Fluval 4?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maarit
Starting Member
Starting Member

Fluval 4?

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Olen päättänyt ostaa 200litraiseeni uuden suodattimen. Soittelin kauppoihin ja kuulemma Fluval 4 kävisi tuohon kokoluokkaan. Ulkosuodatin olisi liian tehokas.

Kenellä on kokemusta kys. suodattimesta? Laatu/hinta (390,-soittamassani liikkeessä, Faunattaren Webbikaupassa n. 300 plus 50,- postikuluja)? Puhdistus? Äänekäs? Hyvät ja huonot puolet.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

quote:
Olen päättänyt ostaa 200litraiseeni uuden suodattimen. Soittelin kauppoihin ja kuulemma Fluval 4 kävisi tuohon kokoluokkaan. Ulkosuodatin olisi liian tehokas.

Mtääh? Ja minä menin juuri tilaamaan omaan n. 200 litraiseeni isomman ja tehokkaamman ulkosuodattimen nykyisen 3 vuotiaan Eheim 2224:n tilalle.

--
Not all men are fools...some are bachelors.
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

quote:
quote:

Mtääh? Ja minä menin juuri tilaamaan omaan n. 200 litraiseeni isomman ja tehokkaamman ulkosuodattimen nykyisen 3 vuotiaan Eheim 2224:n tilalle.

Ei ulkosuodatin ole ollenkaan liian tehokas tuohon kokoluokkaan. Virtaushan noissa molemmissa on osapuilleen samaa luokkaa ja ulkosuodattimeen saa paljon paremman biologisen suodatuksen oikeilla massoilla kuin sisäsuodattimeen.

Starting Member

Niin. Minäkin hieman hämmästyin. Myyjätyttö vaikuttaa kuitenkin asiantuntevalta kun olen aikaisemminkin hänen kanssaan asioinut. Hän sanoi että Fluval 4 on tarkoitettu 200 ja suurempiin. Ja kun tämänhetkinen budjetti ei oikein salli isoja hankintoja, ajattelin päätyä sittenkin siihen sisäsuodattimeen....ellei joku sitä sitten kamalasti moiti.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

quote:
Ja kun tämänhetkinen budjetti ei oikein salli isoja hankintoja, ajattelin päätyä sittenkin siihen sisäsuodattimeen....

Vaihtoehtona on että tilaat Saksasta Eheimin vanhempaa mallia olevan ulkosuodattimen,
http://www.aquaristikshop.com :ssa näyttää Eheimin 2213:n maksavan 48,57 Euroa (~ 290mk) + postikulut (~100mk)
Harkitsemisen arvoinen juttu ainakin, aikalailla samoihin hintoihin kun asettuu.

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Mulla on kokemusta kolmesta eri fluvalista, tosin ei noin suuresta, kakkonen ollut suurin ja pelkkiä hyviä kokemuksia. Ovat kestäneet monta vuotta ja ovat tehokkaita. Mun mielestä fluval on ainakin paras niistä kolmesta suodatin merkistä mitä on ollu itselläni (fluval, aqua el ja shark )
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

quote:Soittelin kauppoihin ja kuulemma Fluval 4 kävisi tuohon kokoluokkaan. Ulkosuodatin olisi liian tehokas.

Minua ihmetyttää tuo kauppojen suodatinpolitiikka. Missä ikinä olen suodattimista kysellyt, aina on sama vastaus: 2 kertaa akvaarion vesimäärä tunnissa riittää. Kyllä kai, jos ei akvaarioon kaloja laita...

Sama homma ulkosuodatinta "etsiessä". Ei kuulemma kannata ostaa, kun vanha suodatin on ihan riittävän tehokas. Mihin nuo kauppiaat tuolla pyrkivät, vai myyvätkö sitten tosiaan valmistajien suositusten mukaan noita laitteita
pehis
Imperaattori
Imperaattori

quote:Mihin nuo kauppiaat tuolla pyrkivät, vai myyvätkö sitten tosiaan valmistajien suositusten mukaan noita laitteita

Luultavasti perustelevat vastauksensa tuolla valmistajien suosituksella.
Asiakas ostaa sen alitehoisen suodattimen ja pistää tietenkin liikaa kaloja samalla altaaseen. Alkaa jonkin ajan päästä sitten ihmetellä, että mikä akvaariota vaivaa, kun ei oikein ole asiat kohdallaan ja menee kysymään kauppiaalta neuvoa -> Kauppias saa myytyä asiakkaalle vielä toisenkinkin suodattimen tai paremman edellisen tilalle...

Ei sillä, että mulla jotain epäilyksiä kauppiaiden moraalista noin yleisesti ottaen olisi...

Senior Member

quote:-> Kauppias saa myytyä asiakkaalle vielä toisenkinkin suodattimen tai paremman edellisen tilalle...

Sehän tässä perin kummallista onkin, kun kukaan ei tosiaan ole ollut halukas myymään ensimmäistäkään (saati sitten toista) suodatinta.

Yksikin auliisti esitteli mulle laitteen hienouksia. Totesi vaan sitten, että et sä tämmöstä tarvi.

Tuli mieleen tuo ruokapuoli samalla. Kysyin olisko pohjakaloille evästä, että noita paria laatua mulla jo on, löytyiskö muita vaihtoehtoja... Vastaus kuului: No mutta noillahan pärjää jo hyvin.

