Juwel ongelmia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

fazerina
Starting Member
Starting Member

Juwel ongelmia

Viesti Kirjoittaja fazerina »

Edit: Splitattu omaksi aiheekseen koska meni ohi alkuperäisen aiheen -Yanna

ohjeet ( jos sellaisia joskus oli edes olemassa on hukkunut...) mutta itselläni on sellainen ongelma ilmennyt että kun otan pumpun pois päältä vedenvaihdon ajaksi ettei käy tyhjää, ei enää lähde päälle takaisin itsestään kun laitan töpselin seinään. Pumppu pitää nostaa irti kolosestaan ja napauttaa siihen kerran että lähtee taas pyörittämään. Sitten se neliskanttinen alaosa on vaikea saada omalle paikallensa ja jos jää liian ylös niin pitää kovaa lorinaa kun putken pää on niin paljon vedenpinnan yläpuolella. Pikkuvika mutta kuitenkin.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Tuttu homma. Mua ärsyttää kans kun pumppu ei lähde päälle. Muutaman kerran kun irroittaa töpselin ja laittaa takaisin niin jo alkaa toimia taas.

Varmaan tyyppivika näissä altaissa..Ohjeissa ei sanota asiasta mitään. Joskus kun pumppu ei ala pyörimään auttaa kun "hajoittaa" sen kahtia ja huuhtelee sen ropellin. Varmaan ropelliin kertyy kökköä ja limaa niin ei jaksa pyöriä. Kuuluuko sulla surinaa vaikka ei pyöri pumppu? Täällä hurisee vaikka ei lähde päälle. Virta siihen ainakin mulla menee mutta skörnä estää ropellia pyörimästä todennäköisesti.

Olen ajatellut valittaa asiasta kauppaan jos saisi uuden tomivamman tilalle. Onhan niissä kaksi vuotta takuutakin niin luulisi edes toimivan kunnolla.

Paikalleen kyllä menee suht helposti mutta kamalan vaikea on sitten se putki ujuttaa reijän läpi pumpun putkeen kiinni. Kannattaa suunnata kotelon ulkopuolelle jäävät putket vähän alemmas puhaltamaan niin lorinaa ei kuulu. (Onko sulla kaksi putkea jotka laitetaan toisiinsa kiinni peräkkäin)
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Mantsikka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mantsikka »

Kyllä alkanut tuntumaan että jos vielä ostaa uuden kalusteakvan niin ei ainakaan Juwellia..ei muuta isoa vikaa kuin se yksi tärkein osa eli pumppu.. [}:)]
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Mantsikka kirjoitti:Kyllä alkanut tuntumaan että jos vielä ostaa uuden kalusteakvan niin ei ainakaan Juwellia..ei muuta isoa vikaa kuin se yksi tärkein osa eli pumppu.. [}:)]
Itse olen kolmesta Juwelista heti alkuunsa irrottanut koko härvelin pois. Tilalle laittanut Eheimin 2028 proffat. Ei tarvii näin pelleillä sisäpumppujen kanssa. [;)]
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Täälläkin tuo ulkosuodattimen kokoinen pömpeli sai väistyä kalojen uimatilasta.

Eilen meinasi tosin ottaa päähän, kun alle vuoden ikäisen Juwelin toinen valaisin päätti olla pimeänä. Juuri kun olin kaivelemassa puhelinta, soittaakseni pientä palautetta, luin valaisimen kyljestä, että jos edes toinen putki on hajalla, ei valo toimi. Ja toinen putkihan olikin täysin mykkä, kun toisella samankokoisella valaisimella testasimme.

Sanomattakin lienee selvää, että putkiin oli laitettu merkiksi Juwel. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi "akvaarioputket" täytyy vaihtaa uusiin ennen vuoden ikää... :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Thomas29Hki
Member
Member

Kaizu kirjoitti: Eilen meinasi tosin ottaa päähän, kun alle vuoden ikäisen Juwelin toinen valaisin päätti olla pimeänä. Juuri kun olin kaivelemassa puhelinta, soittaakseni pientä palautetta, luin valaisimen kyljestä, että jos edes toinen putki on hajalla, ei valo toimi. Ja toinen putkihan olikin täysin mykkä, kun toisella samankokoisella valaisimella testasimme.

Sanomattakin lienee selvää, että putkiin oli laitettu merkiksi Juwel. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi "akvaarioputket" täytyy vaihtaa uusiin ennen vuoden ikää... :roll:
Itse olen jos uuden akvaariopaketin ostovaiheessa vaihtanut heti alkuunsa noi Juwelin putket pois ja tilalle paremmat putket. Myös valonheijastimet hankkinut. Nyt eilen ostin tuohon isoimpaankin altaaseen original valonheijastimet ja eron kyllä huomaa. :mrgreen:

Mulla toisessa altaassa putket on kestänyt nyt pari vuotta, mutta valoteho alkaa hävitä joten vaihtoon menevät.
Imujon
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Imujon »

Olen myös miettinyt, josko tuon Juwelin suodattimen ottaisi pois ja laittaisi tilalle ulkosuodattimen. Kysymys kuuluu, miten sen saa irti? Onko akvaario tyhjennettävä kokonaan jos haluaa siitä rotiskosta eroon?
Thomas29Hki
Member
Member

