Juwel ongelmia
Valvoja: Moderaattorit
Juwel ongelmia
Edit: Splitattu omaksi aiheekseen koska meni ohi alkuperäisen aiheen -Yanna
ohjeet ( jos sellaisia joskus oli edes olemassa on hukkunut...) mutta itselläni on sellainen ongelma ilmennyt että kun otan pumpun pois päältä vedenvaihdon ajaksi ettei käy tyhjää, ei enää lähde päälle takaisin itsestään kun laitan töpselin seinään. Pumppu pitää nostaa irti kolosestaan ja napauttaa siihen kerran että lähtee taas pyörittämään. Sitten se neliskanttinen alaosa on vaikea saada omalle paikallensa ja jos jää liian ylös niin pitää kovaa lorinaa kun putken pää on niin paljon vedenpinnan yläpuolella. Pikkuvika mutta kuitenkin.
ohjeet ( jos sellaisia joskus oli edes olemassa on hukkunut...) mutta itselläni on sellainen ongelma ilmennyt että kun otan pumpun pois päältä vedenvaihdon ajaksi ettei käy tyhjää, ei enää lähde päälle takaisin itsestään kun laitan töpselin seinään. Pumppu pitää nostaa irti kolosestaan ja napauttaa siihen kerran että lähtee taas pyörittämään. Sitten se neliskanttinen alaosa on vaikea saada omalle paikallensa ja jos jää liian ylös niin pitää kovaa lorinaa kun putken pää on niin paljon vedenpinnan yläpuolella. Pikkuvika mutta kuitenkin.
Tuttu homma. Mua ärsyttää kans kun pumppu ei lähde päälle. Muutaman kerran kun irroittaa töpselin ja laittaa takaisin niin jo alkaa toimia taas.
Varmaan tyyppivika näissä altaissa..Ohjeissa ei sanota asiasta mitään. Joskus kun pumppu ei ala pyörimään auttaa kun "hajoittaa" sen kahtia ja huuhtelee sen ropellin. Varmaan ropelliin kertyy kökköä ja limaa niin ei jaksa pyöriä. Kuuluuko sulla surinaa vaikka ei pyöri pumppu? Täällä hurisee vaikka ei lähde päälle. Virta siihen ainakin mulla menee mutta skörnä estää ropellia pyörimästä todennäköisesti.
Olen ajatellut valittaa asiasta kauppaan jos saisi uuden tomivamman tilalle. Onhan niissä kaksi vuotta takuutakin niin luulisi edes toimivan kunnolla.
Paikalleen kyllä menee suht helposti mutta kamalan vaikea on sitten se putki ujuttaa reijän läpi pumpun putkeen kiinni. Kannattaa suunnata kotelon ulkopuolelle jäävät putket vähän alemmas puhaltamaan niin lorinaa ei kuulu. (Onko sulla kaksi putkea jotka laitetaan toisiinsa kiinni peräkkäin)
Varmaan tyyppivika näissä altaissa..Ohjeissa ei sanota asiasta mitään. Joskus kun pumppu ei ala pyörimään auttaa kun "hajoittaa" sen kahtia ja huuhtelee sen ropellin. Varmaan ropelliin kertyy kökköä ja limaa niin ei jaksa pyöriä. Kuuluuko sulla surinaa vaikka ei pyöri pumppu? Täällä hurisee vaikka ei lähde päälle. Virta siihen ainakin mulla menee mutta skörnä estää ropellia pyörimästä todennäköisesti.
Olen ajatellut valittaa asiasta kauppaan jos saisi uuden tomivamman tilalle. Onhan niissä kaksi vuotta takuutakin niin luulisi edes toimivan kunnolla.
Paikalleen kyllä menee suht helposti mutta kamalan vaikea on sitten se putki ujuttaa reijän läpi pumpun putkeen kiinni. Kannattaa suunnata kotelon ulkopuolelle jäävät putket vähän alemmas puhaltamaan niin lorinaa ei kuulu. (Onko sulla kaksi putkea jotka laitetaan toisiinsa kiinni peräkkäin)
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
-
- Member
Itse olen kolmesta Juwelista heti alkuunsa irrottanut koko härvelin pois. Tilalle laittanut Eheimin 2028 proffat. Ei tarvii näin pelleillä sisäpumppujen kanssa.Mantsikka kirjoitti:Kyllä alkanut tuntumaan että jos vielä ostaa uuden kalusteakvan niin ei ainakaan Juwellia..ei muuta isoa vikaa kuin se yksi tärkein osa eli pumppu..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Täälläkin tuo ulkosuodattimen kokoinen pömpeli sai väistyä kalojen uimatilasta.
Eilen meinasi tosin ottaa päähän, kun alle vuoden ikäisen Juwelin toinen valaisin päätti olla pimeänä. Juuri kun olin kaivelemassa puhelinta, soittaakseni pientä palautetta, luin valaisimen kyljestä, että jos edes toinen putki on hajalla, ei valo toimi. Ja toinen putkihan olikin täysin mykkä, kun toisella samankokoisella valaisimella testasimme.
Sanomattakin lienee selvää, että putkiin oli laitettu merkiksi Juwel. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi "akvaarioputket" täytyy vaihtaa uusiin ennen vuoden ikää...
Eilen meinasi tosin ottaa päähän, kun alle vuoden ikäisen Juwelin toinen valaisin päätti olla pimeänä. Juuri kun olin kaivelemassa puhelinta, soittaakseni pientä palautetta, luin valaisimen kyljestä, että jos edes toinen putki on hajalla, ei valo toimi. Ja toinen putkihan olikin täysin mykkä, kun toisella samankokoisella valaisimella testasimme.
Sanomattakin lienee selvää, että putkiin oli laitettu merkiksi Juwel. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi "akvaarioputket" täytyy vaihtaa uusiin ennen vuoden ikää...

