Itsetehty kalojen "yleislääke."

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Itsetehty kalojen "yleislääke."

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Olen sitämieltä että vettä saa muualta halvemmalla kuin akvaarioliikkeistä. Vuosia akvaariota harrastaneena teenkin lääkkeeni itse, joka on huomattavasti edullisempaa kuin liikkeistä ostetut, eikä ole läheskään niinpaljon vettä seassa. Akvaarioliikkeiden lääkkeet sisältävät jopa 95% vettä. Annan tässä yhden hyvän yleislääkkeen ohjeen joka on täysin turvallinen oikein annosteltuna, eikä tuhoa akvaarion bakteerikantaa. Lääke tehoaa pilkkutautiin, homeisiin, evärutoon, ulkoisiin bakteerisairauksiin, jne, on niinsanotusti hyvä yleislääke.

TEET TÄMÄN LÄÄKKEEN JA KÄYTÄT SITÄ KUMMINKIN OMALLA VASTUULLASI. MUISTA VAROA LÄÄKE VÄRJÄÄ VOIMAKKAASTI EIKÄ LÄHDE POIS KUIN KULUMALLA JOTEN KÄYTÄ MIELELLÄÄN SUOJAHANSKOJA JA VARO TIPUTAMASTA LÄÄKETTÄ ESIMERKIKSI LATTIOILLE.

LÄÄKKEEN TEKO OHJE APTEEKKIIN. 50 millilitraa 36-40% formaliinia siihen lisätään 0,1 gramma metyleenisini jauhetta ja 0,1 gramma malakiittivihreäoksalaatti jauhetta.

Lääkettä käytetään 1,2 millilitraa/100 litraa akvaariovettä tarvittavaan tautiin, lääkkeen annetaan vaikuttaa 4 vuorokautta, sitten tehdään suuri veden vaihto, ja tarvittaessa annostus uusitaan. Lääke värjää vettä melko voimakkaasti muutamia tunteja. ( Kiekkokaloilla lämpötila lääkityksen aikana korkeintaan 28c astetta.)

Lääke säilytetään viileässä, valolta suojatussa paikassa. Lääkettä on ravistettava voimakkaasti ennen käyttöä.(Itse säilytän lääkkeen pienessä pahvilaatikossa jääkaapissa.)

Lääkettä on tuon ohjeen mukaan täysin turvallista käyttää, lääke käy melkein kaikkiin akvaariokalojen ulkoisiin sairauksiin, tehokas yleislääke, antaa anteksi montakertaa tietämättömyyden, jos näkee kalalla/kaloilla ulkoisia oireita taudista mutta ei tiedä mikä tauti on lääke tehoaa melkein kaikiin ulkoisiin oireisiin. MUITA LÄÄKKEITÄ EI TULE KÄYTTÄÄ YHTÄAIKAA !.

Itse henkilökohtaisesti en koskaan kiekkokaloilla lääkettä käyttäessäni poistanut lääkejäämiä aktiivihiilellä, mutta ei se ole pahastakaan. Itse hoidin lääkeaineiden poistot useilla erillisillä vedenvaihdoilla. Jopa kolmekertaa viikossa lääkityksen loppumisen jälkeen.

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Niinpä niin, eli mitä sieltä akvaarioliikkeestä oikeastaan nykyään enää tarvii...

Jos saa utelias olla, niin mistä ihmeestä sä nuo kaikki "reseptit" oot kehittäny? Ihan vaan kokeilemalla, vai? Kyllä täytyy aikamoinen aivokapasiteetti olla käytössä...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Jos saa utelias olla, niin mistä ihmeestä sä nuo kaikki "reseptit" oot kehittäny? Ihan vaan kokeilemalla, vai? Kyllä täytyy aikamoinen aivokapasiteetti olla käytössä...

Kaikki on jo keksitty valmiiksi, maailma on tietoa pullollaan täytyy osata vain kaivaa se tieto...

Minulla on aivot rusinankokoiset niinkuin sanoin kaikki on jo keksitty, ei ole minun keksimää...

Skroik
Senior Member
Senior Member

Kaikki on jo keksitty valmiiksi, maailma on tietoa pullollaan täytyy osata vain kaivaa se tieto...

