Kalojen määristä ja liikkumatilasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RP
Junior Member
Junior Member

Kalojen määristä ja liikkumatilasta

Viesti Kirjoittaja RP »

Kokoajan kysyn jotain... No jostain se on tieto hankittava :)

Mulla siis 200x60x60 akvaario, hiekkaa pohjalla paljon, kasvit alkaneet kiivaasti kasvaa(kiitos hiilidioksidin) ja kalojakin jo jonkin verran. Mutta tää akvaario on vienyt ihan mukanaan ja kaiket päivät tota allasta sorkin ja ihmettelen. Niin ja noita kaloja on ihania loputtomiin... Eli mahtuuko vielä mukaan ja mitä??

Kalasto nyt: 12 Kongon tetraa, 3 plekoa (2 appelsiinia ja yksi hieroglyfi tod.näk), 5 leväbarbia (yksi kadonnut mystisesti), 2 isoa lehtikalaa ja 5 tiikerinuoliaista. Eli säpinää on riittämiin mielestäni pohjalla ja keskivedessäkin. Tikrut käyttävät aikalailla koko allasta. Mutta pinnalla ei ole ketään! Leväbarbeja olen aikonut hankkia muutaman lisää.

Yritin laskeskella noilla seura-akvaarion "laskukaavoilla", mutta sen mukaan altaaseen mahtuisi vaikka mitä!? Leväbarbit, tikrut ja noi tetrat kuitenkin aikamoisia vipeltäjiä - vievät runsaasti liikkumatilaa.

Nyt mulla on vielä pintalasit, mutta ei kauaa. Lamput menee uusiksi pian ja haaveilen kasveista jotka tulevat akvaariosta pinnalle.

Kerro kokeneempi mielipide - ottaisitko kaloja lisää? Kasvattaisitko parvia vai laittaisitko uusia lajeja? Vai antaisitko kalojen nautiskella "väljistä vesistä"?

Veden lämpö 26C, KH 3, PH 7, No3 12,5 ja Fe 5
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Hei! En osaa ottaa kantaa kalojesi määrään kun itsellä on vähän samaa ongelmaa, mutta sellaista vinkkaisin että leväbarbien kanssa kansilasit olisivat kai aika lailla "must" kun ovat niin pomppivaisia. Voivat vissiin ihan ruokinta-aukostakin hypätä... löytyisiköhän kadonnut leviksesi vaikka lattialta jonkun huonekalun takaa?
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

En löytänyt kyllä sitä leväbarbia.. Mun nää levikset on vielä tosi pieniä. Alunperin niitä oli 7, mutta yksi oli alusta lähtien todella vaisu ja lymysi kasvin takana, kunnes lopulta kuoli. Muutenkin käyttäytyvät oudosti tai eivät ole yhtään parvena. 2 tai 3 uiskentelevat yhdessä, muut missä sattuu. Niin ja kaikki lähinnä pohjan tuntumassa tai kasvien seassa. Syödessäkin odottelevat että murut ensin hieman vajoavat.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Heips!

Toi kuvailemasi leväbarbien käytös ei ihan sovi kuvaan, ovathan varmasti leväbarbeja? Alla linkki, josta voit tarkistaa asian. Kaupat myyvät usein leväbarbeina muita lajeja, mm. levänuoliaista, juovaimubarbia, kuonobarbia ja jopa ottoja! Omien kokemusten mukaan levikset viihtyvät yhdessä, syövät hanakasti pinnalta hiutaleita niin että vesi roiskuu! Ja todellakin hyppivät vahingossa, kun pinta tulee liian aikaisin vastaan. Eli kansilasit tai ehkä verkkokin kävisi.

http://www.aquatic-gardeners.org/finnishSAE.html

Kuten huomaat, jos kalasi eivät olekkaan leviksiä, ne kannattaa vaihtaa pikimmiten!

Muuten voisit mielestäni ottaa pinnalla viihtyviä lajeja, esim. mustaneontetra, jotain seeprakalaa (tarkista lämpö!), lyhtytetraa.

BTW: kivan kokonen allas! Kumpa saisi itsekkin joskus :roll:
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Hei kiitos Höpötys (meniköhän nikki oikein) linkki vinkistä. Tarkistin ja kyllä noi mun on leväbarbeja. Ei tosiaan pinnalla ryysää, toisaaltaa voinee johtua seurasta. Noi Kongon tetrat on tosi ahneita ja riehuu aina ruokailussa niin, ettei sinne pienet leväbarbi nuorukaiset mukaan uskalla. Noista viidestä kolme on yleensä kimpassa, muut huitelee missä sattuu. Levää syövät ja imeskelevät tehokkaasti kaikkea missä liikkuvatkin. Mutta tosiaan välillä vaan hengailevat hiekan tuntumassa melkein paikoillaan. Outoja - pitää jatkaa niiden tarkkailemista. Niin ja muutman voisi seuraksi ostaa.