Imujon kirjoitti:Olen myös miettinyt, josko tuon Juwelin suodattimen ottaisi pois ja laittaisi tilalle ulkosuodattimen. Kysymys kuuluu, miten sen saa irti? Onko akvaario tyhjennettävä kokonaan jos haluaa siitä rotiskosta eroon?
Allasta ei tarvitse tyhjentää. Liikuttelet pönttöä "varovasti" edes takaisin jos silikoni kiinnitykset ei anna myöden niin sitten fileerausveistä apuna käyttäen kiinnikkeet irti. Vaatii sinnikkyyttä ja varovaisuutta.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Itse olen tykästynyt Juwelin altaisiin ja olen irrotuttanut ne suodattimet jo liikkeessä pois ja tilalle hankin ulkosuodattimet. Samoten loisteputket vaihdoin heti toisiin putkiin.
-Ansku
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Itsekkin ajattelin ehkä joskus vaihtaa rekord 120L suodattimen tilalle ulkosuodattimen, mutta mahtuvatko putket valokotelon koloista?
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Riossa ainakin mahtuu ja hyvin, Rekordia en ole tutkinut, niin en osaa sanoa. Siinähän on erilainen tuo valaisinkansihökötys..
-Ansku
marjo77
Member
Member

Kyllä mahtuu varmaankin. Meillä tuossa pienessä 54l rekordissa on aukot kokoa jotain 6cmx3,5cm ja isommissa altaissa on varmaan isommat aukot. Kuvastokin löytyy tuosta pöydältä josta asiaa vois tarkistaa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Juwelin pumppu ei toimi - herää ensimmäisenä kysymys, et onko se moottorin akseli liettynyt umpeen? Eli oletteko huolella vanupuikoilla putsannut?

Kerran itselle kävi tommonen "ei lähde liiikkeelle"-tilanne ja putsaus ratkaisi ongelman.

Niin ja huom. Juwelissa muistaakseni 2 v takuu. JOs moottori sitä ennen alkaa temppuilla, ei muuta kuin yhteys myyjään. Mutta tätä ennen putsaisin moottorin ainakin kokeeksi, ettei tule nolo tilanne kaupassa.
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

Liikkeessä sanoivat että vuoden takuu, mutta onko nyt niin että 2 vuotta on pumpussa takuuta ja 1 akvassa? Ostettu reilu vuosi sitten..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Nyt mene muistamaan ihan tarkkaan... Meillekään mitään vars. takuulappua tullu, vaan tommonen kuitti vaan.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Meillä vanha Fluval-sisäsuodatin teki tota (mutta olikin kyllä ihan oikeasti vanha, varmaan 10 vuotta), ettei lähtenyt enää käyntiin sen jälkeen kun oli ottanut seinästä irti. Samoin pysähtyi aina jos tuli sähkökatkos.
Yleensä sen sai sitten päälle kun tarpeeks kovaa napautti rystysillä. Monesti siinä olikin rystyset verillä akvaarion siivouksen jälkeen... Kerran tuo roska sit lopetti kokonaan toiminnan, ei auttanut naputtelu eikä mikään ;) Mutta sainpa ainakin hyvän syyn ostaa uusi suodatin.
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

Eikös kuitti toimi takuulappuna? Mielestäni näin ainakin monissa muissa asioissa..
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

Olisin nyt kysellyt seuraavaa; tarviikos pumpussa olla sitä mustaa suodatinlevyä aina? Saa rauhassa nauraa tyhmyydelleni, mutta parempi se on kysyä.. :P
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Tarkoitatko aktiivihiiltä?

Ei tarvitse, se on kai lähinnä tarkoitettu lääkekuurien jälkeiseen elämään.
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

Aivan, sitten olen käsittänyt oikein :) kiitoksia!!
marjo77
Member
Member

Mantsikka kirjoitti:Olisin nyt kysellyt seuraavaa; tarviikos pumpussa olla sitä mustaa suodatinlevyä aina? Saa rauhassa nauraa tyhmyydelleni, mutta parempi se on kysyä.. :P
Mulle saa nauraa kans...Missä sellainen on siellä? En ole nähnyt muuta kuin sen päällä olevan kannen vai onko kyse siitä joka on siellä sisällä pystyssä niitten suodatin sienien vieressä vai häh [:I]

vai onko kyse siitä mustasta sienestä...Voi miten noloa..
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä se aktiivihiili on se musta karkea sieni. Mun oma on ainakin vielä paketissa, jos joskus sitä sattuis tarttemaan esim lääkehoidon jälkeen.
marjo77
Member
Member

No voi vitsi. Meillä ollut kokoajan suodattimessa se musta karhea sieni...tarvinnee ottaa sitten pois. Vai onko siitä jotain haittaa vaikka olisi suodattimessa mukana?
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

marjo77 kirjoitti:No voi vitsi. Meillä ollut kokoajan suodattimessa se musta karhea sieni...tarvinnee ottaa sitten pois. Vai onko siitä jotain haittaa vaikka olisi suodattimessa mukana?
Meilläkin se oli aika pitkään, melkein vuoden siellä mukana "suodattamassa" :mrgreen: noh, onneks en ole ainut näiden "mitättömien" ongelmien kanssa [;)] lyödään vain viisaat päät yhteen..
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Itsellä hiilisuodatin kokoajan käytössä, enkä ole huomannut mitään haittaa. Kuulemma pitäisi vaihtaa kolmen kuukauden välein uuteen, tiedä sitten onko vaan pelkkä myynti kikka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”