Minulla on aivot rusinankokoiset niinkuin sanoin kaikki on jo keksitty, ei ole minun keksimää...

Taitolaji se on tiedonkaivuukin...

Sitä paitsi rusinat on kuivattuja viinirypäleitä (oikeasti siis paljon isompia, kuin miltä näyttää)
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Taitolaji se on tiedonkaivuukin...

Sitä paitsi rusinat on kuivattuja viinirypäleitä (oikeasti siis paljon isompia, kuin miltä näyttää)

Eikö se olekkin hyvä asia että on monta päätä miettimässä asioita ja tieto kulkee eteenpäin nykyaikana että ei kaikkien tarvitse kärsiä samasta asiasta kuin itse on "ehkä joskus joutunut." Kaikkea ei nykyaikana joudu kärsimään kantapäänkautta kalliilla kaloilla. Niinkuin minä.

Montakertaa niinsanotut ammattiviljeliät ovat tiedoistaan sairaan kateellisia, ei kerrota muille jos jokin "vippaskonsti on takataskussa."

Voinhan minäkin tietojani rueta hannamaan......

Skroik
Senior Member
Senior Member

Eikö se olekkin hyvä asia että on monta päätä miettimässä asioita ja tieto kulkee eteenpäin nykyaikana että ei kaikkien tarvitse kärsiä samasta asiasta kuin itse on "ehkä joskus joutunut." Kaikkea ei nykyaikana joudu kärsimään kantapäänkautta kalliilla kaloilla. Niinkuin minä.

Montakertaa niinsanotut ammattiviljeliät ovat tiedoistaan sairaan kateellisia, ei kerrota muille jos jokin "vippaskonsti on takataskussa."

Voinhan minäkin tietojani rueta hannamaan......

Kyllä se tieto on, mikä kummasti helpottaa elämää (ja lisää tuskaa, kuten sanotaan).

Itse kun ei "koskaan mistään mitään tiedä", niin on hyvä kun edes jollakin sitä tietoa on ja vielä viitsii muillekin sitä jakaa.

Eiköhän sekin tieto mene kaiken järjen mukaan eläinten (tässä tapauksessa kalojen) parhaaksi, eikä niinkään tietämättömien ihmisten rahojen säästämiseksi...

Kyllä sitä näin jälkeen päin ajateltuna olisi monta asiaa tehnyt toisin, jos olisi sitä tietoa ollut. Meikäläinen kuuluu siihen porukkaan, joilla oli pienenä pari kultakalaa 18 litran purkissa. Eikä tullut mieleenkään, että se olisi jotenkin huono juttu...

Mitä niitä menneitä suremaan, kun nyt on sitä tietoa saatavilla ja paljon. Toivon mukaan myös jatkossa...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Kyllä se tieto on, mikä kummasti helpottaa elämää (ja lisää tuskaa, kuten sanotaan).

Kyllä sitä näin jälkeen päin ajateltuna olisi monta asiaa tehnyt toisin, jos olisi sitä tietoa ollut. Meikäläinen kuuluu siihen porukkaan, joilla oli pienenä pari kultakalaa 18 litran purkissa. Eikä tullut mieleenkään, että se olisi jotenkin huono juttu...

Mitä niitä menneitä suremaan, kun nyt on sitä tietoa saatavilla ja paljon. Toivon mukaan myös jatkossa...

Voi "kultis raukkaa." Toivotaan että jatkossakin tieto kulkee. Vaikka tiedänkin että moni kiekkokala viljeliä tälle asialle nyrpistää nenäänsä. Mutta voi olla syytä katsoa peiliin, sillä sekin tieto minkä itse tietää voi olla minulta peräisin...

jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Tehoaako kidusloisiin vai pitääkö käyttää muita menetelmiä
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Tehoaako kidusloisiin vai pitääkö käyttää muita menetelmiä

Sorry Bangladeshin poika tämä kysymys on jäännyr minulta epähuomiossa vastaamatta.

Tämä lääke ei tehoa kidusloisiin, formaliini kylläkin mutta ei näinvähäisenä annoksena ja formaliinia käydetään kidusloisten häädossä pelkästään siltään.

