Onko kellään kirjoplatyja?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Onko kellään kirjoplatyja?

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Niin siis tahtoisin tietää viljeleekö tai siis kasvattaako joku ihan puhtaita kirjoplatyja minun lisäkseni? Ja tahtoisin kuulla kokemuksia niistä + millaisia vesiarvoja + kasveja ym teillä on, sekä poikasten sukupuoli jakaumasta.
Mulla itselläni on 50 ja 100 l altaat joissa pienessä on usokset+ poikaset ja isossa naaraat. Molemmat ovat lähes biotooppeja jos ei taistelukala pappaa lasketa mukaan :mrgreen:
_-.Essi.-_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _-.Essi.-_ »

Mä täällä yrittelen kasvatella myös kirjoplatyjä. 8-) Tosin eivät aivan puhtaita. Viime syksynä ostin olatyjeni sekaan yhden kirjoplatykoiraan (musta-puna-oranssi-keltainen-valkoinen). Silloi en kylläkään tiennyt vielä että hän oli kirjopläty kun oli myyty mulle platynä. Noh mulla oli silloin tosi "macho" punainen palty koiras ja ei tykännyt yhtään kun naaraiden seurassa parveili toinen koiras. Teki kiltistä siis selvää ja se oli menoa se. Tämä kyseinen koiras hyväksyy koiraat kyllä silloin kun altaissa ei ole naaraita joista kilpailla.

Nyt tammikuussa syntyneistä poikasista huomasin että seassa oli yksi kirjoplaty vauva! Tällähetkellä näyttää olevan aika isänsä värinen, tosin ei valkoista. Mamma on tuo 7cm oranssi platy naaras ("tuntee" nimellä muumimamma :mrgreen: ). Katsotaan jos pysyy vielä hengissä, aika pieni vielä oisko sentti tai puoltoista. Jos tyttö niin jää kotiin tekemään kirjoplatyjä. :)

Kokemuksia ei itselläni siis oikeestaan hirveästi ole, isä-kala oli luonani muistaakseni kuukauden. Mutta sen muista että oli myös aika "macho" naisten suhteen. :mrgreen: . Kuten sai laitettua tämän oranssin-mamman paksuksi valtavalla 3cm kehollaan. 8-) Mutta punaisen koiraan tullessa hätistelemään ui aina nopeasti kasvistoon. Ja kun silmä välttää soluttautui taas naaraiden keskelle. :mrgreen:

Vesiarvot meillä on siinä n.16 paikkeilla (kovuus), ph 7,5-8, konaisuus kovuutta en tähään hätään muista mutta on siinä "normaalin" paikkeilla. Hyvin näyttävät viihtyvän.

Sisustuksena paljon kasveja. Enimmäkseen köynnostäviä mutta on yksi pieni miekkis puska isossa akvaariossa ja sellasta pohjalla kasvavaa tukevalehtistä pientä etualan kasvistoa. Kasveja kyllä tulossa lisää, pikkuomppujen suuhun livahtanut usena kympin edestä. Isossa akvaariossa kiviä, isoin n. 25x35cm ja pari simpukkaa. Pienessä akvaariossa kukkaruukkuja, pieniä ja yksi iso, pari kuunkarahkaa ja pari pikkukiveä.

Poikasia meillä tulee aika lailla puolet ja puolet. [;)]

Meilläkin biotooppeja aika lailla kunhan omput ja miljoonat lähtevät kauppaan.

Isompi allas, 128l. Asustaa raivauksen jälkeen neljä platyä.
Pienempi allas, 60l. Asustaa raivauksen jälkeen yksi koiras platy ja kaksi koira katkarapua.

Ja kaloja hiljalleen lisää tulossa. [;)] Näistä kevät poikasista uskon että yksi naaras jää kotiin tai kaksi ja toinen uros hankinnassa jostain muualta.

Mites sulla? Mitä värejä kaloistasi löytyy? Montas kipaletta? Vielä jäänyt kotiin omia kasvatteja? Kirjoplaty vauvoja tulossa lähiaikoina? ;)

Muoks. unohdin vielä mainita että meillä myös poikas-allas. 35l, muovinnen purkki. Vauvat asuvat siellä pienen aikansa ja n. 1-2cm kokoisina muuttavat pojat isien luo ja tytöt äitien luo.

