Luontoretki!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ultimate
Member
Member

Luontoretki!

Viesti Kirjoittaja ultimate »

Kävin tossa pienellä luontoretkellä kun halusin luonnosta muutaman kiven ja puunkarahkan akvaarioon (ettei rahat menisi kalliiseen eläinkauppaan).
Sen verran tiedän että puut pitää keittää, mutten muuta.
eli haluaisin kaiken mahdollisen tiedon niiden desinfioimisesta.

Kauan pitää keittää?
Tarviiko mitään muuta puhdistukseen, kuin keittää?

Sitten niistä kivistä.

Pitääkö niitä keittää? :roll:
Miten ne desinfioidaan muuten?

Eli mitä kaikkea niille pitää tehdä ennen akvaarioon laittoa?

Kiitos hirveesti etukäteen kaikista neuvoista! :D
Zoo
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Itse keittäisin sekä kivet että puut ja jynssäisin harjalla jos jotain irtoaa. Olisi kuitenkin hyvä tietää mitä on kerännyt, mitä kiveä/puuta, kaikki ei sovi yhtä hyvin akvaarioon laitettavaksi. Luonnosta keräämäsi karahka tuskin edes uppoaa pitkiin aikoihin ja toki se pitää kuoria. Järvenpohjasta löydetty karahka on siinä mielessä parempi että pysyy uppeluksissa, maista kerätyistä puista moni pitää omenapuuta parhaana. Esim. männystä saattaa irrota jotain kaloille haitallista joten kannattaa joka tapauksessa seurata tiiviisti akvaariotaan jos koristelee sitä luonnosta kerätyillä aineksilla. Kivet eivät saisi olla metallisia.
ultimate
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ultimate »

Okei. Eli suosiolla ostan ne puunkarahkat eläinkaupasta tai jostain muualta..
Zoo
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Miksi luonnosta otetut karahkat ja kivet pitäisi keittää? :o Ainoastaan kalapitoisista vesistöistä otetuissa on tautiriski, jolloin keittämällä pystyy tuhoamaan mahdolliset taudinaiheuttajat ja loiset. Esim. omenapuuta voi huoleti harjauksen ja liotuksen jälkeen laittaa altaaseen. Tietysti mikäli puu ei ala uppoamaan altaassa, vaan nousee liotteluiden jälkeen yhä vain pinnalle, voi keittäminen olla hyvä ratkaisu nopeuttamaan uppoamista.
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Meren läheisyydessä kun asun, niin loogisestihan sieltä kävisin onkimassa jonkun karahkan.. mutta mahtavatko kuitenkaan olla soveltuvia trooppiseen makeanveden akvaarioon edes liotuksen ja keittämisen jälkeen?
Life's way too short to stay on topic.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Suolapitoisuus taitaa olla kuitenkin niin pieni, että tuskin mitään radikaaleja määriä veteen niistä liukenee?

Itse olen vain harjannut juurakot juuriharjalla kuuman suihkun alla ja sitten vielä huuhdellut kiehuvalla vedellä.

Tietysti jos sattuu omistamaan ison muuripadan,niin ei siitä keittämisestä ainakaan mitään haittaa ole.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Kyllä minäkin tuon keittelyn ja paistamisen ja kuorimisen unohtaisin. Pesee huolella ja harjaa kunnolla, irrottaa sen kuoriosan mikä irtoamassa on ja sillä selvä. Samoin kivien kanssa, putsaa vedellä+harjalla huolella, katsoo aikansa ettei mitään irtoa veteen ja lykkää altaaseen, ja sillä selvä sekin. Olen ehkä liian suurpiirteinen näissä mutta toisaalta minulla ei mitään (rahallisesti) hirmuarvokkaita kaloja olekaan.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Samaa mieltä Jossuliinin kanssa.
Mä olen hakenut monta kertaa mökin rannalta puukarahkoita, ja olen niitä jynssännyt ja huuhdellut kuumalla vedellä että ainakin näkyvä lika/möhnä irtoaa. Mulla ei edes ole niin isoa muurinpataa että 1,5-metriset karahkat mahtuisivat sinne keitettäviksi. Eikä tässä vajaassa vuodessa ole kalat kuolleet vaikka rakensin akvaarioon kokonaisen taustan noista puista.
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

ja nyt kun sanotaan että pitää katsoa mitä puulajeja akvaarioon laittaa, niin voisiko joku sitten ystävällisesti sanoa mitä nämä akvaarioon sopivat puut ovat?

omenapuu sopii ainakin.

tack,tack.. :mrgreen:
Kuvia
317L kalakippo.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Periaatteessa mikä tahansa käy, itsellänikin on mäntyä parissa akvaariossa. Se tosin vaatii pitkän ja hartaan käsittelyn ennen akvaarioveteen laittoa, jotta haitalliset aineet irtoavat, mutta kyllä kannatti!

