Mikä Co2 levittimeksi?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SepiMies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 20:13, 19.09.2005
Paikkakunta: Turku

Mikä Co2 levittimeksi?

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Niinpä, aihe on ikuinen ja niitä on olemassa jo useita. Olenkin niistä suuren osan opiskellut, mutta koska en yksinkertaisesti jaksa aina johonkin niistä laittaa juuri siihen aiheeseen osuvaa kysymystä, luon taas yhden uuden :| . Eli akvaariooni on tulossa Co2 lannoitus, mutta pari kysymystä on edelleen auki. Eli kyseessä tulee olemaan budjettiratkaisu (hiivatepullo+pesupullo+joku levitin), mutta mikä juuri levittimeksi? Tetran ja nutrafinin eivät vissiin (tai ainakin mitä olen täältä lukenut) eivät oikein riitä yli satalitraisiin (tosin joku kertoi nutrafinin riittävän 180L altaaseen), joten vaihtoehdoksi olen löytänyt seran levittimen, jonka luvataan riittävän 400L altaisiin. JBL:n "spiraalia" en ole löytänyt mistään myynnissä. Eli mikä noista em. vai joku muu? Hintaa ei mielellään saisi olla yli 30€, mikä rajaa paljon :( .

Toinen kysymys: Jos kuitenkin käytän suodatinta "aktiivilevittimenä", niin eikö silloin ole vaarana tuo "ylilannoitus"? Eli en halua uhrata kalojani kasvien takia. Olen käsittänyt, että kaasukellolla ei tätä vaaraa ole, vai olenko väärässä?

Akvani on siis 165L ja kH 3.

Pahoittelen hieman sekavaa selostusta, mutten osannut paremmin asiaani ilmaista.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Itselläni oli monta vuotta 200-litraisessa Tetran levitin, jota pidin hyvänä, kunnes hankin Tunzen aktiivilevittimen. Täällä on myös kiljupullo eikä hiilidioksidin yliannostusta ole tullut vaikka levitin on päällä myös yöllä.

Kasvit ovat alkaneet kasvaa älytöntä vauhtia ja pääsin rihmalevästä eroon juuri tämän Tunzen levittimen avulla. Joten täältä täydet pisteet sille. :mrgreen:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Passiivilevittimen saa helposti rakennettua esimerkiksi limsapullosta!
-> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=72957

(itselläni virassa toimii toistaiseksi kertakäyttöinen muovimuki)
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

En mainosta, mutta kun olen sattunut itse törmäämään tuohon spiraaliin, niin tässä linkki.
112L
SepiMies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 20:13, 19.09.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Trinket kirjoitti:Passiivilevittimen saa helposti rakennettua esimerkiksi limsapullosta!
-> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=72957

(itselläni virassa toimii toistaiseksi kertakäyttöinen muovimuki)
Juu olen kyllä juuri tuohonkin ketjuun jo törmännyt ja lukenut :) . Ajatus olisi kuitenkin hommata valmis levitin, koska vaikka kädentaitoa riittääkin, akvaarioon liittyvissä asioissa tuppaa aina vettä loiskumaan eikä tuloksena ole mitään järkevää [;)].

Ja tappajatädille kiitos. Nyt on valinnan kohteena siis jo 4 levitintä+suodattimen ilmastusaukko. Eli JOS nyt hankkisit co2 levittimen, olisiko se tetran, seran, nutrafinin vai jbl:n?

Niin ja tietenkin kiitos vastanneille :D .
timopee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:25, 24.11.2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja timopee »

itselläni käytössä tuo jbl:n spiraali. suosittelen!
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Juu JBL löytyy myös täältä ja ajaa asiansa oikein hyvin.
AMS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 05:29, 14.07.2003
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja AMS »

Pistetään tälle Tunzellekin linkki tänne. Omassa akvaariossa käytössä Tunze. Käyttökokemusta tosin on vasta niin lyhyeltä ajalta, että en osaa hirveästi kommentoida laitteen hyvyyttää/huonoutta. Hyvin ainakin kuplat sekoittuvat veteen...
People that are really very weird can get into sensitive positions and have a tremendous impact on history.
-George W. Bush-
SepiMies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 20:13, 19.09.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

JBL näkyy saavan ääniä, joten kait se sitten pittääpi hankkia. Kiitän vastanneita vielä kerran.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Jbl

Viesti Kirjoittaja Jani »

Toisessa ketjussa pari akvaristia moitti JBL:n spiraalin toimintaa. Kannataa lukea sekin ketju. Otsikko taisi olla CO2 levittimen hankinta.
SepiMies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 20:13, 19.09.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Jbl

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Jani kirjoitti:Toisessa ketjussa pari akvaristia moitti JBL:n spiraalin toimintaa. Kannataa lukea sekin ketju. Otsikko taisi olla CO2 levittimen hankinta.
Luin ja ei tosiaan JBL:ää kehuttu. Noh harkitsen, minkä sitten valitsen. Kyllä se tästä. [;)]
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mulla on 400l altaassa 2kpl Nutrafinin levittimiä. Tyytyväinen olen ollut. Tosin altaan koosta johtuen harkitsen kolmannen ostamista.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Vadelma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:29, 30.01.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vadelma »

Kysynpä minäkin tässä että miten voi estää yliannostuksen esim. sen Tunzen levittimen kanssa, jos hiilarilähteenä on omatekemät litkut? Voiko sitä hiilaripitoisuutta seurata jollakin testillä vai miten kannattaisi tehdä?

Ja onko olemassa valmista hiilidioksidin lähdettä, kaasupulloa tms. jonka tuohon levittimeen voisi liittää, jos en nyt jaksa alkaa itse sekoituksia tekemään? Olisiko sillä tavalla homma vähän hallitumpaa?

Muoks eli löytyihän sitä tietoa kun lueskeli noita linkkejä...
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”