Niin ja vaikka tää mun sepitys ei hirveesti liity kirjoplatyihin niin niitä ainakin melkeen omistan ja kasvatus on kokoajan saamassa käyntiin. :)

Toivottavasti edes "saan" kirjoittaa tähän ketjuun. :roll:
Akvaario remonttia...
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

mulla on paljon värejä, mutta en jaksa alkaa lluettelemaan kun niitä kalojakin on melkoisesti. kaloja on yhteensä n. 20 ja yritän nyt parhaillaan myydä 5 luonnon värimuotoista pois (oliivin vihreä, oranssit evät). MUlla niitä luonnon värimuotopoikasia tehtailee yksi hopean harmaa naaras vaikka laittaisi sen minkä tahansa koiraan kanssa kimppaan 8O . Ehkä sen isä ja äiti ovat sen luonnon muodon värisiä... Omia poikasia on yht.14-17 en saa selvää laskua kun liikkuvat kokoajan. lapsen lapsiakin on ollut ja meenyt mutta emot tuppaa syömään ne vaikka vahdin melko usein synnytystä ja poistan äitylin heti kun se on "tyhjä". Ainakin yhdellä vanhimmalla omalla poikasella kun se sai vauvoja se söi ne sitä mukaa kun niitä syntyi ja se kävi haavin kimppuun kun yritin ottaa vauvoja turvaan. ehkä se on hieman mielen vikainen...? mulla pH on 7.7 meilläkin kovuus on n. 16 minäkään kokonais kovuutta muista ( enkä kyllä sen puoleen muita arvoja vaikka ne vähän aikaa sitten mittasin). LÄmpötila meillä on 20-24C. Akvaarioiss on pää asiassa erilaisia amerikkalaisia kasveja.... En jaksa mainita kaikkia. Mutta joo sitten siellä on sellainen kannon käkkyrä missä on suuri pehko jotain sammalta (ei kuitenkaan jaavansammalta) vaan se muistutta näitä tälläisiä mitä kasvaa metsissä kivien pällä.

Sitten mulla on yksi ruipelo koiras jonka vatsa evät on 2cm pitkät. se on kyllä laiha ja kovia kokenut mutta tokenee. Se oli vissiin kaupassa kuljetuksen jälkeen juuttunut suodattimeen. sieltä kun se pääsi vapaaksi muut koiraat repi sen ja sitten tulin minä. se oli ihan repaleinen mutta pitihän se ostaa kun se olisi kuollut kumminkin siellä. Se pääsi meillä teho ruokintaan jan lääkekuurille ja sen pyrstö alkaa olla jo ihan hyvä samaten kyjet. kyljissä sillä oli pieniä haavoja ja suomuja puuttui muutamia. Se näyttää nyt siis jo oikein hyvältä. Jylppy (se on siis sen nimi) on kyllä vielä tehoruokinnassa :mrgreen:

Pienessä altaassa (jossa jylppykin asuu) on sen lisäksi taisto (siis taistelukalani). Taisto on jo 2 vuotta vanha lyhyt eväinen ukkeli. Pienessä altaassa asustaa myös 3 aika isoa poikasta + 2 luonnon värimuoto urosta. Päästin muut urokset jahtaamaan naaraita isoon altaaseen :mrgreen: Niin ja onhan siellä vielä maatiais partis ellu

Isossa altaassa asuu maatiais partis lissu ja sen kavereina 3 piikkisilmää (jippe jappe ja joppe) sekä kaikki naaraat ja pertti (toinen taisto). Ja sitten isossa altaassa vierailee välillä pojat [;)]

Kotiin jää kaiketi kaikki naaraat mitä poikasista tulee mikäli ovat nätin värisiä mutta muuten kauppaan ja sitten kaikki uroksen menee kauppan MUTTA jos on joku oikein soma niin sitten saa jäädä. Näillä näkymin yksi ruosteen värinen millä on mustat läikät kyljissä saa uroksista jäädä...
_-.Essi.-_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _-.Essi.-_ »

Teijän meton kuulostaa oikeen kivalta. :mrgreen:

Itsekkin unohdin mainita että meillä on huoneenlämpöiset akvaariot, siinä samoissa asteissa kun teilläkin.

Kunhan saan noi miljoonat ja omput myytyä niin lähen varmaankin metsästämään naaras ja uros kirjoplatyä. :D Toivottavasti nättejä löytyis... 8-)
Akvaario remonttia...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”