Apua: Ulkosuodattimien eroista, toimivuudesta etc
Valvoja: Moderaattorit
Apua: Ulkosuodattimien eroista, toimivuudesta etc
Mulla on 317 litrainen sekalaisasutettu seura-akvaario.
Tarkoitus olisi parin vanhan sisäsuodattimen ja yhden uudemman ulkosuodattimen tilalle hankkia kunnon ulkosuodatin. Lähinnä olen tällä hetkellä miettinyt noita Eheimin suodattimia. Seuraavat mallit kävin itse tsekkaamassa akvaarioliikkeessä:
2026
2028
2215
2217
2236
2327
Onko kenelläkään neuvoja, kokemusta, mitä tahansa noista suodattimista? Millainen kannattaisi hankkia? Käsittääkseni noista malleista 2327:ssa on sisällä lämmitin - sitä välttämättä ei tarvitse vai onko koettu hyväksi?
Entäpä muiden valmistajien ulkosuodattimet? Kokemusta kenelläkään, entäpä saavatko ne suosituksia?
Vastailkaapa viisaammat!
Tarkoitus olisi parin vanhan sisäsuodattimen ja yhden uudemman ulkosuodattimen tilalle hankkia kunnon ulkosuodatin. Lähinnä olen tällä hetkellä miettinyt noita Eheimin suodattimia. Seuraavat mallit kävin itse tsekkaamassa akvaarioliikkeessä:
2026
2028
2215
2217
2236
2327
Onko kenelläkään neuvoja, kokemusta, mitä tahansa noista suodattimista? Millainen kannattaisi hankkia? Käsittääkseni noista malleista 2327:ssa on sisällä lämmitin - sitä välttämättä ei tarvitse vai onko koettu hyväksi?
Entäpä muiden valmistajien ulkosuodattimet? Kokemusta kenelläkään, entäpä saavatko ne suosituksia?
Vastailkaapa viisaammat!
Re: Apua: Ulkosuodattimien eroista, toimivuudesta etc.
Tuosta en nyt niin tiedäJousimies kirjoitti:Vastailkaapa viisaammat!

Mutta mielestäni edullinen ja toimiva ratkaisu olisi 2217 ulkoiseksi ja sisälle Eheim powerline keräämään roskia ja tekemään virtausta.
Anteeksi, että tukin samaan topicciin, mutta...
Mulla menee järki noiden sisäsuodatinten kanssa pelleillessä, joten ulkopönttö on pakko saada. Mikä näistä Eheimin purnukoista olis paras 220-litraiseen? 2213, 2236 vai 2224. Näistä viimeksimainistusta on omakohtaista kokemusta, sellainen minulla oli 240-litraisessa ainoana suodattimena ja pelitti ihan ok. Nyt voisin kuitenkin harkita jättäväni sharkin sisäsuodattimen (en muista onko Sicce shark pf2 vai pf3) ulkopöntön kaveriksi.
Mielipiteitä asian tiimoilta kaipailen siis minäkin.

Mulla menee järki noiden sisäsuodatinten kanssa pelleillessä, joten ulkopönttö on pakko saada. Mikä näistä Eheimin purnukoista olis paras 220-litraiseen? 2213, 2236 vai 2224. Näistä viimeksimainistusta on omakohtaista kokemusta, sellainen minulla oli 240-litraisessa ainoana suodattimena ja pelitti ihan ok. Nyt voisin kuitenkin harkita jättäväni sharkin sisäsuodattimen (en muista onko Sicce shark pf2 vai pf3) ulkopöntön kaveriksi.
Mielipiteitä asian tiimoilta kaipailen siis minäkin.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Mä kävin katsoo, että toi 2215 riittäisi 350 litraisiin asti, mutta se on totta, että tuolloin se olisi käyttöalueensa äärirajalla. Toi 2028 on alusta asti ollut sellainen oma suosikki, tosin hintaakin sillä on mukavasti
Olen katsellut Saksan akvaarionettikauppoja, ja siellä ao. suodattimet ovat suunnilleen puolet halvempia kuin täällä. Paljonko tollaselle arviosta tulee postituskuluja, jos tuolta tilaa? Itse en ole tilannut koskaan.