Mä oon hankkimassa sellaista monimetallivalaisinta, koska noi kansilasit + putket niiden päällä on enemmän kuin rasittavat käytössä. Pitää alkaa tutkia sitä verkkomahdollisuutta. En halua löytää kamikaze hyppääjiä olohuoneen parketilta.

Kiitos muistakin kalasto vinkeistä, alan tutkia lajeja. Ahneeksi tässä tulee kun kaikki kalat on niin kivoja :roll: . Ostin suoraan ton ison altaan, kun olin käynyt täälläkin palstalla taustailemassa ja lukemassa keskusteluja. Iso allas mahdollistaa enemmän. Ja olohuoneeseen mahtui niin hyvin. :D
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Siniseeprakalat ovat upeita pintakaloja, jotka eivät useimpien akvaarioihin mahdu, mutta tässä olisi varmaan niillekin tilaa kiihdytellä? Tarkista kuitenkin niiden vesivaatimukset, en ole moisiin paremmin perehtynyt. Ainoa mikä arveluttaa on, että mahtavatko lehtikalat sitten enää pärjätä porukassa... Viisaammat korjatkoot! Muutenkin, jos nuo lehtikalat poistaisi kokoonpanosta, kaikki muut olisivat sitten suht vilkkaita & isohkoja & virtauksessa viihtyviä (vai viihtyykö kongot?). Sekavaa tekstiä, just viikonlopun viettoon lähdössä... 8-)

...niin ne seeprat sitten varmaankin kanssa hyppivät...
Be merrier with a terrier!
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Taitaa noi seeprakalat kuvausten mukaan vaatia vähän viileämpää vettä. Lehtikaloista en tahtois luopua, ovat niin kauniita! Tottahan on, että muut ovat altaassa melkoisen tarmokkaita ja noi lehtikset paljon rauhallisempia tyyppejä... Mutta luin tosta lyhyttetrasta. Se ei mahdu lehtiksen suuhun. Onkos siitä kokemuksia? Hauska väritys ja jos sellaisen parven hankkisi. Mutta onko sekään ihan pinnalla oleskeleva? Vai siirtyykö Kongon tetrojen kanssa samoihin vesiin?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

RP kirjoitti:Ei tosiaan pinnalla ryysää, toisaaltaa voinee johtua seurasta. Noi Kongon tetrat on tosi ahneita ja riehuu aina ruokailussa niin, ettei sinne pienet leväbarbi nuorukaiset mukaan uskalla. Noista viidestä kolme on yleensä kimpassa, muut huitelee missä sattuu. Levää syövät ja imeskelevät tehokkaasti kaikkea missä liikkuvatkin.
Hei, mulla on samankokoinen allas ja 6 kpl leväbarbinuorukaista, 9 kongontetraa, 8 tulijuovabarbia, 7 harlekiininuoliaista ja kaikki ovat yhtenä mylläkkänä ruokailuaikana. Minun leväbarbit eivät kyllä makoile juuri ollenkaan paikoillaan, aina menossa tiiviissä muodostelmassa ympäri allasta...mulla on yksi ekstrapumppu antamassa lisää virtausta, jossa kaikki nuo barbit tykkää kisailla.

Muina kaloina mulla on rihmakirjoahvenia, timanttitonkijoita, kuvioripsimonneja, isoseeprapleko ja partis. (smaragdikirjoahvenpoikaset kasvamassa toisessa altaassa)

Mullakin ollut sellainen olo että jotain tekisi lisää mieli, vaan antaa nyt toistaiseksi olla. Nyt on kaikilla tilaa temmeltää :)
Tällä kokoonpanolla vaan ei kasvit tahdo pysyä paikoillaan [}:)]
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Mulla on myös yksi ylim pumppu, 2 ulkosuodatinta ja yksi sisäsuodatin, jokunen virtaus noista tulee. Eilen huomasin että leväbarbit innostui kun laitoin lisää vettä (letkulla) puhdistuksen yhteydessä. Jäivät uimaan vastavirtaan.

Onko jollain kokemusta lyhyttetroista tai viirialesteista?? Viirialesteista löytyy vaan melko niukasti tietoa. Tai miten porukkaan sopisi rasborat?
Maiza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maiza »

Minulla on ollut lyhtytetroja. Mukavia, vähän pulskempia tetroja. Luovuin niistä kun on aika pieni tuo minun allas. Kun siirsin tetrat tutulle isompaan altaaseen pyöräyttivät muutamia poikasiakin. Kauniin näköisiä, värit tulevat erityisesti esiin jos on jotain varjostavaa pintakasvia. Helppoja ruokittavia ja mukavasti viihtyivät tuoreessakin altaassa, etteivät ainakaan minun yksilöini olleet mitenkään hankalia hoidokkeja. Suosittelen kokeilemaan jos tilaa löytyy, vaativat vähän isomman altaan ja porukan näyttääkseen hyviltä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”