Voiko kiekkokalojen kanssa pitää näitä kaloja?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ambrosia
Starting Member
Starting Member

Voiko kiekkokalojen kanssa pitää näitä kaloja?

Viesti Kirjoittaja Ambrosia »

Eli voinko laittaa kiekkoaltaaseen:

-Lehtikala
-Tiikerinuolainen
-Tulipyrstö
-Partamonni

Lähinnä mietin veden lämpötilaa, jos on 28c, niin pärjääkö nuo siinä lämpötolassa?

Mitä muita kaloja voisi laittaa kiekkoaltaaseen?
Olisin kiitollinen vastauksista :D :D
kiekko4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kiekko4 »

Lämpötilan puolesta sopii, mutta lehtikaloja en suosittele kiekkojen kanssa. Ovat senverran vilkkaampia kuin kiekot.
Tulipyrstöstä en osaa sanoa.
Tiikerinuoliaiset käy lämpötilan puolesta, mutta minkä kokoinen allas sulla on? Tiikerit vaativat nimittäin ison altaan.
Partamonni käy. On sen verran sopeutuvainen, että voi pitää tuossa lämmössä.

Sitten esim. kardinaalitetra parvi kävisi hyvin kiekkojen kanssa. Ovat rauhallisia ja pitävät lämmöstä sekä ovat mukavan värikkäitä.

Monet ovat myös pitäneet helmimonnisia kiekkojen kanssa, mutta sitten jos laitat monnisia niin ei tiikerinuoliaisia. Syövät nimittäin monesti silmät monnisilta.

Kannattaa valita kuitenkin sellaisia rauhallisia lajeja kiekkojen kanssa. Kuten esim. Kardinaalitetrat, helmimonniset, Partamonnit
Tetralajeja on kyllä muitakin jotka menestyvät tuossa kiekko lämmössä, mutta itse en ole muihin lajeihin perehtynyt, kun olen kardinaalitetra fani. :mrgreen:
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Jollakin on käynyt myös niin että lehtikalat ovat saaneet kiekoilta kyytiä, joten siksikin lehtikalat kannattaa jättää pois kiekkoaltaasta. Tosin altaan kokokin vaikuttaa jonkun verran. Itse kuitenkin ottaisin isoon altaaseen mieluummin isomman parven kiekkoja, kuin kiekkoja ja lehtikaloja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tikrut ovat mielestäni hiukan riski, sillä ne saattavat innostua imuttelemaan kiekkojen kylkiä. Tulipyrstöön en minäkään osaa sanoa. Partis menee ja lehtikalat varauksella (näitä on onnistuneesti pidetty yhdessä, mutta jollei ole toista allasta mihin lehtikalat voi tarvittaessa siirtää, on parempi jättää kokeilematta).
Monnisista helmimonniset, helomonniset, rusomonniset ja kuparimonniset ovat ainakin viihtyneet kiekkolämmössä. Tetra/rasborapuolelta vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, joskin itse suosittelen jättämään ihan varmuuden vuoksi kardinaalitetrat ja muut puikulanmalliset tetrat pois. Mieluummin koru- tai sitruunatetran kaltaisia korkeanmallisia tetroja kiekkojen seuraan. Oma suosikkini on kirsikkatetra.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tulipyrstö vaatii todella paljon viileämpää vettä.

Muoks: Tähän altaaseen ovat tulipyrstö, tiikerinuoliaiset ja itseasiassa kiekotkin pikkusen liian suurta porukkaa, paitsi ehkä kakaroina [;)] . http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ambrosia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ambrosia »

Juu ymmärsinkin, että 250 litraa on turhan pieni. Nyt olen ostamassa 500-600 litraista ja myyn sitten tuon 250 litraisen pois, kunhan saan niille kaloille uudet kodit.

Haaveilisin niin, että olisin voinut laittaa nuo mun lehtikset uuteen kiekkoaltaaseen, mutta täytyy ilmeisesti vielä harkita.. :roll:
Isabella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Isabella »

Täältä löytyy kiekkoaltaasta kyseiset kalat ja hyvin on mennyt kohta 4 vuotta. Tulipyrstö sinne sai jäädä, koska sille ei yllättäin ollut innokkaita ottajia silloin kun kiekot tuli. Enkä halunnut tervettä kalaa lopettaa. Ehkäpä siihen vaikutti myös se, että se on ollut minulla 13 vuotta (ja ainut kala, joka selvisi hengissä alkuaikojen kamalasta 80 litrasesta sekasopasta..)
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Meillä taasen on erittäin huonoja kokemuksia tulipurstön ja kiekkojen yhteiselosta. tulipyrstä jahtaji ja stressasi kiekkoja minkä ehti. Tämä oli yksi alkuaikojen mokista. Mutta lienee yksilökohtaista. Suurella varauksella kuitenkin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”