15W putken tilalle 18W?
Valvoja: Moderaattorit
-
elyise
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry.
15W putken tilalle 18W?
Kertokaapas te tekniikan ihmelapset, että voinko laittaa Giantin 1-putkiseen valaisimeen 15W Aquarelle -putken tilalle 18W putken vai voiko se aiheuttaa esimerkiksi valaisimen rikkoontumisen tai ylilämpenemisen? Valaisimen kotelossa lukee 1 x 15W.
180 l akva, jossa 5 keisaritetraa, 5 kirjomonnista, liuta rubiiniseeproja (ei kykene enää laskemaan) ja 1 partamonni
-
elyise
- Starting Member

TAS:lla myytiin 18W 60 cm putkea ja itseasiassa ostinkin sen jo, mutta jäi seuralle. Valmistajaa en muista (joku F:llä alkava). Mittanauhaa ei ollut mukana silloin kun seuralla kävin joten en oo ihan varman pituudesta, mutta ei se kyllä mielestäni 75 cm ollut vaan lähinnä tuo 60 cm.
Voiko olla, että joku (kotimainen?) valmistaja tekee tuolla pituudella 18W vai pettikö mulla ja muilla sitä ihmetelleillä silmät
Voiko olla, että joku (kotimainen?) valmistaja tekee tuolla pituudella 18W vai pettikö mulla ja muilla sitä ihmetelleillä silmät
180 l akva, jossa 5 keisaritetraa, 5 kirjomonnista, liuta rubiiniseeproja (ei kykene enää laskemaan) ja 1 partamonni
-
elyise
- Starting Member

No nyt pääsinki kotio ja kurkistelin tarkemmin ton valaisinkotelon sisään ja siellähän se 45 cm putki kököttää
Sain sen vasta eilen, joten en ollu sen paremmin kerenny tutkaileen tota valaisinta...laitoin sen vain päälle heti. Jotenki oli ajatukset menny sekaisin ja aattelin, että ku allas on 60 cm leveä ja valaisinkotelo myös, niin silloin putkiki on 60 cm pitkä.
Olin kyllä tietoinen, että 15W on 45 cm ja 18W 60 cm, mut sit en ajatellut, että vain 45 cm putki menee 60 cm koteloon. Jees...eli asia kunnossa nyt.
Olin kyllä tietoinen, että 15W on 45 cm ja 18W 60 cm, mut sit en ajatellut, että vain 45 cm putki menee 60 cm koteloon. Jees...eli asia kunnossa nyt.
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Näinhän se on. Muita ongelmia hommassa ei sitten olekaan.millia kirjoitti:Varmasti rikkuu! 18W putki on 15 cm pidempi kuin 15 W putki.
15 ja 18 watin valaisimissa käytetään samaa kuristinta joten näppärä henkilö loveaa putken kannoille paikat runkoon ja saa näin huomattavan valotehon lisäyksen(, edellyttäen tietysti että runko on yli 60 cm pitkä).
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.