Jollei nyt viisaampia löydy auttamaan, niin jos vaikka kokeneemmat sitten

Olen katsellut Saksan akvaarionettikauppoja, ja siellä ao. suodattimet ovat suunnilleen puolet halvempia kuin täällä. Paljonko tollaselle arviosta tulee postituskuluja, jos tuolta tilaa? Itse en ole tilannut koskaan.
Jollei nyt viisaampia löydy auttamaan, niin jos vaikka kokeneemmat sitten

-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eräs vaihtoehto olisi molemmille uuden eheimin sijaan kotimaasta hankittu käytetty suodatin, esim tuommonen
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=73426
Hydoria ei kauheasti täällä viljellä, ruotsissa taas sangen yleinen. Niin ja pyydän anteeksi pientä mainostamista...![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=73426
Hydoria ei kauheasti täällä viljellä, ruotsissa taas sangen yleinen. Niin ja pyydän anteeksi pientä mainostamista...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Suodattimen hyvyys / huonous riippuu paljon myös kalastosta. Mulla on 240-litraisessa Eheimin 2026 (vai 2226, en muista näitä ikinä; prof. 2 joka tapauksessa) ja Aquaball xx10 (edelleen tuo numero hukassa). Kaloina on suht pientä porukkaa: tetroja n. 25 kpl, monnisia 11, ottoja 5, partiksia 2 ja noitamonneja 3. Nämä on mulla pelittäneet hyvin. Aluksi ei edes ollut tuota sisäsuodatinta ja siltikin ulkosuodattimen puhdistusväli jotain 6-12 kk.
Eli sottaaville kaloille on syytä ottaa yhtä pykälää suositeltua isompi suodatin ja "koskiuimareille" taas sisäsuodattimilla / kiertovesipumpuilla puhuria.
Tuo prof. 2 sarja on kyllä mielestäni tosi kätevä ja hiljainen. Hyvää ei useinkaan saa halvalla... Oletko muuten käynyt katsomassa hintoja täältä?
Eli sottaaville kaloille on syytä ottaa yhtä pykälää suositeltua isompi suodatin ja "koskiuimareille" taas sisäsuodattimilla / kiertovesipumpuilla puhuria.
Tuo prof. 2 sarja on kyllä mielestäni tosi kätevä ja hiljainen. Hyvää ei useinkaan saa halvalla... Oletko muuten käynyt katsomassa hintoja täältä?
Be merrier with a terrier!
2028
kiva kuulla että puollatte 2028:a, juuri sellaisen hankin 375 litraseen. Kuuluuko niihin letkuihin laittaa vesivaseliinia kun ekaa kertaa kokoaa uutta suodatinta? Ulkosuodattimista ei ole mitään aikaisempaa kokemusta.
Kyllä siellä aikamoinen ylikuormitus pitää olla jollei 2217:lla pärjää...
Niissä lämpösuodatinversioissa on aika paljon ylihintaa. Mitä tossa hinnastoja kattelin niin joudut maksamaan siitä sisäänrakennetusta lämppäristä 2-3 kertaa sen, mitä lämmitin erikseen ostettuna. Tarpeetonta sanoisin.
Proffat on mielestäni täysin yliarvostettuja ja -hinnoiteltuja vehkeitä. Noh, miten sen ottaa, onhan niissä ne muutama näppärä juttu, kuten suodatinkorit ja itsekäynnistys, mutta en silti maksaisi tuplahintaa näistä kahdesta pikkuhelpotuksesta.
Joku mollasi classiccien hanoja. Mistäköhän hanoista on kysymys? Duunissa käytössä sekä classicceja että proffia. Himassa ecco. Edellämainutuista classicissa on ehdottomasti yksinkertaisin hanasysteemi.
