Pärjäänkö ilman kotiloita?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Pärjäänkö ilman kotiloita?
Joo eli olis tarkoitus siirtää akvaario viikonloppuna takaisin olkkariin ja ajattelin vaihtaa samalla pohjalla olevan soran tai nykyarvojen mukaan varmaan louhoksen
Bilteman puhallushiekkaan. Joten tarvitsenko kotiloita pohjan kunnossa pitämiseen vai pärjäänkö, jollain muulla keinoin, lappoaminen ei taida oikein niin hienolla hiekalla onnistua

Musta toi pöyhintäkin on turhaa (et sä kuitenkaan pääse pöyhimään hiekkaa koko alalta), mulla oli puhallus hiekkaa vuodesta -96 - 03 ilman kierteisiä eikä mitään tukkeutumis ongelmia. Hankin harrastuksen huumassa kierteisiä ja nyt mulla on kierteis populaatio ongelma. Mutta kukin taaplaa tyylillään. 

Täällä on hiekkapohja ilman kotiloita, eikä ole mitään ongelmaa. Vedenvaihtojen yhteydessähän sitä hiekkaan tulee välillä vähän pöyhäistyö samalla kun ottaa enempiä kakkoja vedestä pois. Suurin osa niistäkin kuitenkin menee suodattimeen. Ilman kotiloitakin siis pärjää kyllä.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
no niin nyt se akva on taas takaisin olohuoneessa, ja varustettuna Bilteman hiekalla ( 0,2-1,0 mm) 50 kg oli juur passeli kun pohja on 120*45 cm. Samalla ostin sen liittimen millä letkun saa keittiön hanaan kiinni, aivan LOISTAVA kapine nyt loppu veden kantaminen
Onneks saa tuon akvaarion siirtää taasen noin 6 kk;n päästä, kun pitäis myydä tää talo ja alkaa tekeen uutta
Onneks saa tuon akvaarion siirtää taasen noin 6 kk;n päästä, kun pitäis myydä tää talo ja alkaa tekeen uutta
-
- Senior Member
-
- Senior Member
- Viesti:
En laskisi piikkisilmien varaan; ei ne 'pohjia myöden' siellä tongi, korkeintaan vähän pintaa pölläyttelevät ja oleskelevat kivien/kantojen alla. Eli oma 'keppitonginta' on kuitenkin tarpeellinen.Mikkor kirjoitti:Hommasinkin jo tuossa 4 piikkisilmää pohjaa tonkimaan, ja olen sitä itsekin vähän aina pöyhinyt, kun vettä olen vaihdellut
Liikaruokinta on yksi syy kotiloiden lisääntymiseen. On myös kaloja, jotka pystyvät syömään kierteissarvisiakin; valitettavasti ne kalat ovat usein niin isokokoisia, ettei normaaleihin 100-litraisiin seura-akvaarioihin sovellu.Mutta eivät ne käsittääkseni kaikkien altaassa niin hirveästi innostu lisääntymään.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
- Sukupuoli: Nainen
Kun joskus itse vaihdoin sora pohjasta hiekkapohjaan. Minulla oli kauhea tarve saada muutama kierteinen sinne pöyhimään kun luulin, että kohta sieltä rikkikuplat rupeavat nousemaan pintaan ja pohja tukkeutuisi.
Sitten kun kierteiset oli hankittu oli tosi onnellinen. Mutta nyt en todellakaan ole!
Niitä on altaissa miljardi eikä niistä millään meinaa päästä eroon! Kyllä ärsyttää! Ja joka viikko kun itse lappoputkella sen möyhin niin ei sinne mitään kierteisiä oisi tarvittu.. Argh.. Joten jätä ne kierteiset vaan pois. 
Sitten kun kierteiset oli hankittu oli tosi onnellinen. Mutta nyt en todellakaan ole!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Phanny