Pääasiassa kaikki lehtipuut ovat kelvollisia ja helpoimpia laittaa akvaarioon, eivätkä siis tarvitse mitään erilliskäsitelyitä pesun lisäksi.
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Meillä on oikein käkkäräksi kuivuneita harmaita katajakarahkoita, tietty omalta pihalta otettuja (kataja on rauhoitettu). Eipä ole ongelmia ilmennyt tähän mennessä, ovat olleet altaassa 1½ vuotta.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Ruusu kirjoitti:--rakensin akvaarioon kokonaisen taustan noista puista.
Kuvia? Kuulostaa hienolta rakennelmalta. :)
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

ja nyt tulee TYHMÄ kysymys.

Pitääkö puukarahkoiden olla kuolleita, vai voiko puusta sahatun oksan laittaa akvaan?

eli voiko noukkia suoraan puusta? (omasta esmes)
Kuvia
317L kalakippo.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

No, eilen laitoin akvaarioon suoraan omenapuusta sahatun oksan. Kuorin ja huuhtelin kuumalla vedellä ja sillä selvä. Se jopa melkein uppoaa itse, kun ei ole vielä ehtinyt kuivua. :P

Ilmeisesti siitä irtoaa jotain syötävää, kun katkaravut pyörivät niin innokkaasti mussuttamassa sitä. :roll: Tuskin siitäkään haittaa on.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Kun nuorena ja köyhänä ensimmäisen akvaarioni hankin, ei tullut mieleenkään maksaa vielä perustarvikkeiden lisäksi jostain puusta tai kivistä :D Eikun metsään..tulee hyötyliikuntaakin samalla!
Sama linja jatkunut muissakin altaissa. Kaikkien kantojen lajia en edes tiedä varmasti (suo-ojasta ongittuja), mutta veikkaisin kuusta ja mäntyä. Koivua en ole kokeillut, lahoaa helposti. Ne puut, jotka 10 litran kattilaan ovat mahtuneet, olen keittänyt. En niin tiedä niistä loisista ja pöpöistä, mutta uppoavat helpommin! Muut pesty kuumassa suihkussa juuriharjan kanssa.
Parhaiten ajan (ja partamonnien) hammasta ovat kestäneet juuri ne suosta nostetut juurakot, parhaimmillaan toistakymmentä vuotta.
Sama juttu kivien kanssa.
Yhden ämpärillisen olen lahjaksi saanut ns. akvaariosoraa, kuulemma oikein kaupasta ostettua. Mielestäni ikävän karkeaa ainetta.. Parasta hiekkaa saa puronpohjia seulomalla. Pestävä tietenkin hyvin.
Nykyistä 60-litraista perustettaessa luonnosta (purosta ja suolta) otetut ainekset pistettiin akvaarioon keittämättä ja melkein pesemättä. Osa vedestäkin tuli purosta. Ensimmäiset asukit olivat pojan kudusta kasvattamat sammakonpoikaset. :)
Sammakoiden lähdettyä ennen syksyä maailmalle allas oli n. viikon tyhjillään, sitten asensin lämmittimen ja suodattimen. Nyt siinä viihtyvät kasvit, rihmakalat, partis ja neontetrat. Pohja-aineksen seassa vähän turvetta ja kuolleita koivunlehtiä ym. "roskaa" (aluksi oli vielä kaikenlaisia ötököitäkin, mutta katosivat pian parempiin suihin. Vesi on pehmeää, tummaa, mutta kirkasta. Ja kalat kutevat!
Kokeilkaa ihmeessä luonnosta löydettyjä aineksia akvaariossa, kannattaa! Tietysti peruskasvituntemus ja terve järki mukana..
Muistattehan, että puun ja maa-ainesten ottaminen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin, vaan vaatii maanomistajan luvan!
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”