Niissä lämpösuodatinversioissa on aika paljon ylihintaa. Mitä tossa hinnastoja kattelin niin joudut maksamaan siitä sisäänrakennetusta lämppäristä 2-3 kertaa sen, mitä lämmitin erikseen ostettuna. Tarpeetonta sanoisin.
Proffat on mielestäni täysin yliarvostettuja ja -hinnoiteltuja vehkeitä. Noh, miten sen ottaa, onhan niissä ne muutama näppärä juttu, kuten suodatinkorit ja itsekäynnistys, mutta en silti maksaisi tuplahintaa näistä kahdesta pikkuhelpotuksesta.
Joku mollasi classiccien hanoja. Mistäköhän hanoista on kysymys? Duunissa käytössä sekä classicceja että proffia. Himassa ecco. Edellämainutuista classicissa on ehdottomasti yksinkertaisin hanasysteemi.
-
- Senior Member
- Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)
Proffat on hyviä suodattimia ja lämppäri suodattimen sisällä on hyvä juttu.Ei tarvii katella altaassa mitään rumaa pötkylää ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
Mikäli hiljaisuus on tärkeä kriteeri ja tulee esim. makkariin niin sitten ehdottomasti proffa! Ite hommasin juuri 2217 ja se pitää hieman enemmän ääntä kuin proffan 2028, vaikka ei siinä kovin suurta eroa ole. Mutta muuten ulkosuodattimena 2217 on loistava ja hintansa väärti, onhan se puolet halvempikin mitä 2028. Sisäsuodattimista suosittelisin seran precision p1200. Kierrättää 1200l/h, on edullinen ja hiljainen käyntiääni. Lisäksi virrankulutus on vain 15w.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jos siis haluaa viedä Classicinsa pesulle ilman letkuja, niin siihen pitää hankkiatuplahanat tai olla nopeampi kuin Clark Kent (vesihän tulee akvaariosta ja suodattimesta pihalle ilman niitä hanoja). Itse hanoja vastaan minulla ei ole mitään muuta kuin että ärsyttää se että ne eivät kuulu pakettiin ja sitten sitä ruuvailua ja väistämätöntä teelusikallista vettä joka sieltä aina suihkataa akvaariokaappiini kun irroitan hanat. Pidän proffan letkuadapteria noin 100 kertaa helpompana käyttää.Teemu Salonen kirjoitti:Joku mollasi classiccien hanoja. Mistäköhän hanoista on kysymys?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
John D: Kertoisitko kokemuksiasi tuosta Hydorista? Liikkeissä sitä on sisasuodattimena, muttei juuri koskaan tuollaisena kuin sun. Ehkä en ole vain löytänyt. Pumppausteho on aika huima ja suodatintilavuus suuri verrattuna vaikka Eheim 2322 ja 2324, joissa on 2,3 ja 3 litraa.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tuli käytetyn akvaariopaketin mukana. Möin eteenpäin sijoitusongelmien johdosta, kun ei 2013 mielestäni ollut ollenkaan riittävä suodatin 310-litraiseen ja muut akvaariot eivät olleet suodattimen tarpeessa. Oli se siis jonkun aikaa käytössä tuossa 98-litraisessa, mutta akvaarion lisäyksen johdosta sille ei sitten ollut enää paikkaa. Eli kotimainen oli, mutta vuodelta ennen nakkisotia, jolloin silloinkin oli kyllä tuplahanat keksitty.Teemu Salonen kirjoitti:Classicit toimitetaan kyllä tuplahanoilla ja muilla vermeillä. Onko oma laitteesi vuodelta yks ennen nakkisotaa vaiko ulkomailta ostettu?