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Member
Itse olen jos uuden akvaariopaketin ostovaiheessa vaihtanut heti alkuunsa noi Juwelin putket pois ja tilalle paremmat putket. Myös valonheijastimet hankkinut. Nyt eilen ostin tuohon isoimpaankin altaaseen original valonheijastimet ja eron kyllä huomaa.Kaizu kirjoitti: Eilen meinasi tosin ottaa päähän, kun alle vuoden ikäisen Juwelin toinen valaisin päätti olla pimeänä. Juuri kun olin kaivelemassa puhelinta, soittaakseni pientä palautetta, luin valaisimen kyljestä, että jos edes toinen putki on hajalla, ei valo toimi. Ja toinen putkihan olikin täysin mykkä, kun toisella samankokoisella valaisimella testasimme.

Mulla toisessa altaassa putket on kestänyt nyt pari vuotta, mutta valoteho alkaa hävitä joten vaihtoon menevät.
-
- Member
Allasta ei tarvitse tyhjentää. Liikuttelet pönttöä "varovasti" edes takaisin jos silikoni kiinnitykset ei anna myöden niin sitten fileerausveistä apuna käyttäen kiinnikkeet irti. Vaatii sinnikkyyttä ja varovaisuutta.Imujon kirjoitti:Olen myös miettinyt, josko tuon Juwelin suodattimen ottaisi pois ja laittaisi tilalle ulkosuodattimen. Kysymys kuuluu, miten sen saa irti? Onko akvaario tyhjennettävä kokonaan jos haluaa siitä rotiskosta eroon?
-
- Advanced Member
Juwelin pumppu ei toimi - herää ensimmäisenä kysymys, et onko se moottorin akseli liettynyt umpeen? Eli oletteko huolella vanupuikoilla putsannut?
Kerran itselle kävi tommonen "ei lähde liiikkeelle"-tilanne ja putsaus ratkaisi ongelman.
Niin ja huom. Juwelissa muistaakseni 2 v takuu. JOs moottori sitä ennen alkaa temppuilla, ei muuta kuin yhteys myyjään. Mutta tätä ennen putsaisin moottorin ainakin kokeeksi, ettei tule nolo tilanne kaupassa.
Kerran itselle kävi tommonen "ei lähde liiikkeelle"-tilanne ja putsaus ratkaisi ongelman.
Niin ja huom. Juwelissa muistaakseni 2 v takuu. JOs moottori sitä ennen alkaa temppuilla, ei muuta kuin yhteys myyjään. Mutta tätä ennen putsaisin moottorin ainakin kokeeksi, ettei tule nolo tilanne kaupassa.
-
- Advanced Member
Meillä vanha Fluval-sisäsuodatin teki tota (mutta olikin kyllä ihan oikeasti vanha, varmaan 10 vuotta), ettei lähtenyt enää käyntiin sen jälkeen kun oli ottanut seinästä irti. Samoin pysähtyi aina jos tuli sähkökatkos.
Yleensä sen sai sitten päälle kun tarpeeks kovaa napautti rystysillä. Monesti siinä olikin rystyset verillä akvaarion siivouksen jälkeen... Kerran tuo roska sit lopetti kokonaan toiminnan, ei auttanut naputtelu eikä mikään
Mutta sainpa ainakin hyvän syyn ostaa uusi suodatin.
Yleensä sen sai sitten päälle kun tarpeeks kovaa napautti rystysillä. Monesti siinä olikin rystyset verillä akvaarion siivouksen jälkeen... Kerran tuo roska sit lopetti kokonaan toiminnan, ei auttanut naputtelu eikä mikään

Mulle saa nauraa kans...Missä sellainen on siellä? En ole nähnyt muuta kuin sen päällä olevan kannen vai onko kyse siitä joka on siellä sisällä pystyssä niitten suodatin sienien vieressä vai hähMantsikka kirjoitti:Olisin nyt kysellyt seuraavaa; tarviikos pumpussa olla sitä mustaa suodatinlevyä aina? Saa rauhassa nauraa tyhmyydelleni, mutta parempi se on kysyä..
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
vai onko kyse siitä mustasta sienestä...Voi miten noloa..
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Meilläkin se oli aika pitkään, melkein vuoden siellä mukana "suodattamassa"marjo77 kirjoitti:No voi vitsi. Meillä ollut kokoajan suodattimessa se musta karhea sieni...tarvinnee ottaa sitten pois. Vai onko siitä jotain haittaa vaikka olisi suodattimessa mukana?

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)