Eli 4 ml 36-40% formaliiniä/100 litraa vettä. 2-4 päivän kuuri lämpötilan ollessa korkeintaan 28 astetta sekä tuuletuksen hyvä (tällä tarkoitan ilmastusta) Paras tulos saadaan aikaan steríllissä kasvatusaltaassa.

** Muista formaliini syö vedestä erittäinpaljon happea **

Voimaakaampiakin kuureja formaliinilla kiekkokaloille on olemassa mutta ne ovat tarkoitettu lyhyempiaikaisiin kalojen kylvettämisiin.

Muista säilyttää formaliini oikein. Valolta suojattuna huoneenlämmössä. Ja jos formaliini on "sakaantunutta" = vanhaa, sitä ei pidä käyttää kalojen hoitoon muuttuu sakkaantuessaan kaloille myrkylliseksi.

Tämän sakkaantumisen tunnistaa helposti, seisoessaan pullon pohjassa on sakkaa. Tuore terve formaliini on kirkasta vaikka pulloa ravisteleisi.

*** Formaliinia käyttäessäsi ole sen käsitelyssä erittäin huolellinen, se on myrkkyä joka on hengitettynä, nautittuna erittäin vaarallista ja iholle joutuessaan syövyttävää. Varo erityisesti silmiäsi ja jos formaliinia esimerkiksi käsillesi saat huuhdo välittömästi. Silmiin joutuessaan huuhdotaan erittäin runsaalla juoksevalla vedellä ja sitten heti lääkäriin. Sekä akvaarioon formaliinia laittaessasi olisi hyvä olla huoneistossa riittävä tuuletus. ***

*** Muista että myrkkyjä käsitellessäsi teet sen aina omalla vastuullasi !. ***

Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
kaki8
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Mistä Timppa olet näitä aineita saanut? Minä olen kiertänyt kaikki Jyväskylän apteekit ja vastaus on ollut sama joka kerta "ei meiltä löydy sellaisia aineita".
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Mistä Timppa olet näitä aineita saanut? Minä olen kiertänyt kaikki Jyväskylän apteekit ja vastaus on ollut sama joka kerta "ei meiltä löydy sellaisia aineita".

Tähän kysymykseen en uskalla yleisellä forumilla vastata. Herran pelko on viisauden alku...

Formaliinia olen kyllä saannut apteekista kun olen pyytänyt tilamaan. Jotkin apteekit vaativat allakirjoittamaan myrkytys todistuksen = vastuu pois apteekilta ja antavat ko aineen turvamääräykset sekä vahingonsattuessa ensiapuhoitopiteet.

Eikö olekkin kivaa kun saa kylähullun maineen...

Pikkuvinkkinä. Esimerkiksi Tikkurilan maalitehdas käyttää malakiittivihreäoksalaattia maaliensa väriaineena...)

Kyllä ainakin yliopiston apteekki on suhtautunut asioihin aivan asiallisesti ja pyrkinyt tilaamaan aineet joita sieltä olen pyytänyt.

Ainoa kerta kun eivät tilanneet oli kun farmaseutti sanoi minulle. Anopinkuva ei riitä syaniidin ostoon...

Maarit
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Kauanko tälläinen yleislääke säilyy? Meinaan jos se sakkaantunut formaliini on jo sitten myrkkyä...siitäkö tietää että lääke on mennyt vanhaksi?? Siis siitä sakasta. Siis että jotta sitä uskaltaa käyttää vaikka parin vuoden jälkeenkin..

Mitenkähän saisin kysymykseni vielä epäselvemmäksi...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Kauanko tälläinen yleislääke säilyy? Meinaan jos se sakkaantunut formaliini on jo sitten myrkkyä...siitäkö tietää että lääke on mennyt vanhaksi?? Siis siitä sakasta. Siis että jotta sitä uskaltaa käyttää vaikka parin vuoden jälkeenkin..

Mitenkähän saisin kysymykseni vielä epäselvemmäksi...

Jos saat apteekista tuoretta formaliinia ja säilytätä lääkettä oikein eli valoltasuojattuna pulloa vaikka pahvilaatikossa niin itse olen käyttänyt vuodenkin vanhaa lääkettä.