PH-testiä ostamassa (Seran testiin kyllästyneenä): Ei se nyt niin tarkkaa ole...

Ei noista liikkeistä taida olla muuta kuin harmia
pehis
Imperaattori
Imperaattori

quote:
Sehän tässä perin kummallista onkin, kun kukaan ei tosiaan ole ollut halukas myymään ensimmäistäkään (saati sitten toista) suodatinta.

Yksikin auliisti esitteli mulle laitteen hienouksia. Totesi vaan sitten, että et sä tämmöstä tarvi.

Aika mielenkiintoista kauppamiehen "politiikkaa" tosiaan(nyt tarkemmin luettuna)...
Kai se on vaan sitten halunnut olla reilu kauppias, eikä myydä tarpeetonta tavaraa. Tietysti kauppiaatkin vois hieman joskus "päivittää" tietojaan kalojen tarpeista...

Senior Member

quote:Aika mielenkiintoista kauppamiehen "politiikkaa" tosiaan

Näistä kauppiaista, politiikasta ja etiikasta saisi varmaan muutaman sivun verran juttua. Sen verran on kaikenlaista tarinaa liikenteessä.

On noissa kaupoissa tietysti "hyviäkin" joukossa. Siitä syystä ajan nykyisin aina Helsinkiin ostoksille, tarvitsen sitten mitä tahansa...
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla oli FLuval 4 200 L altaassa yli 5 vuotta. Suodatin toimi tosi hyvin ja mitään ongelmia ei ollut. Ainoa huono puoli fluval 4:ssa on sen hankalahko avaaminen (tekniikka on kyllä helppo oppia) ja huonot imukupit (vanhoissa malleissa oli huonot uudemmissa versioissa imukuppeja on parannettu)
Fluval 4 on tosi tehokas ja tuollaiseen 200 L altaaseen sen voi laittaa pyörimään n. 60-80% prosentin teholla. Jos haluaa pitää täysillä niin kannattaa suunnata veden ulostuloputki takalasia kohti. Muuten kalat suorastaan lentävät ilmassa :) TUossa suodattimessa on hyvää plussaa tuo kääntyvä suihkuputki ja hyvä hinta/laatu suhde. Lisäksi Fluval on täysin äänetön ja mustan värinsä ansiosta sulautuu yllättävän hyvin akvaarion taustalle. :)
Suosittelen!!!
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minulla on kokemusta useammastakin Fluval 4 sisäsuodattimesta, lyömätön vehje corydoraksia kudetaessa virtaustehonsa ansiosta.

+ Hyvä kierrätysteho.

+ Suuri suodatinpatruuna.

+ Suodattimella saa pintaveden kiertämään = veden ulostulo suodattimen yläpäästä, toisin kuin monissa muissa sisäsuodattimessa.

+ Säädettävä/suunnatava ulostulo vedenvirtaukselle + erillinen supistusholkki johon voi tarvittaessa laittaa suihkuputken.

- Hankala suodattimen purettavuus, ennen oikean tekniikan löytymistä.

- Ainakin vanhemmissa malleissa huonot imukupit. Nyttemmin parannettu lukamani mukaan.

- Imukupeilla suodatin asennettuna akvaarioon suodatin jää kenottamaan alaspäin, suodattimen saa viritettyä kyllä vippaskonteilla suoraankin esimerkiksi laittamalla suodattimen alapäähän suodatimen taakse ulkosuodattinen imukupin lasiin kiinni jossa on suihkuputken pidike paikoillaan.

- Kiekokala akvaariossa leijuvan roskan kerääjänä patruuna tukkeutuu muutamassa päivässä.

Yleis arvosana minulta suodatimelle 8 -

Corydoraksia kudettaessa kumminkin sisäsuodattimien Nro 1.

-------------------------

Vihaisena laske neljään; hyvin vihaisena kiroa.
Maarit
Starting Member
Starting Member

Taidanpa sitten päätyä kyseiseen suodattimeen. Ainakin osaan nyt liikkeessä pyytää ohjeita purkamiseen ym. Imukupit näyttää väsyvän Renassakin nopeasti, vai liekkö tuo niin merkistä kiinni.

Kiitti.
Rocket
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Mulla on 200 litrasessa tuo Fluval 4. Hyvin on toiminut, helppokäyttöinen, olen ollut tyytyväinen. Imukupit tosin ovat aika huonot ja varsinkin uutta suodatinta saa repimällä repiä auki, on nimittäin tiukassa! Minusta ihan hyvä valinta tuon kokoseen altaaseen.
Maarit
Starting Member
Starting Member

Altaassani on nyt Fluval4 ja ah-niin hiljainen entisiin aparaatteihin verrattuna. Imee hyvin roskat ja muutenkin vaikuttaa hyvältä....

Mutta miksi (myös Renassa) pömpelin alareunassa olevat raot ovat "lyhyet", n. 4-5cm. Miksi ne eivät voisi olla esim. puoleenväliin kuorta jolloin imuroisi tehokkaammin myös altaan keskiosista...Project-suodattimessa (muuten pienempikokoinen muihin verrattuna) raot ovat noin 7 cm.

"Ei koneella kirjoittaminen %le vaikeaa, kunhan siitä pååzee jwelleh."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”