kirjoitti:
Missähän vaiheessa olisi hyvä siirtää nuo ipanat tuosta pienestä lootasta isompaan vauvalaan? Laitanko hiekkaa pohjalle, vai onko se siivouksen kannalta parempi olla ilman sitä hiekkaa ( mulla on JBL Nobil Fluid Artenia-ruokaa ) ja muutamia kasveja + ilmastin?
Riippuu ihan lootan koosta ja poikasten määrästä. Itse kasvatan vain kymmenkunta poikasta kerralla, jolloin ne mahtuvat kasvamaan reilun kuukauden lootassa. Sen jälkeen ne ovat tarpeeksi isoja siirrettäväksi isompaan kasvatusakvaariooon.

Pienemmässä lootassa poikasia on helpompi ruokkia, ja kuolleet huomaa heti. Minä siirtäisin ne sitten, kun ne ovat terhakoita, ja selvästi osaavat itse etsiä ruokaa. Vauvalan voi pitää ilman hiekkaa jos siellä on kovin pieniä poikasia, silloin pohjan puhdistaminen on helpompaa. Minulla kasvatusaltaana on jatkuvasti toiminnassa oleva akvaario, hiekkoineen päivineen. Jos vauvalasi ei ole suuren suuri, voit hyvin ensi kerralla kerätä munat suoraan sinne, niin ei tarvitse sitten siirrellä. [;)]
Anumaarit
Member
Member

Amanda: Onko se sinun karkkiloota se vauvala ja siirrätkö siitä isompaan esim akvaarioon suoraan? Minkä ikäisenä poikaset (Kokoisena) selviytyvät toisten kalojen kanssa?Mulla on vain tuo yksi akva tuolla olohuoneen nurkassa ja siellä se pakasterasia/sukkahuosuloota.

Juu, no sitten minä osaankin seurata sen ruskuaispussin katoamista heh!Kiitos neuvoista..
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
amanda
Senior Member
Senior Member

Anumaarit kirjoitti:Amanda: Onko se sinun karkkiloota se vauvala ja siirrätkö siitä isompaan esim akvaarioon suoraan? Minkä ikäisenä poikaset (Kokoisena) selviytyvät toisten kalojen kanssa?Mulla on vain tuo yksi akva tuolla olohuoneen nurkassa ja siellä se pakasterasia/sukkahuosuloota.
Se karkkiloota on minulla vauvalana kunnes poikaset ovat tarpeeksi terhakoita. Kun olo rupeaa karkkilootassa käymään ahtaaksi, siirrän ne kasvatusakvaarioon, jossa on jatkuvasti eri-ikäisiä poikasia kasvamassa. Niiden takia en kerää munia suoraan sinne, vaan kasvattelen pikkuiset erillään. Keskenkasvuiset monniset ovat sellaisia ahmatteja, että siinä jäävät pikkusisarukset helposti ilman evästä.

Muiden kalojen joukkoon siirto riippuu siitä, mitä kaloja siellä isossa altaassa on. Meillä ainakin ovat ahvenet kieli pitkällä odottamassa josko poikaslootasta saisi evästä, eli poikasten olisi oltava todella isoja, jos ne ahventen sekaan siirtäisin. Kannattaa ottaa huomioon myös muiden kalojen ahneus. Pienten ja täsmäruokittujen poikasten voi olla vaikea löytää tarpeeksi ruokaa, jos allaskaverit ovat kovin nopeita ja ahneita.
Anumaarit
Member
Member

Niinpä arvelin, ettei niitä voi siirtää aikoihin tuonne isompaan akvaarioon. Pitää ruveta katteleen joku toinen allas.

Kardinaalitetrat söi heti, ku näkivät poikasia. Livahtivat haavin olemattomista rakosista vapauteen. Taistelukala syö takuulla ja punapäätetrat myös.Kieli pitkällä odottavat josko jotain tipahtaisi. Taisto käy kiertämässä vähän väliä astiaa, tosin on se aika uteliaski.. :mrgreen:
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Anumaarit
Member
Member

No niin kaikki poikaset sitten kuolivat yksi toisensa jälkeen :(
Ruokaakin annoin ja pohjaa imin puhtaaksi lääkeruiskulla. Vaan eipä se sitten auttanut. Uusi kutu on tuottanut 3 poikasta(ovat niin pieniä ettei kunnolla näe). Enkä edes sitä uutta allasta ehtinyt saada. Tämmöistäpä tämä oli, opettelu kaikki. Että ottaa päähän..[}:)]
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
amanda
Senior Member
Senior Member

Anumaarit kirjoitti:No niin kaikki poikaset sitten kuolivat yksi toisensa jälkeen :(
Ruokaakin annoin ja pohjaa imin puhtaaksi lääkeruiskulla. Vaan eipä se sitten auttanut. Uusi kutu on tuottanut 3 poikasta(ovat niin pieniä ettei kunnolla näe). Enkä edes sitä uutta allasta ehtinyt saada. Tämmöistäpä tämä oli, opettelu kaikki. Että ottaa päähän..[}:)]
Voi harmi, otan osaa. :(

Pieniä poikasia kannattaa ruokkia monta kertaa päivässä, itse ruokin ihan pieniä 4-5 kertaa päivässä. Poikasten kuolemaan voi olla monta syytä, eikä syyt välttämättä aina selviä. Parempaa onnea ensikerralla! :)
Anumaarit
Member
Member

Juu tattista vaa. Luovuin vauvalasta nyt ehkä sitten ensi kerralla onnistuu, ehkä ei. Never know!!!
Mäki annoin nestemmäistä ruokaa 3-4 kertaa päivässä ja sit O.S.I Micro food veteen sekoitettuna, vaan ei niin ei. Josko sais sen uuden altaan käyttöön niin voisin ajatella asiaa.
Vaikka se sukkahousuvauvala oli suodattimen ulostulo putken edessä niin voisko olla ettei riittävästi vesi vaihtunut? Isot reiäät kyllä on.
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”