Sen vanhemmat lääkkeet on syytä viedä ongelmajätteisiin.

baku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja baku »

itse olen käyttänyt vuodenkin vanhaa lääkettä.

Sen vanhemmat lääkkeet on syytä viedä ongelmajätteisiin.

Kannattaako tarjotella apteekkiin näitä vanhentuneita litkuja?

Kaikki lajit ovat tasa-arvoisia, mutta toiset lajit ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Brattoc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Apteekki kyllä hävittää vanhentuneet lääkkeet. Itse vien kaikki vanhentuneet antibiootit sun muut sinne ja hyvin ovat ottaneet vastaan.

B
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

No hyvä että oikaisitte, en ole joutunut koskaan viemään lääkettä kun ne eivät minulla säily. Jos olenkin tehnyt lääkkeen itselleni niin kaverit sen yleensä käyvät minulta evakoimassa...

fish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fish »

Pitääkö aineet ostaa apteekista ja itse sekoitella lääke, vai sekoittaako apteekki aineet sinulle valmiiksi? 0,1g on aika pieni määrä. Meillä ei kotona ole niin tarkkaa vaakaa, vai myykö apteekki noin pieniä määriä.
Vai pitääkö kotona vain olla tykötarpeet ja tehdä lääke vasta sitten, kun sitä travitsee?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Jos apteekkisi suostuu teetä lääke siellä. Niinkuin olet lukennut toiset apteekit katsovat näitä itsetehtyjä lääkkeitä pitkin nenänvarttaan.

Mutta niinkuin aikaisemmin on käynnyt ilmi ainakin helsinginseudulla on eräs apteekki joka lääkettä tilauksesta toimittaa.

Itse henkilökohtaisesti olen valmistanut lääkkeen itse. Minulla on vaaka jolla pystyy punnitsemaan kuiva-aineita 1/1000 osagramman tarkkudella.

L.A.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L.A. »

Entäs voikos tuota yleis-lääkettä antaa 4ml/100L jolloin siis se tehoaisi myös kidusloisiin ?
Vai tuleeko siitä noiden muiden aineiden takia liian vahvaa ?
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Pitääkö formaliinin olla tosiaan metanolitonta. Eihän sitä saa mistään ilman metanolia. Kysyin kaikki paikalliset apteekit ensin ja soitin yliopiston apteekin asiakaspalveluun. He sanoivat ettei metanolitonta formaliinia saa tilaamalla heiltä , kun sitä ei ole varastoissakaan. Kaikissa kuulemma oli metanolia.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Formaliineissa taitaa tosiaan olla 10-15% metanolia (polymerisaatiota ? estämässä kertoo Merckin atlas), mutta sellainen kelpaa. Täältä voipi katsoa lisäinfoa jos jotakuta todella kiinnostaa formaliinin toksiset vaikutukset kaloilla. http://www.pesticideinfo.org/List_Aquir ... &offset=-1
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Eli olen siis etsinyt neulaa heinäsuovasta. Palautin meinaan apteekkiin takaisin sen formaliinin jossa oli metanolia 10%, kun luulin että tuo metanolillinen formaliini ei sovellu kaloille. 8O
L.A.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L.A. »

L.A. kirjoitti:Entäs voikos tuota yleis-lääkettä antaa 4ml/100L jolloin siis se tehoaisi myös kidusloisiin ?
Nosto !
????
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

L.A. kirjoitti:
L.A. kirjoitti:Entäs voikos tuota yleis-lääkettä antaa 4ml/100L jolloin siis se tehoaisi myös kidusloisiin ?
Nosto !
????
Ei tämä aihe tästä mihinkään katoa.

Olen kyllä lukennut kysymyksesi mutta en ole vastannut kun en yksinkertaisesti tiedä vastausta. Epäilen että asia on juuri noin kun itse esität että muiden aineiden takia tämä ei sovi kidusloisten häätöön, epäilen että akvarion hyvä bakteerikanta kuolee. Asiasta en ole täysin varma ja tämä onkin oma mielipiteeni. Itse käyttäisin pelkkää formaliinia kidusloisten hoitoon tai kaupallisia kidusloisten häätöön tarkoitettuja lääkkeitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”