Lisätäänköhän Suomessa Classiceihin suodatinkorit ja tuplahanat akvaarioliikkeen vai maahantuojan toimesta? Nimittäin jos se on tuo ensimmäinen, niin silloin sitä ei voi koskaan tietää mikä liike myy kaikilla vermeillä ja mikä taas karvalakkimallia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Täällä vain positiivisia kokemuksia Hydorin prime 30 ulkosuodattimesta. Todella helppokäyttöinen, melkein yhtä hiljainen kuin nuo meidän Eheimin classicit. Käytössä 450litraisessa kiekkoaltaassa jossa myös isopurjepleko, kultajuovapleko, harmovampyyripleko ja lisänä ollut vielä 6täysikasvuista leväbarbia ja 20mustatetraa eli sontaa riittämiin. Kaverina 2215 ja Sharksin PF5 sisäsuodatin. Kohta vuoden käytössä, putsattu kerran ja ilmattu päri kertaa isopurjeen pöllytettyä niin että imupää on ollut tukkeessa kasvinosista/juurista tms. töhnästä. Helppoa kannessa olevan ilmausventtiilin ansiosta.Veikkonen kirjoitti:John D: Kertoisitko kokemuksiasi tuosta Hydorista? Liikkeissä sitä on sisasuodattimena, muttei juuri koskaan tuollaisena kuin sun. Ehkä en ole vain löytänyt. Pumppausteho on aika huima ja suodatintilavuus suuri verrattuna vaikka Eheim 2322 ja 2324, joissa on 2,3 ja 3 litraa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Ne classicit lähtee jo tehtaalta täysversioina.
Classicceja lähtee tehtaan (joka muuten on kiinassa) porteistas ulos kolmea erilaista:
perus classic: Siis ainoastaan suodatin + letkut
Tämä suomessa myytävä versio: Suodatin, letkut, tuplahanat, vaahtomuovit jne.
Ja vielä pro-malli: Suodatin, letkut, hanat ja biomassat.
Classicceja lähtee tehtaan (joka muuten on kiinassa) porteistas ulos kolmea erilaista:
perus classic: Siis ainoastaan suodatin + letkut
Tämä suomessa myytävä versio: Suodatin, letkut, tuplahanat, vaahtomuovit jne.
Ja vielä pro-malli: Suodatin, letkut, hanat ja biomassat.
No niin,
Olen päättänyt nyt sitten ostaa Eheimin 2028 ulkosuodattimen. Mitähän muuta sälää kannattaa alkuun sinne suodattimen sisään hankkia? Massoja yms. Akvaariona perusseura-akvaario (tulevaisuudessa eteläamerikkalaislajistolla).
Paketissa sanotaan, että mukana tulevat karkea- ja hienosuodatuslevyt sekä EHFIMECH- ja SUBSTARTpro-massat. Olisiko tarpeellista jotain samalla kertaa hankkia, varalle jne.? Paketti kun noudetaan Saksasta, niin edullisempaahan sitten on sieltä muutakin ostaa samalla. Keneltäkään neuvoja?
Mitenkä on sitten tän vaseliinin kanssa? Onko tarpeen käyttää?
Olen päättänyt nyt sitten ostaa Eheimin 2028 ulkosuodattimen. Mitähän muuta sälää kannattaa alkuun sinne suodattimen sisään hankkia? Massoja yms. Akvaariona perusseura-akvaario (tulevaisuudessa eteläamerikkalaislajistolla).
Paketissa sanotaan, että mukana tulevat karkea- ja hienosuodatuslevyt sekä EHFIMECH- ja SUBSTARTpro-massat. Olisiko tarpeellista jotain samalla kertaa hankkia, varalle jne.? Paketti kun noudetaan Saksasta, niin edullisempaahan sitten on sieltä muutakin ostaa samalla. Keneltäkään neuvoja?
Mitenkä on sitten tän vaseliinin kanssa? Onko tarpeen käyttää?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Eräs veteraani täällä sanoisi kaikkien pönttöjen olevan ylihinnoiteltuja, kun vaihtoehtona on aina yhtä rakastettu matto. Lyhyen kokemukseni perusteella olen samaa mieltä. Toistaiseksi olen säästänyt mielestäni aika paljon aikaa ja rahaa kun on 4-5 ulkosuodatinta jäänyt ostamatta?Teemu Salonen kirjoitti:Jos nyt ihan välttämättä haluat rahasi siihen ylihinnoiteltuun härpäkkeeseen törsätä, niin luettelemasi massat ovat sopivat.